Dagens intervju med Joel Abrahamsson, 8/10-13

Då var det dags för ytterligare en intervju.

Det är med en man som jag jagat vid ett par tillfällen för att få till en intervju.
Anledningen till att det tog ett tag innan jag fick svar på mina frågor och för att jag ville intervjua just honom är nog för att karln har ett antal järn i elden. En mångsysslare av rang men som gör allt han tycker verkar skoj, och gör det på sitt eget sätt.
Hårval, fiskesätt, resor osv osv.

.

Så gott folk, I give you Joel Abrahamsson, the hår, the man, the fisherman.

TPF

Första frågan lyder:

TPF: -
Mycket av igenkänningsfaktorn kring dig sitter i dina dreads. Hur länge har dreadsen suttit där de sitter?

-Getskitsfrisyren har suttit där den sitter I 14 år, när jag räknar efter. De har försatt mig I många skumma situationer som exempelvis Indier som tyckt så synd om mig som fötts vanskapt att de velat betala för en klippning. Sedan blir jag väl tagen I tullen typ varje gång jag åker utomlands. Kan även tänka mig att det besparat mig en del intresse från det motsatta könet…

 Men, som jag ser det så kommer jag aldrig klippa mig. Jag är fan 32 år, har tjej och en grå Volvo V70. Dreadsen sitter där de sitter tills de faller av.
19
Mycket hår blir det. Jag tror iof Joel skulle passa riktigt bra med hårdrockarhår också, men är fin med sitt barr idag också såklart. 

.

TPF

TPF: -Hur startade ditt fiskeintresse? Hur gammal var du? Vem tog med dig på tur? Vilken typ av fiske, berätta gärna.

-En tvättäkta sjöbuse lärde mig att fiska, han var alkoholiserad och rullade egna cigg som alltid slocknade och hängde kvar I mungipan. Han hade bara en tand I överkäken. Han hade vält med en hjullastare på sjuttiotalet så han inte kunde komma I och ur båten utan hjälp. Hans ena ben var kortat 15 cm eftersom det krossats I olyckan. I gengäld mot att jag hjälpte honom med båten fick jag följa med på fisket. Och han var grym på att dra fisk!. Det värsta var visserligen när han skulle pissa I öskaret med sina skakiga alkishänder. Allt piss hamnade I båten och min uppgift var alltid att skölja båten efter fisket. Men, han lärde mig allt om det fisket jag gör idag. Gäddor, sutare, abborrar, braxen, ål, vi fiskade allt, både nattfiske och på dagarna. Han är död nu, han dog I sommras 87 år gammal vilket är jävligt gammalt för att vara gammal sjöbuse och tjuvjägare. På hans kista lade jag en ledad röd vit Hi Lo wobbler och skrev “ingen fisk, ingen sup” på den som var hans motto.
Hi-Lo1
Hi-Lo.

.

TPF

TPF: -Du skrev tidigare i veckan på Facebook (v.6 2013) att du sagt upp dig för det kommande skulle bli mycket övertid. Var det helt sanningsenligt?

-Jag sade upp mig, åkte till Thailand en månad och fiskade sedan i typ två månader innan pengarna tog slut. Jag fick tre fina månader!
25
Ledig som arbetande så måste man pausa med en öl ibland.  :)

.

TPF

TPF: -Vad arbetade du då med, innan du sa upp dig?

-Jag jobbar med markarbete och skriver artiklar till fisketidningar.
20
Har man ingen ångvält får man ta vad man har till hjälp. Kovält för att plana till mark, en klassisker från bondesamhället. 

.

TPF

TPF: -Om uppsägningsstoryn är sann är du ett föredöme. Är du lite sån av naturen, jag menar spontan och gör lite det du känner för, även om det innebär stora förändringar?

-Jag vet inte om jag kan kalla det spontan. Jag gör det jag känner för om det finns möjlighet till det. Jag kunde säga upp mig eftersom jag hade pengar så det räckte för en tid frammåt. Med pengar kan man antingen köpa sig fina saker eller köpa sig tid att göra det man vill.
11
Tycker denna otroligt vackra bild är en bra bild till “att göra det man vill”. Natur, stillhet, tystnad, fiske….

.

TPF

TPF: -Vad har du gjort innan dess, alltså tidigare arbeten?

-Jag har jobbat med olika byggjobb. Som exempel har jag renoverat en väderkvarn I Portugal, grävt ut under hus på plintar för hand I Australien, skottat snö, röjt skog och satt sten.
26
Med enbart spade och spett gjorde Joel iordning all åkermark på kortet. Typ.

.

18
Joel visar hur man arbetar på riktigt.

.

TPF

TPF: -Vad gäller fiskefilmer, har du någon personlig favorit utöver Gädda the Movie?

Catching the impossible gillar jag som fan. Det är en serie gjord av några engelsmän och de fiskar de mesta från gädda till mört och öring.
27
Dagens filmtips.

.

TPF

TPF: -Var kommer du ursprungligen ifrån, och var bor du idag (när du inte är i Thailand)?

