3 meterfiskar. Resan till norr med omnejd. 15/6-15

Precis hemkommen från en finfin resa i norr.

Jag är ju som bekant med Steve McVey, han och två fiskepolare vann en veckas logi i TullåsstuganTullåsstugan
Klicka på bilden så kommer ni rätt.

.

En av Steves stugpolare hade fått förhinder, så jag fick frågan om jag ville följa med. Kanske onödigt att ens skriva vad jag svarade, men för sakens skull. Jag svarade, ja tack!  😀

.

Så den 7/6 var jag packad och klar för avfärd. Blev hämtad hos min tjej av min nya bekantskap Alex som bor i Nyköping. Med båt på trailer bakom bilen begav vi oss och hämtade upp en taggad gosse vid namn Steve.
1
Min packning.

.

Steve skapar beten under namnet EsoxGear och hade ungefär tänkt som jag, man vill inte vara på plats och sakna beten. Så efter lite tetrisbyggande med all vår packning var bilen, takboxen och lite av båten fullkomligt fullsmetad med diverse livsviktiga saker för en veckas fiske. (Blev en riktigt lång och fin mening där).  :)

.

Alex körde som en hel karl, han var faktiskt den enda som rattade bilen på hela resan, med undantag för när Steve körde trailer och Alex båt. En stor eloge för bilförandet!
14
Saab med turbo och en skön båt.

.

Resan upp bjöd på pit stop i Hedemora för att hälsa på Andreas Jax på Hedemora Sportfiske. En liten butik men som är fullständigt fullsmetad med massor med sköna beten. Mycket handgjort vilket jag uppskattar. Drack lite kaffe och köpte mig en Brax version 2 från Black River Sweden. Ett bete som skulle visa sig vinstgivande under resan.😀
Träffade även på Mattias Alve Gustafsson Ehrenstråhle i butiken, en karl som dagen innan vi hälsade på hade tagit en gädda på 10.2kg. Mäktigt!! Trevlig var han dessutom.  :D
2
Handgjort i långa rader.

.

3
Blandad skön kompott.

.

4
Gänget, Mattias, Steve, Alex och Andreas.

.

5
Black River Swedens Braxen v.2 i den färgen jag valde.

6
Står på min önskelista. Samma tillverkare, hans shad är sjukt vacker!

.

7
Väl värt ett besök.

.

8
Här kanske han inte ser så glad ut. Men Andreas är en glad person så var inte rädd.  Haha!!  :)

.

Väl på plats efter ett gäng biltimmar, så hade vi lyckats se älg, Steve såg en björn (hävdar han), vi hann äta älgfärsbiffar, dricka kaffe och sjunga i kör till radions och Spotifys musikaliska mästerverk.
9
Vy från resan upp.

.

Stugan var verkligen över all förväntan. Vi snackar nyrenoverad lagom stor stuga, med bastu, fräsch toalett, bra modernt kök och det kändes som ett hem. X-box, guitarrHero, stor tv, alla kanaler, WiFi osv. En sak som kanske många tycker är skitsamma men som jag verkligen uppskattade, köket! Sylvassa köksknivar, porslin som inte bara känns IKEA-startpaket, bra köksverktyg osv. Tummen upp som bara den för boendet!
13
En del av packningen och en glad och nöjd Alex.

.

Trötta gossar som vi var bar vi in alla väskor och packning på två röda. Laddade kylen med all matlig packning och öppnade en varsin öl. Köksbordsläge, lite kortspel och sen var det natti natti. Jag tror alla tre somnade innan huvudet landade på våra kuddar.
12
Fullsmetad kyl.

.

Av naturlig anledning kommer jag inte skriva exakt var vi har varit, skulle iof kunna göra det, för fisket var enormt segt och med tanke på hur många timmar som vi faktiskt nötte så var det låg avkastning sett till hur många “bra” fiskar vi fick.

Men totalt under denna resa så fiskade vi 4 olika vatten. Vissa bättre än andra. Första anhalten kändes så sjukt het. Men det var totalt omöjligt att hitta fisken, första dagen hade vi godkänt antal fiskar i båten, men inget stort som ville fastna på våra krokar. Dag två fick jag en fisk, that´s it. Vi hade svårt att till och med hitta betesfisk och sjön hade galet många grundgrundområden. Vi beslöt oss för att vidga våra vyer och testa ny sjö dagen därpå.
17
Alex var chaufför.

.

15
Vacker färdväg. Låååånga avstånd.

16
På vissa ställen kändes det som man var i höjd med molnen.

.

Nackdelen med där vi var är att avstånden var galet stora, (så är det såklart i hela landet ibland), men när man får traila båt på i vissa fall skumpiga grusvägar en till flera timmar enkel resa för att fiska känns det i långa loppet rätt segt om man inte får fisk (varken mycket eller stort).

