Färg att måla PÅ gummibeten med din airbrush! ”Cab Softbait” 27/11-14

Jani Haavisto postade ett inlägg för några dagar sedan som fick min uppmärksamhet. Han skrev om en färg som ska kunna airbrushas på gummibeten.

Tidigare har jag pratat med många betesbyggare om just motsvarande färger som går att måla med på gummibeten, alltså produkter och färger som redan finns.
Men som sägs vara apafarliga att använda. Alltså riktigt giftiga grejer.

Totte Wesslén tog häromdagen upp ämnet på Facebook kring hur aktsam man bör vara, exempelvis när man jobbar med Plastisol och andra ”ofarliga” ämnen vid betesgjuteri. Riktigt intressant. Det finns inte alltför mycket information om alla de ämnen som vi betesbyggare hanterar.

Men Jani Haavisto skriver i mejl till mig att ”- Eftersom produkten innehåller lösningsmedel, precis som med andra produkter, typ hobbyspray, lack mm. skall andningsskydd användas.”
IMG_0597
Måla på gummibeten?! Mask på!!

.

Det tar jag lite som en självklarhet egentligen, även om jag själv står och gjuter gummi ibland utan mask så jag är inte perfekt så. Men om man kan investera örtielva massa pengar på betesbyggeri känns en bra mask som en riktigt vettig om inte den vettigaste investeringen.

Nog om det. Jani har tillsammans med finska Cab Coatings, och ej att förglömma med Mikko ”Solarfall” Okkonens hjälp finurlat kring en färg som inte är för tjock för vanliga airbrushsprutor, som inte innehåller för mycket lösningsmedel för att fästa på gummi osv.

Efter otaliga timmar i telefon, skrivandes mail, skickandes av sms, snack på Skype och olika konferanssammanhang kom dessa tre parter närmre mot en produkt som funkar. Enligt Jani har de idag en produkt som fäster och målar bra.

Jag ska väl ärligt säga att jag har idag (27/11-14) inte testat produkten själv, men allt som gör att betesgjutare får nya möjligheter välkomnar jag såklart!

Produkten ska heta ”Cab Softbait” och färgerna kommer finnas i 20 olika färgsättningar tillsammans med ett medel som vi kan kalla ”fettborttagning” som man behandlar betena med innan färgen ska på.IMG_0595
Rätt coolt, jag vill testa!! Verkar grymt lovande!

.

Distribution sköts av Kurre Jakt och Fiske i Vasa, så har ni vägarna förbi våra finländska grannar så åk förbi på kaffe vetja. 😀

Sen letar de samarbetspartner i Sverige, så är du en av dem som kan tänkas vara intressant, här har du chansen.

Allt gott!

//TPF


2 responses to “Färg att måla PÅ gummibeten med din airbrush! ”Cab Softbait” 27/11-14

Leave a Reply