-Jag är ifrån Gråbo ca 2,5 mil utanför Göteborg. Nu bor jag I Majorna, Göteborg men letar efter en liten gård på landet med en vägbom, en gungstol och ett hagelgevär.
17
En liten bit på vägen mot gård på landet?!  :)

.

TPF

TPF: -Din ålder?

– 32.

.

TPF

TPF: -Var fiskar du oftast själv?

-Jag fiskar från Skåne tidig vår innan isen gått upp I Göteborg till Norrbotten på sommaren när vattnet är för varmt för gädda hemmavid. Men mestadels fiskar jag Inom en timma från Göteborg.
15
Joel på tidig fisketur. Jäklarns vad sugen man blir på vårfiske när man ser denna bild!

.

TPF

TPF: -Vad har du för PB på gädda? (Står sig ismeterekordet 17,7kg?)

-Det står sig nog några år till…
4
Vet inte, eller tror inte detta är rekordfisken. Men hey, det är en riktig drömfisk likväl och oavsett. 
.

TPF

TPF: -Har du några egna ”idoler” i fiskevärlden, svenska eller utländska?

-Det finns många som jag gillar inom sportfisket, kanske främst folk jag fiskat med.

Jag gillar skarpt Claes Svartzonker. Detta har jag helt grundat på de få gångerna jag träffat honom på mässor och liknande. Han är alltid så trevlig att man känner för att nypa honom i kinden och ta hem honom och fika. En stor förebild är Joel Larsson. Han har inte ett enda helt kädesplagg när han fiskar eller ett enda spö som har kvar alla spöringar. Dessutom är han alltid glad oavsett om man får fisk, det ösregnar eller vad som händer. Han håller mycket på med yoga, det kan vara hemligheten. Inför varje fiske gör han solhälsning A och B. Jonas Granberg är jag imponerad av för att han har fått en pizza uppkallad efter sig och för att han enligt ryktet har ätit 22 big mac, en pommesfrites och två chokladmilshakes under ett och samma fiskepass.
8 Buster SZ JA Mille
Från vänster, TBO aka Buster, Clabster Clabsson aka Svartzonker, Joel och hans polare Mille. 

.

TPF

TPF: -Välj fritt, top tre fiska gädda beten? (Levande/död betesfisk får om du vill räknas som ett val)

-Betesfisk, tail/gummi och spinnare/spinnerbaits
En gammal krigare, värd sin vikt i guld! Nyrenoverad sked, tätat läckorna och bockat nosöglan till 1,5knop-gången som fångar grisar!
Hittade ingen bild på ovan nämnda svar, så det blir en bild på en av Joels gamla krigare, som enligt egen utsago ska vara värd sin vikt i guld! På bilden ses den med nyrenoverad sked, nytätad och med tillbockad nosögla till 1,5knop-gången som fångar de riktigt stora grisarna enligt Joel.

.

TPF

TPF: -Du får välja en betesfärgkombination, vilken färgsättning väljer du?

-Blåsilver
Blåsilver
Det är blåsilver som ni ser här, om ni inte visste hur blått eller silver ser ut. (Det gula är en reflektion från en gul jig som låg under nämnda blåsilver vid fototillfället, bortse från det.)  :)

.

TPF

TPF: -Har du någon speciell favoritmusik inför gäddturen?

-Roffe Ruff, gammal punk eller skön baktakt
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Typ Roffe Ruff med bling och nystickad mössa. 

.

TPF

TPF: -Vilka verktyg är sk. ”must haves” i dina ögon när man ska ut på sjön/havet?

-Kapsylöppnare, smörgåsjärn, peang och krokavbitare.
Bil
Här någonstans finns kapsylöppnare, smörgåsjärn, peang och krokavbitare.

5
Peang och krokbitare kan alltid vara bra att ha på plats när man fiskar.
Bilden är från när Joel handlandar en kajakgädda: “-En åttakilos gjorde en “tail walk” rätt upp i flytringen när jag skulle landa den. Givetvis fick jag in handen i svalget på den med bete och allt…”.

.

TPF

TPF: -Är du skrockfull vid ditt fiske, jag menar har du turkeps, ett par kallingar som alltid är på eller liknande?

-Nej, inte det minsta. Har jag relativt rena kallingar så är jag nöjd med det.
6
Turgädda?!

.

TPF

TPF: -Om du fick ge två tips till den oerfarna gäddfiskaren, vilka två tips skulle du vilja ge då?

-Försök att inte falla för att man måste ha en massa prylar för att fiska. Man köper prylarna för att det är roligt med fiskeprylar men det fångar inte per automatik mer fisk. Fiska där det inte är en massa andra som fiskar så har du större chans att få uppleva ett roligt fiske.

 Se för fan till att ha roligt när ni fiskar. Man kan både ha roligt och vara seriös. Det är fiske, ingen tävling.
9
Joel får leverans med fiskegrejer. Tror denna container var med spön, jig och lite handgjorda beten. (?)

.

TPF

TPF: -Vad har du för personligt favoritspö, spön till exempelvis spinnfiske.

