Dagens intervju. Jan O på +FishEco. 19/9-13

Det var ett tag sedan jag körde “Dagens intervju” på bloggen. Nu kör jag igång igen.

(Jag har även en mängd frågor ute hos intervjupersoner, JanO fick sina frågor precis som alla andra för ett bra tag sedan, och var snabb på att svara. Men denna godbit till intervju har jag sparat på.  :D Samtidigt vill jag påminna alla som har frågor i sin inkorg att ta er tid att besvara frågorna.  :)  )

Jan O, eller Jan Ohlsson som han heter känner många av er igen, men vem är han egentligen? Mannen som intervjuar alla fiskepersonligheter men som aldrig själv blir intervjuad, jag tänkte råda bot på det och har ställt lite frågor till honom på mitt eget sätt.

Ok, sitter ni ner?  NU kör vi.

.

TPF

Första frågan lyder:

TPF: -Alla fiskepersonligheter tar ju, eller får sig smeknamn nuförtiden, ditt är Jan-O. Men finns det någon story bakom smeknamnet mer än det logiska, jag menar utöver kopplingen till efternamnet Ohlsson?

-Ja, det här namnet har verkligen fått fäste. Det kommer sig faktiskt av att vi var tre Janne på där jag arbetade för en herrans massa år sedan. Då blev det till att kalla alla Jannar för Jan + första bokstvaven i efternamnet. Jan O, Jan E och Jan U… Hur det hamnade utanför jobbet vet jag inte men tom mina barn säger Jan O emellanåt. Lite kul faktiskt.

.

TPF

TPF: -Hur startade ditt fiskeintresse? Hur gammal var du? Vem tog med dig på tur? Vilken typ av fiske, berätta gärna.

-Jag kommer faktiskt inte ihåg, fisket är verkligen min passion och tom livsstil och jag har fiskat så länge jag kan minnas. Mina föräldrar hyrde stuga på Åland många år i rad, där fick jag verkligen leva ut mitt intresse. Det finns många historier om hur jag från ca 12 år verkligen bosatte mig i den lilla roddbåten på Möckelö nära Mariehamn, jag fiskade från morgon till kväll. Minns att jag var lika sugen varje morgon, snabb frukost på Oboy o macka sedan fiska fiska fiska…. Favoriterna då var abborre och id som gärna nappade på spinnare. Det var klent med gädda på Åland dessa år och varje fångad gädda kändes som en bedrift men det var verkligen inte många. Intresset fanns tyvärr bara hos mig i familjen, dom andra har många gånger undrat om jag inte är lite knäpp… vilket jag nästan är🙂 På den tiden fanns ju heller inte Internet (oj vad gammal jag känner mig) så det blev till att söka likasinnade i skolan och i Bro Sportfiskeklubb. Flera av dessa ungdomsvänner fiskar jag med än idag.
JanoBRO
JanbrO med sin keps.

.

TPF

TPF: -Du är grundare till +FishEco, hur länge har ni funnits?

-Vi har funnits i drygt 2,5 år och är Sveriges största leverantör av nyheter på internet. Vårt besöksrekord på en dag 8891 besökare. Det var en stor dag det …🙂

.

TPF

TPF: -Vad har du gjort innan +FishEco?

-Jag är ekonom och blev så småningom också personalare. Jobbat på bank och sedan många år inom hotellsektorn och det tog tyvärr många år innan jag började följa min intuition som sa att ekonomi var rätt tråkigt. Jag har några andra järn i elden också förutom FishEco, tex en del konsultuppdrag inom miljö- och klimatfrågor som jag är mycket intresserad av.

.

TPF

TPF: -Vad gäller fiskefilmer, vilken håller du som personlig favorit?

-Oj, svårt… Martin Falklinds filmer är ofta mycket bra. Gäddfeber går ju inte att låta bli att älska… Jussi Sjölunds film om Emån och öringarna där är helt magisk… Finns så mycket, svårt att välja. 

.

TPF

TPF: -Var kommer du ursprungligen ifrån, och var bor du idag?

-Bropojk nästan sedan födseln, å här bor jag kvar. Bara några hundra meter från underbar lilla Lejondalssjön som jag fiskat otroligt mycket i.

