Allt om TPF´s Sportfiskemässa 2014, 21-23/3-2014

Ojsan, var börjar man, Sportfiskemässan 2014, som iår utspelade sig på Kistamässan. Passade mig alldeles utmärkt. Iår var första året som jag var med som utställare, eller som bloggare var det faktiskt.

På fredagen var jag ledig från jobbet och, hahaha.. var på mässan strax innan 7. Var tillsammans med två från Huntyard och Ivar de första på plats och hängde på låset.
Skrapa
Kistamässans skorsten?

.

Hänga på låset
Spö och väska med beten till Återspinningen.🙂

.

Klockan 7 sharp släpptes vi in, jag letade upp var bloggarna skulle hålla hus. Packade upp min dator, och sen var jag klar 07:08 typ och haha, visst inte direkt vad jag skulle göra fram till mässan öppnade 09.  :D

.

Jaja, jag fick tid att kika på en sovande mässa innan den öppnade.
image (89)
Hann ta mig ett litet bad precis som gud skapte mig, innan alla andra kom.  🙂

.

Vad tiden led så kom fler och fler utställare på plats.
Sussi Stridh hade riggat sin plats dagen innan, bredvid Sussi hade en trevlig grabb vid namn Isak dukat upp med info om sin skola.*
IMG_9787
Körde en klassisk fotofälla. -Isak! -Ja. (Isak kollar upp, smacka, fotot tas.). Men Isak är så fin så fin.  :)

.

Isak
Isak var skicklig på att binda flugor.

.

Sen satte jag mig. Granne till mig satte sig fyra alldeles underbara pojkar/män. Dessa bloggar under namnet FiskeFürAlle. Sen kom ett gäng andra fina människor också, Raintroutfly bland annat.Bloggatan var ett faktum.
logga-fiske-fur-alle
Klicka på den bitna gäddan och spana in denna bloggen. Finklätt!

.

Jag började dagen med att förse mig med tre av Claes Claessons mässbeten. Underbart fina! Svartzonker är som alltid stekhet på alla sätt och vis. Han klär så fint i sitt fiskeskegg och hans beten sprider glädje. Hans beten sålde slut snabbare än koktiden på djupfryst broccoli.
image (92)
Heta! Modellen heter TheCheapTail

.

Sen var det bara att kika på när de köande besökarna stormade hallen, Sportfiskemässan var därmed öppnad.
IMG_9875
Mässbesökare sugna på att shoppa loss!

.

Fredagen var relativt lugn, lagom med besökare, man kunde promenera lite som man ville och stanna där man ville utan att känna sig stressad.

IMG_9754
-Åh, min första besökare. Nej, bara gubbe som skulle knyta skorna.  :)

.

Kunde glädjande läsa riktigt fin läsning i Sportfiskemässans tidning.
IMG_9870
Många fina namn, smickrande att nämnas. Therese och en harr fick vara med på bild också.  :)

.

Gjorde en hel del inköp under dagen, mycket sånt som jag verkligen behöver självklart. Haha.. Gjorde ett eget inlägg om alla inköp som gjordes under mässan. Det inlägget kan du läsa HÄR!!

Fredagen var som att folk var mindre stressade, folk verkade mer ta sig tid att shoppa, tyckte varenda person som var påväg hem hade två, tre fyllda kassar med saker.

En sak ska jag säga er kära läsare, jag är så sjukt glatt överraskad över hur många som kom fram till mig och tackade för att jag bloggar. Jag kanske inte sa det ordentligt till er alla, antagligen för det känns overkligt att folk ens läser min blogg. Men jag blev verkligen glad för all positiv feedback, och så galet tacksam för att ni tog er tid att prata med mig och berätta. Ett STORT tack för det!

Var lite som en egotripsdag med fredagen, all underbar feedback, att få träffa massor massor med glada, sociala och fiskeintresserade människor. Det var lite som att vara liten och komma in på fritids. Överallt leenden och folk som hejar. Riktigt skoj!

