Sverige, främst i världen på betesbyggeri! Vad beror det på? Kosten?! 1/10-15

Som rubriken antyder handlar detta inlägg om hur det kommer sig att Sverige är bland de främsta länder i världen på att producera beten i världsklass. Betesbyggare som skapar konstverk på löpande band som dessutom fångar massor med stora och små fiskar (läs gäddor).

.

Är det en slump, jag tror inte det! Beror såklart på många olika saker. TPF har dock valt att fokusera på det som jag tror är kärnan till allt! Kosten!

.

Jag lät några betesbyggare/kreatörer svara på frågan: “-Vad äter du till lunch idag?”. Svaret levererades som en bild.

.

Jag har med min djupdykande grundliga undersökning inte hittat någon direkt röd tråd måste jag väl erkänna.
Hade trott alla betesbyggare åt från kostcirkeln. Lite oldschool sådär. Men så är inte fallet. Alla äter istortsett olika.
En sak som alla i min undersökning har gemensamt dock, är att eftersom betesbyggare/försäljare alltid tjänar sjukt mycket pengar på att bygga beten så skulle de kunnat äta finmat till lunch varje dag! Just sayin! Men nu har ju människor olika tycken och smak, därav kanske att min undersökning visar den breda spridning som den faktiskt gjort!
kostcirkeln_vikt
Icke sa Nicke. Här äts det mat från världens alla hörs, eller mat behöver det inte ens vara till lunch. Ni ska få se.

.

Först ut är den trevliga byggare som åt lunch först, Tommy “TS Lures” Sellström. Han kör lunch 1.0, enkelt, traditionellt och antaligen rätt mättande. TS stod mitt i lackandet när jag hörde av mig. Så vill du skapa beten som TS, då är det all in på ägg som gäller.
Tommy TSLures Sellström 1045
Lägg gärna märke till slipdammet eller kryddorna Tommy sprinklat ut över sin måltid. Vinnande!

.

I djupaste delarna av Hallstahammar sitter en betesbyggare och trycker. Han är en av Sveriges snabbaste betesbyggare och det märks på hans lunchintag. Kaffe och kaka. Haha!! Klassiskt på något nyskapande sätt. Har ni inte spanat in Andreas “Fubbick Lures” Anderssons beten så gör det. Nu kanske ni förstår varför han ofta gör färggranna beten! Koffein och sockerhög som han är blir det nog så.  :D
Andreas Fubbick Andersson 1111
Strax efter elva, klockan 11:11 fick herr Andersson och gäddan en välbehövlig kopp kaffe med dopp.

.

Rock n Rolle är nästa byggare på tur. Jag vet inte vad karln heter dock. Det har jag glömt. Men för inläggets skull säger vi Rolf. Rolf, Rolle. Ja ni hajar. Namnet i sig har inte med saken att göra i och för sig. Men håll med om att Rolf är ett rätt glatt namn. Just ja, lunch var det ja.
Rock n Rolle. 1110
Rolf är en man som är effektiv och rätt medveten om sin kost. Lägg märke till avsaknaden av läsk. Inge knussel, mat och dryck, färdig dressing. Lite som hans beten, ner i vattnet, fiska, gädda. Effektivt var ordet!  <3

.

Vill man vara betesbyggare ut i fingerspetsarna, då är det husman à la bonne heure som gäller utan undantag. Stefan “Vero Lures” Elwe är just en sådan. Han lever betesbyggeri!! Se och lär!  :Dtefan VeroLures Elwe‏
Hemmagjord blodpudding, handplockade lingon (ingen jäuvfla bärplockarräfsa där inte), potatis slungad i hemmakärnat smör med knaperstekt bacon från egna grisar.

.

Stefan VeroLures Elwe‏11
Behöver knappast förklara att denna måltid är från egna odlingar som VeroLures förfogar över i Svedala och Grekland för tomater och oliver. Smöret från Arla är med på bild för att öka chanserna att ses som folklig. Bra försök herr Elwe. Top of the line!  :)

IMG_6178
Stefan bifogar även en bild på sig själv när han är mätt. Jag hade gissat på att han var 185-186cm, men icke. Stefan är 190cm i strumplästen och mätt i magen.  :)

.

Micke “CaesarLures” Hedsén min gamle vapendragare vet jag vad han äter varje dag. Men det gör inte ni, så här kommer en bild. Micke är även han väldigt betesbyggig i sin kosthållning. Det ska gå snabbt och gå att tugga på. Maten alltså.
Men Miklo är också en man med många facetter, han kan laga mat som sjunger i gommen. Miklo är en betesbyggare i betesbyggarfacket som hamnar under kategorin nyskapande oldschool. Här har vi vanliga dödliga mycket att lära.
Micke CaesarLures Hedsen 1059
Nu är ju det här en bild. Vi kan omöjligt avgöra om maten på bilden osar av microvärme. Men Micke är så betesbyggig så det är inte omöjligt och otänkbart att han åt maten kall för att hinna slipa lite träbeten på lunchen. Så into betesbygge är han. Respekt!

.

