Helgens fiske. 14-15/3-15

Fram till i  fredags hade jag inget planerat vad gäller fiskesällskap inför helgen. Bara bestämt att jag skulle fiska, “hemliga stället” skulle få besök tänkte jag under två dagars nötande.

Men på fredagen pratade jag med Jens Assur i telefon, han hade också fiskeplaner ensam i helgen, så vi beslöt oss för att göra en gemensam fiskeutflykt kring hans fiskedomäner.

Jens är i mina ögon en hängiven fiskare, älskar att fiska med människor som har välfyllda betesboxar, Jens är verkligen en sån person. Lika skoj som fisket är och även sällskapet, lika skoj är det att undersöka hans och andras beteslådor.  Haha!! Det är väl en fiskeskada vi har gemensamt Jens och jag.

04:57 ringde min väckarklocka, (jag ställer aldrig klockan på jämna nummer på min väckarklocka), och jag skulle ljuga om jag skrev att jag skuttade upp för det gjorde jag verkligen inte. Jag var galet trött och det var på ren vilja jag satte ner mina 42:or på golvet och satte igång morgonrutinerna.
Morgonrutiner i fallet när man ska iväg på planerat fiske, är att hoppa i kläder som är framlagda, gå på toa, dricka vatten, borsta tänderna och sen dra. Jag sover alltid så länge jag kan på mornar, hatar just stunden man ska gå upp. MEN! Det finns ett stort men, och det är att jag (och alla andra som fiskar) vet om att när man väl har packat båten, då kommer belöningen.

05:40 plockade jag upp Jens och vi begav oss mot Ljusterö. Hann med färjan precis, verkade som färjekarln väntade på oss.
bild 1
Underbara morgon.

.

Jens båt låg redan ipluppad i vattnet och efter vi packat båten med 1,7 ton fiskebeten och 7 (!!!!) fiskespön för oss två så bar det iväg genom 2-3milimeters is och en fantastiskt vacker underbar morgon!
bild 5 (2)
Halva packningen, en finklädd båt och solsken i motljus.  :D

.

Ut från hamnen i nyuppstiget solsken, fantastiskt vackert. Det är någonstans här man känner i kropp och själ att den arla morgonen var värd all trötthet.
bild
Kylslagen morgon. Men med gott hopp om grönt guld.

.

Jag och Jensa besökte allsköns underbara vikar och möttes på de flesta ställen av milimetertjock is. Inget o sura över tänkte vi och lät dem besökas senare under dagen när isen försvunnit.

Nötfiske, vi försökte verkligen tjata ut fisken. Men ingen ville till en början vidröra våra beten. Jag hade iof rätt tidigt ett hugg. Men det var knappt märkbart mer än att tailen på min jigg höll på att bitas av.

.

Jens bjöd på soppa under dagen, det var nog räddningen. Även om den inte var skållhet så värmde det min kylslagna kropp. Solen i all välmening, men den var mest “for show”, den värmde inte speciellt.  :D
bild 3
Ishinna, Is, sol, frost och glada humör.

.

Jag lyckades peta upp två små snipor till gäddor som sänkte mitt årssnitt rejält. Jens slutade dagen på tre gäddor, med 3,75kg-ish på topp.
bild 4
Jens med Sveriges dyraste sportfiskemössa och dagens största gädda.  :)

.

bild 4 (2)
Premiärtur med ett av mina nya CaesarLuresbeten. Ett kärleksbete som snabbt levererade en liten liten gäddis.  :D

.

bild 5
Jag och Jens knäckte koden, det var guld som gällde betesmässigt under dagen. Här har Jens lurat upp en gäddan med en Wolfcreek The Cub med hologuld på sidorna.

.

Dagen till ära drog jag en födelsedagsgädda till Claes Claesson som fyllde år också.
bild 3 (2)
Finfisk, finbete.

.

Naturen var otroligt vacker dagen till ära. Oavsett att vi hade rätt eller väldigt trögt fiske så fick vi se örn, massa smågäddor som låg inkilade i vasslig skog. Dagens vackraste trädtopp fick vi även se.
hav_logo
Bilden i sig kanske inte är så mycket för världen. Men en lång tallstam, och på toppen en rund hatt?! Sen att min kameralins är smutsigast i världen kanske bara förhöjer denna bilds värde för er läsare. Blir nästan lite konstnärligt?😀

.

Dagen till ära hade jag med mig min nya Shimano Calcutta TE 201DC. Den spann som en katt och gjorde finfina kast. Jag postade en bild på Instagram dagen innan då följaren “fnyrud” skrev kommentaren: “-Skatbo finns inte ens på kartan ;)”.