En annan sjukt rolig sak. 08:07 på fredagen fick jag ett sms från Marko “Markoolio” Lehtesalo, Han skrev att han kommer spela lite av min låt på RixFM, 08:55. Haha.. Fiska Gädda som jag och min vän ****** gjort, eller DjRobaCo som han vill kallas.😀
Behöver jag berätta att jag hade datorn på med RixFM inställd strax innan Marko sagt de skulle spela låten!?  :D
08:55 och snacket om FiskaGädda kom igång i etern, låten spelades i radio och hela studion med Marko, Adam Alsing och deras kollega som jag utsett till snyggast i radio, Brita Zackari sjöng med i refrängen för fulla halsar. Fantastiskt hedrande och skoj! Kul att gäddhousen hittat in sig till radiotablån.  :D  Blev verkligen rörd, ni vet när man blir lite generad och stolt samtidigt. Skoj!
Tack Marko!
Adam, TPF, Marko
Adam Alsing, jag och Marko “Markoolio” Lehtesalo. Adam och Marko kom nästan springande.. “-Är det verkligen du, åååh, ThePikeFather, vi älskar dig sååå”…. Typ så lät det. Haha… Eller om det var tvärtom?!

.

Efter den starten på Sportfiskemässan så var jag minst sagt på glatt humör kan jag avslöja, sen att alla man träffade utstrålade glädje gjorde inte saken sämre.  :D

.

Träffade så många roliga människor, jag tyckte verkligen jag var duktig på att fota. Men glömde tyvärr fota massor ändå. Det är väl så det blir ibland.
Här kommer endel av de fina personer jag träffade.
Holme
Min vän Filip “Holme” Holm som jag även köpte mig en liten customtail av. Underbart fina beten och han är fin som person också!

IMG_9751
Filips sinnessjukt fina bete. Riktigt gösskinn under lacken på denna baffewobbler.

.

IMG_9769
Konstnären och betesbyggarkonstnären Peter ”PeWe” Wendin tog igen sig efter en häktisk dag.🙂

.

Gram
Roger, eller Grams Lures var på plats. En glad kille!  :)

.

IMG_9825
En av mina favoriter, Anders Bergman, grundare av Fiskesnack.com var där. Skoj att träffas i verkliga livet också.

.

IMG_9904
Stiliga Ulf Hagström, en mästare av rang när det kommer till flugor. Han gör många stora gäddspinnare som ser finfina ut!

.

När fredagens mässa var över åkte jag och min vän Mattias J Fors till stan för att gå på förhandsvisningen av fiskefilmen Alaska.
Freewater Pictures producerar, helt fantastiskt bra film. Rekommenderar verkligen varenda själ att se denna film. Kändes precis som fisket är. Kärleken till fisket, passionen att uppleva nya platser, samhörighet, svårigheter. En solklar 5:a i betyg och då pratar vi skala 1-5.  :)   (o ni ska veta att jag är inte brukar vara generös var gäller 5:or.)  :)

.

Lördagen var samma lika, fast rekordmånga besökare. Det var folk överallt. Tur för oss bloggare så hade man stolar och kunde sätta sig ner och vila. Det var knappt så man kunde röra sig i mässlokalen stundtals, gick alla åt höger fick man snällt gå åt höger typ och följa massan.  :) Men samtidigt glada miner, folk verkade inte besväras nämnvärt av att styras av massan var de skulle gå. Nästan alla jag pratade med verkade nöjda med sitt mässbesök, och det är alltid glädjande.

Bjerks
Träffade på trevliga Johan “Bjerks” Björck. Fantastiskt fina beten, har du inte sett dem, do it!!  :)

.

Det har ju vart tävling också. Sveriges bästa Sportfiskeblogg 2013. JanO-Sveriges-bästa-sportfiskeblogg-2013
JanO var presentatör.

.
IMG_9839
Spänningen var olidlig inför resultatet.

.

Mattias,-Therese-och-Klas
Mattias J Fors på Svenska Gäddklubben, Therese “Flicksländan” Lundin som också var framröstad till finalen och så jag. Spännande!

.

Jag var nominerad, och sen framvalt av jury till final med 7 andra bloggare. En jury bestående av Johan Broman, Jörgen Larsson och Pär Lindberg.
juryn
Broman bjuckar Jörgen på en mikrofon.  :D

.

