Hur tänkte Normark? Problemet som blev ett ickeproblem. :) 27/2-15

Edit: Allt heder till Normark i denna fråga. Var redan gjort!!
Tatuering2

 

Ärendet avslutat!  🙂

 

 

Jag ser i Facebookflödet hur man i Normarks monter kan låta tatuera sig på Sportfiskemässan, och få/ha valfriheten att välja mellan 4 olika förskapade motiv av David “Skinnet” Axelsson.
Tatuering
Kostnad 500:- och pengarna går oavkortat till Sportfiskarnas fantastiska projekt: Gäddfabriken ”Parboäng”.

.

Inget ont om Normark, Sportfiskarna eller herr Skinnet. MEN, hur tänker man?

Är detta på riktigt att man permanent ska låta tatuera mässbesökare?
Jag läser på Rapalas Proguides hemsida: “-Åldergränsen är 18 år eller yngre med målsmans godkännande”.
Min yttersta personliga åsikt är: Ok, är man myndig, kör i vind, låt gå, varför inte. Man ansvarar ju liksom för sin eget liv och sina beslut. MEN!

Med målsmans godkännande är det ok för minderåriga att tatuera sig, men var drar Normark/tatueraren(tatuerarna?) gränsen åldersmässigt.
Enligt SRT (Sveriges Registrerade Tatuerare) som verkar som en branchorganisation för Sveriges tatuerare låter de skriva som punkt nummer två i sina stadgar.
§2 18års ålders gräns gäller för att få bli tatuerad av en SRT ansluten tatuerare. (Föräldrars medgivande gäller inte.)”.
SRT

Det, det känns mer seriöst!

.

En tatuering är något permanent, något som sitter kvar för resten av livet, (Om man nu inte tar ingrepp till hjälp).

.

Jag bidrar gärna till Gäddfabriker, inget snack! Jag älskar nytänk, men kom igen. Följ i alla fall de stadgar som verkar finnas i branschen.

.

Sen vill jag tydliggöra att mina ord är mina personliga ord, man måste inte hålla med mig. Jag har inget problem med tatueringar, tvärtom. Jag har två gäddtatueringar själv. Men dessa gjordes när jag var 30+, tänkt igenom vad jag ville och önskade. Sen förstår jag att alla är olika, jag har full respekt för det.
Men snälla! Låt inte kids, hur gärna de än vill tatuera sig.

.

Snälla Normark, tänk om! 18-årsgräns för tatuering för de som vill. Punkt.

.

Allt gott, så ses vi på mässan och kör en liten liten Skinnetgädda i svanken allihopa, (vi som är 18+ alltså).  😉

.

//TPF aka Klas Skoglund

Brasklapp: Är detta en insamling i all välmening, där enbart färg som målas på med målet att få in pengar är tanken skoj och bra! Om så är fallet så bortse från mina ovan nämnda ord.🙂


Leave a Reply

