Söndagsfiske i Strängnäs. 14/9-14

Jag och min vän RogerM hade bestämt oss för att styra kosan mot Strängnäs och kika på hur gäddorna mådde där.
Roggan hade haft bra fiske där tidigare och tanken lät som alltid riktigt bra och genomtänkt. Nu går jag lite händelserna i förväg, men det verkar vara lite temat för år 2014 för mig. Ingen eller mindre antal fiskar. Avisst, jag har några bra fiskar iår, men inget över 6 kilo.

Hursom vi la i Roggans gummibåt. Har skrivit om den tidigare, men gör det igen. Den är grym! 4 meter-ish, och galet stabil för att vara en gummibåt. Reggad för upp till 980 kg lastvikt och funkar upp till 25hk motor. Sjukt!  Men sant!  :D
image (37)
Fantastisk båt.

.

Började med kanalfiske, riktigt fina vasser på båda sidor, med lite lagom sikt i vattnet. Aningens för fint väder, knappt någon vind. Men kanalen gav oss två jagande gäddor. Tror baske mig bitvis att man kunde gå på vattnet. Var småfiske överallt! Gäddorna gick bananas på småfiske, men valde istortsett att ignorera våra beten. Fick en liten gädda på en Eastfieldjig modell Maverick.
image (35)
I den heta färgen KamikazeKiwi.

.

image (38)
Fick även en kräftbur på Eastfields Måsskiten.

.

Resten av dagen var ett kastande och kastande utan stopp, män även utan gädda. Jag fick iof en liiiten gädda på Jw´s backlip och Roggan drog en på spinnerbait tror jag minsann.
image (36)
Backlip från JW.

.

Det jag tar med mig från denna dag är en mäktig eftermiddag. Inte för vi fick fisk så.
Vi var på en rund del av havet, precis innan vår kanal öppnade sig, där var det som en rund bassäng, enormt mkt småfisk som vakade vid ytan. Lät som ploppljud oavbrutet, med gäddor som jagade, vi snackar säkert ett tiotal gäddor om inte fler. Överallt runt båten kom flyende småfisk i massor hoppandes upp över ytan med en gädda efterföljande.

Vid ett tidigare tillfälle såg jag och Roger även tre gäddor som jagade i grupp, och drev fisken mot varann. Det har jag aldrig sett förut. Den händelsen med gäddor i massor som kalasar småfisk, eller så många gäddor som slog och flyende småfisk. Det har jag nog aldrig varit med om tidigare.

Jag och Roger försökte med våra beten få iaf någon jäkla gädda o hugga på våra beten, men icke. Haha! Det var sån sjuk långnäsa, gäddor överallt men ingen intresserad av vad vi presenterade.  Lite som o fiska mitt i leken.

Roger avslutade dagen med o klippa dagens största gädda, typ 3kg´s i skymningen.
En strålande fin dag, men mediokert fiske. Bättre lycka nästa gång!

Allt gott!
//TPF


Leave a Reply

