TPF´s Årskrönika 2014. 20/1-15

Ett helt år har passerat, 2014 känns iof som om det bara försvann. Vips så var det 2015.

Men, jag ska försöka att med några väl valda rader text och olika bilder försöka lyfta upp och beskriva några av de händelser som passerat i mitt TPF-liv.

Väl mött, hoppas TPF-krönikan 2014 förgyller ett par minuter av ditt liv!

Jaha, var tusan ska man börja. Känns som tidigare år har man hundratals fisketimmar bakom sig. Iår har varit kanske mitt sämsta år på länge rent fiskemässigt. Jag har visserligen inte fiskat så mycket, har ägnat mig åt andra saker till viss del.
En stor det av mitt nya liv är att jag har flyttat till ny egen lägenhet. Bara gott om nya lägenheten, får bestämma alldeles själv, och tänkte vid inflytt “-Det är bäst man inreder som man vill innan man träffar ngn ny partner”, så nu har jag bland annat denna mäktiga skapelse som Togge hjälpte mig få till efter önskemål på min vägg!
Ny lägenhet1
Så sjukt snyggt och praktiskt med denna fantastiska skapelse. Snyggt i jämförelse med att förvara spöna på annat sätt.  :)

.

Många av alla spön man har är just odelbara och för långa för att förvara i garderob. Sen är de ju sårbara om de lutas i ett hörn i lägenheten. Så singel som jag var bestämde jag mig för att ha spöna i mitt rod rack ovanför sängen!  Haha!

.

.Ny lägenhet
TPF-crib innan jag fick inreda. Haha.. lite skillnad idag.

.

Ny lägenhet2
En av anledningarna till att jag varit frånvarande från fisket är just att jag inreder som en riktig fiskare. Överallt var det saker och inte bara fiskesaker. Saker som tidigare rymdes i villa och sommarställe skulle helt plötsligt få plats i 2rok.

.

Men nog om flytt för nu.

Iof, en annan sak till min på senare tids frånvaro från bloggen i sig, är att jag inte har internet hemma än. Anledningen var att jag ville fokusera på “annat”. Men det är på “G” med internet. Snart är bloggen up and rising igen som vanligt.  :D
IMG_2079
Bilden visar ett exempel av “annat”. Märk väl val av öl. Besök restaurang Nagg på Kungsholmen, finfin mat!

.

Vi byter inriktning. Fick kontakt med Mikael Persson aka Black River Sweden under 2014, riktigt fina beten gör han.

Fisk i kyl
Fick denna riktigt fina brax av Micke.

.

Älskar att göra intervjuer, 2014 blev det dock inte så många. Men hann med att intervjua trevliga Emma Lindgren. Väntar under 2015 på svar från flera olika väntade likväl som oväntade sportfiskeprofiler. Så det kommer mer!  :D
EmmaLindgren
Emma.

.
IMG_0101
Hängde hos Jensa på Huntyard och Berras i ArlandaStad och fick möjligheten att panga endel. Värsta bra kombon, köpa fiskegrejer och skjuta pangare!  :)

.

Även 2014 har jag på alla möjliga sätt fått bilder skickade till mig på mina bilar som cirkulerar runt i Sverige. Fortsätt skicka och publicera bilder vetja! Riktigt skoj!
TPFBIL.
v70

TPFbil1
v40, två av mina bilar som synts i landet.

.

Försökte mig på inläggen “Gissa betesbyggarhänderna”, blev kanske ingen succé direkt. Men jag tror iaf någon mer än jag skrattade lite åt det och tyckte det var lite skoj!? Dessa inlägg kommer nog inte fortsätta under 2015. Men får komma med andra galna upptåg, det kan jag nästan lova iaf.  :)
Vems är händerna
Steve McVeys händer var det här.

.

Ett inlägg som blev riktigt lyckat däremot är det inlägg jag skrev om Catch and Release, det var och är än idag många som läser om, vilket glädjer mig verkligen. Det kan du om du har missat läsa om HÄR!
C&R
Catch and Release på detta fina exemplar kändes som en självklarhet!  :)

.

Beställde ny tröja och tischa inför Sportfiskemässan. Blev galet nöjd! Blir kanske en ny beställning inför Sportfiskemässan iår igen.
TPFkläder
Armtrycket blev nog det enda som inte blev så bra. Blev för snirkligt typsnitt. Annars blev det kalas, och bra kvalité. Beställde från typ Spreadshirt eller något liknande.

.

