Catch and Kill/Release på foton? Hur funkar det?8/3-16

Nu sticker jag möjligen ut hakan en smula med detta inlägg. Men kör i vind för det.
Det är inte så att mitt inlägg är till för att stöta sig med någon. Mer tydliggöra att något är skumt eller vad man ska säga. Men jag blir så förvånad ibland när jag strosar runt på internet och andra sociala forum.
.
Jag tänker på det här med att döda fisk. Är det en art-betingad grej? Att man får döda vissa fiskarter men inte andra? Det finns alla typer av människor inom fisket. Det finns “militanta Catch & Release-personer”, det finns “bonka allt-personer” och så finns det “jag dödar det jag äter-personer”, eller “döda vissa arter som förstör för finfisk”-oldschoolpersonerna och “vad mycket fisk jag får, så jag dödar alla och fyller min och grannens frys-personen om man ska hårdra det lite.
C&K1.jpg
Två bra matfiskar? Bu eller bä?
.
Men som säkert många vet, jag personligen fiskar enbart gädda. Jag som person förespråkar Catch & Release, men jag är inte militantisk. Om man fångat en gädda eller annan fiskart och den är lagligt tagen med fiskekort, tillåtelse av vattenägare eller motsvarande och på samma sätt fångad på ett lagligt sätt utrustningsmässigt. Varför inte äta en gädda om den faller inom dina smakliga preferenser?! I dagens samhälle där alla postar bilder till höger och vänster, varför kan man inte då lägga upp en bild på din i det fallet dödade fångst? (Bortsett från nättroll som enbart lägger upp bilder för att provocera)
I mångas ögon är det nästintill att ta internetsjälvmord det här med att posta en bild på en död gädda på exempelvis Facebook. Gör du det, oavsett vilken av de fem personligheterna ovan beskrivet du är så har du hädat och kommer förmodligen bli nedskriven med olika väl och icke så väl formulerade inlägg om att du som “mördare” är en idiot, pucko eller bara mindre än normalt begåvad.
C&K10
Matgädda?
.
Ovan beskrivet scenario är för gädda. Det gäller alltså det gäddliga värdet på ett fiskliv. Gäddtävlingar är en annan grej som i mina ögon är bra, de som förespråkar C&R. Det är nästan en självklarhet i dagsläget att tävlingsfiskar släpps tillbaka. (Sen kan man argumentera om antal tävlingar är ok i vissa vatten, men det är en separat tanke för någon annan vid ett senare tillfälle). Åter till ämnet. En annan sak som är intressant är fiskarters liv. Fångar man som exempel en lax, torsk, öring eller någon annan “ädlare” fisk, då upphör ovan regler att gälla. Fortfarande, lagligt fångade på alla sätt och vis. Men lax, torsk och öring och säkert många andra fiskar, dem är det okej att posta fångstbilder på?! Ytterst sällan bland alla sportfiskande vänner att någon skriver några hårda ord om att dessa fiskarna dödats? Många stora fiskar dödade och fint uppradade för bild (alltså inte gäddor), då smattrar komplimangerna “-Grattis, det går bra nu”, “-Bra fiskat”, osv. Självklart, det gick säkert bra för fångstmannen med fisket, det var bra fiskat. Men varför är det ok? När gäddbilder inte är det. Allas lika värde även om det handlar om fiskar borde väl kunna implementeras?!
C&K9
Inge fel. Lagligt och gott. Men klassisk “high five”-bild.
.
Ja har under många år varit medlem i olika sportfiskeforum på Facebook och det är enormt tydligt vilka skillnader det är. Vissa fiskar är okej att bonka och visas med på bild, vissa inte.
.
Hur tänker folk runt om i Sverige? Varför gör vi skillnad på fisk och fisk? Är det för det finns apamånga torskar, gör det saken mer ok? Är det för laxkött anses bättre än gäddkött? Är det för gädda är trendigt att vara militant kring? Jag vet inte. Vad tror du?
C&K8.jpg
Matfisk? Klassisk “highfive”-bild?
.
Kanske är det här ett ickeproblem som jag lyfter fram, vad vet jag?! Men jag tycker det är aningens hyckleri att gäddan ska vara någon form av ängelfisk som inte får ätas eller dödas medans andra arter är fritt fram med. Min mening, fångar man själv sin fisk, tar hem det man kan äta själv. Vad är problemet? Jag har personligen inte bonkat en gädda på flera år. Jag har ätit en gädda (egenfångad) under alla mina verksamma år som fiskare. Men likväl anser jag något är konstigt i våra internetsociala liv.
C&K11
Matfisk?
.
Detta är alltså INTE en uppmaning att döda mer gädda! Snarare tvärtom, men det borde gälla samma lika för all fisk. Släpp tillbaka all trollad lax till exempel?! Eller dina spöfångade HÖ? Ni förstår hur jag tänker! Kanske mindre kvoter på havsfiske, kanske C&R på alla trollingtävlingar? Jag vet inte.
.
Men ut och fiska, och framförallt praktisera ett hållbart Catch & Release-fiske, oavsett art på fisken! Man bör kunna äta fisk, man bör kunna visa för omvärlden att man fångar och äter sin egen fisk.
.
För att förtydliga ,jag vill med detta inlägg inte peka ut någon speciell eller några personer med detta inlägg, mer väcka en tanke kring hur sinnes det är att en bild på två klubbade gäddor ger typ dödshot för den drabbade fiskaren medans två feta stendöda laxar som väntar på grillpannan ger “high five” till fiskaren via sociala medier. Vi, alltså vi som varje enskild individ behöver kanske ta oss en funderare över ett hållbart fiske snarare än vilka bilder som postas på internet och sociala medier. Alltså vårda de fiskar vi inte äter, lösa fiskekort där fiskekort ska lösas, vara med i föreningar som gör gott för fiskar och vatten och visa respekt inför fisk och fiskare. Svårare än så behöver det kanske inte vara. Vill folk äta laglig fisk, kör i vind. Men det ska vara samma lika för alla fiskar och fiskare. Lev väl, fiska väl och respektera dina fiskande vänner. Upplys snarare än att kommentarsdräpa. Visa varandra respekt på internet!
.
.

