Eastfieldmöte på Söders och Lördagens fiske. 18/4-15

Jag var på Söder Sportfiske i fredags, slutade vid lunch i fredags och tyckte mig vara värd ett besök dit.

Söders har som säkert många noterat och märkt fyllt år, inte mindre än 10år. Börjat trean om man ska tänka människomässigt. (?)  :D
Så under veckan har de haft olika happenings i butiken, jag var där till exempel och handlade Westinjigar med 40% rabatt.

Anledningen denna dag var att Eastfieldgänget skulle vara på plats i butiken och sälja sina grejer med 25% rabatt. Jag såg en nästan helvit variant med orange buk i Wingmanmodellen och tänkte, en sån ska bara bli min. Så när klockan slog lunch begav jag mig mot Hornsgatan och Söders.

Trevliga Jacob Magnusson och Mathias Hellström från Eastfield (låter som de kommer från ett stoooort företag, men de är ju tre grabbar bakom EFL) bjöd på visning av deras två nya kommande spön. Kändes fantastiska! Riktigt fina må jag lova, så där har vi sportfiskare något att se fram emot till hösten eller senare.

.

Så så snart jag huggit min vit/orange:a Wingman var jag lite mer avslappnad, blev även en motoroil variant med lila stjärt och lila glitter. Så vackra!
EFL1
Jag stalde helt sonika bilden från Eastfields hemsida. Man får ju inte själta och sånt, så vi säger låna istället.  :D

.

Mathias gav mig även ett prototypbete för en kommande variant på jig. Arbetsnamnet: EFL Shad. Fick välja mellan tre färger och föll för färgen Tranny Smith, en vit/grön kärlekshistoria som under fisketuren skulle visa sig vara vinnarbetet för dagen.  :D

Till er på Söders: Riktigt bra jubileum, skoj när det händer saker i butiken och erbjudandena var riktigt generösa kändes det som. Bra jobbat, och fortsätt som ni gör!

.

Ja just ja, det var fisketur också jag skulle skriva om. Lördagen skulle jag, Mattias J Fors och Steve “EsoxGear” McVey kört St:Anna Pike Open, men Steve hade fått privata förhinder så just denna gång fick vi ställa in tyvärr. Men vi hängde inte läpp för det, utan bestämde oss för att testa min gamla sjö där jag bodde tidigare.

En sjö som senaste två åren lidit efter sviterna av algblomning och att vissa (lagligt) fiskar satan med nät. Så var premiärtur i lördags. Min båt har senaste två vintrarna legat kvar i vattnet, så hade kollat med en gammal granne om båten låg kvar och verkade tät. Tät var den allt sa grannen, för den har vatten upp till relingen.. Haha!

.

Vi hade glömt hink för att ösa, så fick snällt plocka ur min beteshink och ösa med den. Men gick förvånansvärt snabbt att få ut x antal hundra liter vatten, löv, grenar och en vante av stickad högkvalitativ bomull.  :)

IMG_4120
Skoglund öser, Matte leker. Precis som det ska vara.  🙂

.

Jag råkade ju köpa en ny rulle för ett tag sen.. jag råkade köpa en nytt spö för ett tag sen…osv.. ja, ni känner igen er.
Därav har jag inte hittat min start tvåa med spön och rulle. I dagsläget har jag oftast med mig 4 uppsättningar spön.

Två jerkspön, ett längre och ett lite kortare, en lite längre “påk” och ett haspel. Alla fyller en funktion och alla fiskas med på turerna. Aningens jobbigt o frakta och tar plats i båt. Men har man plats så får de följa med.

Men som alltid reflekterade jag och MJF över att man har rätt mycket grejer med sig på två personer när man ska fiska lite. Håv, landningsmatta, batteri/batterier, lod (som vi inte använde, jag satte ner foten och sa nej, haha!) packning, matsäck, kläder osv.
IMG_4121aaaaaaaaa
296 kilo packning. Typ.  🙂

.

Första stop som alltid var viken där jag har mitt PB. Förr om åren var det fångstgaranti där. Misslyckades aldrig. Nu var det premiärtur, så målet för dagen var att bara få gädda. Nu fick jag första fisken, körde jerkbete från CaesarLures. Hade ett missat hugg och virvel i vattnet först, men efter några kast igen så kunde inte gäddan motstå mitt CaesarLuresbete. Dagens första för mig. Kändes bra i solgasset!
IMG_4124a
Premiärfisken knep på denna gobit till jerk.

.

Min sjö har en rätt klassisk form efter en siffra (säger inte vilken) och jag gör samma tur varje besök. Har mina punkter där jag vet jag fått mycket fisk, nu när sjön vart annorlunda eller vad man ska säga så testade vi lite nya plättar också. Vi fick en eller flera fiskar på nästan varenda stop. Eller vi och vi. Först kan det ju vara skoj när man själv får fisk, men just denna dag verkade det enbart vara mina beten som fisken ville ha. MJF fick inte ens pet i sina grejer. Självklart tråkar man den som står fisklös, men när jag kommit upp i 5-0, 6-0, 7-0 och har hugg och pet och MJF inte ens får känna spöböj så blir man lite mer ödmjuk. Jag vet ju själv hur tröttsamt det är när det hugger i andras grejer, man fiskar på samma ställe, på samma sätt med istortsett samma betestyp. Så jag var rätt snäll mot lillgrabben.