Trea kom lilla jag med min älskade blogg. Jag vann ett presentkort á 2000:- på HappyAngler, Tvåa kom underbart stiliga Fredrik Johansson med sin blogg Skvalp.
IMG_9793
Fantastiskt pose. Den har vi inte riggat alls!?  Känns nästan lite tysk?!  :)
.

.

IMG_4553
Fredrik var inte på mässan på lördagen, men folk applåderade ändå. Fint!

Grattis till dig Fredrik!

.

Men bäst i landet fiskebloggsmässigt enligt juryn var herr Hellenberg, Nicka i tilltal.  :D
TPF lyfter på hatten och grattar!
IMG_4554
On stage, Nickaaaa!!

.

Kändes riktigt hedrande, jag har väl precis förstått att jag har folk som faktiskt läser vad jag skriver på bloggen, Facebook och Instagram. Missförstå mig rätt, det är inte så att jag inte förstått det innan. Men det är svårt att ta på, lilla jag liksom. Sen en tredjeplats i Sveriges bästa sportfiskeblogg, det är mycket att ta in. Jätteskoj! Jag blev jätteglad, det kanske denna bild visar!?  :)

Juryns motivering löd:
“En kul och lite crazy blogg med stor variation av innehållet som ger läsaren en bra mix!

Förmedlar mycket humor, udda inslag och inte minst en brinnande passion för allt som har med gäddfiske att göra!”
Glad-Klas
Ser lite ut som jag kör ankdansen?!  Men det är faktiskt för jag är sjukt krallig, haha!

.

IMG_4550
TPF äntrar scenen, kör en klassisk dubbel handflata med händerna för att lugna nerverna.  :)

.

IMG_4551
JanO får en vinnarkram, jag vann iof inte, men jag kände mig som en vinnare iaf.  🙂

.

IMG_4552
TPF inbjuder till kramkalas.

.

Kramkalas
Broman fick en björnkram. Han är ju rätt stor och lång så tänkte han behöver en lite hårdare kram.  :)

.

Kram-med-juryn
Jörgen var också bra på att kramas!

.

Pärs och min kram fångades aldrig på bild, men det var en fin kram det också.  :D

.

Skrev ju en intervju med mannen som är sinnessjukt bra på loggor och grafik, (gjort SöderSportfiskes logga, GeFanIVåraVattenloggan osv) samt kanske det coolaste, han är guraspelare i mitt barndomsfavvoband Millencolin, Erik Ohlsson.
Skoj att se hans nya båt som fanns på plats (stod framför oss bloggare hela mässan). Kul att träffa honom må jag säga. Borde ju ha tagit med en gammal Millencolinskiva att få signad.  Haha..
Erik, Klas
Erik vann årets kändisduell på mässan också, grattis!

.

JanO och hans FishEco-possy var på plats och gjorde intervjuer. Erik ovan nämnd var hygglig nog att låna ut sin nya båt till studio. Vi hade bra utsikt över studion, men hörde dock nada.  :)
IMG_9776
Clabster blir intervjuad.

.

Fick testa en riktigt tung och cool fiskehatt.  :)
Fiskehatt
Anders Keyser heter ägaren av denna glada hatt.

.

Det fanns som vanlig ett fint apastort akvarium med fina fiskar av alla dess sorter på plats. IMG_9806
Herr Gädda spanar in smörgåsbordet.  :)

.

IMG_9811
Glad fisk som försökte säga mig något genom glaset…

.

Kent Sundin satt på Betesbyggargatan. Riktigt skillad betesbyggare, och trevlig är han också.
IMG_9765
Kent knåpar.

IMG_9760
Glad jäkla ål från SundinBeten.

.

JW Lures Jimmie var på plats med sina fina beten. Var så sugen på ett bete av honom, men blev aldrig något köp.. tyvärr.
IMG_9767
Jimmie gör sig bäst på kort i profil.  ;)

.

Sprang på många ansikten jag enbart pratat med i telefon, sett på Facebook eller andra sociala medier och siter. Många som jag har gemensamma vänner med, eller gjort affärer med, ja ni förstår.
En av dem är Saurabh Sinha, en fiskare av rang. Trevlig och social, ett av många möten som jag uppskattade på mässan.
IMG_9844
Riktigt fint skegg också!  :)

.