En av the OlsenBrothers, nämligen Thomas “BroBaits” Olsen har alltid två av allt på proteinsidan på tallriken, detta om brorsan skulle titta förbi. Han är mån om vad han stoppar i sin kropp, sin bror och även vad för beten han sätter på tafsen. Ska man få det bästa fiskemässigt får man göra det själv är devisen. Här har jag och du som nybörjare mycket att lära oss. Brödraskap och att det man äter och stoppar i sig ska vara en fröjd för ögat också.  :)  Thomas låter även hälsa att denna måltid var det godaste han ätit sedan 23/6 då han åt Midsommarsill från Abbas.
Thomas Brobaits Olsen 1113
Kassler har aldrig varit min personliga favvo. Men detta såg faktiskt gott ut!

.

När Brobaitsbröderna Thomas och Anders inte fiskar, äter eller bygger beten spelar de musik… och de gör det sjukt bra.
olsenbrothers003
Senaste julskivan. Vill ni boka Thomas och Anders på er nästa fest, kontakta mig. Fly on thee wiiings of loooove, fly baby flyyyy!! (Låten handlar om beten vid utkastet).

.

Just ja, lunch och världsmästarbyggare var det ja. Jag tappar så lätt fokus, även om jag som nu är precis nyäten.
Så lika bra o passa på att avslöja min lunch. Blev en indier nära jobbet. Jag bygger ju sällan beten längre, iom flytt från villa till lägenhet passar det sig inte lika bra för mig. Men det händer att jag gjuter lite beten och jag har planer på att göra en aningens större TPF-jig a typ 17-19cm.  Träbeten har jag ett 20-tal klara som väntar på färg och sista lager lack.
IMG_6553
Ingen läsk här inte, men naanbröd var obligatioriskt sa den mustaschprydda herren i kassan. Inget hemlagat för mig idag. Lite så är jag som betesbyggare också, jag är bekväm, därav bygger jag inte i min lägenhet bland annat. Så vill man vara produktiv som betesbyggare är inte indisk mat att rekommendera.  :D

.

Nu kommer kioskvältaren, grabbarna grus som agerar under namnet Eastfield har ju skördat framgångar på flera håll. Nu var det Jacob Magnusson jag tillfrågade. Men som grupp och trio har de många strängar på sina lyror, med beten i olika material, spön och sånt. Så där tänkte jag att en bred kost med influenser från stora delar av världen var brukligt. Tänk så rätt jag kunde ha.
Jacob Eastfield Magnusson
Sushi från Japan, Ingefära odlad i sydsluttning utanför Luoyang (Kina), färskfångad lax från Norge, Dryck från US of A, nudlar från inre Mongoliet, kyckling från glada kycklingar i Sverige… osv.  Ja ni hajar grejen. Här kan vi vara något på spåret. Vill man lyckas och sälja beten kan en bred kost vara framgången. Jag låter det vara osagt, men tanken är svindlande och antagligen helt fel.  :D

.

En karl som rönt enorma framgångar i alla fiskares beteslådor och kring fisket generellt är Claes “Svartzonker” Claesson. Denna person och kärleksfulla människa kanske man borde följa under ett år och studera matvanorna på. Jag menar, så framgångsrik som Clabster är, då måste ju kosten ha en stor del av framgångarna tänker jag. Claes har förvånat mig förr och det gjorde han idag med.
Claes SZ Claesson.
Denna lunch kastar ju helt omkull min tes om att en framgångsrik betesbyggare äter som kostcirkeln. Denna skapelse är som Claes uttrycker det: “-Mios magiska choklad mousse tårta med underbara hallon”.
Det är mat för en karl det. (Eller kvinna om man nu råkar vara sån).

.

Pratar vi framgång och om det nu mäts i vad man äter kanske nästa betesbyggare är mest framgångsrik i hela landet?!
Magnus “BaitFish” Axelsson visar vägen!
Magnus BaitFish Axelsson 1215
Magnus skriver till mig om maten: “-När Wagyuköttet var slut fick det bli svensk oxfilé istället. allt skapat från grunden. Hemmagjort ut i minsta detalj, även fatet/besticket och glaset”.  Snacka om betesbyggare, gör allt själv! Bara att lyfta på hatten för dig Magnus!

.

Vill man bli en stor betesbyggare på alla sätt och vis är det två saker som gäller, bra gener är det ena, rikliga välsmakande portioner den andra. Fredrik “RoninLures” Wallin har anammat denna princip. Han är drygt 45cm längre än VeroLures, uppskattningsvis och gör fantastiskt fina beten.
Fredrik Ronin Lures Wallin
Fredrik beskriver maten som i den vackraste av menyer!! “-Köttfärsgrejs med snabbmakaroner, champinjoner, lök, gratängost och parmesan”. Det kan faktiskt vara grejs som skapar stora människor. Fredrik, we love you! (och dina beten såklart).

.

Ja, vad kan vi dra för slutsatser av det här nu då?

Jo, min frågeställning “Sverige, främst i världen på betesbyggeri! Vad beror det på? Kosten?! ” den kan vi slå hål på. Antagligen är det inte kosten som påverkar att vi som svenska betesbyggare är bland de främsta i världen om vi inte ska klappa oss på brösten och säga att vi faktiskt är världsfrämst!? Det är något annat. Kring vad det kan vara kommer jag självklart fortsätta forska kring. Jag har avsatt en rätt stor budget till det arbetet som kommer komma under q3 2017 som det ser ut i beräkningarna idag.

Vi kan också dra slutsatsen att många betesbyggare äter rätt tidiga luncher och att merparten av oss borde äta mer sallad.  :D

.

Allt gott!

//TPF


Leave a Reply

