Dagens tips! Smycken för fiskare! Line Jorddal Jewellery! Fantastiskt! 29/1-14

Nu vill jag tipsa om en fantastiskt smyckesskaparinna! Line Jorddal.

.

När jag läste magasinet Vak häromveckan fick jag i ett reportage se smycken gjorda av norska Line Jorddal.

Hon gör massor med olika smycken, men de jag fastnade för främst är de vackra skapelser hon gör med gamla beten och fiskedrag.
Vi snackar inga “jagsitterhemmapåkammarenochklistrarpåplastpärlor”-smycken, utan här är en tjej med tre års silversmedsstudier i London, och flera års konststudier i bagaget.

Line skriver på norska till mig att alla hennes smycken är “håndlaget og dekorert”, alltså tillverkade och dekorerade för hand. Utsmyckningen sker med Swarowskikristaller, färskvattenpärlor, vintagesmycken och silverdetaljer allt i en underbar symbios.  :)  Halsbanden är även dem i “sølv”, eller silver om man så vill.  :D

IMG_7506 copy
I mina ögon ett sinnessjukt vackert smycke!!

.

Jag gillar att Lines smycken faktiskt passar både män och kvinnor. Även om jag förstår att många manliga fiskare är just mänmän, som tänker när de läser det här…”-Över min döda kropp att jag sätter på mig det där?!”.  Alltså att man tänker att mäns halsband ska vara en torshammare, en gitarr eller något annat “manligt” som symbol. Men som jag ser det, jag skulle gladeligen använda ett sånt här smycke. Vi är alla olika, tur är väl det. Men jag tycker att på rätt person så skulle detta smycke och många av de andra smycken Line gör vara succé.

.

TPF

.

Line_fisker2[1]
Små hängsmycken.

.

Line själv har vid något tillfälle beskrivit sina smycken med de rätt passande orden, “-bold and beautiful, big and annoying”. En beskrivning som passar smyckena väldigt bra som jag ser det.
Så avisst, det är smycken som kanske inte passar alla, men jag gillar dem skarpt!

.

TPF

.

SMYKKER 126
En personlig favorit!

.

TPF

.

IMG_7575 copy
Abborren är en annan favvo, även om jag gladeligen skulle använda båda två!

.

Ser ut som Salmo Fatso crank som fått nytt liv.  :D
Just dessa berättade Line att hon köpt just dessa på en marknad i Stockholm, skoj!

.

TPF

.

20140109_125537
Ok, blommorna på betet är aningens för mycket för mig med. Dessa kanske är mer för de som gillar blommor mycket.  🙂

.

TPF

.

IMG_20140109_122054
Några fler.

.

TPF

.

20140109_122613
Närbild. Ser ut att vara en hel del pyssel med att på allt på plats.

.

TPF

.

SMYKKER 103
Vackra konstverk till smycken!

.

Men det är inte bara fiskebeten som Line smyckar. Även My Little Pony är något som används i smyckena och andra prydnadsföremål.

.

TPF

.

20140114_112944
En pimpad My Little Pony.

.

TPF

.

 

SMYKKER 110 (2)
Fler små ponnysar.  :)

.

TPF

.

 

SMYKKER 139kk
Den här skulle jag lätt kunna ha i mitt hem. En finklädd hund i poslin med extra allt!  :)

.

Det mina vänner, det var dagens smyckestips!

Vill ni läsa mer om smyckena, kontakta Line eller kanske kika mer på hennes skapelser så kan ni antingen besöka hennes hemsida. Klicka HÄR isåfall eller följ linejorddaljewellery på Instagram.

.

TPF

.

Allt gott!

//TPF

 


Leave a Reply