Allt gott!

//TPF


6 responses to “Catch and Kill/Release på foton? Hur funkar det?8/3-16

  • Fredrik

    Bra och intressant inlägg. Tänkte på det själv för några dagar sedan. En enkel möjlighet kring detta kan väl vara att man tidigare tog upp all gädda man fick och när catch and release blev etablerat så hamnade man i andra diket. Varför det inte är samma för andra fiskarter vet jag inte, är helt klart märkligt.
    /Fredrik

    • ThePikeFather

      Tjo Fredrik,
      Ja precis. Men sinnes är det. Vissa fiskar är ok o klubba o fylla frysen med, andra inte. De som inte är ok är även de som anses som mindre creddiga matmässigt som exempelvis gädda. 😀
      Tack för feedback!
      //Klas

  • Anders

    Visst är det galet. Men en Gädda är en viktig fisk värd att vara rädd om. Lax, öring och annan skräpfisk som mört och brax mfl kan nördarna gott bonka hej vilt om dom vill. Men sanningen ligger nog i det du snuddat vid. En gäddfiskare ser fisken, vill bevara den för sin hobby. En lax eller öringfiskare ser nog mer åt matförrådet och mindre åt arterns betydelse för sin hobby. När laxen är borta så fiskar man bara annat. Med andra ord gäddfiskare är mer hängivna sin art än vad andra är. Och inte lika köttsugna som tex de som drar 18 spön bakom båten.

  • Mattias

    Roligt att någon tar upp detta, vi är nog många som funderat över det någon gång. Själv funderar jag på detta när laxfisket drar igång. Just komplimangerna du tar upp med -bra fiskat eller -det går bra nu, -grattis!!! osv fylls på eftersom. Men fan ta dig om du vill äta några gäddor. Släpper alla mina gäddor men ser inget fel i om någon vill behålla en matfisk eller två.

    Sen kan jag tycka det är lite lustigt att man får fiska gädda under leken men “ädelfisken” ska vara fredad. Fiskar själv gädda fram tills leken börjar men ser det som en självklarhet att låta öringen vara fredad och ifred när leken närmar sig. Kan inte annat än att känna sig som en liten hycklare när man tänker närmare på det.🙂 Svävade iväg till något annat här som vanligt men ändå lite skillnader mellan fisk vad som är ok och inte. ^^

    Lyfter på hatten för intressant läsning i vanlig ordning!
    //Mattias

Leave a Reply

