ThePikeFathers årskrönika 2013. 31/12-6/1-2013

Årskrönika, låter så stort, nästan lite Sveriges Television, allvar liksom. Men jag tänkte mig ett enda stort potpurri av saker som jag tyckt vart skoj under året som varit och lite tanker kring detta.

Arisen from the dead kanske ni tänker, och lite så är det faktiskt! Jag har varit aningens frånvarande till och från under sensommaren, hösten, lite vintern. Efter sista Rügentrippen tappade jag helt geisten av fiske över huvud taget. Har inte rört mina fiskesaker, än mindre googlat fiske, beten och spön som jag alltid gör annars. Men ibland måste man pausa, det har ju vart jul och grejer, hängt rätt mycket med vänner och tjej. Tagit igen närvaro med de jag tycker om. Skönt faktiskt. Isjäkeln vägrar ju lägga sig så ett sista pass ska jag försöka hinna med nu i veckan iaf. Haha, fiskesuget kommer alltid tillbaka.  :D

Hoppas min lilla krönika väl ska smaka, eller vad man säger.  🙂

Tänkte börja med något jag är stolt över, dels att jag byggde mina första jerkbaits, med allt vad det innebär, samt att jag gjort ThePikeFathers betesbyggarskola som jag vet fått enormt bra genomslag. Har fått helt sinnessjukt många tackmejl från personer som blivit inspirerade att komma igång, och fast jag inte är något betesbyggargeni på något sätt har min guide som det verkar hjälp många. Sen har jag fått svara på massor med mejl där roliga människor haft kompletterande frågor. JÄTTESKOJ!


Mina kära kreationer. Inga “här ska säljasbeten” kanske, men för att vara första kollektionen beten, så är jag mer än nöjd. Sen har de fångat endel fisk också.  :D

Betesbyggarskola
Klicka på bilden så kommer du till TPF´s betesbyggarskola.  :)

.

TPF

.

Vi hade ju även Skeggmästerskapen, Micke CaesarLures utmanade mig på skeggduell, en match man kan säga jag gick segrande ut ur. Det blev galet mycket skegg. Haha, sinnessjukt mkt faktiskt, i min värld iaf. Men det var ett trevligt skegg, även om det i sanningens namn var väldigt likt ett ansikte rikligt smyckat med maaassor med könshår. Men det var skoj så länge det varade. Var faktiskt en tjej som sa att det är hett med killar i skegg. Haha..!
Skegg
Skegg i massor.  :)

.

TPF

.

Jag och min vän Robin gjorde låten Fiska Gädda och släppte på I-tunes, Ginza, CDon.com, Spotify osv. Som en skoj grej, men helt sinnessjukt nog så nådde den iTunes topplista, Sverige Alla genres 2013 vecka 2.
På plats nummer 47, framför Icona Pop. Sinnes. Visserligen enbart en vecka fick jag och Robin vara med på listan, men glatt som bara den iaf. I skrivande stund har Fiska Gädda spelats 18.394 gånger på Spotify vilket är helt fantastiskt skoj! Tack alla som lyssnat, skrattat, dragit ett danssteg eller fyra och som skrålat med i den utomordentligt djupa texten.  🙂
Spotify
Framgångarna på dansgolven har dock inte stigit mig åt huvudet. Haha.. jag bor fortfarande kvar i mitt lilla chateux med mina vinrankor i Provence-Alpes-Côte d’Azur. Typ.

.

TPF

.

Gjorde en intervju med Per Holknekt. Min favoritfråga och även favoritsvar, alla kategorier var:  :D
-Drömfiskeresa?
Har jag redan gjort. ”Jardines de la Reina” Kuba 2005. Ensam ombord 8 dagar utan att gå i land. Privat kock, privat kapten och privat fiskeguide. Jakten på the holy jackpot. Men lyckades aldrig.
Jo förresten, Kap Verde. Har fiskat och fångat Marlin förr, men just där vill jag göra det nästa gång.
Sen fjällvandringarna längst uppe vid röset var alltid speciella. Fluga röding i stilla vatten, Shit.”.