-Jag har ett 7ft spinnspö som jag använder till allt spinnfiske vare sig det är jerk, tailbeten, wobblers etc. Jag har målat över loggan och nu minns jag inte vad det är för märke längre. Men, det är 7ft med toppaktion. Det är inte särskilt påkigt men kan kasta beten upp till drygt 150gr utan problem. Jag gillar spön som böjer sig när man har fisk på.
21
Shut up and suffer!  Hårda ord, men helt rätt.  :)

.

TPF

TPF: -Favoritrulle eller rullar? Här får du välja fritt.

-ABU JB till spinn, gamla Shimano Baitrunner 3500B till flötestrolling. ABU 70001i till allt annat.
23
Denna bild har inte med favoritrulle att göra så, mest en stentung bild! Favoritrullarna får ni kära läsare “googla” om ni vill kika på.  :) 

.

TPF

TPF: -Har du någon hemsida?

-Nej.

Hemsida
Jag var tvungen att dubbelkolla, men det stämde. Joel har ingen hemsida.

.

TPF

TPF: -Vad gäller att göra egna filmer, jag förstår det är mycket små och stora moment som spelar in för att få ett bra resultat. Men om du får ge 2-3 tips till nybörjaren, vilka skulle de bli?

-Det räcker med en eller ett par stora fiskar för att bygga en bra historia. Man blir förvånansvärt trött på att se den ena fisken efter den andra dras upp. Se till att få några fiskar bra filmade istället för att satsa på kvantitet. Gör filmen personlig och ge fan i intron med pampig, klassisk “film-musik”.
7
Här filmar Joel en 12,7 kilosgädda. Inga konstigheter alls. 

.

TPF

TPF: -Vad är nästa steg för Joel, vad har vi att se fram emot kommande? Fler filmer, galna upptåg, egen klädlinje, you name it.

-Skulle jag göra en egen klädlinje skulle det bara vara flanellskjortor och fiberpälsjackor och det tror jag inte man tjänar pengar på. Jag har börjat skriva i tidningen Fiskefeber och där kommer jag vara med i varje nummer. Jag jobbar på en film och sedan har jag en del fiskeprojekt i samma stil som mitt hälleflundrafiske från kajak inplanerat.
Hobiefångastorfisk
Så jääuvfla mäktigt!!

14
En vacker dag ska jag också landa hälle.

.

TPF

TPF: -Vilken del av världen har bäst gäddfiske i dina ögon sett?

-För mig är det Sverige som gäller för gäddfiske. Rugen och Holland har ju några ställen där det fångas stora gäddor men jag gillar att hitta fisken på hemmaplan. Det finns stora gäddor överallt i Sverige.

2
En upphittad gädda.  :D

22
En annan.  🙂

.

TPF

TPF: -Vad med fisk på menyn lagar eller äter du helst?

-Den fisken jag helst äter är baconlindad med öl till.
Öl
Bra med öl till maten. Det hjäper matsmältningen och sånt.  🙂

.

TPF

TPF: -Har du någon egen fiskebåt, isåfall vad för båt?

-Jag har en Sea Nymph biltaksbåt, kajak och flytring.
16
Aningens oklart först om det är just en Sea Nymph på bilden, men sen såg jag loggan på båten.  :)

.

TPF

TPF: -Äger du någon kajak eller flera, är isåfall någon av dem en speciell favorit?

-Jag har en Hobie pro angler som jag fiskar mycket från.
12
Havskatt från kajak, kan det vara ngt?!  (Nu är jag ingen fiskexpert så, så havskatt är en gissning från min sida). Hur som haver en glad fisk, och bild.

.

TPF

TPF: -Vad gäller kajakfiske, är det vingligt för en person som inte kajakat tidigare?

-Nej, det är det inte. Jag fiskade I Nordnorge från kajaken och jag var aldrig rädd för att den skulle kantra. Däremot var jag rädd att en späckhuggare skulle försöka para sig med den med mig på.
Trilla i vatten
Inte för o vara sån, men detta kort har jag sett i samband med att någon kantrat med kajak.
Bildtexten löd: “-Rädd för mitt liv. Älven ger och tar! Simmat en bit…”  😉

.

TPF

TPF: -Berätta något om Joel som du inte tror att gemene man känner till.
Känn dig fri att skriva om valfritt område som du vill få fram om dig själv eller kommande projekt.

-Jag har en dröm om att fånga en tiokilos gädda från årets alla månader. Jag har Augustigäddan kvar. Jag skulle också vilja fånga en mört över 1kg. Jag tycker att en stor mört är bland det häftigaste som finns, förutom stora gäddor så klart.
3
Vintergädda. Joel har fler bilder på tiokilosgäddor än jag har veckordagar i min kalender…typ.

.

TPF

Det, det var den sista av frågor till Joel.

Fantastiskt trevligt att du tog dig tid att svara Joel, riktigt skoj att läsa dina svar.
Hoppas ni läsare läst något skoj och kanske fått upp ögonen för vad jag anser är en av Sveriges gladaste fiskare.

Allt gott!

//TPF


One response to “Dagens intervju med Joel Abrahamsson, 8/10-13

Leave a Reply