Första sjön vi fiskade såg sjukt lovande ut. Vi hade några ställen vi googlat kartor på och som kändes heta, pratade med några locals som tipsade om samma ställen. Hjälpte det?!  :D
18
Fick på mitt egna bete i en alla färger man kan tänka sig. Liten och stark… och arg.  :)

.

19
Liten Lucygädda.

.

20
Steve med en CurlyLucygädda.

.

22
Steve med en gäddpose.

.

23
Naturliga leenden.  :)

.

25
Alltså utsikten. Jag kan faktiskt inte få nog!!!

.

26
CurlyLucy i galet het färg.

.

.

Sjö nummer två kändes hetare, vi hittade bra ställen där fisken ville vara med oss. Jag lyckades rätt snabbt få en helt ok 4+ gädda.
73
Denna gav hopp om att gäddorna var i farten.

.

Kort därpå klev resans första meterfisk på. Ett ställe vi samtliga tre tyckte bådade gott för bra fiske. Fisken gillade min Lucy som Steve tillverkat i specialfärg efter önskemål från mig. Dagen till ära hade jag pimpat den med svart jigpenna. Det kanske inte ser så mycket ut för ögat. Men den funkade verkligen.
IMG_5054

.

Just ja, meterfisken. Den smetade på rätt nära stranden, säg 10 meter ut. Ett kalashugg, kändes rätt omgående det var en bättre fisk. Det klassiska dunk……. dunk som känns i den spända linan och spöt. Det var pondus bakom huvudgungen.
36
Gäddan och betet. 8,7kg och 109cm.

Aleks nätade fisken och Steve fick agera fotograf. Hela resan kändes det som vi hade bra flyt vid landningar och avkrokning. Vi hjälpes åt, och det funkade perfekt. Bra personer att fiska med!
35
Ser kanske inte så glad ut, men det är jag.  🙂

.

42
Mäktig fisk.

.

Efter lite fotografering och mått tagna fick gäddan simma hem igen.

.

Alexs hade med sin båt som vi trailade upp. Helt perfekt för vårt ändamål, lagom stor för tre personer utan att vi stod på varann. Inte speciellt ostabil heller, funkade fint att stå tre personer i även fast det blåste endel till mycket vissa av dagarna vi körde.
IMG_5177
Pratar om att det var rätt grunt på denna stranden.

.

Måste slå ett slag för Härjedalen där vår stuga låg, naturen. Helt fantastisk. Jag vet att enbart natur sällan blir speciellt imponerande, men måste ju bjuda på en del sköna bilder på vyer vi såg längs vår resa. Vissa dagar i båten satt jag bara och njöt när vi fiskade. Så vackert med snötäckta fjäll och djurliv som frodas där man är. Vi hade äran att se en hel massa djur. Bland annat Hermelin, Fjällkor (som hade bjällror fästa vid halsen), Havsörn, Fiskgjuse, Renar och ett gäng andra roliga fåglar och djur.
25
Fjälltoppar. Fantastico!

30
Här bor herr och fru Bäver.

.

49
Kvällning. Blir inte mörkare än såhär. Känns lite konstigt att det är ljust precis hela dygnet.  :D

.

51
Fikaplats.

.

69
Viktigt med mat när man är på tur. Just denna dag var pölen bakom det enda stället vi fick dagens enda gädda på. Jag drog en liten liten pluttgädda när jag testade en riggning av en BoonShad från Steve.  :D  Ironi.

.

31
Denna lilla sötis kom upp. Haha!! Sjukt. En gädda på hela dagen och den får jag av “misstag”.  🙂

.

Jag hade förhoppningar att få en massa fisk på jerk, men icke. Försökte en hel del på våra olika stopp, men icke. Fick väl någon, men mestadelen av våra fiskar togs på gummi, därefter spinnerbaits som framförallt Alex svingade mest av oss.

.

Testade som vanligt en massa olika gummin, av naturlig orsak körde Steve mest med, eller mest, enbart ska jag skriva sina egna beten eftersom han är betesbyggare/gjutare (EsoxGear). Alex och jag körde mycket med hans grejer. Men jag körde även en hel del med andra beten också. Hade med mig 7 stora Planolådor och en hink med beten. (Dock inte med allt i båten)

Försökte fiska med CaesarLures CL-14 en heldel när det var segt, downsiza brukar ibland vara lösningen då det är segt. Men inte på denna resa. Så flertalet av resans fiskar togs på två av Steves gummibeten, Lucy och BigLucy. Spana in dem om du inte redan gjort det.  Går finklätt i vattnet och fångar fisk.

.