Sportfiskemässan var i mars, riktigt skoj. Första året för mig som utställare, kommer vara med 2015 också, dels som bloggare, men också med Svenska Gäddklubben.
Träffade många ansikten jag kände igen sedan tidigare, men fick även äran att träffa många nya ansikten vilket jag verkligen uppskattar. Kommer du på mässan 2015 i Elmia så se till att komma fram och säga hej! Det uppskattas!

Mässan
Utställare, herr Skoglund.

.
IMG_9792
Herr TPF, och Anders “Wolfcreek” Ulvforsen.

.

IMG_9845
Fick en kram av JanO dels för vi gillar att kramas, men också för jag fick pris som Sveriges tredje bästa sportfiskebloggare.
Galet hedrande, gjorde mig glad!

.

IMG_9883
Jag och fina Robert “Robbo” Jonsson.

.

IMG_9892
Cecilia “Gösdrottningen” Grönberg, TPF och Ella Micalsen. Triss i långhåriga personer.

.

IMG_9900
Mattias J Fors och herr KG posar stolt framför Gäddklubbens monter.

.

IMG_9803
Adam Alsing och Marko “Markoolio” Lehtesalo spelade min låt Fiska Gädda i Rix Morgon Zoo samma morgon som Sportfiskemässan invigdes. Sjukt skoj! Höra Marko, Adam och Brita Zackari skråla med i “texten” till min och Robs låt. Haha!!  Fiiiiiiskaaaa Gääääddaaaa!!!

STORT!

Missade du inlägget om Sportfiskemässan 2014 så finner du det HÄR.

.

På tal om min låt Fiska Gädda, förra året när jag skrev årskrönika hade låten spelats 18394 gånger, idag är den siffran 33907!!!  Haha!
FiskaG
Har du inte hört Gäddhouse förut?! In på Spotify och lyssna!

.

2014 gjorde jag en mindre satsning att få min Wolfcreek Abborresamling fulltalig. Eller iaf att jag skulle ha några i min samling. I skrivande stund är jag uppe i 16 unika beten, kanske 17, alla i trä.
WCFamilj.
Vissa fiskar jag, exempelvis BigBadWolf, TheWolf, CubPaddle för att nämna några.

.
LycanthropeLycan
Det bete jag är mest nöjd med i min samling. Lycanthrope eller Lycan som betet heter, hyffsat ovanligt. Signerat ThePikeFather på ryggen. Funderar på att göra en tavla av alla WC-borrebeten.

.

Jo just ja, inför Sportfiskemässan gjorde jag och Mattias J Fors TPF-news. Hade riktigt skoj när jag satt i min förra lägenhet och spelade in de små inslagen och Matte klippte ihop avsnitten. Det kommer nya TPF-news inför Sportfiskemässan iår om nu någon vill kika.🙂
TPF News<
Vill du kika på det sista avsnittet så finner du det HÄR.

.

Året 2014 var även året då jag råkade tatuera mig, inte bara en gång utan två. Valet av motiv var enkelt, blev två gäddor.
Tata2
Nille (tatueraren) fyller i mallen.

.

Tata3
Formen på plats, bara fyllnad kvar.

.

Tata1
Färdig och läkt.

.

Tata4
Bilden gäddan togs ifrån. Just denna gädda var förrförra årets första gädda (eller var det förra året?). Hursom, det är den första gäddan jag fångade på egengjuten jig. Därav blev just den förevigad.  :)

.

Den andra gäddan gjordes av KaggeBagges syrra. Världen är liten, på riktigt var det slumpen som råkade föra mig och Kaggens syrra Aniela tillsammans. FruDuva är hennes artistnamn. Sinnes skillad i mina ögon!
TatAxel1
Layouten satt och outlines börjar ta form.

.

TatAxel2
Om det gjorde ont. Ja.

TatAxel4
Om betet i munnen på gäddan känns igen?! Det är mitt första bete som jag själv gjorde i trä. Hedrade med det även min vän Micke CaesarLures som målade betet!❤

.

TatAxel5
Redo efter första sittningen för att gå hem. Rätt mör var jag.

.

Har inga bra bilder på min andra gädduering™ när den är klar. Men denna får duga.😀
TatAxel6
Det var nog den sista gäddan jag gör…..(?)

.

2014 var året då just samma lika bete pensionerades. “RapeMe” som modellen heter, har iof fler. Men just denna, den första jag gjorde vill jag verkligen inte bli av med och slänga bort. Så nu har jag den hemma, smeker den ömt emellanåt. Den ska också få någon form av hedersplats i mitt hem. Den har verkligen levererat fina gäddor!
RapeMe
Borde kanske göra ett nytt “RapeMe” och be Micke måla det samma lika. Grym färgsättning!

.
TPF Rape Me
“RapeMe”.

.

