Lite fiske sommaren, PB och premiär på gös bl.a 2015.

Har som för de flesta andra varit semestertider. Jag har helt ärligt inte varit ute och fiskat så mycket denna sommar. Har gjort andra saker med vänner, flickvän och familj.

Men några pass har det blivit, jag oc  h MickeCaesarLures gjorde Mariefred i tre dagar och jag fick mig ett premiärpass på gös med Henrik i Dalälven. Sen kastade jag några kast i mina och mitt sommarställe i Dalarna. Den sjön har varit typ “död” på gädda sedan jag var liten. Men nu får man upp endel små rackare i alla fall.

Tänkte jag slår ihop allt och bara kör en liten bildkavalkad av det hela.

.

image
Fick mig två superfina beten av Tomas/SillenLures. Grymt glad färgsättning.

.

image
Denna lilla tail från SillenLures, riktigt grym. Vaggar fantastiskt fint när man bara vevar hem. Går att jerka, går baske mig att göra allt med den. Riktigt riktigt grymt bete!!

.

Jag och Micke drog på tredagars med hans nya båt. Eller ny för honom. Med asfint kastdäck och perfekta ytor för två fiskare. Blev Mariefred denna gång.

image
Inte dumt alls med kapell, iaf inte om länspumpen är lite trött.  :D

.

 

image
Min och Mickes flådiga stuga. Precis vid vattnet.  :D

.

image
Bjuckar på en kartbild hur nära vi bodde, och koden till toan om någon är i närheten.  :)

.

image
Enormt svårfiskat, Micke fick fisk första dagen. Inte jag.

.

image
Micke stoltserar med en liten gröning.  🙂

.

image
Körde med PikeWallis grymma shad-jiggar. Helt i min smak. Kommer ett större inlägg om dessa finfina beten snart på bloggen för de som missat.

.

image
Finfisken påväg upp.

.

image
Blev lite ledsen, mitt prototypbete från Eastfield blev av med sin shad. Mend-ittade dit en ny, men lät den inte torka ordentligt, så den flög av i första kastet. Men såg idag de snart är i produktion. Bra tips! PikeWallis-shaddar och några Eastfield-shaddar bör finnas i alla fiskares beteslåda.  :)

.

image
Miklo fortsatte dra fisk. Dag 2 släppte det för mig också som tur var.

.

image
Resans största gädda. En liten tröst iaf. Föll för PikeWallis-shadden i en fantastiskt het färgsättning.

.

image
Sista dagen kom åskan på eftermiddagen, men innan dess var det sooool och varmt, inte speciellt mycket vind heller för den delen. Framkommer rätt väl på denna vy över Mariefred. Vacker sommarstad!

.

image
Matade en galet tam and i Mariefred.  :D

.

image
Fick hem tre mindre shaddar från Linus/NorthernBastardBaits. Dessa har jag inte ens hunnit testa. Tog med dem till Dalarna för o köra lite, men i min sjö var det gräs och näckrosor motsvarande överallt. Så får bli till nästa tur. Den stora går sinnessjukt fint, så kan nästan utgå ifrån att det är samma med denna.  :D

.

image
Gädda från lilla brygga på landstället. Denna är stor om man tittar på storlekarna som kommer upp.

.

image
Vår familjs sommarställe. Avkoppling på bild.

.

image
Jag gillar djur. Denna andmamma hade med sina småbebisar. Söta och åt även dessa direkt från handen.

.

image
Näckrosblommor. Så vackra!

.

image
Detta bete. Detta bete. Detta bete. Finner inte ord. Det är som ni ser från VeroLures, eller Stefan som han heter. Detta fick jag i kärleksgåva. Färgsättningen måste nästan upplevas på riktigt för att förstå hur fint det är. Foil, klickiklickikula i betet, och med guldfärg skrivet kärlek.  Blev riktigt rörd och glad över denna fina present Stefan!!  <3

.

Min tjej, E är inte från Stockholm från början. Flera av hennes barndomsvänner och deras respektive har hus vid Dalälven dit vi brukar åka och hälsa på. En av kompisarnas respektive hade sist vi var på besök köpt en ny fiskebåt. Han fiskar allt möjligt men ofta och gärna gös. Jag förklarade att jag enbart fiskar gädda men aldrig fått en bonusgös. Så där och då bestämde vi att vi skulle ses vid ett annat tillfälle och fiska just gös, och förhoppningsvis lyckas spräcka min nolla på gös och skapa mig ett nytt PB.  :)  Två veckor senare satt jag och Henrik i samma båt och begav oss ut.

image
Vilken båt!! Riktigt riktigt fin!

.

image
Mitt göskit för dagen. Kom på jag inte har något som är gösigt hemma. Inga spön, inga rullar eller direkt beten heller. Så ett litet litet spö och göskit kanske jag måste unna mig.  :D  (Men säg inte det till någon).  😀

.

Första haspelkitet jag fick låna var inte optimalt att fiska med så fick testa på Henkes set han körde med oftast. Då small det till direkt. Ödet.  :D

image
Daiwa Vientorulle, grym!

.

image
Mitt livs första gös, och till dagens datum mitt PB på gös, 1,70 kilo exakt!

.

image
Jag och gösen pussas.

.

image
Dracula.

.

image
När man fiskar gös får man iaf som tur är bonusfiskar. Jag fick den finaste bonusfisk man kan tänka sig. Gäddan!  <3

.

image
Fick mig en finfin present av lilla gäddan.

.

image
Henrik landade gösar till höger och vänster. Fantastiskt stort tack till dig Henrik för din superbra förmåga att förklara och visa hur allt funkar vid gösfisket. Sen att du lät mig få bästa spöt och platsen. Stort tack!

.

image
Bra size.  🙂

.

image
Blev rätt många gösar under dagen. Men vi tog bara hem min PB-fisk till matbordet.

.

image
Man sitter rätt bra. Fåtölj och benpall.  :)

.

image
Glad TPF över sitt nya gösPB.

.

image
PB – Live Well – Bonka och filéa – Filé.  Succé!

.

Har varit riktigt skönt med sommar och visst jag har fiskat. Men inte så mycket. Har gjort annat semestrigt. Men nu ser jag fram emot mer fiske!! Är rätt skönt att pausa fisket lite ibland. (?)  Men nu har jag fiskesug och abstinens igen.  :D

.

Allt gott!

//TPF


Leave a Reply