.

TPF

TPF: -Din ålder?

-Usch ja, fyller 46… huva…😉

.

TPF

TPF: -Vilken typ av fiske ägnar du helst dina fisketurer?

-Jag är en knäpp allätare med extra kärlek till gösfiske och flugfiske. Kan jag så sticker jag ut på pelagiskt vertikalfiske så ofta jag bara kan… Känner suget just nu i skrivande stund. Vill fiiiiiiisssskaaaaa….
Vertikalad gös
Vertikalad gös. Ska man vertikala är det nästan ett måste med en sån vadderad stol som JanO sitter i, eller vad vet jag. Jag kan ingenting om vertikalfiske. Men verkar skön, stolen alltså.  :)

.

TPF

TPF: -Vilken fiskart är din favorit?

-Gös och havsöring, delad plats. Sedan gädda och lax på nr två.
JanO mäter Havsöring
JanO och hans polare mäter grejer. Ibland trädgrenar, ibland sträck på vägen, just idag var det havsöring som mättes.  ;)

.

TPF

TPF: -Var fiskar du oftast själv?

-Det blir mest gös totalt sett, har ju nära också till fina ställen i Mälaren där jag ofta, än så länge, får fiska ganska själv pelagiskt.
Gös
JanO med en hyfsad gös.  🙂

.

TPF

TPF: -Vad har du för PB på gädda?

-Kanske 12 kilo, vågen pendlade mellan 11-14 kilo, det blåste så jäkligt,,,,
JanO med gädda
Nu kanske ni tänker: “-Men hey, det där är för attans ingen 12+”. Nej, det är korrekt, det här är en annan gädda. Men rätt kaxig gädda ändå.🙂

.

TPF

TPF: -Har du några egna ”idoler” i fiskevärlden, svenska eller utländska?

-Jag har stor respekt för Jörgen Larsson tex, en otroligt ”tänkande” sportfiskare som lyckas med allt han tar sig för. Gillar Matt Hayes som utländsk fiskare och filmare. Två som jag är mycket inspirerad av när det gäller skriveriet är Mikael Engström och Pelle Klippinge. Micke för hans underbara humor och Pelle för hans passion och poesi i hur han förmedlar fiske i sina böcker och artiklar. Sen självklart Klas Skoglund och hans bloggalterego ThePikeFather, en ikon av rang i gäddvärlden. 

(Ok, sista meningen hittade jag på, tyckte jag saknades.)  :)

.

TPF

TPF: -Du får välja en betesfärgkombination, vilken färgsättning väljer du?

-För gädda ”skitmört”… Den funkar alltid!
20130105-222854.jpg
Hade tänkt ha en bild på ett bete i färgen skitmört här. Men hittade ingen på min data. Så får bli min egen färg, “Golden Skitmört” istället.

.

TPF

TPF: -Har du någon speciell favoritmusik inför gäddturen?

-Oj, nu kommer vi in på kul grejor. Musik är ett intresse vi har gemensamt i hela vår familj. En spotifylista i min telefon eller dator innehåller allt från amerikansk och brittisk punk till yogamusik från Snattam Kaur, Metallica får gärna låta högt i lurarna oxå. Jag blev tidigt ”torsk” på Grunge, älskar Pearl Jam och Eddie Vedder.
SpringsteenSkiva
Springsteen går inte av för hackor heller om man frågar JanO.

.

TPF

TPF: -Har du någon egen båt, isåfall vad för båt?

-Jodå, en Quintrex 440, specialbyggd med solpaneler för att vara självförsörjande på el. En båt som jag är rätt stolt över, den är så miljö- och klimatanpassad det går… 

_MG_4506Stort att tänka på miljön Jan O, det är föredömligt. Här ser ni Jan O på bilden när han åker racersnabbt över fina vatten i kvällssolen. Vackert!

.

