Alla måste ha boken Fiskelycka. Ett mästerverk! 28/5-15

Igår var jag inbjuden av Henrik Freudenthal på bokreleasefest på Scandic Grand Central i Sthlm. Jag fick ett mejl för några veckor sedan som inleddes med meningen “-Tjena TPF, Gillar verkligen din blogg och inlägget med allas gäddfavoriter var kanonkul att läsa.”. Rader man blir glad av. Jag älskar fisket för just sånt här. Det sociala, en gemensamhet i fisket och det gör att man får kontakt med massor med nya bekantskaper. Underbart! NU var iaf dagen då jag skulle få hålla och titta i boken på riktigt.
IMG_4665
På receptionsdisken visade denna lilla godbit till bok att vi var på rätt väg.

.

Jag bjöd med mig två goda fiskevänner, Saurabh Sinha och Mattias J Fors. Jag slutade strax innan 17 och hann precis springa in och köpa en bukett som jag komponerade ihop själv tillsammans med floristen. Blev tre gerberas (oklar på hur pluralis blir på gerbera?)😀  och lite grönt till det. Valde rosa blommor, för att våga gå mot den manliga strömmen, en blomma för varje medförfattare till boken.  :)

.

Författarna och de trevliga personer som gjort boken är redan nämnda Henrik Freudenthal, Joakim Lundblad och Patric Johansson.

.

Mycket folk på plats, tjejer som män, vuxna som barn på plats. Glada miner och mycket skratt. Henrik som bjöd mig träffade vi först, lämnade över blommorna och gratulerade till boksläppet. Jag hade fått äran att läsa boken i pdf-form innan, så jag hade “bläddrat” lite innan jag fick se riktiga boken. Men en bok är alltid en bok. Jag blir glad över vad dessa tre grabbar/män åstadkommit. Jag förstår verkligen glädjen de måste känna när vi sågs. Dels själva grejen att få ge ut en bok, men också att den nu var klar. Nu kan äntligen alla vänner, bekanta och intresserade få klämma och känna på resultatet på alla de mängders timmar som Henrik, Jocke och Patric måste lagt ner på skapandet. Fantastiskt skoj!
IMG_4669
Några av de fina böckerna och vår fina bukett grabbarna fick.

.

Jag gillar såna där tillställningar, glada människor som träffas och minglar. Att prata med endel helt okända om allt möjligt. Träffade bland annat en arkitekt som hette Buster. Bara en sån sak, att heta Buster och vara just arkitekt. Det måste ju sälja sig själv. Han var trevlig. Jag Mattias, och Saurabh snackade endel fiske, eller ok, det var nästan bara fiske. Om kommande spännande projekt, om fiskeresor och om idéer om och kring fisket. Alltid trevligt!
IMG_4667a
Saurabh framför projektorn som visade fiskebilder från skapandeprocessen av boken.

.

Sen sprang jag på en gemensam bekant som författarna och jag har, Jakob “Sf-Lures” Fagerlund. Jag snackade lite med honom och sen tog jag en paparazzibild på honom.  :)
IMG_4674
Jakob i grå tröja samtalandes med en kille som förklarar med hela händerna. Tror han visar sizen på gädd-pb?  :)

.

Jag kommer få en Fiskelycka-bok skickad till mig, eller om den redan kommit låter jag vara osagt. Men den boken är tänkt att kommande tävlas ut till er läsare. Ett riktigt fint pris alltså. Mer om tävlingen kommer så snart som möjligt.  :D

.

I dagsläget kan ni alltså köpa er Fiskelycka, fast i bokform. Finns på alla större bokaffärer. (Klicka på logga så kommer du rätt).
AdlibrisBokusCdon osv.

Finns på de ställen där du brukar köpa böcker. Inga konstigheter.

.