Fantastiskt svar! Aningens avis blev jag, men jag gillar att Per kör all in, privat kock, haha.. priceless.
Holknekt
Båten på bilden är antagligen inte båten som användes på Kuba?!  :D

.

TPF

.

En het debatt tog plats i Sverige och norden kan man väl säga kring Fisk & Fri och deras “Ugens fiskepige” (veckans fiskarflicka), TPF var inte sämre, utan jag blev vald till Ugens fiskedreng. Hedrande. Så här har ni TPF in the nude, precis som typ gud skapte honom. Alltså jag föddes inte så stor jag är nu, men ni hajjar säkert.  :)
tpf-jc3a4mnstc3a4lldhet
Vacker vy. Venezuela är platsen.

.

TPF

.

Jag gjorde ett sinnessjukt avancerat jighållbarhetstest. Fick dressera strax fler än 20 möss, (främst vita, men endel grå också) för att se vilka jigar som klarade hårda tag bäst.
Jig
Vill man läsa hela testet så klickar man HÄR.

.

TPF

.

Startar instagramkonto.
Instagram är skoj, går så snabbt att lägga upp en liten bild och möjligen en liten text. Följ du med ThePikeFather på Insta!
bild
Visserligen lägger jag inte enbart upp fiskebilder på min Insta, är lite privat också. Allt från bilder på mat, vänner, fest, hund, utsikter osså självklart fiskebilder.

.

TPF

.

Fick till en fin intervju med allas vår Spiggo. Riktigt trevlig fiskare och människa.
Läs den här! Hära!
Spiggo
LakSpiggo.

.

TPF

.

Jag skrev tidigare om feedback, och framförallt på bloggen från många som läser den, men också folk som uppskattat min betesbyggarskola.
Här är ett exempel med Fredrik Wallin aka RoninLures. Skoj!!  Man blir lite glad i hjärtat kan jag lova.  🙂

Stefan Jarl Spännande ! Ska bli kul och se dem klara sen. Lycka till med tillverkningen !
Fredrik Wallin Tack Stefan! Det är riktigt roligt och man lär sig något för varje gång man är ner i källarn.

Stefan Jarl Så sant ! En hobby i hobbyn blir det med .

Fredrik Wallin Det är dessutom tack vare Klas Skoglund som genom sin betesbyggarskola gav mig inspiration till att börja.