Fick se en jäufvla massa coola beten på mässan, oneoffs, prototyper och bara rätt och slätt fina beten.
IMG_9755
Bjerks gott folk. Riktigt fin!

.

IMG_9762
Kent Sundins apfina wobblers.

.

IMG_9768
Clabster visar upp kommande nya McTail tillverkad i US of A. Back to basic formmässigt! Ser riktigt lovande ut.

.

IMG_9830
Jonathan “Backlure” Backlund gör detta spännande och fina bete.  :D

.

IMG_9833
Birkan gör detta porriga bete! Färgskiftningarna syns inte på bilden, riktigt läckert!

.

IMG_9837
En annan riktigt duktig byggare som är tillbaka är MuskyNicke, eller Niclas Nylen som han heter. Även han fantastiskt trevlig! Gör riktigt glad beten som jag har hört fiskar riktigt bra!

IMG_9771
Så här ser en betesbyggare vid namn MuskyNicke ut.  🙂

.

Återspinningen nämnde jag tidigare i mitt inlägg. Riktigt vettig funktion där begagnad och ny fiskeutrustning samlas in till förmån för landets unga som kanske av ekonomiska förutsättningar inte kan fiska. Jag tillsammans med måååånga andra hade tagit med massor med utrustning och skänkt. Enligt Tommy Lönnebacke som är en av männen bakom Återspinningen berättade idag söndag att redan nu har många barn fått ta del av våra skänkta grejer.  :)  Så skoj!
IMG_9888
TPF och Tommy Lönnebacke.

.

IMG_9791
Klaes “Rulldoktorn, El-Kebabo” Lindborg är tillsammans med Tommy den som ror Återspinningsskutan vidare efter Robbo.
Klaes är även en jävel på att serva rullar, men det kanske ingen missat. Trevlig är han också. Ibland.  :D

.

Min vän Robert “Robbo” Jonsson var såklart också på plats. Alltid skoj att se honom. Idag kanske lite lite mer. Han såg ut att må bra, vilket glädjer mig.  :)  Robbo var den som satte igång Återspinningen och gav kaptensmössan till Tommy och Klaes.  Stort!
IMG_9890
Jag drar av en “Blue Steel”, Robert Jonsson drar av sin patenterade “Robbo-steel face”.

.

Efter mässan stängde på lördagen var det mässfest, där utställare åt middag och socialicerade lite. Jag satt bra till med trevligt folk kring mig. Tacobuffé avisst, jag älskar tacos, men kom igen. Haha, kanske en trerätters hade varit på sin plats, eller iaf något vällagat. Tacos känns lite svennebananfredagsmysmiddag.  :D  Men trevligt hade jag.
IMG_9849
Annika och Agneta delar ut priser bland utställarna, typ bästa monter, bästa prestation osv.

.

Efter middagen på mässan blev det en liten öl på skybaren på hotellet.
IMG_9851
Men innan det en provsmakning av Shîteau de la Fk Lubbé. Fantastiskt månadsvin.

IMG_9853
Smakade ljuvligt……typ.  :)

.

Söndagen startade med att jag och Mattias tog fel på när mässan öppnade, vilket inte är ovanligt för mig på denna mässa. En timme tidiga var vi. Det gjorde inte så mycket, satt och pratade med Sussi och killarna i FiskeFürAlle och minglade runt lite.  :D
IMG_9770
MangeBoy eller Magnus Lindgren fanns såklart på plats.  :)  Finfina beten som sålde som smör i solsken.  :)

.

IMG_9822
Mattias Epperlein stannade till och kramades lite. Skoj att se dig din lilla Karlstadsbo!

.

Jag skrev ett inlägg om roliga gäddsmycken tillverkade av Johan Bromans smed till syrra, Christina Broman tidigare på min blogg.
Idag stannade jag till och hälsade på henne. Lite senare kom hon förbi mig när jag satt på bloggatan och gav mig en av hennes nya kreationer. Som tack! Fantastiskt generöst! Stort tack!
Christina Broman 2
Ska bara byta till ett svart halsband, sen kommer det sitta som en smäck!

