TPF goes flugfiske i Blekinge. The full premiärfiske story! 1-3/5-15

Flugfiske, flugfiske.. jag har under en längre tid varit väldigt skeptisk. Inte för att jag trott att det inte ska vara kul. Men mest för att det är en helt ny värld som då “tvunget” öppnar sig. Jag har ingen som helst koll på någonting inom den världen. Sen har jag en tendens att snöa in på saker som har med gäddfiske att göra, och har känt att jag inte behöver ytterligare ett hål i plånboken som jag misstänkt att flugfiske skulle åstadkomma.  :)

.

Jag och Mattias J Fors har under en längre tid pratat med Sussi Stridh om att besöka henne någonstans i Sverige för att hon skulle lära och visa och flugfiskets ädla grunder. Nu denna långhelg var det så äntligen dags.

Fick packlistan skickad några dagar innan avresa, den skiljde sig rätt avsevärt från den jag brukar ha.
1. Lakan.
2. Termos.
3. Tång för o lossa gädda. That´s it!
Haha.. vi fick självklart låna en massa saker. Sussis vänner på Vision styrde upp oss med spön, vadare och sånt. Men det kändes lite tomt att inte ha med sig spinngrejerna. Men sagt är sagt, vi skulle ju inte spinnfiska någonting nu i helgen.

.

På fredagens tidiga morgon var det så äntligen dags och det bar det av.  Jag har mig veterligen aldrig hållit i ett flugspö tidigare, så det blev en utmaning på alla sätt och vis skulle det visa sig.

.

Herr TPF plockade upp MJF och sen bar det av söderut i landet för att möta Sussi och hennes kille Frank. Resan ner gick till största delen galant, det är en av fördelarna med att starta från Sthlm vid 04:00 på morgonen, få bilar på vägarna.

Inte för jag bröt mot någon hastighetsbegränsning på något sätt, men vi råkade köra in rätt mycket tid och var tidiga på mötespunken där vi stämt träff med Sussi och Frank. Jag var helt död efter lite sömn och lång körning så jag dunade in drygt 40 minuter på Icas parkering.  :D
Tror inte ens jag minns jag la ner huvudet på fönsterkarmen i förarsätet innan jag hade somnat.
Blackan
Tack Mattias för att du fotade mig i denna föga smickrande pose.  🙂

.

Kramkalas med Sussi och Frank, sen var det åka till boendet kring Sandhamn Marina där vi hade vår bas. Sussi hade genom sin trevliga kontakt Peter fixat boende i en fantastiskt fin villa där vi hyrde in oss för helgen.

.

Men först var det byte av kläder på Sandhamn Marina, fick låna ombyteslokaler av Ulf, Peter och Mattis som alla driver eller arbetar där. Av åkte jeans, linne och skjorta och ersattes av lite underställ, lager på lagerkläder, och de fina grejer vi fått låna, buff, vadare, flugfiskedojjor, keps och TPF-mössa. Allt satt som en smeck!

.

En skoj iaktagelse jag gjorde var att de sålde Monarch Dok-beten på Sandhamn Marina. Rätt ovanliga men trevliga beten. Intressant, för jag skulle senare springa ihop och hälsa på mannen som tillverkar dem, Milan aka Dok.  😀
IMG_4251

.

När flugfiskekläderna väl var på plats och vi var fulltaliga i startfyran (Jag, MJF, Sussi och Frank) så drog vi mot första anhalten och fiskestoppet. Första som i att vi besökte en massa olika platser under de tre dagarna vi fiskade. Verkar som flugfiskare byter fiskespots oftare än traditionella spinnfiskare, men det låter jag vara osagt.
IMG_4244
En flugfiskare föds.  😀

.

11053170_10152878311512081_9113929582366656847_n
I bilen på påväg mit premiärfiskeäventyr.

.

Första steget var o aptera, haha.. eller montera ihop spöt. Jag körde med Visions Big Daddy spö, klass 9 om jag inte är helt ute o cyklar. 4 delar grön gäddfärgad symbios sattes ihop, och rullen sattes på. Inga konstigheter. Sen kom vi till det svåra. Från fluglinan har man som en flourcarbondel, sen kommer tafsen som är i gissningsvis titan. Det i sig är väl inge konstigt, men har man som jag aldrig flugfiskat så är det lite som grekiska, jag fattade nada. Men Sussi visade snällt och förklarade steg för steg. Flugval fick vi stå för själva, jag valde en svart/grön/röd historia till fluga som såg het ut i mina ögon.
Back Camera
BigDaddy❤

.