2014 anordnade jag den första TPF´s Betesbytarkväll™ eller BBK™ som vi valde att kalla det. Riktigt lyckat blev det, och vi kör ytterligare en nu i april. Trevliga fiskare som äger för mycke träbeten träffades på min vän Görans restaurang och bytte beten med varann. Vill du läsa om den happeningen så gör du det HÄR.BBK
TPF och fina Roger Karlsson.

.

På tal om Göran, han och hans förtjusande Martina blev herr och fru under 2014. Det bröllopet passar verkligen in på en sportfiskekrönika eftersom båda sportfiskar och dessutom närvarade Stephan “Dansken” Nielsen och Jocke Österman samma bröllop! Dessutom var det ett galet fint och trevligt bröllop med riktigt god mat!  🙂
IMG_1284
Vackraste Göran och Martina!

.

En annan finfin fest jag var på, var när min vän Roger Karlsson fyllde jämnt. Nämligen 50.
IMG_1950
Jag och CaesarLuresMicke samt Mickes sambo Katja köpte denna fina Rapalawobbler i present!

.

Träffat massor med glada människor även 2014. Det är verkligen något jag uppskattar med fisket, att man träffar många nya och bekanta ansikten. Kan inte lägga upp bilder på alla jag mött, men ett litet axplock! Ni är alla fina!

.

IMG_1040
Togge.

.

IMG_1047
En jäkla modellbild! KaggeBagge och jag. Vilka fottoScheeeniqsnubbar!

IMG_1114
Saurabh gör tummarna upp!

.

IMG_2279
Erik och jag.

IMG_2690
Jens och Richard.

.

IMG_2776
Miklo aka CaesarLures.

.

2014 då Eastfield kom starkt, såg och segrade. Jag utnämnde Jacob Magnusson till Sveriges snyggaste betesbyggare. Absolut, karl har ju stil, men det var framförallt hans skapelser jag tänkte på! Vackraste mjukbetena som Sverige skådat, och nej, det går inte att diskutera! Basta!  🙂    Läs inlägget HÄR!
Jacob och hjälpredor brassar ut tusentals mjukbeten till marknaden. Precis vartenda bete är identiskt, fiskar bra, har galet snygg finish och dessutom har Eastfield den absolut snyggaste brandingen med reklam, färgkartor osv, och då snackar jag inte bara bland betesbyggare. Utan in alles! Butiker, stora märken osv!! Cred till Eastfieldlureslaget! Ni gör ett fantastiskt arbete!

Maverick Eastfield
Exempel av reklambild! Kamikazekiwi! Jag föll direkt! Följande dag köpte jag en enkom för reklamen var så fin! Typ… haha!

.
IMG_1972
Men den funkar, jigen alltså. Gäddan på bilden väger säkert 10kg-ish.  😀

.

Kör lite bilder av gäddor när jag ändå är i farten. Älskar gäddbilder, små som stora. I mina ögon, (Surprise!) är gäddan den vackraste av fiskar!
IMG_0116
Landar gädda.

.

IMG_0802
Fin gädda.

.

IMG_0810
Tycker dessa gäddor och större skulle joinat mig under året, men gäddguden ville annorlunda.  :)

.

IMG_0846
Ni ser ju själva på mitt minspel att det är en tung gädda. Nära 18 pannor?!  Ish!

.

IMG_0903
…..

.

IMG_1018
Det som göms i nate, kommer alltid fram i Svartzonkersken. Så sa alltid min gamla mormor.

.

IMG_1058
Klappar på gäddan.

.

IMG_1063
Strike a pose!….

,

IMG_1184
KirurgTPF.

.

IMG_1333
Finbete och fin gädda.

.

IMG_1456
Gädda från Dalarna. En av de första jag fångat i min sjö på sommarstället på senaste. Sjön har inte haft gädda på måånga år. Skoj!

.

IMG_1706
Alla gäddor har sin charm. Men de små är rätt jobbiga, man vill inte skada dem, men det är svårt ibland. Tyvärr!

.

IMG_2533
LocoBayLuresbete i munnen på gäddan.

.

IMG_9421
TPF-jigen kan ta små gäddor också.

.

Jag gjorde ett tandborstbete förut för några år sedan. Men 2014 blev året då den fångade sin första fisk.  Haha!! Ett milstolpe i min “betesbyggarkarriär”.

Nynäs1
Gäddan såg rätt förvånad ut. Ingen betesfisk till gäddan denna gång, men iaf nyborstade gaddar!

.

Kanske är lite som att svära i kyrkan, men fick under min och Mattias J Fors tur till Dalarna en, eller två öringar beroende på lite hur man ser det.  :D

IMG_0288
Ok, ingen stor jäkel, men iaf.  :D

.