.

Christina Broman
Brons är materialet, Esox Lucius är latin för gädda.  :)  Vackert!

.

När vi ändå är inne på smycken. Tommy Lönnebacke stoppade mig precis när jag skulle gå hem från mässan strax innan 16 idag.
Han sa:
-Du är så fin och snäll Klas, jag har tyckt om dig sedan första gången jag såg dig.
-Åh tack Tommy, det var väldigt fint sagt.
-Jag vill du ska ha den här.. (så sträckte Tommy fram en liten ring i en ask till mig).
Jag blev såklart jätteglad och skrek, “-Jaaa, jaaaa!!”.
Haha..

Kanske inte var så det gick till, men ungefär. Ringen är skapad av Jeanette Linnarud även känd som Fiskemorsan. Det är hon som gjort denna underbart trevliga ring. Stort tack till dig Tommy och självklart Jeanette!  :D Så klicka på länken ovan, och köp dig en egen finfin ring med det underbart vettiga budskapet.  :D
IMG_9911
Skitfiske!

.

Roger och CaesarLure
Min älskade Micke aka CaesarLures och bästa Roger Karlsson kom förbi idag. Det gjorde mig glad.

.

IMG_9792
Mannen, myten och legenden Anders “Wolfcreek” Ulvforsen kom förbi och sa hej. Verkar vara gemensam nämnare för betesbyggare, alla är så jäkla trevliga. Du med Anders!  :)

.

Cecilia, TPF o Ella
Vissa dagar har man det bra. Duktiga Cecilia “Gösdrottningen” Grönberg, jag och bästa Ella.

.

IMG_9834
Ivar var på plats. Denna man är en fiskekunskapsbank av rang gott folk. Trevlig är han också.

.

IMG_9836
Johan “Birkan” Björk var på plats på lördagen och gjorde finfina beten.  :D Kul att se dig igen Johan.

.

IMG_9900
Mattias och KG på Svenska Gäddklubben värvade medlemmar, ALLA aktiva gäddfiskare bör vara medlemmar!!

.

Stampe
En annan av mina favvobyggare Kristian “Stampe” Stam som nu helt plötsligt ska sluta sälja beten. Men I´m telling you Sweden, Stampe will be back, var så säkra.  Haha.. I can see that i Kristians ögon.  :)  Behöver jag skriva att även Kristian är trevlig?!  :)
Vi snackade om att hans beten är som konstverk, och att om han nu inte ska sälja beten, så kan han alltid skapa “enbart” konst och sälja istället.  🙂

.

En annan sak jag måste berätta, jag råkade bli med spö på mässan. Det var egentligen det enda jag hade som plan att köpa, men mässan gick och det var nästan bara massa beten som landade i min väska. Så idag, precis innan de stängde gick jag förbi Westins monter och klämde och kände på deras haspelspö av tyngre karaktär. Blev en Edge/Westin Dynamic Powercast, 8,6″ 40-130gram. Känns så bra att kunna ge mitt andra Edgespö ett syskon.  :)
Westin
Kändes så fint, hoppas jag blir lika nöjd när min fina haspel sitter på plats.  :)

.

Mässan led mot sitt slut. Känns som succé, jag har haft den bästa mässan jag varit på. Så ofantligt skoj att träffa er alla, både utställare och besökare. Har varit glad hela helgen!
Vill passa på att tacka er alla som läser min blogg och följer mig på Facebook och Instagram och som faktiskt gör mitt liv och mitt bloggande så mycket roligare! TACK!

.

Utsikt bloggande
Nu är iof denna bild tagen på lördagen, men tänk er samma lika och folk är påväg hem på söndagen.  :D

.

Stort tack till mina vänner Sussi Stridh och Andreas Holmström för hjälp med bilder från prisutdelningen!!

.

Tack för iår Sportfiskemässan!
Hoppas vi ses på Elmia nästa år också.

.

Puss och kram, allt gott!

//TPF aka Klas


One response to “Allt om TPF´s Sportfiskemässa 2014, 21-23/3-2014

Leave a Reply