Måste avbryta i flugfiskehistorian och säga att Blekinge, bär emot att säga en smula, men det är nog ett av Sveriges vackraste områden. Jag kom på mig själv med att säga flera gånger till de andra närvarande “-Men naturen här är sååå vacker”. Men det var den verkligen. Kändes lite som att vara i en inrednings/modetidning fast med natur. Att allt är tillpiffat liksom och som perfekt. Nu var inte så fallet att någon varit och piffat till naturen, Blekinge är bara vackert.
Back Camera
Skitjobbigt o fastna i med linan, men vackert!! En njutning att fiska kring Blekinge!

Back Camera
Såg denna fornlämning när jag promenixerade en smula.  :D

.

Väl nere i vattnet fick jag och Mattias möjligheten att försöka praktisera våra teoretiska kunskaper Sussi förklarat om fisket.
Back Camera
Två uppmärksamma elever, Sussi förklarar grunderna.  🙂

.

Men att få till bra kast med flugfiskespö för mig personligen visade sig inte vara helt enkelt. Jag var nog till en början helt enkelt för inbiten spinnfiskare, jag gick mer på kraft och såg enligt proffsen aningens för stressad ut. Som utan rytm.  :D
10995409_10152878311532081_8497428994167246501_n
Tycker den här bilden visar rätt bra hur jag och MJF var första dagen, som yra höns.  :)

.

Så första dagen kom mina flugor inte speciellt långt ifrån där jag stod ute i vattnet. Men tji för o ge sig, jag harvade vidare med mitt spö, lina och fluga. Frank och Sussi kom med små och stora tips hela tiden allteftersom de såg mina kast och brister. Riktigt pedagogiska och lättförståeliga tips vilket verkligen uppskattades.
Front Camera
Två noviser till flugfiskare.

.

Första dagen fick jag ingen fisk alls. Inte ens ett hugg, men det kanske var av ovan angiven anledning. Mitt i allt flugfiskekaos för mig ropar MJF till, “-Fiiiiiiiisk”. En fin gädda, Mattias premiärgädda på flugfiske får sig några andetag frisk luft. MJF´s första flugfiskade gädda är ett faktum. Sjukt skoj! Mattias fick sig ett par till gäddor under dagen. Faktum är att alla närvarande utom jag fick fisk.😀
Tror Frank fick 15 eller 16 gäddor första dagen.
Mattias första gädda fluga
Pure glädje på kort! Grymt fotat av Sussi!

.

När man ser flugfiskare fiskandes så ser det i mina ögon så harmoniskt och enkelt ut. Min kropp lät däremot förklara för mig att så inte var fallet. Jag hade baske mig ont i halva kroppen. Min ganglion i handen tyckte det var dags att växa sig större och jag hade svårt att hålla i spöt. Men jag gav mig inte. Jag svingade spöt så gott jag kunde och försökte tänka på vad Sussi och Frank sagt för visa ord. Tänk på rytmen, känn flugan osv, var inte stressad, gå inte på kraft. Kändes lite som att hamna på aerobic som nybörjare tror jag. Ben och armar som ska göra nya saker, samtidigt. Haha!! Jag var den i aerobicsalen som viftar i otakt och orytmiskt fast i vadare och med flugfiskespö.
Back Camera
Trötta men glad efter massa vadande.

.

Att vada ut dit man ska fiska ifrån, avisst, inga problem. Att vada in sen och gå i lite sådär rask takt. Haha!! Det är träning om något. Dybotten på sina ställen som suger fast fötterna och varje benlyft blir som o gymma, eller hala stenar så man får balansera med hela kroppen. Ett äventyr i sig att vada.  🙂
23
Fick mig en privat fluglektion av Mattis. Superbra, men mina handleder och händer var helt slut så jag orkade knappt hålla i spöt. Märk väl kungligaste båten, en badbrygga med elmotor. Sjukt stabil och festlig.

.

När dagen var till ända blev det skönt häng på Marinan, en Angusburgare gjorde min spöade kropp aningens gladare. Väl tillbaka i huset gjorde vi natt rätt tidigt. Min kropp, skalle och trötthet ropade på sängen. Jag somnade innan huvudet landade på kudden.
IMG_4265
TPF, Frank och Sussi.

.

Dag 2 var dagen då Martin Stålhammar dök upp. Då hängde även vår nya bekantskap Mattis Johansson på. Mattis hänger ihop som son till Ulf i Marinan och jobbar även där. Han är typ ett med havet och har växt upp på tång och saltvatten. Riktigt skoj o vara ett gäng som glider tillsammans på fiskeäventyr och fiskar tillsammans. Jag har sagt det förr och säger det igen, fiske är fantastiskt. Man träffar nya människor och bekantskaper hela tiden.
Back Camera
Ännu en ny bekantskap, Rosa. Superfin. Eller Rosa vet jag inte, det var en tjur. Men fin tjur, Kjell kanske den hette?!

.