Klas Skoglund Vad glad jag blir Fredrik! Det kommer jag leva på resten av veckan! Skoj!.
.
Lite senare fick jag ett brev från Fredrik.
20130509-203639
Då som idag är Fredrik en riktigt fin betesbyggare, och han gör fina beten också. Men detta brev och självklart även betet blev jag mycket glad för.
.
En annan som heter Robin skrev såhär:
“-Hej,
Vill sända ett stort TACK för en fantastisk guide med klockren humor och grymma bilder!
Ditt arbete arbete förtjänar högsta möjliga! Tio wobblers av tio möjliga!
Har precis börjat med mitt egna wobblerskapande, där det är rundstav och sticksåg som gäller tills plånkan utvidgats och får sedemera infinna mig i den fina utrustning du använder dig av. Har fått massvis med inspiration av den här guiden och rekomenderas stark till alla nybörjare!
Mottot: Gör fel nittionio gånger så blir den hundrade bra! :)
Ha det fint ”TPF” och återigen TACK!”.
Många hör av sig med tack för hjälp o komma igång, och jag har säkert skrivit det redan, men då skriver jag det igen. De breven, inläggen, mejlen värmer. Stort tack till er alla som skrivit! Alltid kul att få feedback att den tid man lägger ner och det arbete som jag gör och att bloggen faktiskt hjälper någon. Skoj!
.
TPF
.
Ge fan i våra vatten har det och är det mycket om och kring, en av personerna bakom det initiativet är Erik “Millencolin” Ohlsson. Jag passade på att intervjua hon under året som gått. Riktigt bra blev det. Intervjuer är riktigt skoj att göra, tar lite tid men brukar vara skoj att jobba med.😀
Endel i fiskeSverige som gått med på att svara på mina intervjufrågor har efter 3-6 påminnelser inte svarat, varje gång jag ringer, “-Ja just ja, soooorry, jag lovar o svara.” Så jäkla svårt kan det väl inte vara kära intervjuoffer, ta er 5-20 minuter och svara på mina frågor vetja, precis som ni lovat örtielva gånger. Erik var INTE så, han svarade direkt och bra!! Tummen upp till alla er som faktiskt tagit er tid under året.
bluegrass
Erik med Millencolin. Klicka på bilden för att läsa intervjun.
.
TPF
.
Har flyttat under året, en flytt och separation som stundtals gjort att man fått mindre tid till fiske, men också tvärtom, alltså mer tid.
Flytt
En skeppning fiskegrejer i min gäddnattsvarta v70.
.
TPF
.
Att leka med bilder är alltid skoj, det är nog något jag aldrig kommer sluta med. Sen att jag gör nästan allt i Paint kanske inte gör att det blir så snyggt, men det är det program jag har, iof använder jag även ett gratisprogram på nätet också.  :)
gc3a4ddmla
Gäddsemla.
FiskaAbborre
Den här blev jag nöjd med, en bild som fick en jäkla spridning när jag la upp den på min Facebookblogg. Humor!!  :)
thepikefatherbladet11
Lite skoj?!
bild-502
Skegg är alltid skoj.
20130311-192116
Gäddhäng.
obama2
Obama var på TPFbesök.  🙂
Skoj1
Tyckte själv denna blev lite skoj. Jag ser helt sinnes ut, och med ett gäddsvärd.  :D
Denna bild har jag uppsatt på jobbet. Nu senast gjorde jag bara en liten modifikation, tog bort duvan som ursprungligen var där och la dit en gädda istället. Bilden blev helt plötsligt fulländad.  🙂
Skoj3
Kanske bara var jag som uppskattade mitt skämt med Getmotorer.  😀
Skoj4
Mitt appskämt tog jag fram i en tid då många måste mörka sina bilder till förbannelse. Spelar liksom ingen roll om det var en 3kilos eller en 12:a. Allt ska mörkas!  Avisst, jag förstår, ibland måste man. Men det kan ju vara någon hejd.  :D
.
TPF
.
Fick till en intervju med en betesbyggare och person som jag uppskattar. Claes “Svartzonker” Claesson, en intervju som jag tror och hoppas många uppskattade, för den blev läst väldigt mycket.
glasc3b6gon
Clabsters nya slipade läsglasögon?!
Sugen på att läsa intervjun?
Klicka HÄR!
.
TPF
.
Gjorde två “ytbeten” på skoj, Surf-Ass fick de heta. Ett blev ett ypperligt side to sidebete, det andra jag i ytskiktet, aningens walk the dog dåsär. Blev helt ok. Har inte fiskat med dem så mycket, men ett av dem är nedpackat inför morgondagens fisketur.
20130226-001631
Surf-Ass.
bild-049
Jag tror det var denna som faktiskt blev lite av ett ytbete.
bild-053
Denna har idag en mastodontstor Pigkingtail på sig. Ofiskad istortsett.
.
TPF
.
Jag skrivit mycket om skegg förra året. Så till den milda grad att jag skrev ett helt inlägg om skegg. Alla som ville fick skicka bild på sitt skegg och så skrev jag korta beskrivningar om allt. Hade hysteriskt kul själv när jag skrev det inlägget, hoppas ni som läste det fick ett leende på läpparna också. (?)
