Årets första fiske. bl.a NYTT PB! 4/1-16

Årets första fiskepass.

Sug på den meningen. Jag menar alla fiskepass är underbara, men årets första fiskepass och det var precis nyår. Milt väder är baske mig inte alltid av ondo.  🙂

.

Jag och min kära Micke CaesarLures skulle åka till vårt hemliga ställe. I höstas var vi ute och guidade Anders som vann vår Traderaauktion där vi skänkte pengarna till välgörenhet. Tyvärr nollade några i båten (inte jag) så vi beslöt där och då att Anders skulle få hänka med till hemliga stället när första passet skulle ske.

.

Igår var det dags. Upp med tuppen, kläderna på soffan redo o trädas på kroppen och sen iväg och hämta Micke. Anders tog egen bil och mötte upp oss i XXXXXXX, precis bredvid XXXXXXX där vi skulle fiska.

.

Rigga fiskegrejerna lite snabbt och sen blev det kasta kasta. Landfiske var det som erbjöds. Isen låg tjock på sina ställen. Det tog inte allt för lång stund innan man hörde Micke muttra högt “-Missade en fisk, såg ryggen, det var en bättre”.

Micke hade med sig ett ninjavapen dagen till ära, alltså inget ninjavapen som man fightas med utan ninjavapen som hemligt vapen i fiskearsenalen.  Hans McManus-tail med en tail från hans mjukbete CL-18. Den perfekta kombon!

.

FullSizeRender
Just denna McManus är från 2012. Ett riktigt grymt bete!

.

Micke hade en till kontakt innan man hörde samma röst ropa, “-Japp, fisk!!”.

TPF springer med håv och försöker få in fisken i håven. Nackdelen är att isen ligger ut någon meter eller så ut från stranden och jag nådde inte riktigt. För att göra ett försök att nå tar jag ett steg ut på isen och drar rakt igenom, vatten upp till knät och även om jag tog upp benet snabbare än snabbt så kände jag att vatten strömmade ner i mina vinterstövlar. Underbart! Anders kom springande och anslöt. Micke håller fisken nära, Anders håller i min handled så jag kan luta mig ut, och lyckas med denna tremannakombo landa fisken åt Miklo! Fantastiskt! En riktig tjockis till fisk.

.

Det visade sig efter vägning att Micke fick ett nytt PB. 9,67kg landade siffran på!
IMG_8581
Stort grattis till dig Miklo till denna helt underbara fisk! Mätt i magen var hon och 105+lång.

.

Det var någon igår som skrev om blod på bilden. Jag och Micke brukar tvätta av blod, det ser inte så skoj ut på bild. MEN, i detta fall med kyla i luften som prioriterade vi en snabb CPR istället för de smakfullaste bilderna. Just sayin.  :)

.

IMG_8589
En riktig jäuvfla tjurskalle på denna dam.

.

Efter snabb hantering, urkrokning, vägning, foto så fick sötfisken simma hem igen.
IMG_8588
Hejdå fisken!

.

Anders ville inte vara sämre och ropade “-Fiiiiiiisk” efter ett tag.
När jag väl hinner fram med håven så möts man av en man (Anders) som inte ser gladast i stan ut. Vi förstod att han tappat fisken och Anders visar upp en tafs där låset rätats ut. Större fisk sa Anders som kanske belastade sin utrusning för hårt när större fisken inte ville komma upp. (?)

Men skam den som ger sig. Efter lunchintag och nya krafter så fick Anders en annan fisk. En klart godkänd fining som vägde in på 6.08kg.
IMG_8592a.jpg
Fint fiskat Anders. Tog på en röd/svart McRubber.

.

Själv hade jag inte ett endaste hugg under hela dagen, ända tills jag bytte över till mitt egna tailbete med bred profil.

IMG_8606
Vaggar förföriskt med sin feta kropp när hon spinns in.

.
FullSizeRender[1]
Svart och gult färgmässigt är alltid succé!!!  🙂

.

Solens sista strålar + TPF-Tail då blir resultatet årets första gädda. Yay!
IMG_8602.JPG
Snabb bild, vikten visade 4,66kg.

.

Alla tre fiskare fick en varsin första fisk på årets första fiskepass. Micke fick ett nytt PB. Så man måste ju sammanfatta gårdagens tur med succé.  :D

.

Allt gott!

//TPF.


Leave a Reply

