Helgens fiske. Trosa-Furusund. 18-19/10-13, 23/10-13

Var ledig i fredags, skulle egentligen på guidning med en personlighet som guidar i de nejderna. Men efter mkt om om men så ställde vi in den och valde istället att fiska från egen båt.
Micke CaesarLures skulle egentligen vart med min fick sjuk son i sista sekund. Så det blev jag och Roger hela dagen.

Dagen började perfekt, jag och Roger skulle korsa en fjärd, jag, smart som jag är tänkte tanken på regnkläder.. men tänkte sen, äsch, det är inte så långt över och det blåser inte så mkt.
Det var dagens största och dummaste misstag, kom två tre bra vågor över båten, jag blev dyngsur in på bara kroppen. 2-3grader i luften och lite vind gjorde att dagen startade rätt kallt.  :)
3
Kapten Roger på sin kära skuta.  (På bilden syns även tillvalet handsktork, á 1400:- / styck).

.

Fisket började galant för Roger, innan jag ens fått i mitt bete i vattnet hade Roger ropat “-Fisk!” två gånger och fått in två snipor till båtkanten. Roger mina vänner är en fiskare av rang. Tycker det är mest det han gör hela fiskestunden man har med honom. Drar fisk alltså. Jag hade en rätt trög start, men efter lite “jag testar alla beten jag har i lådorna” så föll en proppmätt gädda av aningens mindre storlek för ett av mina beten.

Solen värmde sakteliga upp min nedkylda kropp, vi hade solvärmegrader av galna 10-12 grader under dagen, fisket höll mig varm och gäddorna var rätt med i matchen på sina ställen.
1
Mitt egensnidade bete, detta rätt rackigt i målning och lack. En liten variant av RapeMe. Bra häng och snurrar nästan enbart runt sin egen axel eller vad man säger. Höger, vänster, höger, vänster typ enbart på stället. Fick en liten godbit till gädda. Borde fiska mer med den, för gången är grym.

.

Sista stället för dagen var en djupvass, vi valde skuggsidan. Visserligen gjorde vi det stora delar av dagen, men denna dag var det här de stog. Kändes som Roger fick napp i varje kast, aningens överdrivet kanske, men just för Roger var det många som nafsade på hans doningar. Jag fick på detta ställe dagens två största gäddor. En på Illex Dexter Shad i underbara helvita färgen, och en på en egenmålad Mitcheljig.
4
Illex DexterShadgäddan. Aningens mörk bild kanske ni tänker?!  Ja, det är korrekt är mitt svar.  🙂

.

6
-Åååååhh, gäddaaaan. Du ääääär sååå vaaackeeeer… Miiiin kääääraaaa gäääddaaaaa!!”.
Text och musik: ThePikeFather.

.

Roger fiskade hatten av mig idag, han slutade på 16 gäddor och jag fick nöja mig med 8 damer.

.

Lördagen var det stämt träff med Mikael Turulin, fiske kring Furusund stod på agendan. Dagen till ära var det kallaste dagen jag upplevt på länge. Varmt klädd var jag och frös inte så, men ni vet när händerna suktar efter ens fickor hela tiden, men man vill fiska hela tiden. Haha.. kampen mellan fiske och fickor.  😀
Turulin
Kapten Turulin, massor med trevligt sällskap!

.

Vi sökte på alla möjliga ställen efter var gäddan stod denna dag, men lördagen bjöd på segare fiske om man  jämför med fredagen.

Lite skoj, första ställen vi stannade på var på ett ställe man kom ut från en vasskanal och kom ut på som en öppen famn med vass. Gäddorna slog tamigfanken hela tiden och jagade inne i vassen. Jag och Micke bombade vassen med jig och gäddspinnare, men inte ett pet. Faktiskt länge sedan jag upplevde sånt plaskande från så många gäddor på så kort tid. Riktigt coolt, men mindre skoj när ingen ville kliva på.
Jag fick mig en liten jäkel till gädda på jig iaf.

Dagens fortsatte med ihärdigt fiske, men inget stort ville syna ytan alls.
5
På tal om ytor. I Mickes båt blir man avundsjuk på hans ytor. Min eka kontra denna Silver Eagle (tror jag det var). En monsterbag på bredden, inga problem.  :D

.

Vi fick en riktigt fin dag med solsken och många fina områden vi besökte, enbart gäddan som saknades. Jag och Micke hade gemensam vän i Tomas Edenfeldt. Världen är lite ibland.
2
“-Kaj! Du simmar ur bild. Du simmar ur bild Kaj!”.

.

Micke “vann” dagens fiske med 7 eller 8 gäddor mot mina 5.

Stort tack för en mycket trevlig dag Micke, det får vi göra igen.

Sen även tack som fanken för hjälp att få loss min gäddnattsvarta v70 som inte uppskattade blöt gräsmatta och körde fast. Tack gode gud för fyrhjulsdrift.  :D

.

Allt gott!

//TPF


Leave a Reply