Dagens fiskeskegg fick inlägget heta.
Vill du kika och läsa det inlägget klickar du HÄR.
Ett bra exempel är denna.
per-ljungdahl-e1362404373819
Vi kör väl vidare med en annan barbröstad skeggig man. Per Ljungdahl heter mannen som visar bildligt att det kan gå snett med skegg också. Blicken säger allt! :D
Har man kommit till denna blick så är det dags att ansa eller eventuellt raka sig. Som med mycket i samhället så kan det ibland bli för mycket av det goda. Men ett fantastiskt fiskeskegg Perra!
Idag mår Per bra, och har börjat spara ett nytt skegg lite i stil med den gamle regenten Sigismund.
Humor.  :)
.
TPF
.
Med hjälp av min vän Micke “CaesarLures” gjorde jag min första egna jig ever.
Gick över all förväntan.
Första fisketuren fick jag en av mina största fiskar för året.
20130304-105048
Formen in the making.
20130312-000629
Den absolut första TPF-jigen någonsin. Älskar dess vickande gång, och den tjockismagade formen. Enda nackdelen kanske är att den kräver massa gummi vid tillverkningen.  :)
Men då kan man också få fisk på sina egentillverkade beten.
5-gc3a4dda-1
Min första gädda för säsongen. Tredje kastet och på eget bete. Kärlek! 8,7kg, 98cm.
.
bild-022
Typ allt som behövs vid jigtillverkning.
bild-024
Några nya gobitar.
039
Några andra.
bild-025
TPF logotype.
104
Samma bete, in action.  🙂
076-e1379505035990
Operationen “rädda gäddan” inleds.  :)
Hur processen fick till kan man läsa om HÄR och även HÄR.
.
TPF
.
Under året har jag träffat och kommit i kontakt med enormt mycket människor, allt från frågor om betesbyggnad, till tips kring fiske. Folk man tagit fisketurer med, pratat i telefon med osv. Känns hedersvärt att ens någon tar sig tid att skriva till mig om fiske föresten. Jag har och kommer nog alltid se mig själv som en hobbyfiskare, men tackar för att de som ställt frågor som känt att jag vart rätt person att fråga.  :)
Lite det fisket handlar om. Att träffa nya bekantskaper och vänner. Jag tänker inte rada upp alla namn, det skulle nästan bli en krönika i sig själv. Men NI vet vilka ni är, och ni är alla väldigt uppskattade!!
.
TPF
.
Har som alla år köpt på tok för många nya beten, nya som begagnade. Fick mig en tankeställare i somras då jag la ut de flesta jerk, tailbeten jag har på en gräsmatta, blev rätt många. Så möjligen ska jag sälja endel. Visst, det är kul att samla, men blir bisarrt när man ser mängden och upptäcker endel beten med reaktionen, “-det här betet har jag typ aldrig sett”. Alltså att man typ glömt att man ägde just det betet. Nog om det, jag älskar (tyvärr) att köpa beten. Men ska bli bättre.  :)
Berkleyjigar i massor har jag bunkrat med t.ex.  🙂
bild-078
Gott och blandat.
11
Bild från i somras. En stor del av mina beten, inte alla. Har några lådor förvarade på ett annat ställe, och alla mindre beten fick inte plats, sen fiskar jag inte så mkt skeddrag och mindre wobblers och sånt idag.
.
TPF
.
Fick med en artikel i Svenska Gäddklubbens tidning Crocodile News. Fick den beskuren dock och texten var ändrad i utan att jag okeyat, så det var den enda som gjorde mig missnöjd. Annars vad det skoj att få vara med, kändes hedersamt.
bild-063
I huvudet på ThePikeFather. Haha, hur svårt ska det vara.😀
Läs den tidningen HÄR.
.
TPF
.
Sportfiskemässan var år 2013 av ngn anledning långt bort i landet, från Stockholm sett i alla fall. Som tur var befann jag mig på bröllop och kunde på hemvägen besöka mässan som befann sig i Jönköping.
Råkade shoppa endel, träffa en hel drös med roliga människor, och se nya fiskegrejer.
Du kan läsa hela inlägget HÄR. 
Robbo
Träffade bland annat på den här glada killen, Robert “Robbo” “VD:n” Jonsson. Skoj!
.
TPF
.
Vann några beten via Facebook förra året. Riktigt skoj!
Bland annat dessa:
rauma3
Går galet ytligt, och krokriggningen är unik. Ett bete som levererat riktigt bra.
bild-0081
Vann en Fluffer i unik färg, enbart tre gjordes i denna färgen. Tävlingen anordnades av LureAction.
Vinst X3M
Även denna från X3M vann jag. Gick fint i vattnet.
.
TPF
.
Årets första fisketur blev en fisketur med CaesarLures och Micke Ammer till Göta Älv. Generellt rätt dåligt fiske, men vi hade alla tre fiskeabstinens och reste över halva landet för att hitta öppet vatten. På mitt tredje kast för året så kliver denna madame på, dessutom premierfiske med min egna jig. Succé!!!

