Söndagens fiske. 100+, 7,11kg. 13/12-15

Jag och Rogart hade bestämt om fiske på söndagen. Det är vårt trettioelvfte pass tillsammans detta år.

Rogarts gummibåt är värd sin vikt i guld. Man kommer åt alla vatten man önskar och vill. En hjältebåt!!

.

Söndagen var inget undantag. Rogart och jag bor rätt nära varann, blev upplockad strax efter 06, sen begav vi oss mot sjön som skulle fiskas för dagen.

Det är en mellanstor sjö, som haft problem med is och sånt trams ett par nätter. Vi chansade lite på att det skulle vara isfritt, Rogart fiskade samma sjö dagen innan. Men mycket kan ju hända på en kall natt.  😀

.

IMG_8291.JPG
Där vi la i båten var det “isfritt”. Slush!

.

De flesta vikar var isfria under dagen. Sen var vissa vasspartier och områden helt isklädda. Från 2-3mm till strax över centimetern tjock.

.

 

Körde endel med min egna TPF-jig. Brukar rigga den med en 4/0:a där bakre kroken sitter på denna bild. Men dagen till ära hade jag enbart dessa gostingers med. Kallt och jävligt så man ville inte pilla för mycket med stingers, tafs och beten.  :)
IMG_8292
TPF-jiggen i finskrud.

.

Jag kommer baske mig inte ihåg vem som drog första fisken. Men jag lyckades lura upp en 2,5kilos-ish på en Lucy från EsoxGear.
IMG_8295.JPG
Var bra hugg under dagen.

.

Första delen av dagen hade vi sjukt segt, inte ett pet eller följ. Men efter Lucygäddan kommit upp fick vi lite kontakter.

Jag hatar vintern. Missförstå mig rätt. Jag tycker generellt om vinter, snö och is. Men gillar man att fiska och solen är framme lika länge som ett kortpass fiske så är det inge skoj. Jag isfiskar ju inte heller, den perioden får gäddan vila tänker jag.

Denna dagen hände det mesta intressant efter lunch, alltså precis innan solen går ner.

.

Rogart fick en riktigt fin fisk, strax under 100cm och 6,22 kilo, tyvärr tog vi ingen bild. Men det var stilig.  :D

.

På samma spot fick Rogart ett hugg till kanske 10minuter senare. Men tyvärr tappade han den. Vi kastade vidare på samma spot. Jag körde mitt egna tail-bete som kallas lite slarvigt för “Chubby Father”. Har en big-tail från Svartzonker på. Går kalas.

.

Det lustiga var att Rogart några minuter innan jag fick den bättre fisken frågade.
Roger: -Vad är det där för bete.
Jag: -Mitt egna.
R: -Just ja, fått något bra på det?
K: -Nej, fått fisk, men ingen bättre, kör vidare på det för det vore skoj o få en bättre fisk iaf.

.

4 minuter senare. *Booooing! i spöt*
IMG_8298
På bilden har jag redan fått ut betet lite. Denna gäddan var hungrig.  :D

.
IMG_8301
Råkade slänga det stackars betet rakt på stenhård iskant i ett tidigare kast. Men lack under, så lite patina på nosen av Chubby Fathern.  :D

.

IMG_8303
Fin gädda och bete från 2013. Önskar mig en lokal så jag kan göra klart de beten jag har. Säkert 15 beten klara för färg och lack och kanske 30 beten som är utsågade och klara för betesbyggarkärlek. Kanske måste hyra in mig på något snickeri eller så.  :)

IMG_8332
Jag måste öva lite på posebilder.  :D

.
IMG_8376
Fin skalle på denna gädda!

.
IMG_8309
100+. Hann inte mäta. Ville pluppa ner den så snabbt som möjligt efter vägning och snabba foton.

.

Fisken var pigg vid återsättning. Simmade tillbaka direkt. Håv är verkligen fantastiskt under dessa kalla perioder. Så mkt tid i håven som möjligt. Bra året om såklart, men framförallt nu.  :D

.

När vi valde att byta sida på sjön började det hända grejer. Många gäddor som missade huggen. På ett ställe där det var mycket nate och gräs fiskade jag betet rätt högt upp i vattenytan. Det kom som en våg bakom betet och buffade på betet. Jag vevade vidare.
Då kommer hugget från sidan, gäddan missar betet med visar rygg och fenor. Det var en gädda av finare kaliber. Vi nötte den kanten där vi fick kontakt. Missade fler gäddor, och fick en varsin. Min tog även den på Chubby Father.

IMG_8357.JPG
Även denna gädda smetade in hela betet i munnen.

.
IMG_8360
Suddig bild, men längden syns rätt bra.

.
1.jpg
Ovägd. Men en fyra kanske.

.
IMG_8368
3:e och sista fisken för mig under dagen.

.

En fin dag som avrundades när fisket var som hetast. Fanken med korta dagar.

Superfin solnedgång. #nofilter

.

Nya tag nu i helgen. Nya vatten och nya gäddor (förhoppningsvis).

.

Allt gott!

//TPF


Leave a Reply

