Söndagsfiske med Rogart. 7,32 och 8,08kg. Hauki! :D 11/5-15

Söndagsfiske med Rogart stog det i min kalender. Det gjorde det i Rogarts också, men med Klas.
Packningen var klar.
IMG_4328

Rogart hade doftat på glöggen kvällen innan, så dagen till ära fick jag köra hans turbodiesel norrut mot våra gäddvatten vi skulle pröva för dagen. Ratt

Vi var kanske inte tidigast uppe i stan. Men alldeles lagom, på plats och redo o ploppa i båten strax efter 11.
Vi hade som vanligt endel packning med oss. Just allt detta fick inte följa med. Vi skalade av betespackningen en smula. Men det blir alltid mer än man tror med sig. Elmotor, batterier, spön osv osv.  😀
IMG_4333a
Några timmars fiske kräver sin utrustning.  :D

.
Vädret skulle vara regn och rusk, men inget av dessa attribut syntes när vi väl kom igång med fisket. Det var nästintill vindstilla och molnigt. Skön dag helt enkelt.

Rogart började med att dra två smågäddor bland de årsfärska näckrosorna som börjat poppa upp från botten. En av den hade en rätt nasty skada och såg väl inte direkt ut att vara en gädda i sina bästa år. Men catch and release, där simmade iväg så fint och verkade likväl pigg.
IMG_4335
Såg inte riktigt lika illa ut på andra sidan fisken. Där var det typ som om fisken saknade pigment och var blek som en svennebanan som aldrig sett solen.  (?)  🙂

Roggan drog en riktigt fin 10:a också. Eller det var nog inte en 10hektos heller. Men hungrig var den.😀
IMG_4334
Wingmangädda.

.

Min första föll för en SkinnyTail från Wolfcreek, gäddstackarn måste ha varit utsvulten för han försökte verkligen proppa in hela betet. Gick sådär, jag fick hjälpa honom loss så snällt jag kunde.
IMG_4338
Var rätt segt fiske generellt. Vi testade runt bland mjuk och hårdbeten.

.

Jag införskaffade mig två spinnerbaits från Rock N Rolle, en av dem i firetigerfärg har som en tail på bakersta av två krokar. Gick förföriskt. Just igår var det premiärtur med dem. Slängde ut lite lina och drog betet in mot båten. Gick kalasfint i vattnet. Ett kast mot vasskanten, vevade in. Kastade igen. Betet hann landa, och jag började nästan direkt veva. Hann göra ett, kanske två vevtag innan *SMACKA* gäddan kliver på. Där vi fiskade var det relativt grunt, vi snackar 50-100centimeter kanske. Så man såg direkt det var bättre fisk, och framförallt kände det i spöt när det tjongade till. Snabb drillning. Blev alldeles glad av spöryck och adrenalinpåslag. Ska väl ärligt skriva att mitt mothugg var kanske inte det bästa i världshistorien, eller jo, jag var med på mothugget. Jag och Roger hade tidigare pratat om bromsar man glömmer spänna, just denna fisk var en sån. Fick vid mothugg inget gensvar, så fick bromsa med tummen, sen hundradelen senare spänna bromsen. Gick bra det med.  :D Jag kör till en början stenhård broms egentligen, haspel som multi, sen kan jag släppa på bromsen om det behövs. Men mitt fiskesätt tycker om stenhård broms.
Väl i håven, skön känsla.
IMG_4340
Bättre fisk. 7,32kg. Rock N Roll Baitsspinnerbait.  :D

.

Några bilder av gäddan. Skönheten!

IMG_4341
Glad kille.

.

IMG_4344
Rogarts båt, perfekt o drilla gäddor i.  🙂

.

IMG_4349

.

IMG_4351

.

IMG_4360
Kunde inte välja en bild, så fick bli fem istället. Men gäddbilder kan det nästan aldrig bli för mkt av?!  :D

.

Har ju ny mobil, så nu kan jag ta bilder och spela in utan att batteriet tar slut direkt.

C&R på 7,32kg.

.

Efter min gädda gick det rätt snabbt för Rogart att kontra. Han nötte gummi, mycket Eastfieldbeten och Svartzonker. Men just i fångstögonblicket satt en McRubber i Firetiger på. Firetiger verkade vara vinnande färgen för dagen iaf.
IMG_4363
Doktor Mickleson fixar garnityren på gäddan. Aningens tandsten, men annars finfint!

.

IMG_4367
Skönheten vägde in på trygga 8,08kg.

.

IMG_4373
En nöjd Roger.

.


Rogers C&R av 8,08kg.

.

Sen fortsatte Roger dra gädda. Jag var bifiskare ett par timmar. Mina betesval föll inte fisken i smaken.  :D
IMG_4386
Helt ok fisk.

.

Lunchpause hade vi sen. Rogert har köpt sig en gasolgrill. Avisst, grillkol har många fördelar smakmässigt och grillmässigt. Men på fisketurer, my god vilket fantastiskt verktyg. Varm direkt, grillar bra, väger knappt någonting, lämnar inga sopor och blir kall typ direkt efter grillning. Super!!!  3 sorters korvar, ketchup, 2 sorters senap, rostad lök sen var vi klara för lite mer fiske.
IMG_4385
Jag är ju ingen fotograf så. Denna bilden kanske inte speglar så mycket matglädje. Men jag var hungrig, så när korven väl var fotomässig då var det inte snack om o ta fram kameran.  :)

.

Här för någon vecka sedan köpte jag mig fyra stycken BroBaitsbeten av bröderna Olsen. Såg film av betets gång, slängde mig direkt på chatfunktionen på Facebook och beställde mig lite olika färger. Nu till helgen hade de kommit, och jag hade tacklat dem så fint. Supergång, vaggande vaggande gång med en förförisk tail. Helt i min smak. Även om jag shallowriggat dem, så gjorde dubbelkroken dem sjunkande. Så galet grunt där jag fiskade denna fisk. Men spötoppen högt upp, och aningens snabbare hemvevning än jag önskade resulterade i min första fisk på dessa beten, men helt 100 inte den sista på något sätt!

IMG_4390
Cletus Junior i motoroil. Fantastico!

.

Just ja, höll nästan på att glömma. Rogart avslutade starkt med en pyttisgädda. Vi skämtade om att man ofta ser sinnessjukt frontade gäddor. Så vi gjorde ett litet försök till frontning bigtime med en liten gädda. Blev sådär, men skoj hade vi.  :)
IMG_4394

IMG_4395

IMG_4396

.

Dagen tog slut, och vi också. Det var två trötta fiskare som anlände tillbaka till Sthlm strax efter 23 igår kväll.

En riktigt skoj fiskedag på nya vatten, med iaf två bättre fiskar i båten och som alltid trevligt sällskap med herr Rogart.

.

Allt gott!

//TPF


Leave a Reply