Fick även traila ner Mickes trevliga båt. Kanonfiskebåt!
1
Quintrex.

Mer om den fantastiska resan kan ni läsa HÄR.

.

TPF

.

2013 var även året då jag fyndade tre av kanske världens genom tiderna snyggaste tröjor. Enormt sköna, snygga och med påsydda wobblers. Det blir inte bättre.  :D
post-fire-dew
Tyvärr är dessa från OddMollys herrkollektion Post Fire Dew som lagts ner. Så chanserna att hitta fler är hyffsat små.
Tack till Johan!  :)

.

TPF

.

Fiskkonservator Lubbe gjorde en film om Sportfiskemässan som jag fick vara med i. Skoj tycker jag!

2-fk-lubbe

Höjdpunkterna är 00:48, 02:38 och 06:17.    :)

.

TPF

.

Fick en elmotor av min vän Andreas. Den har jag haft mycket nytta av, så kände jag var tvungen o nämna elmotorn i min krönika.  :D
Tack Andreas!

20120723-003251
Kunglig bild på just Andreas!

.

.

TPF

.

I slutet av April introducerade jag min Gäddometer. Där jag under året räknade mina fångster av gädda.
Den kommer jag fortsätta med även iår.
gc3a4ddometerfb1
För året stannade gäddometern på 186 fångade gäddor. Då vet jag att jag missade vid något tillfälle. Så jag räknar med strax över 200 gäddor förra året.

.

TPF

.

2013 var året då jag förstörde fyra haspelrullar?!
2 stycken Penn Battle 4000, 1 Abu Revo Premier och en  Trabucco Exceed 4000.

Nu har jag en annan rulle.  :)
Tack till Jens “Jensa” Ekhamn som varit mig väldigt hjälpsam och att jag idag är fortsatt nöjd haspelrulleägare.
Sustain 4000
Idag har jag denna, en Sustain 4000 som fungerat klanderfritt nu ett bra tag!

.

TPF

.

Under förra året blev jag krokad inte mindre än tre gånger. Då har jag under alla tidigare år inte krokat mig en enda gång, eller jo, men aldrig så hullingarna fått fäste.

Den första gången var det inte mitt fel någonstans, det var min kära vän Mattias som gjorde ett utkast utan att kolla bakom sig först.
Det han fick med sig var mitt bete och mitt finger, sedan fullföljde han sitt kast. Det mina vänner gjorde ont. En alldeles speciell känsla som jag hoppas att jag aldrig någonsin behöver uppleva igen.  :D
bild-0111
Rakt genom nageln fick de trycka upp kroken, och sen klippa.

Andra tillfället var det helt mitt eget fel. Eller kanske gäddan och mitt fel. Han stretade emot. Fick en liten “film” på spektaklet. Fick två trekrokar i handen, en av dem slet gäddan ut. Sen fick vi tillbaka gäddan som var rätt mäktig i vattnet. Sen blev det klippa krok och operera. Rätt ofarligt, i jämförelse med första olyckan var det ingenting!!  :)

037
Perforerad hand.

038
Ser rätt glad ut iaf.
044
Landningshanden fick sig lite stryk. Det tog typ två-tre veckor innan det hade läkt. Ringfingret visar även min tidigare skada.  Haha…  :D
Men har ärr efter denna skada än idag.

hand
Läkningsprocessen gick fint med krokskadan i handen iaf. 

