TPF´s vett och etikettskola. Instagram, internet och Facebook. 25/5-15

Ok, det här inlägget kanske är aningens överkurs och kanske till och med aningens fjantigt.

Men det är lika bra att skriva av sig, alltid kan det hjälpa någon tänker jag.

.

Så läs mitt inlägg som välmenande mer än rättande.  :D
Inlägget hanterar egentligen tre saker, kärlek – glädje – respekt. Kör man på det så kommer man långt. Då blir alla våra sociala forum så mycket trevligare och alla mår bättre. Eller iaf de flesta.  🙂

.

Ok, here it goes, TPF´s vett och etikettskola för Instagram och Facebook.
Många som fiskar vill inte att där just de fiskar ska bli officiellt. Andra är helt öppna med var de fiskar. Som med allt annat såklart. Men tror allt handlar kring respekt i grunden.

Jag är rätt öppen med var jag fiskar, men det finns såklart undantag. Mitt hemmavatten exakt var det är vill jag inte skriva öppet, oftast om jag fiskar på nya vatten kan jag nämna var jag är och är inte så himla hemlig. Men ofta är jag inbjuden till egna vatten, och ofta ber den som bjudit mig att inte sprida var fisket tar plats. Det vill jag gärna respektera.

.

Då jag själv har valt att vara hyfsat öppen med mig som person, jag menar jag bloggar, har instagram och Facebook där jag skriver om allt mellan himmel och jord och är rätt personlig så är ju det självvalt.
Men jag har inte valt att folk i allmänhet ska få kommentera mina bilder och kort hursomhelst, eller andra bilder kanske ännu mer. Man ser på Facebook, Insta om stora fiskar och bilder generellt. Det verkar gå som en sport för läsare och de som kikar på bilderna att skriva var personen på kortet befinner sig. Ni känner säkert igen det beteendet?!

.

Varför?

Som exempel, jag la upp en bild för inte alltför länge sedan.
Såg ut såhär:
Vett och etikett 1
Rätt harmlös bild. Tanken var att visa att fiskare generellt har sjukt mycket packning med sig.

.

En kommentar på Instagram var ungefär “-Det där är xxxxxxxx”, osså platsen vi var på angivet. Inget fel i det och jag förstår verkligen personen som skrev det, att han inte menade något illa och jag är inte sur eller något för det. Tog det mest som ett exempel.

Så första tipset, om inte kortägaren som publicerar kortet skrivit var han eller hon är, då vill nog inte kortägaren att folk ska veta var de är.

.

Bildexempel nummer två.
Vett och etikett 2
Ibland mörkar jag bilder som exempel denna bild. Då har kanske ett hus eller något liknande synts på bilden som kan lokalisera var jag är. Ibland kan ändå stället som fiskas kännas igen. Men vill man följa vett och etikett så samma här, ingen gissningslek här heller.

.

Ibland mörkar man inte bilden alls. Man kanske rent utav vill lyfta fram specifikt var man är av olika anledningar.
Exemplet här är rätt tydligt var jag fiskar.
Vett och etikett 4
Till dessa bilder är det fritt fram att skriva om plats och var man är, anledningen är rätt klar och behöver kanske inte närmare beskrivas.

.

I vissa fall spelar platsen ingen roll. Samma som Sibbobilden, då är det fritt fram för de som tittar på bilden att skriva om positioner och platser om man vill. Vill man här skriva “-Ni är på SM-kval i Hovran”, då är det helt ok.  🙂Vett och etikett 3
Jag och Steve på SM-kvalet i gädda på Hovran.

.

Sista exemplet är om det blir som en tävling. Jag som bildskapare skriver “-Gissa var jag är”. Då kan bildbeskådaren skriva vad de vill.
Redigera bilder
Jag gjorde denna bild när det gick hybris i o mörka bilder under en period.  :)

.

