TPF´s vänort i Finland! 21/1-15

Alla städer, eller alla och alla vet jag inte, men många städer har ju vänorter i andra länder. Som man byter erfarenheter med och olika utbyten sinsemellan.

Nu är jag iof ingen stad så, men jag vill baske mig också ha en vänort. Tycker alla gäddfiskebloggare ska ha en eller flera vänorter i världen. Mig veterligen är jag först ut att som bloggare av gäddkaraktär skaffa mig en vänort! Kanske i hela världen!?  :O

Vilken ort har jag valt då kanske ni tänker, och den frågeställningen är helt berättigad.

Mitt val, kanske inte helt oväntat hade med gäddor att göra. Staden heter på ren svenska Nystad och ligger i vårt kära grannland Finland. Det finska namnet på staden är aningens roligare, Uusikaupunki.
Uusikaupunki
Vapenskölden som gjorde att valet föll just på Uusikaupunki/Nystad.

.

Finnarna i staden verkar ju haft koll på haukiläget då vapenskölden för staden härstammar från tidigt 1600-tal. Så om stadsborna inte bara har en, utan två gäddor som stadsvapen, då måste det bli TPF´s vänort. Då har de ju koll, och skölden borde borga för att det finns gädda/hauki i området?!    :)

.

Uusikaupunki eller Nystad är en kuststad vilket är bra. Då finns det vatten för fiske.
Sen att staden stått där sedan 1600-talet gör inte saken sämre, då finns det förhoppningsvis även trivsel i staden med äldre hus och sevärdheter att titta på när man inte fiskar hauki.
logoUusikaupunki.fi2

.

Har dock aldrig besökt Uusikaupunki personligen, så det är något jag nu satt på min bucketlist, att ta tag i under mitt liv.  :)

Har du som läsare besökt staden? Skicka ett mejl på thepikefather@hotmail.com eller skriv en kommentar med dina tankar.😀

Edit: Jag fick svar från Nystads Turistbyrå. Det lät såhär.
“Hej Klas,

Tack för dig! Jag läste vad du har skrivit och det var mycket roligt. Kanske jag kan sätta weblänken till din blogg?  Vi är stolta över våra gaddar och vi använder de i våra reklamer och kampanjer.  Det är fint att du har utnämnt Nystad till vänskapsort (stad) i Finland.

 Med vänlig hälsning från Nystad!”

So, now it´s official! TPF har en vänskapsort i Finland, det känns bra. Antar nästa steg är nyckel till stadens portar och så.
Men det får bli när jag besöker Nystad kanske?!  :)

.

Jag mejlade till Nystads Turistbyrå och förklarade mina tankar här för typ två veckor sedan. Ingen har återkopplat därifrån haha, så jag antar och utgår ifrån att detta vänortsprojekt bara är från en sida, nämligen min?!  Men det kan bli skoj ändå. Kanske ska jag anordna en gäddfiskeresa i sommar till just Nystads med omnejd. Alla som är sugna får hänka. Då har vi gjort en god gärning för Nystad och turistat där, samt fått oss en resa och upplevelse och kanske en gädda eller tre?  🙂
Uusikaupunki, here we come!!  :)
logogädda

.

Lite info för dig som rakt av bara måste besöka gäddstaden Uusikaupunki direkt:
NYSTADS TURISTBYRÅ
Rauhankatu 10
Box 37, 23501 Nystad
Tfn: +358 2 8451 5443, 8451 5209
Fax: +358 2 841 2887
matkailu@uusikaupunki.fi
http://uusikaupunki.fi/vau2014

Öppettider:
Må-fr kl. 9-16.00

Sommaröppet 23.6-9.8.2014
Må-fr kl. 9-17.00
Lö kl. 9-15.00

.

Allt gott!

//TPF


Leave a Reply