TPF

TPF: -Jag har ju tidigare skrivit om hattmodet ute till sjöss/havs, vad föredrar Jan-O på huvudet under en fisketur?
(https://thepikefather.wordpress.com/2012/12/13/dagens-fiskehattar-1312-12/)

-Ja, å det är bara ett av dina coola teman på din blogg🙂 Jag älskar min ”Ge Fan” mössa men den är borta, så det blir mest keps… Jag tar bara en av dom ohemult många som skräpar här hemma å kör…
JanO med Kräfthatt
Enligt JanO är denna kräftkon en av hans favoriter på sjön, blåser det mycket på sjön finns även ett resårsnöre så den inte flyger av.

.

TPF

TPF: -Vilka verktyg är sk. ”must haves” i dina ögon när man ska ut på sjön/havet?

-Multitång och multitång. Bra med någon skruvmejsel o sånt också. Fiskeverktyg så vill jag säga en sak som många slarvar med. Håv, stor och stark. Ett måste när man tex fiskar själv o drömgösen hugger.
Allätare JanO med lake
Med bra utrusning i fiskeväskan är man allt förberedd för allt, som exempelvis lake…

.

TPF

TPF: -Är du skrockfull vid ditt fiske, jag menar, har du en speciell matsäck, solglasögon eller ett bete som alltid är med eller liknande?

-Japp, grymt skrockfull, säger alltid ”peppar peppar” när jag sagt något som kan reta fiskeguden, typ ”jäklar vad bra fiske vi har”.
Jan O flugfiskar
Även om man gjort allt för att inte reta fiskeguden så kliver bra fiskar av ibland. Händer alla tyvärr.

.

TPF

TPF: -Om du fick ge två tips till den oerfarna gäddfiskaren/fiskaren, vilka två tips skulle du vilja ge då?

-Imitera och kopiera dom som får fisk. Var inte rädd för det. Så startar all kunskap. Fiska i vatten som är bra, strunta i dom andra vattnen. Var inte rädd för att fråga duktiga sportfiskare om tips och råd. Nio av tio gillar detta🙂
host_tre
JanO har varit lyhörd och lyssnat på de kunniga, då får man så här fina fiskar.  :)

.

TPF

TPF: -Vad har du för personligt favoritspö, spön på exempelvis jerk och spinnfiske.

-Fiskar ett riktigt styvt St Croix Legend någonting för jerkfisket. Har en ny favorit för gummibeten. Ett CWC Roots nio fot upp till 150 gram. Sjukt skönt spö för just gummibeten.
Så, bockar av ett slutfört test av BFT Roots 9 fotare upp till 150 gram
Jäkligt behaglig bild på ovan nämnt Rootsspö.

.

TPF

TPF: -Favoritrulle eller rullar? Här får du välja fritt.🙂

-Nya Revo Salt (Nacl) för gäddan, Revo MGX för gösfisket och den gamla Daiwa Vienton. Den har ju utgått och ersatts av Daiwa Smak, inte testat denna men den är nog grym den med.
Rödingfiske prepp. BRa tips
Har inget med rullar o göra direkt. Men bra förvaring för stingers. Dessa för fiske efter röding. Men för mig som gäddfiskare har jag stingers ta mig tusan överallt. Bra förvaringstips från JanO!

.

TPF

TPF: -Välj fritt, top tre fiska gädda beten?

-Big Bandit, Mange Boys Slimboy, Svartzonkers Mac Rubber.
gadd_fem
Gissningsvis är detta foto taget i Rügen, och gissningsvis är dessa jigskallar ngt JanO lånat av en tysk guide?

.

TPF

TPF: -Var hittar man er hemsida?

-(http://www.fisheco.se) och www.magazinefisheco.se och vår samarbetespartner www.fiskesnack.com
Magazine FishEco
Omslaget till +FishEco nummer två nu iår.

.

TPF

TPF: -Vad är nästa steg för Jan-O och +FishEco, vad har vi att se fram emot kommande? Något som du kan ”läcka” lite om?

 -Ja, vi satsar stenhårt på Livesänd fiskeTv på nätet, efter succén med Patrick Sebile så kör vi gädda med Torbjörn Buster Odén nu i maj och efter det, vilket är helt nytt, blir det Albin Sharghi från CWC på pelagiskt gösfiske. Livesänt fiske tror jag är framtiden. Speciellt för att tittarna verkligen kan interagera under sändning. Ställa frågor osv.