Alltså, jag kanske inte behöver beskriva olika exempel mer. Tror alla förstått?!
Den som lägger ut bilden sätter reglerna. Vill bildägaren skriva var de är eller tagga var de är, då kan ni som beskådare av bilden skriva om platsen som ni vill.
Har bildägaren publicerat en bild där de mörkat eller inte skrivit var de är, då är man som beskådare fri att tänka vad man vill, men man får gärna låta just platsgissningarna eller platsfakta stanna just som en tanke. Det finns kanske en anledning till varför platsen inte är angiven. Sen om du är så listig och kunnig så du klurat ut var bilden är tagen. Grattis, åk dit och fiska och fira med bubbel (eller alkoholfritt alternativ), men berätta det inte för alla andra.

.

En annan sak, många på internet är sura på de som vet mindre. Var inte det. Var hjälpsam, erbjud hjälp. Om man nu nödvändigtvis måste skriva något surt, för det gärna konstruktivt så bildägaren lär sig något.
Exempel. Jag publicerar nedan bild, och tre till där gäddan även ligger direkt på durken i min båt på ett gäddforum på internet:
“-Yay, nytt pb på gädda! Superglad!”, skriver jag som text till inlägget.
Sussi2
Då kommer kommentarerna som “Hur fan håller du gäddan”, “Är du dum i skallen, man får inte skrika åt en gädda”, “Den var inte speciellt stor du”, “Jag vet var du fiskat, det är i Hagasjön!” osv.

Det räcker med grattis och välmenande ord. Alternativt, tänker man “-hur fan håller du gäddan”, skriv istället “-Som ett tips tycker jag du framöver kan köpa en landningsmatta eller Ikeakasse och hantera fisken på. Det underlättar för att fisken ska komma tillbaka till sjön så frisk som möjligt”. Typ.

.

Lite hjälpa istället för att stjälpa. Alla har vi varit nybörjare någon gång. Jag personligen använde huggkrok när jag började med gäddfiske, idag vet jag bättre. Jag har lärt mig. Mycket tack vare att andra varit hjälpsamma och lärt mig.

.

Sist men inte minst. Få internet och Facebook finns det otaliga frågor där nybörjare och proffs kan ställe frågor till varann.
Vanliga frågor kan lyda:
-Jag ska inhandla nytt haspelspö för abborre, budget 1500:-, vad ska jag köpa.
-Jag vill börja fiska gädda, duger denna rulle (Osså en bild).
-Hur gör jag för att slippa bubblor i lacken när jag tillverkar beten, jag har xxxxx-lack. (bild på bubblor i lack).

Det som stör mig, galet många ställer frågor och förväntar sig (helt naturligt) svar. Många är hjälpsamma och lägger tid på att hjälpa andra. MEN, frågeställaren skriver inte ens tack, like:ar eller visar någon respons eller uppskattning tillbaka. Kanske är en petitess? Men det stör mig att folk vill ha, men ger inget?! Ber du om hjälp och får det, skriv tack. Det är det minsta man kan göra. Enkelt, gratis och rätt basic.

Ett exempel från verkligen livet nedan, har mörkat namnet och ersatt med “frågeställare”: Jag fick detta som PM till TPF´s Facebooksida.

Frågeställare
den 4 mars 17:32
Hej när du har gjort ett tork hjul och gjort dina beten.jag har läst din blogg sak hur man bygger ett torkhjul men jag fattar inte vad ska man ha den stubben till där man stoppar dragen i varför kör man bara de inte direkt i det hjulet som snurrar ????? ………. Och kan du beskriva massor av BRA fakta !!!!!!!! ingen annan vill svara.

ThePikeFather – En fiskares blogg.
den 4 mars 17:33 (<–Svarar inom en minut).  :)
Tjena, Förstår inte riktigt vad du menar. “Stubbarna” är ju i mitt fall fasta i axeln som roterar. Sen kan man göra torkhjul på massa sätt. :)

Frågeställare
den 4 mars 17:34
ja men efter du har lackat så lägger du betena i ett plast rör som du sen lägger i en stubbe varför lägger du bara de inte dirket i torkhjulet

Frågeställare
den 4 mars 17:36
?

Frågeställare
den 4 mars 17:36
?