IMG_0294
Catch & Release!  🙂

.

Då jag själv älskar att tillverka beten i min takt båda i trä och gummi. Så det känns enormt skoj att min Betesbyggarguide varit till stor hjälp för många i landet men även utomlands som velat komma igång med att bygga sina egna träbeten.
Jag uppskattar verkligen alla som under året/åren hört av sig och tackat för all hjälp som Betesbyggarguiden gett dem.
Det uppskattas verkligen!

Har du missat Betesbyggarguiden så når du den HÄR!
20130105-223052

.

I oktober 2014 blev jag invald i Svenska Gäddklubbens styrelse. Ska med mitt deltagande försöka sprida och utveckla det arbete som SGK gör för gäddan! Känns hedrande och känns som en utmaning för mig, en rolig sådan!  :)

IMG_0205
SGK´s beten fångar dessutom fisk.  :)

.

Svenska Gäddklubben
Svenska Gäddklubben. 

.

En gäddfiskare bör klä sig i slips minst en gång om året. Det är festligt att fiska.

IMG_0726
Skolpojken TPF.

.

Sprang mitt första mil-lopp under 2014. Allt för att få en starkare kropp inför gäddfisket!  :D

IMG_2073
Kanske inte blev någon direkt vinst i loppet, men jag klarade milen iaf.  Nöjd!

.

Råkade även köpa endel sportfiskeutrustning under 2014. Bland det roligaste jag köpte var till en början ett nytt spö.
StCroix
Läste rätt mkt om just St:Croixspön innan jag slog till.

.

Blev ett St:Croixspö av modellen Top ´n tail. Riiiiktigt skönt, även om jag inte fått drilla något jäääätte än! Men gillar spöt verkligen!

….. sen kan jag ha råkat av bara farten, att köpa ett till St:Croixspö. Men det var iaf beggat, om det är till ngn tröst. Men det är också kalasfint! Så två bra investeringar får man väl se det som.  (?)  🙂
StCroixClassicJ
Blev även ett “Classic Jerk”.

.

TPF ställer till oreda på Försäkringskassan, anställda surfar på TPF-bloggen på arbetstid.  :)
Eller som Metro skrev: “-Mellan januari och september hade handläggarna “slösat” bort 390 arbetstimmar, främst på fiskesajten “ThePikeFather” men också bland annat, dejting-, rese- och annonssajter”.”

Försäkringskassan
Typ…  🙂

.

Omnämndes i min vän Tomas Edenfeldts artikel i FiskeJournalen, det var visserligen iår. Men jag tar med det iaf, för så glad blev jag. Fiska gädda får den publicitet den förtjänar! Haha!! Tror numret fortfarande finns i handeln, så skynda fynda!  :D
IMG_2965

.

Jag och mina vänner Roger “Rogart” Mickleson och Mattias J Fors skulle köra Värtan Cup. Haha.. gick sådär. På bilden står jag på en brygga mitt på blanka tävlingen och får hjälp med vår motor. Ser sådär halvglad ut. Inte just för att vi får hjälp, det gillade jag, men att stå på torra land när det pågår tävling till havs.  🙂
IMG_1823
Läs om VC HÄR.

.

VC
Världens snällaste farbror kör trolling med levande beten, oss.  :D

.

Tänkte väl så smått börja avrunda årskrönikan, blir inte så mycket roligare än såhär. Rundar av med några bilder som verkligen är fisket för mig. Naturen! Älskar avkopplingen! Tack för att du läst, och läser mina små inlägg!

IMG_0266 IMG_1337 IMG_1427 IMG_2605 IMG_2788 Vackert

.

Tack alla läsare för 2014! Ni förgyller min vardag och fritid. Alltid skoj att någon läser det man skriver och publicerar!

Nu ser vi fram emot ett fint sportfiskeår 2015!
IMG_1059
TPF drar av gädd-posen.  🙂

.

Förära gärna min TPF-Facebooksida med din “like”. https://www.facebook.com/ThePikeFatherEnFiskaresBlogg
Följ mig gärna på Instagram, sök efter ThePikeFather så kommer du rätt.

.

Edit:
IMG_2090
Just D, nu kanske Micke “LocoBay” Dahlberg blev ledsen att inte bli omnämnd vid namn. Bli inte det Micke, du är så fin så fin, och nu är du nämnd också!  Puss!
Alla andra som känner er bortglömda. Gör inte det!  Ni finns i mina tankar!  :)

Kärlek – Glädje – Respekt!

.

Allt gott!

//Klas aka TPF

.


Leave a Reply