Tredje skadan har jag inte skrivit om. Det blev så mycket olyckor och rullar som gick sönder. Sen hade jag inga bilder på den skadan så jag tror inte jag ens nämnde det på bloggen.

Men den gick till på ungefär samma sätt som landningsgäddan ovan. Fast denna var landat och skulle vägas. Den sprattlade i båten, jag höll emot. Jag kände kroken som inte var i gäddans mun fastnade i mina jeans vid vaden. Sen körde gäddan “death roll” och jag kände hur kroken fick hudkontakt och pö om pö åkte in i benet, men även nu var gäddan lite hygglig och slet ut kroken igen. Det blev inte ens någon krokklippning, endast lite tejpande på benet och aningens smärta.

Det, det var förra årets tre krokskador.  🙂

.

TPF

.

Även förra året blev jag alldeles kär i min sjö. Vissa dagar är det så vackert när man kommer ut så att jag nästan får tårar i ögonen.
Att jag upptäckte fisket gör rätt mycket för min insida. Man mår bra helt enkelt.
114
Här trivs jag.

img_7237
Så vackert så man nästan smäller av.

img_7109
Naturen ger en styrka.🙂

img_7203
Påväg mot fiske. Dimma, solljus, magiskt!

bild-1
Min älskade lilla sjö.

Natur
Ett av första isfria passen ute på Värmdö med Micke.

.

TPF

.

Lyckades ändå pilla upp endel finare fiskar ur olika sjöar och hav. Året började lysande, men ju längre in på året, ju trögare blev fisket för mig. Mina fina sjö hade algblomning, lågt vattenstånd, fiskat på fel ställen, med fel beten vad vet jag. Segt avslut på året iaf. Men som sagt, endel stiliga fiskar kom upp i blandade vikter och längder.

0571
En söt liten dam till fisk.

102
Denna gädda var verkligen vacker.

d
9,47kg och 116cm lång, årsbästat från 30:e maj stod sig året ut dessvärre. Men är ändå nöjd med denna. Men nådde tyvärr inte mitt mål på 11kg under 2013.

42
På tur i Trosa med min vän Roger Karlsson.

7
Furusundsgädda.

Gädda1
Liten gädda i håv.

Gädda2
Värmdögäddan, en i mina ögon riktigt cool bild.

Gädda3
Västerviksgädda

Gädda4
Värmdögädda.

Gädda5
Rügengädda från min första resa.

Gädda6
Gäddan som krokade mig.  🙂

img_6353
TPF-jigen fixar gäddan.  :)

.

TPF

.

Har ätit mycket fisk under 2013.  :D
20130521-201040
Har alltid lite WolfcreekBorre i kylskåpet.

20130521-200138
Några stekta Fluffers är aldrig fel.

.

TPF

.

I juni månad var det dags för min första Rügenresa. Den blev av med min kära Micke CaesarLures och Robert “MrPerstorp” Feustel. Tre glada killar som skulle åka till Tyskland och dra stor gädda. I efterhand kanske inte sol, stiltje och juni var “the shit” så, men fanken vad skoj vi hade. Denna resa ska ni absolut läsa mer om ni missat det. Läs HÄR!

img_1769
Jag och vår guide Christian Maier. En mycket trevlig tysk som inte pratar engelska.  :D

Sen blev det en andra resa till Rügen för mig i November med Attitude Baits. Det har jag inte ens orkat skriva om på bloggen. Då hade jag och mina fiskekamrater i båten, (Mattias J Fors och Anders Krus) och även guiden inte lyckats lura upp en enda gädda. Visserligen var det storm så att två och en halv dag försvann med fisket inställt. Men vaffan, två resor på ett år till Rügen och inget stort som kommer upp. Aningens tröstande var att alla båtar verkade ha det svårt. Det blir en tredje gången gillt. Det är det enda som är säkert.  :D
999642_476538795788437_375275478_n
Rügen bestod av: vind, väntan, schnitzel, trevliga människor, sömn, fiskekittning, aningens skräpfiske.  :)

.