Jag började läsa boken på vägen hem. Kom till kanske sidan 70-ish. Jag kan redan nu säga, NI KOMMER ÄLSKA BOKEN gott folk. Ni måste bara köpa den. Den är välskriven, informativ, vacker, rolig och igenkänningsfaktorn är hög!
Som exempel:
(saxat från introt om vårfiske i Trosa).

”-Men det spelar ingen roll. Här ska fiskas gädda. Vi kastar in det som inte behövs i båten på vårt rum och springer, faktiskt springer, som uppspelta barn, ner till hamnen igen för att hinna med en kvällstur.”.

Haha.. vem har inte känt så. Man vill bara komma iväg och fiska, och bråttom är det. Man kommer på sig själv 30+ och är som ett litet litet förväntansfullt barn.

.

En bok som är skriven av fiskare, för fiskare höll jag på att skriva först. Men det är inte riktigt sant. Den lämpar sig självklart för fiskare. Men denna bok är som jag redan skrivit ett mästerverk. Den är den perfekta presenten till alla som undrar vad vi fiskare egentligen håller på med. Vem har inte vid trettioelva tillfällen blivit tillfrågad “-Men vad är det egentligen som är så skoj med att fiska?”, “-Jag har ju själv metat och sånt med ett sånt där flöte eller vad det heter, men det kanske är lite annat fiske du ägnar dig åt?” osv.  :)
Ge personer du bryr dig om denna bok. Alla kan lära sig massor, boken är skriven med kärlek och känsla. Underbar!

.

Älskar när man läser i texten och det är en bok som känns som skriven för mig!
“-Efter en kvarts stiltje i fisket drar jag ett kast ut över djupet i stället, med det ganska ytgående jerkbaitet Wolfcreek Reverse Skinny….”.  Älskar det, författarna har koll. De skriver om verkligheten. Jag får vid många tillfällen en “just så är det”-känsla när jag läser.

.

Bilderna i boken är fantastiska, Patric som fotat för boken har gjort det alldeles fantastiskt bra. Det är stämning i precis vartenda bild. En symbios av fakta, bilder, text och känsla.

.

Utbildande utan att vara pekande, lagom liksom. För alla, proffs, som nybörjare som novis som lite lätt natur och fiskeintresserad. Eller till någon som bara vill ha trevlig lektyr.

.

Boken är skriven som genom ett års fiske. Vi går igenom vår, sommar, höst och vinterfiske med fokus på fyra fiskar. (Gädda, abborre, gös och torsk). Bilder och text varvas kring recept skapade av Jocke. Det ska även det nämnas. Jockes recept, aaahhhhhh…. allt ser gott ut och läser man ingredienser och recept så vattnas det i munnen.

Det skrivs i boken om ett hållbart fiske och catch and release som en naturlig del i boken vilket jag verkligen uppskattar. Men också att fiske för många är att man ibland kan ta hem matfisk inom godkända mått (som det också skrivs om).

Så med det sagt kan jag nämna recept som:
-Tempuragädda med Sobanudlar, Shitakebuljong och kryddpicklade grönsaker,
-Parma- och shisostekt gös med smörsås.
-Fisktacos med abborre. Det är ett 30+tal recept, fanken i mig, allt verkar smaskens!!

Jocke har en respektabel bakgrund inom restaurangbranschen, det märks i recepten. Välkomponerade rätter som även endel av dem serverades under gårdagens release. Fantastico!

.

Så med detta sagt. Tack till er, Henrik, Jocke och Patric för en trevlig kväll, och ett stort grattis till en fantastisk skapelse, er nya bok!
IMG_4678
Tre glada bokutgivare, Henrik, Jocke och Patric.

.

Avslutade kvällen med att köpa mig ett eget exemplar av boken och få den signerad. Gjorde mig glad, en given bok i den bokhylla jag idag inte har.  :D   Men såfort jag köpt mig en bokhylla så kommer den få finaste platsen!
IMG_4690
För alltid – Skitfiske!

.

Allt gott!

//Klas aka TPF.


Leave a Reply