.

Hur som, gädda 2 till 10 för mig högg på samma bete. Eastfields prototypbete EFL Shad. Den gick helt perfekt i mina ögon. Jag älskar att spinnfiska jig. Den hade en behaglig storlek, bra gung i gången, och var lättriggad och påverkades inte nämnvärt om krokarna hamnade snett eller liknande. Perfekto!
Då kanske ni tänker att nu skriver TPF så fint om detta bete för att vara snäll mot EFL-grabbarna?! Men icke! Jag skriver sällan kritik, då hoppar jag helt enkelt över att skriva något alls istället. Så om och när betet kommer till produktion tycker jag ni ska ge det en ärlig chans. Jag gillade det skarpt iaf!

För dagen kittade jag betet med en 7,5grams 6/0:a, och enklaste dubbelstingers i stan med smält vajer med två krokar i vardera ända, och sen magiskt ögla på jigskallen, klart! Succé!

IMG_4119
Bytte till EFL-Shad, *smacka!*

.

Snipor är väl skoj, men de slaktar onödigt mycket på gummibetet med sina naggande tänder. Behövde inte mend-ita betet förens MJF hojtade om att min shad på betet satt löst. Den största gäddan för dagen hade nästan bitit av shaden, satt med ngn milimeter kvari gummit bara. Så då fick jag snällt sätta mig och laga betets shad, och penslade samtidigt ihop lite av kroppens alla skador. Skönt att slippa kassera jigar enbart för shaden lossnar.
IMG_4129
Dagens minsta. Det blev handgemäng, de var istortsett lika stora. Jag fick dra dem isär och skicka dem åt varsitt håll för de skulle lugna ner sig.  :)

.

IMG_4123
I´m håving in the pike here. Verry bjutifööl!

.

IMG_4130
Dagens största.

.

IMG_4115
Fisk.

.

Vädret under dagen var alldeles perfekt, lite solglimtar (för värmens skull) lite moln, vind som krusade ytan och inte blåste iväg oss alltför mycket. Har inte sett fram emot fiske på min sjö på ett tag, dels för den dött av tidigare, men också för jag fiskat där så mycket. Men lördagen bjöd på någon form av nystart för mig. Kändes som många heta ställen, jag fick tillbaka gnistan och kärleken till min sjö. Så nu är vi lite kära igen jag och min sjö, inte förälskade, men nykära. Typ.  :)
IMG_4131
Vi kan väl utgå ifrån leken är över i min sjö?! Riktiga slipsar.  🙂

.

Matte kastade på och bytte beten efter väder och vind, men ingen var hemma.

.

Kan redan nu avslöja att det blev en gädda för Matte iaf, sista fisken upp när vi var påväg hemåt igen. En helt ok fisk, kändes bra för Matte kan jag tänka, han blev mycket nöjd att slippa nolla. Jag blev nöjd som utlovat gäddgaranti också.😀
IMG_4110a
Se så lycklig han är! CaesarLures McManus med lång Zonkerpaddel var melodin tillslut.  :)

.

En finfin dag, även om jag önskat att lillgrabben skulle fått mer fisk än en enda. Men det får bli till nästa tur.

.

Allt gott!

//TPF


3 responses to “Eastfieldmöte på Söders och Lördagens fiske. 18/4-15

  • jefvelberg

    Bäste Klas!
    Hej igen. Ihopsmält stinger, det var något jag tänkte ge mej på eftersom mitt tålamod går dåligt ihop med att trä wire i pyttesmå crimps, pilligt. Blir svettig bara jag tänker på det.
    Men, det är lögn i h*lv*te eller rättare sagt jag har svårt att hitta plastöverdragen wire i lämplig grovlek. Hittar bara klenare och med annan coating.
    Snälla bullen, hjälp mej..
    /Jocce

    • ThePikeFather

      Tjena Jocce,
      Skaffa dig FB, så vi kan komminicera som folk. 😀
      Jag har lite olika material när det kommer till stingers och tafs. Men brukar handla på Lundgrens i Gamla Stan (Sthlm) eller Söder Sportfiske (Sthlm). Kör lite olika titanwires, 30lb – 90lb. Plastöverdragen.
      Ska leka stingerproducent någon kväll i veckan. Annars kan du alltid googla dig fram till bra stinger/tafsbilder.
      Men o smälta stingers och tafsar tycker jag personligen funkat apabra. Även om mina stingers blir i enklaste laget och enbart mest passar sig till jigar som inte är så känsliga.
      Fixa FB nu!!! 😀

      • jefvelberg

        Go kväller.
        Kommer iiiiinte hända:-) fast vem vet hur vår relation utvecklas. Jag kanske skaffar det bara för DIN skull;-)
        Nåväl, hur tafsar och stingers..ena, stingarna? ähh, ska tillverkas har jag hyfsad koll på. Det är i jakten på materialet det brister. Finns ju mängder på nätet men antingen står det inget om coating eller så finns det bara klenare än jag vill ha. Har faktiskt inte kollat Lundgrens förrän nu men där fanns nåra jag inte sett innan. Ska kika ordentligt där.

Leave a Reply