Haha.. jag fick två små och ett riktigt professional overrun. Linan gick av och ovan nämnt kärleksbete försvann iväg som en skållad katt med det klassiska ljudet “Sssslitt”.
Lyckligtvis fann jag linan och kunde bärga mitt bete (annars hade Jens ringt efter dykare för o få upp betet).  :D

Den ände där tafs och bete satt försvann in i linan på rullen. Så för resten av dagen fick Shimanon vila.  Väl hemma, nu kommer vi till det riktigt roliga satt jag med en pincett och försökte dra i olika linor i rullen för att hitta änden. Det gjorde jag inte. Tröttnade till slut och hämtade saxen. Valde ut två random linböjar som stack upp och klippte helt sonika två klipp. Nu hade jag istället massor med linändor som stack upp ur rullen. “Slet” och drog upp lite lösa delar lina, och se på farmor, jag lyckades baske mig lösa problemet. Kändes lite som jag var med i dolda kameran. Random klippning, dra, släng lite lina. Klart!  Hela ingreppet kanske tog max en minut och sen var det klart. Ibland ska man ha tur!!  :)
bild 2 (3)
Nya rullen!

.

Bonusbild från hamnen.
bild 2
Den dagen jag blir onödigt rik ska jag ha en sån här “båt”.  :)

.

En riktigt fin dag, stort tack till Jens för alldeles förträffligt sällskap under dagen! Det får vi göra snart igen!

.

.

Dag 2, det var igår det.
Från att jag skulle fiska ensam hela helgen blev det Jens på lördagen, och på lördagkvällen hörde Adam/KaggeBagge av sig och undrade om jag ville följa med på tur i hans nya båt.
Jag förklarade att jag skulle till “hemliga stället” men att han var varmt välkommen att följa med om han lovade att inte prata om det för någon och att aldrig åka dit själv. Hårda bud i Mellerud alltså. Adam var på!

Sagt och gjort, väl på plats dagen efter började nötfiske utan dess like. Sjukt trist egentligen, men har man en game plan är det bara att köra efter den.
Rätt snabbt hade Baggen fisk på sin största jig, nu vet jag inte exakt hur lång den är. Men den är stor, låt säga 25-30 centimeter och Baggen får en jävla havsöring på den. Dock får Adam brain freeze eller något för fisken är så gott som landad men ligger i vattenbrynet, men innan jag springande hinner komma fram med håven så bestämde sig Hö:n för att dra. Kvar stog vi och skrattade, en 2-3kilos havsöring här?!  :D

.

Kaggen och jag nötte och nötte. Men inte ett jäkla jota hände på “hemliga stället”.
Blev en tur till ett annat ställe också. Det är det så mycket betesfisk, helt sjukt när man tänker efter. Måste vara miljontals individer. Mört, Id, Braxen osv. Men ingen gädda. Jag och Adam lekte specimenfiskare istället, och anordnade fisketävling i att ta första fisken på fem kast, största fisken och olika arter. Jag vann första, blev oavgjort på störst, och jag lyckades med flest.
Riktigt spännande. Många som rycker mig och Adam i armarna för att få filma och sända närkommande tävlingar, men där finns inget spikat.

Lyckades slänga bort en CL14 igår också. Det finns en stockjävel som inte förlåter alls. Den är stum, ger inte efter en milimeter och jag lär mig tydligen inte efter att redan fastnat och dragit av två beten där. Nu blev det även ett tredje.  🙂
CL
Denna motoroil CL14 fick jag behålla iaf. Pimpade den lite med jiggpennor på tailen. Finfint!

.

Fick även möjligheten att testa Westins nya Shad Tez heter den va?! 16cm och körde offsetkrok. Gick riktigt fint! Kommer bli ett vasst bete till försommarens och sommarens växliga fiske.
bild 1 (3)
Dessa tre fantastiska färger blev det för mig. Ingen aning om hur gummit blir. Har inte fått fisk på dem än. Men återkommer om det.

.

Just ja, specimenfisket ja. Fick en rätt otrevlig känsla av att jag var iakttagen när jag skulle kasta ut betet.
Kroköga.
Dra på trissor, fiskarna hade spioner på mitt bete. Verkar som de har ett ont öga inför oss sportfiskare?!  :) (När min tjej såg denna bild var det första hon sa, “-Du behöver klippa naglarna”.  :)

.

Som alltid vid fiske med KaggeBagge har man trevligt och skoj, vädret kunde inte vara bättre för årstiden. Men sååå seeegt fiske. Bompass på gädda. Vad gäller braxen och mört fick jag örtielva.😀  Tack för en trevlig dag i solen Adam!

.

Allt gott!

//TPF

 

 

 

 


Leave a Reply