Dag två, jag kommer minnas den långt framöver. Dagen då jag tog min första flugfiskade gädda. Ingen bjässe någonstans. Men efter gårdagens nollning så kändes det fantastiskt. Hade inga preferenser liksom, hur känns ett hugg på flugfiskespö, hur ska jag egentligen drilla. Avisst, jag hade fått förklarat att knipa med fingret som håller linan, samma finger på den hand som håller spöt. Tror ni det var så det blev när jag fick min första. Haha! Nej, icke! Jag tappade linan från högerhanden, höjde dock spöt som man ska, men stod och höll emot med vänsterhanden. Alltså samma hand där jag som vänstervevare har all slacklina, eller lina som inte är utkastad eller vad man säger? Har inte riktigt kommit in i terminologin som ni märker.  :D

Men första gäddan gott folk, stolt som en tupp!
IMG_1063a
Nu kanske det inte syns direkt på kortet jag är stolt, ser mer ut som en närlivsrånare. Men belive me, jag var stolt och glad så det räckte för två sportfiskare!  😀

.

På samma ställe gjorde kära herr Martin Stålhammar sin gäddpremiär för dagen. En lite bättre gädda må jag säga. Jag saknade under Blekingeturen de större gäddorna, ville så gärna känna på en bättre fisk. För o veta hur det känns, hur drillningen känns. Men det får bli nästa flugfiskepass.
IMG_4270a
Klassisk Stålhammarpose!  :D

.

Nu var gänget fulltaliga när Stålhammar väl var på plats.
Sussi
Gänget. Mattis, Frank, Sussi, MJF, Stålhammar osså jag liggandes.

.

Tillsammans med Mattis kom vi ut till endel nya öar, helt ofiskade för oss. Vädret vi hade denna helg var alltifrån stormaktigt till stiltje, sol, regn, moln typ allt utom hagel och snö.
Back Camera
Sussi och TPF njuter kvällssol.

.

Back Camera
Kvällstur.

.

Naturen ja, så sinnessjukt vacker!
Back Camera
MJF och Stålhammar flanerar längs klippor och berg. De ville ha en stund för sig själva och prata lite. Vuxna män som umgås.  😀

.

Kvällen dag två avrundades med grillning. Jag och Stålhammar gick bananas i mataffären, vi hade snackat om bearnaise hela dagen. Så väl på plats blev det en middag utifrån det. Så vi körde 3 sorters kött på menyn och grillad majs.
En underbar dag som slutade med relativt tidig nattning också. Naturen gör en trött, men på ett bra sätt. Sen kan jag ha druckit några glas vin denna kväll också som kanske hjälpte sömnen en smula också.  :D
26
Fick mig ett Monarch Dok-bete av Mattis i deras egna färgsättning. Kommer bli hett att fiska!!

.

Dag 3 kändes det faktiskt som jag kunde flugfiska, jag hade längre kast, kändes som jag hade en bra rytm, jag hade inte lika ont i handen, hittade ett bra sätt att hålla spöt för att spara på ondhet i hand och handled. Ser kanske helt sinnes ut, men funkar för mig.
3
Syns kanske lite här hur jag håller. Jag fick alternera lite.

.

Flugfisket lärde jag mig går från rätt snabba rörelser till lugnare. Ju mer lina som är ute, desto längre tid tar det ju för flugan att komma från längst fram till längst bak om ni förstår hur jag menar. Det var någon gång dag 2 som jag knäckte den koden, eller att min kropp förstod det iaf.

Jag hade som en ramsa där jag vaggade kroppen i takt och sa lite för mig själv, VomVom, Vom – Vom, Vom  – Vom… osså längre och längre mellan vomvom-ljuden i takt med att linan kom ut mer och mer. Stålhammar m.fl hade rätt skoj åt mig när jag stod och lät i vattnet. Men det bjuder jag på. Dag 3 kändes det mer naturligt, jag slapp tänka konstant “hur var det nu, finger här, lina där, först snabbt sen långsammare” osv. Kändes mer som det kom naturligt, den kraft som kastet faktiskt behöver kom naturligt och på de ställen i spöt som efterfrågar kraft och vid rätta tidpunkter. Svårt att förklara, lättare när man faktiskt står med ett spö i handen.

I takt med att jag faktiskt även fick till rytm och tänket kring flugfisket kom även längden på kasten, man kom lite dit man ville med flugan och inte tvärtom som det verkligen var dag 1.  :D
1
När man lärt sig kasta någorlunda ordentligt, då får man vara med på så här tuffa kort.  :D

.