Frågeställare
den 4 mars 17:36
?

Frågeställare
den 4 mars 17:36
?

Frågeställare
den 4 mars 17:41
Jag skulle blivit glad av ett svar har letat i över 2 timmar över fakta och har bara hittat lite

Frågeställare
den 4 mars 17:55
ja men efter du har lackat så lägger du betena i ett plast rör som du sen lägger i en stubbe varför lägger du bara de inte direkt i Jag skulle blivit glad av ett svar har letat i över 2 timmar över fakta och har bara hittat lite

ThePikeFather – En fiskares blogg.
den 4 mars 20:09
Vad ska du fästa betet i som sen ska snörra. Utan kubben är det bara ett stålrör som snurrar ju. :)

Frågeställare
den 4 mars 20:11
Fattar ej vad du menar.Jag undar vad du har den stubben till.Tillexempel ifall du lackar 4 beten sen så stoppar Du den i någon kosntig grej som står stillar varför stoppar du bara inte in de i det hjulet som snurrar runt ?????????????????

ThePikeFather – En fiskares blogg.
den 4 mars 22:10
Länka bild till vad du syftar på så förstår jag säkert vad du menar. Vi börjar där.🙂

Frågeställare
den 4 mars 22:13
Bildbildbild

ThePikeFather – En fiskares blogg.
den 4 mars 22:15
Aha. Det är mest för att kunna ställa ifrån sig betena. Man kan ju inte lägga dem på bordet liksom. Ett Mellansteg innan torkhjul. Orsak. Man vill ha jämnvikt i torkhjulet. Därav gör iaf jag några beten i taget. Ibland inte. Men jag har stubben för att slippa hålla i x antal beten i handen under skapandeprocessen. Hoppas det var svar på din fråga.

Frågeställare
den 4 mars 22:32
När du har sprutat färg på dina beten sätter du de i torkhjulet då cleas cleasson sa att man inte skulle det

ThePikeFather – En fiskares blogg.
den 5 mars 07:33
Varför beten i torkhjul efter färg? De färger vi använder torkar snabbt. Behövs inge torkhjul för det. Däremot kanske en “stubbe” medans man målar olika lager färg.

Frågeställare
den 5 mars 07:41
ok

ThePikeFather – En fiskares blogg.
den 5 mars 07:48
Haha, dagens tips XXXXX. Ställer du frågor till personer du inte känner. Var lite ödmjuk och glöm inte att tacka om du får hjälp och svar. Lätt att upplevas som otrevlig o arrogant annars. Trevlig dag!

Frågeställare
den 5 mars 12:01
ok

ThePikeFather – En fiskares blogg.
den 5 mars 12:19
Haha. Du behöver inte skicka fler frågor till mig. Någon annan får ägna sig tid till dig och dina frågor. Med vänlig hälsning, Klas

Frågeställare
den 5 mars 15:36
ok

ThePikeFather – En fiskares blogg.
den 5 mars 15:37
Dagens ungdom alltså.. suck! :D

.

“ingen annan vill svara.”. Konstigt, lär dig vara tacksam och skriva tack så kanske folk blir mer hjälpsamma.  (?)  Haha!

.

Ovan visat kanske låter enkelt? Det är det också. Det handlar om kärlek – glädje och respekt som sagt. Följer man de tre ledorden kommer man långt.  Annars kan man läsa vett och etikettskolan ovan.  :D

Generellt på internet med allt vad det innebär så är respekt rätt bra att ha. Visar man andra respekt så blir allas liv så mycket enklare. Finns så många trådar i olika forum som spårat satan för endel människor alltid måste vara taskiga, uppläxande och förmer. Trist, men sant. Så kanske kanske kanske kan mina ord vägleda någon i rätt riktning. Vi får hoppas på det.

.

Nu ska jag sluta gnälla. Hoppas någon lärt sig något nytt som de kan ta till sig.  🙂

.

Allt gott!

//TPF


6 responses to “TPF´s vett och etikettskola. Instagram, internet och Facebook. 25/5-15

Leave a Reply

