Flytoverall, en livräddare? 22/1-14

Då jag inte isfiskar, och har jag fiskat på hösten eller våren så har jag bara klätt mig varmare än normalt. Eller ska man vara petig, så har jag inte tidigare isfiskat, men ska testa iår tänkte jag.

Förra våren var jag några gånger vid Östhammar och fiskade på tidig vår och fick då låna en flytoverall av min gode vän Christian.
Vilken skön upplevelse må jag säga. Varmt och skönt.  :)   Det kanske är lite tanken med en flytoverall i och för sig.

Nu i senhöstas fick jag för mig att åka till Rügen, och fick köpa mig en flytoverall av en vän. Den uppskattades eftersom Rügen bjöd på väder som inte var precis det väder som vi önskade.
bild (4)
Min jäkligt stekiga flytoverall. En Sundridge Bracken. Rätt sweet med mörka färger. Kanske inte optimalt om man vill bli sedd av livräddare i mörker, men hey. Man kan inte få allt?!  Ps: Det är iaf med 3M Scotchlite, Reflective Material. Det är bra när livräddarna kommer i alla fall.  🙂

.

Det är iof sak samma, alltså vädret i Rügen. Det jag ska komma till är själva flytförmågan hos en flytoverall.
Jag menar, när det är apkallt och man har underställ, mjukisbrallor, tröjor och t-shirtar och annat skoj under flytoverallen. Vad händer om man trillar överbord, flyter man? Är de designade att bära upp en person som har kläder under overallen? Förstår det kanske är mer av en flythjälp, alltså att man måste vara lite vaken och hjälpa till att simma? Skumt formulerad fråga kanske, men ni hajar säkert?!
bild (3)
Herrn till vänster på bilden har inget med texten att göra. Han har någon form av byxa och jacka som ska vara såååå himla vattentätt och fantastisk! Hehe, men detta kort var det enda jag hade med mig och overall, samt att det är taget i Rügen.  :D

.

Har läst mig till att om man slår i huvudet och sen faller i vattnet så finns risken att man inte per automatik hamnar på rygg med en flytoverall. Därav kan jag förstå att man kompletterar med en extra flytväst? Känns lite som kaka på kaka kanske!?

Alltså, har overallen flytförmåga så det räcker för mig och mina kläder?
Är det att rekommendera att komplettera flytoverall med en flytväst?

Det mina kära vänner, det var min frågeställning.

Ja, endel som läser det här kanske tänker, “-Va fanken, han kan väl bara hoppa i havet och kolla själv.”?
Svaret är nej, det kommer inte på fråga.  :)  Haha, någon måste ju ha kunskapen och redan veta. Så tänker jag.  :D

Jag har även läst insidans instruktioner av flytoverallen. “Detta är ett flythjälpmedel, inte en räddningsoverall”. Så förstår man kanske inte åker till Arktis och fiskar, men tänk skärgården, en insjö typ. Trillar i… ja, vad händer sen?  Haha.. ska nog inte skriva så mycket mer, känner jag bara skapar ett problem. Har bara blivit nojig att man sjunker för man har massa kläder under?  :)

.

Allt gott!

//TPF


Leave a Reply