TPF

.

Träffade en ny tjej. Fick äran att ta med henne på sin första fisketur någonsin. Hon fick fisk, och höll den själv! Stolt, jag iaf, och med tanke på kortet tror jag även hon var det.  :)

bild2 (1)
Skräckblandad förtjusning.  :)  ❤

.

TPF

.

Körde Värtan Cup med Mattias J Fors, gick ok. 46:e plats av 160-ish startande båtar. Blir nog VC även 2014, men då ska jag baske mig ha högre placering. De stora lyser med sin frånvaro när det är tävlingsdag, men så kanske det i och för sig är för alla.

mattias-och-jag
Mattias och jag med en preeeecis godkänd gädda.  🙂

Läs mer om Värtan Cup från TPF´s synvinkel HÄR. 

.

TPF

.

Jag, Mattias och Micke Ammer försökte kvala till SM i Mariefred. Det gick väl sådär kan man milt uttrycka det. Men en riktigt trevlig dag på sjön blev det ändå. Värt att läsa om iaf och det gör ni HÄR.
img_7236
Mattias godkända gädda.

.

TPF

.

Gjorde en intervju med mannen som oftast är den som intervjuar andra. Jan O från +FishEco.
Tycker själv det blev en riktigt skoj intervju, kändes skoj att göra. JanO är även en alldeles förträffligt trevlig man, som jag hade äran att åka till Rügen med nu på hösten. Skönt att få dela den fiskfattiga resan med några fler.  :D
Vill du också läsa intervjun klickar du HÄR.
jano-med-krc3a4fthatt
Som sagt, JanO är en skön snubbe.  :)

.

TPF

.

Tycker det är skoj att lyfta fram folk som jag anser intressanta. Det behöver inte nödvändigtvis vara kända ansikten. MEN, en sak som är intressant, jag skrev exempelvis om Fiskare och deras fiskespön nu i höstas. Frågorna var enkla, vilket är ditt favoritspö och varför, vad fiskar du med det? Men av de ej kända och inte så kända sportfiskeansikten så var det många som -“Avisst, det kan jag svara på”. Sen kom det aldrig någonsin något svar från dem. Så jag försökte verkligen få med så många olika infallsvinklar som möjligt.
Nog om det, det blev ett skoj inlägg med några oväntade ansikten som svarade på frågorna.  Skoj!
Inlägget läser du HÄR.

20130929_150429
Jani Markuksela var en av de som svarade.

sylvestre
Precis som Sylvain Legendre.

.

TPF

.

Min nya bekantskap Niklas Broberg vann en guidning med Tommy Lönnebacke. Då frågade Niklas vänligt nog om jag ville följa. Såklart jag ville, alltid skoj o fiska med nytt folk och nya guider. Den resan läser ni om HÄR.

Världen är liten, typ veckan innan när jag skulle till mina föräldrar i Dalarna så åkte jag förbi samma by som fisket utgick ifrån och köpte ett spö av Tommy som jag plockade upp hemma hos Rulldoktorn Klas Lindborg. Sen när Tommy kommer med sin båt så är ju självklart herr Doktor med i båten också. Skoj! En bra dag på sjöarna trots riktigt segt fiske. Tack till Niklas också för vänligheten!
sdc10761
Herr Lönnebacke, herr Doktor och herr TPF.

.

TPF

.

GäddJoel eller Joel Abrahamsson som han egentligen heter blev det en intervju med också. En riktigt skönt personlighet och människa i mina ögon. Just alla intervjuer jag gjort är något jag verkligen tycker är skoj att göra. Tar en jäkla massa tid, men samtidigt skoj tid som jag gärna lägger. Joels intervju läser du HÄR.

3
Joel med en skaplig vintergädda.

.

TPF

.

Blev endel intervjuer under året. En av årets sista blev med Joe Peterson även känd som betesbyggaren Trueglide. I mina ögon en av de betesbyggare i världen som gör några av de mest fantastiskt iögonfallande beten. Kika på intervjun HÄR.

trueglide
Trueglide himself.  :)

.

