Köpa St:Croixspö!? Här har ni en lathund! 19/8-14

Jag tänkte mig möjligen köpa ett litet spö då jag fyllde år igår. 
Det kan man ju vara värd?!  :)
Spöställ
Det ser ni ju själva, det saknas ett spö i spöstället.  :)

.

Har tänkte mig ett St:Croixspö under perioder, men det finns så jäkla många olika. Jag la ut en förfrågan på ThePikeFathersidan på FB, och efterfrågade om ngn kunde tipsa om ett spö som är lite allround för gädda. 

Det var en specifik person som levererade det kanske bästa svaret, MattiasB. Det är den fantastiska lista som ni kan se nedan. 
Fantastiskt!
Sakligt, detaljerat, lättförstått och snygg! Hoppas den även kan glädja er andra som även ni funderar på att vidga ert spöställ med ett litet St:Croixspö.  :D

.

StCroix
Blir inte så mycket bättre än såhär i mina ögon.  🙂

Nicklas Jonsson på Söder Sportfiske skrev lite informativt om St:Croixspön på min TPF-FBsida.
“Gällande St. croix så är de flesta rätt underklassade. Rätt svårt att gå på tabellen ovan trots att den är rätt översatt och omräknad så pallar samtliga st croix spön betydligt mer för vårt traditionella gäddspinn där vi inte gör figure 8s osv efter varje kast. Jag fiskar tex 30 cm shadjiggar 250g plus mitt mitt bass swimbait som är klassat till 70g men det är väl en smaksak antar jag, fungerar klockrent för mig. Annars är det numera top n tail så är det spöt som jag personligen tycker passar bäst till det mesta. Fiskar man bara tyngre shadar typ 30 cm Action Plastic med en 25g skalle så passar Lip Stick bättre. Men alla tycker olika, vissa känner att dom vill ha riktigt styva spön och då får man gå till de tyngre klasserna som inte alls faller mig personligen i smaken.”

Mycket nöje!

Allt gott!

//TPF


3 responses to “Köpa St:Croixspö!? Här har ni en lathund! 19/8-14

  • Daniel Askebring

    Gott snack🙂 Vilket spö matchar slingshot….vore ett downsizer dess likhet men totala olikhet månne ? Söker spö nr 2 för ett lätt gäddfiske ..jag vevar inte hem stora kolosser utan jobbar och är kreativ . Väldigt Tacksam för svar🙂

    • ThePikeFather

      Tjena Daniel,
      Jag tycker det händer saker på spömarknaden hela hela tiden. Inte alltid man hänger med. Jag har enbart Top N Tail och jerken, så svårt att svara på din fråga rakt av. Mitt tips, rådfråga i någon Facebookgrupp, exempelvis Svenska Gäddfiskare. Då får du svar från personer som faktiskt har en upplevelse av olika spön som faktiskt skulle falla dig i smaken! 😀
      Allt gott!

      • Daniel Askebring

        Ja man står slätt i beslutsamhet ibland haha. Tack för tipset och Önskar Ett sjuhelvetes Skitfiske ! 😣😂🙃🌞

Leave a Reply