(Här kom nackdelen att vänta med att publicera intervjun, yesterdays news.)  🙂

Live med Niclas Bauer
Vart massa roliga livesändningar från olika sorters fiskepass med olika fiskepersonligheter under året. Nästa år kanske ni får följa med TPF på bonntrolling, eller varför inte vassnötning i insjö. Möjligheterna är oändliga. Haha.. 

.

TPF

TPF: -Vilken del av världen har bäst gäddfiske eller fiske generellt i dina ögon sett?

-Kanada för mängdfiske (har stora också) och Tyskland, Rügen, för stora gäddor. Just vid tyska Rügen hade vi ett drömfiske i februari i år som ekat över hela Europa faktiskt. Tog två fiskar över 10 själv och vi hade totalt sex över 10 i båten på fyra dagar med två på 121 respektive 122 cm på topp, båda över 12 kilo!!!! Du skulle sett den jag tappade, jäklar!!! Det var första gången guiden sa ”grosse hecht”😉
122a
Drillning av 122:a i Rügen.

.

TPF

TPF: -Berätta gärna kort om en eller flera fiskeresor du gjort som varit speciellt utmärkande. Exempelvis: Var det bar av, och om det kanske var ett specifikt inriktat fiske ni åkte dit för.

-Ja, att vi som första Svenskar 2012 lyckades fånga svenska Kanadarödingar på riktat vertikalfiske, den arten ska vi utmana fler gånger. Supercool fisk. Jag har också varit med om ett par helt magiska vertikalfisken, både botten och pelagiskt, innan detta blev en metod som blev spridd.
Jan O med Röding 71cm
Röding iaf. Sen om den är vertikalad eller inte, det är lite oklart.

.

TPF

TPF: -Utövar du C&R?

-Ja, i nio fall av tio. Tex på lax i Sverige vid fiske på vildfisk. Jag är en stor anhängare av c&r men vill också säga att vi är väldigt illa ute om vi inte emellanåt kan ta hem en matfisk. Jag äter tex gärna en gös på 2,5 kilo eller ett par flotta halvkilosabborrar.
JanO Abborre
JanO med fin borre, denna var C&R.

.

TPF

TPF: -Vad med fisk på menyn lagar/äter du helst?

-Gös i vitt vin och grädde, toppad med parmesan o in i ugnen…. Jäklar vilket käk. Gravad lax är också en favorit.

.

TPF

TPF: -Berätta något om Jan-O som du inte tror att gemene man känner till.

-Jag har gjort självmål i basket, det du🙂 Jag är mycket intresserad av politik och brukar kalla mig själv humanist, vet att jag ibland uppfattas lite jobbig men jag tycker att vi lever i ett ganska kallt Sverige just nu, å då tänker jag inte bara på den långa kalla våren och vintern.
Hygien med kniv
Det här kanske inte så många kände till om JanO heller, all rakning sker med hans Bowiekniv.

.

TPF

TPF: -Känn dig fri att skriva om valfritt område som du vill få fram om dig själv och +FishEcos utbud.

-Varje gång du besöker FishEco eller läser +MagazineFishEco stöder du oss, vi tar inte betalt av någon konsument utan sprider nyheter, artiklar och film helt gratis. Vi tar betalt av våra annonsörer och ju fler som tycker att vi gör något bra, dvs nu bättre trafik och besökare vi har, destomer nyheter, film och artiklar kan vi köpa eller skriva själva. Så, läs oss, kritisera oss, beröm oss och Gilla oss på Facebook🙂.

 Tack för att jag fick vara med Klas, du har en unik och intressant blogg som vi kommer att läsa förhoppningsvis många år framöver🙂

.

TPF

.

Det mina kära läsare var intervjun med allas vår kära  Jan O.

Ett stort tack till din Jan O för att du tog dig tid att svara på mina frågor, känns som vi fått reda på lite lite mer om dig och vem du är.
Ser fram emot att få höra mer om dina kommande spännande projekt och mer av det arbete som +FishEco gör.

Allt gott!

//TPF


Leave a Reply