Just ja, måste dela med mig av en fantastiskt rolig historia. Kära Mattias glömde sitt Lypsyl hemma en av dagarna och han fick lite hastigt och lustigt springa in på affären för att handla nytt. Ut från affären kommer en nöjd och glad pojkspoling och brassar på ett tjockt lager av vad han tycker och trodde var Lypsyl motsvarande. Jag reagerar lite över färgen och frågar vad han köpt. Haha!! Påminner lite om “bästa svängen, Hökarängen” från Sällskapsresan. Mattias svarar, “-Den här, det är typ som Lypsyl”. Men det står Clearasil på sticket. Haha, ett täckstift för finnar. Lätt att göra fel iof när man är stressad, men Sussi hade ett extra läppbalsam till min lilla vän, så allt löste sig till slut. Men skoj var det!
22
Mattias bjuder på sig själv och ställer aningens motvilligt upp på en bild.  :D  Pluspoäng för putmunnen!

.

På bilden ovan och under ser ni även en jäkligt smart funktion Sussi hade på sin bil. Ett spöställ när man gör förflyttningar med bilen så man slipper montera isär spöna gång på gång. Fungerade superbra! Någon som tänkt till!  :D
21
Perfekt!

.

Trevlig sällskap när man fiskar är alltid trevligt. Just denna resa var vi 4-6 personer som gjorde sällskap.
Back Camera
Mattis.

.

Back Camera
MJF.

.

Back Camera
Frank.

.

Back Camera
Sussi.

.

Back Camera
Herr Stålhammar.

.

Sista dagen var jag rätt stabil i mitt flugfiske, i alla fall om ni frågar mig. Sussi, Mattis och Stålhammar sa det också. Kom längre, var mer avslappnat, rytmisk i kastandet och tänkte inte lika mycket på att jag just flugfiskade. Jag fiskade bara. Kändes skönt!
2
Glad kille får en liten gädda. Märk väl lintrassel och annat skoj!🙂

.

Mattias fick av oss två den största gäddan. Fiskades från land och tryckte bakom en större sten. Riktigt coolt!
Back Camera
Finare gädda.

.

25
Liten gädda som jag lyckades lura.

.

Mäktigt med flugfiske är just materialet i flugorna. Hade rätt många som torra ser ut att vara en massa färger. Men sen när man fiskar betet så är det olika. Typ när jag stripar (heter det så?) hem betet så är det blått glitter av flash, vid vevstopp drar betet ihop sig och blir brunt av hjorthår typ. Så det ser verkligen levande ut när man fiskar hem betet eller flugan i detta fall.

.

Jag trodde flugfisket skulle vara halt när man väl var ute i vattnet. Jag menar man vadar ju omkring bland stenar, dy, tång och annat blötlevande så trodde verkligen man skulle halka omkring på botten. Nu har jag visserligen bara testat ett par vadarskor, ett par från Vision. Men helskotta vad bra de var. Som o promenera runt i riktigt bekväma skor, fast under vatten och vattentätt.
Back Camera
Sköna skor, ohala, vattentäta. Tror inte jag kan önska mer av ett par vadarskor.

.

Undrar lite idag hur jag kunnat klara mig utan ett vadarset? Det är ju rent vansinne att jag inte äger byxor och skor. Man kommer ju ut till de ställen man vill. Man kan fiska när alla har sina båtar på land och isen börjar lägga sig, eller precis lossar. Lägger man sen på ett flugspö på det och fiskar låååångsamt i nedkylda vatten. Succé!!
Back Camera
Är riktigt nöjd med Visions grejer jag fick låna.

.

Sista dagen led mot sitt slut, tre dagars flugfiske började nå sin ända. Trötta i kropparna men glada och full med massor med ny kunskap åkte vi hemåt för att städa ur huset vi hyrt.
Back Camera
Började bli dags att säga farväl till Blekinge för denna gång.

.

Ett stort tack till dig Sussi “SussisSymfoni” Stridh för allt!
Från möjligheten av att få låna finfin utrustning av Vision/Flydressing till all kunskap du lärt mig.
Uppskattas verkligen! Du är min flugfiskeidol Sussi!  :D

.

En underbar resa på alla sätt och vis. Flugfisket som jag idag kan säga jag kommer ta till mig och komplettera mitt fiske med. Riktigt skoj!!

Jag kan varmt rekommendera flugfisket till alla som tvekar över att prova. Till och med när man är kass på det och precis ska lära sig så är det skoj. När man är mitt i processen av att lära sig, även då är det skoj! Sen självklart, när man att man behärskar kastandet en smula, då är det fantastico!
Är ni intresserade av att boka guidning och lärdom av Sussi så kan ni kontakta henne genom hennes Facebooksida. Klicka –> HÄR

.

Sen utöver Sussi vill jag även tacka alla andra närvarande. Mattias J Fors för sällskap, Martin Stålhammar, Frank, Ulf och Peter på Sandhamn Marina, samt självklart Mattis. Sist men inte minst Niklas Holmér och Peter Bratt på Vision/Flydressing.

.

Allt gott!

//TPF


2 responses to “TPF goes flugfiske i Blekinge. The full premiärfiske story! 1-3/5-15

Leave a Reply

