Dagens båttips! Honwave 380, samt årets första fiskepass. 24/2-14

Min vän Roger Mickleson berättade för mig  för några veckor sedan att han köpt sig en gummibåt. Inget konstigt i det, men mina tankar gick lite till en badbåt, ni vet som man kanske köpte på Stor&Liten, BR leksaker och som barn använder i vattenbrynet typ.  :)
Men det skulle visa sig rätt fel. Det var en båtbåt. En Honwave 380. Stabil för sin storlek, och med tanke på avsaknad av den sista luften som vi inte lyckades få in.

.

Efter min sista Rügenresa nu i höstas så tappade jag lite fiskesuget, hade fiskat för mycket under året och med höstens sega fiske för mig så var det skönt med en vinterbreak.
Nu som säkert alla sett har årets fiske kommit igång med buller och brak igen. Det var en bild på en gädda och min gode vän Steve McVey. Han la upp den från Rügem och det var det som triggade igång min fiskehjärna igen. Det var då jag skrev på Facebook och efterlyste platser som var isfria just nu. Resten är historia och resultatet läser du om här och nedan.  :)
Steve
Fina svärmorsdrömmen Steve.  <3

.

Fick endel tips från olika personer, stort tack för det.
Det blev att jag och Roger bestämde oss för lördagen som fiskedag. Var lite i kvalet mellan Trosatrakterna, Värmdö och Furusund-ish. Det blev det sistnämnda.image (31)
Furusund-ish i vårskrud. Älskar isfritt!  :)

.

Roger hämtade mig på morgonkvisten, aningens senare än planerat för Roger var trött och försov sig. Men det gjorde inte något alls, årets första fiskedag stod på agendan.

image (28)
Roger piggnade till när han fått i sig lite kaffe, med en skugga mjölk i.  🙂

.

Har varit och fiskat några gånger tidigare där vi skulle lägga i båten. Brukar vara fint fiske.

Båten lastade vi ut, låg förpackad i en stor trunk. Vägde typ 45-50kilo. Inga konstigheter, Roger är en stark kille.  :)
Sen var det bara att plugga in luftsladd i de olika uppblåsbara delarna på båten, uppdelat på 6 olika ställen.

image (25)
Båten rullas ihop när man är klar, nu på bilden har vi precis rullat upp skönheten.

.

image (26)
Pumpen funkade galant. Skönt att slippa göra något mer än att trycka på on/off, eller luft in/luft ut.

.

Det som var lite sjukt är att båten är specad för straxt under 1 jäufvla tons bärighet!!  Typ 980kilo eller något, så kändes ju lovande, då får man plats med det mesta. Två pers fiskar bra i den, samt att vi hade i mitten som en liten vägg med all vår packning.

image (29)
Den lilla väggen med tillbehör.

.

Funkade kanon! Längden är rätt standard ekalång, 380 centimeter.
Vi hade aningens fel “nipplar” till blåsen, så lite av luften blåstes ut per automatik när man blåste upp, och vi fick aldrig den där stenhårda uppblåsningen som är tanken, men det är lätt fixat med nya “nipplar”, och båten gick finfint ändå.

En annan roande sak är att båten tar motor upp till 25hk, det är ändå en rätt stor motor. Men vi körde med min elmotor, en 30pundare. Farten var kanske inte skrämmande, men gick aningens snabbare än om man rott. Perfekt! Men med en 25:a, hahah… måste gå som en raket på vattnet!
image (30)
Jag och Roger hade med oss varsitt batteri. Roger slog på stort och köpte gelbatteri. Det hade vi som mobilladdarbatteri. Världens kanske bästa uppfinning, batterimobilladdare. I love it!

.

Hade verkligen underbart väder, till och med solen var framme och värmde oss en smula med sina strålar.
image (27)
TräZonker med tjockistail.

.

Vi körde allt, började med att fiska av vassar kring det område som var isfritt, körde djupt, körde öppna ytor, körde jig, körde jerk, körde tailbeten, körde wobblers. Men inte ett pet i grejerna. Såg inte något som hade med fisk att göra under hela dagen, inte ett vak, inte en skrämd gädda, inte ett ytljud inne i vassen osv. Nu gjorde inte det så mycket iaf, visst skulle det vart skönt att dra upp årets första gädda. Men vi hade en fantastiskt trevlig dag, bra sällskap, fint väder och få vara ute på öppet vatten. Det gör mycket för själen, om man nu får uttrycka sig så “djupt”.  🙂    Men tror ni som uppskattar natur och fiske förstår vad jag menar.  (?)
image (32)
Riktigt risig bild, men hey. Ibland blir det mindre bra kort. Jag bjuder på denna.  :)

.

Så lördagens fiske, fisklösa blev vi. Men glada inombords.  :D

Vad gäller båten, klockren! Det är det enda jag kan säga. 1 eller 2 pers, lätt att frakta, snabb att blåsa upp och med motoralternativ som faktiskt kan få dig och båten att fiska av stora områden. Tummen upp till dig Roger för ditt köp! Samt tack till Steve, för du triggade igång mitt gäddhjärta igen.  :)

.

Allt gott!

//TPF


Leave a Reply