IMG_5093
Den här gobiten till bete försökte jag paddla, gick inge skoj. Då satt jag på en annan paddel, samma lika, en KaggeBaggepaddel, samma lika, fick ingen direkt gång. Fick en större tail av Steve, då minsann blev det annat ljud i skällan. Betet åkte i fina s-kurvor och gick utmärkt att jerka hem.

.

IMG_5092
Ödet, kärlek uppstod i tillbehörslådan när jag tog upp en stinger.  <3

.

Fisket i norr slet verkligen på krafterna. Vi fiskade 10-14 timmar per dag om inte mer, stundtals långa resvägar till och från vatten. Var bra länge sedan jag var så nackad och trött. Skoj som fanken, vacker natur och fiska fiska fiska, det sliter på kroppen.
IMG_5115
Steve var vänlig och tog denna smickrande bild av mig.  :D.

.

IMG_5113
Alltså, Aleks var mästerkock på denna resa. Vissa saker vi åt var så sjukt gott. Hamburgare på högrev, grillat, smörstekt svamp. Aaaahhh…

.

Så dagarna såg ut ungefär såhär. Upp tidigt, snabb frulle, åka till fiskevatten, fiska, åka från fiskevatten, äta lite, spela lite kort och ta en öl, somna ovaggad. Finfina dagar med andra ord, vad mer kan man önska.  (?)

.

IMG_5122
Bättre fisk i båten. Fick på mitt nya BlackRiverbete, Braxen v.2.  😀  Yay!
Alltså, detta huvud. Såå jäkla vackert!

.

IMG_5134
Hallå lilla Braxen och lilla gäddan. Riktigt fint och tungt hugg!

.

IMG_5124
8,75kg och 112cm lång.

.

IMG_5131
Fick en present av gäddan.

.

IMG_5149
Sjukt fin gädda. Tycker även denna kunde bjudit på 2-3kg till.  :D

.

Byte av sjö igen.

IMG_5194
Vi bytte vatten rätt många gånger under resan. , samma dag som Riksgäddan hamnade vi kring deaa vatten. Då hände det saker.
Inte för mig kanske. Men jag hade ju fått två bra gäddor. Kommer mer om det. Svenska Gäddklubben kör tävlingen Riksgäddan en gång per år. Alla som anmält sig (Enda kravet för tävlande är att man är medlem i SGK) får tävla där de fiskar själv. Du kan vara varsomhelst på eget vatten.

Jag började tävlingen med en typ 70centimetersgädda som på ena sidan var besatt av bölder. Han fick ändå simma hem för han var pigg och glad.

.

IMG_5201
Ser nog läskigare ut än vad det är. Hem med honom igen.  😀

.

IMG_5159
Fantastico!

.

IMG_5205
Steve poserar.

.

IMG_5209
Steve fick sig minsann en Braxen.  :)   Lucy gillas av fisk, punkt.  :D

IMG_5213
Alex leverar.

.

IMG_5214
Gädda på ingång.

.

IMG_5222
Denna gädda gav mig en placering iaf, men typ 76cm eller nåt var inget som går till historiaböckerna.  Skoj tävling hur som haver.

.

Ni vet, stor fisk är alltid skoj att få. Men om man är tre stycken och jag enbart drog de stora så självklart känns det skoj, men alltid roligare om man får stort alla lika. Svårare o fira annars. Jag menar, avisst, man kan jubla när fisken landas o så. Men mer än så blir lite mycket tänker jag. Så när Steve spö stod som en halvmåne, och han ropar “-Den är bättre) och man ser att det är håvdags. Då blev jag riktigt glad.

IMG_5238
8,94kg och 102cm. Riktigt fin fisk!

.

IMG_5250
Gäddan fick självklart en egen sovsäck och vilade ut en stund innan återsättning.  🙂
.

IMG_5251
En glad Steve med resans tyngsta gädda. Riktigt proppmätt var hon. Tog på Steves nya bete BoonShad som nu går att köpa på Hedemora Sportfiske.   (Reklam)  😀

.

IMG_5016
Tänkte jag avslutar med några fina blommor jag såg på resan.  :)

.
IMG_5017
Naturen är halva grejen när man är ute och reser på fisketurer.

.

IMG_5101
Fluga på blomma.

.

Det mina damer och herrar, det var den sista bilden för denna gång. En helt underbart vacker resanorrut med trevligt sällskap och tre bra meterfiskar i båten.

Ett stort fantastiskt tack till Steve och Alex för att jag fick följa med!

Tack till dig som läst, jag rekommenderar verkligen dig att besöka våra nordligare fiskevatten med goda vänner och båt. Ni kommer inte ångra er!

.

Allt gott!

//Klas


Leave a Reply

