Vadare!!! Vilka ska man ha? 18/2-14

Jag har tänkt endel på att skaffa mig ett par vadare. Ska egentligen mest eller enbart använda dem nu på tidig vår, alternativt seeen höst.
Ni vet när man står på land och fiskar på vårkanten, isen ligger på sina ställen, och man går ut i vattnet med sina vanliga stövlar och tänker “-Om jag bara kunde komma ut dit, då skulle det vara perfekt”.

Det är lite det jag ska ha vadarna till.

Jag behöver inte top of the linegrejer, eller det dyraste. Jag efterlyser tips på prisvärda vadare som uppfyller mina rätt få krav.  :)

Enda jag önskar är att du som tipsar har egen erfarenhet av det du tipsar om. Jag har googlat billiga vadare, och har rätt bra koll på priser. Nu är jag jag på jakt efter kunskap som ni läsare kanske har?!  :)
Vadare efterlyses
Jag är trött på att nakenfiska från vassen och grannarna börjar klaga. Sen är det kallt också.  :)

.

.

Allt gott!

//TPF


4 responses to “Vadare!!! Vilka ska man ha? 18/2-14

  • Simon K-G

    Kortfattat:
    Ska du bara fiska våren eller hösten fungerar neoprenvadare rätt bra. De är tunga, rätt otympliga men billiga och isolerar bra mot kallt vatten.
    Vill du ha mer komfort, kunna fiska när det är varmare utan att microkokas men i så fall lägga mer pengar så är det andningsvadare som gäller.

    PVCvadare tycker jag du ska undvika helt och hållet.

    Sen finns det såklart massor med olika vadarmodeller och priser men om vi säger att du köper ett par neoprenvadare kan du räkna med att lägga från 6-700kr till 1500 kanske beroende på vilka modeller man köper. Andningsvadare med skor kanske 2000 och uppåt. När det gäller andningsvadare tycker jag själv inte att det är värt att köpa budgetmodeller dock. Så där skulle jag räknat med 3000 och upp.

  • Jimmy

    Ang pvc-vadare måste jag säga att dem får oförtjänt mkt skit. Jag köpte ett varsitt par till mig och sambon på ullared av alla ställen för typ 200:- styck. Har stått i iaf 50timmar i dem under olika säsonger och tycker dem duger gott och väl.

Leave a Reply