TPF

.

Micke CaesarLures körde även detta år Karmainsamlingen till förmån för Unicef.
En STOR eloge till dig Micke för det arbete som du lagt ner på detta!!!  Verkligen behjärtansvärt!!

Jag var med tillsammans med många andra och skänkte till denna insamling. De två första av mina jigar som någonsin lämnat mig själv. Jag vet inte vem som vann auktionen, men om du är den som idag har mina jiggar, eller vet vem som har dem. Let me know.  :D  Jag vill veta de har det bra.  🙂
30
Jag saknar er små beten ska ni veta!  :)

.

TPF

.

21-23 mars är det Sportfiskemässa igen, iår är det i Kista.
Jag valde att tillsammans med några andra bloggare samarbeta med mässan och lyfta fram denna underbara gettogether som det faktiskt är för oss fiskeintresserade. Jag kommer att vara där. För att träffa er läsare, för att själv shoppa loss lite, och snacka massa skoj med er andra besökare. Hoppas vi ses där!! Läs mer HÄR.

.

TPF

.

Jag gillar att hjälpa andra med att lösa problem. Eller det verkar som om nästan alla fiskare gillar att hjälpa andra. Jag drar mitt strå till stacken genom att skriva om saker som endel kanske tycker är småjobbigt att göra själv, det kan vara allt från att bygga beten, gjuta gummi eller som i detta fall, gör din egen beteshink. Ett inlägg som verkar funnit sin skara läsare. Skoj! Hoppas många gör sina egna beteshinkar, för det blir så mycket mer billigare, snyggare (?) och bättre.
Detta inlägg läser du HÄR.

betesbyggarskola (1)
Dryga 100-lappen så har du en egen beteshink. Vad väntar du på!? Seså, iväg o köp en beteskrubba nu.  :D

.

TPF

.

En funktion jag la till på min blogg är en lista över “alla” betesbyggare som jag kommit på, både aktiva och de som kanske inte bygger längre. Nybörjare som proffs. Har du någon som du tycker jag glömt på min lista? Mejla: thepikefather@hotmail.com så fixar jag det.  Listan hittar du HÄR.
bakgrundtpf

.

TPF

.

Rätt fjantigt, men jag fick under året en faiblesse för Wolfcreeks beten i abborrefärgen. Idag är de fem stycken i TPF-familjen. De trivs jättebra, och får med jämna mellanrum komma ut och fiska.  :)
WCfamiljen
Underbara skapelser!

.

TPF

.

Jag har under året fått upplagt och skickat till min Facebooksida, både till “privata” och TPF´s sida, mejlat till mig, mms:at bilder på bilar med regplåten TPF. Fantastiskt skoj! Fortsätt med det!  😀  Tack till alla er som tagit er tid att skicka, mejlat osv.
Här är ett axplock.  :D
Bil1 Bil2 Bil3

.

TPF

.

Avslutar detta inlägg med mina top tre för 2013. Känns ok. Man ska aldrig klaga, men ville så gärna komma åt en 11+. Men o andra sidan har jag ju hela livet på mig. Men det är mitt mål för 2014. En spinnfiskad 11+are efter mina kriterier, fiska där man vill och inte grotta ner sig i lod, djupkartor och liknande. Där det erbjuds fiske, där hittar ni mig. Hoppas alla ni som läser för ett alldeles underbart år. Både fiskemässigt och även livskvalitémässigt. Det är vi alla värda, och kom ihåg mina ledord!
Kärlek – Glädje – Respekt!

TOp

.

TPF

.

Sist med inte minst TACK till alla er som läser, kommer med åsikter, kommenterar mina inlägg och bilder på Facebook och Instagram. Fantastiskt!
Att TPF idag har nära 1500 likes på FB, över 700 följare på Instagram och över 160 000 personer har besökt bloggen känns hedersvärt. Nu tar vi och gör 2014 till något fantastiskt, skoj och underbart! Tack till er ALLA!

Allt gott!

//TPF

.

TPF


Leave a Reply

