SM-kval i Mariefred. Succé?! 9/9-13

Dagen började riiiiiktigt tidigt i mina ögon, 04:33 pep väckarklockan som om det inte fanns någon morgondag.

Kläderna hoppade jag i som värsta brandmannen, all packning var fixad sedan kvällen innan, redo att packas in i bilen.

Sen bar det av till där Micke har sin båt för att möte upp Micke (Amber) och Mattias.
Jag hade ärenden direkt efter tävlingen så jag körde egen bil.
IMG_7202
Båt och tävlanden påväg.🙂

IMG_7203
Förväntningarna är på topp. Svårt att inte må bra en sån här morgon!

Mariefred stod som mål för bilturen, och dagen till ära var det SM-kval i Gäddfiske som stod på agendan.
IMG_7237
Fantastiskt!

Samling 07:00 och Sportfishmastersmössa inhandlades, riktigt fin. Regler gicks igenom, måttbräda togs, några händer skakades. Sen var det hopp ner i båten.
IMG_7213
Tävlingsledaren visar upp längden på sitt eget gäddPB.

Starten gick av 20 minuter innan planerat, (och ja, det tog slut 20 minuter tidigare också).

Starten gott folk för er som inte tävlat, är nästan det bästa i mina ögon, man har hela dagen framför sig, alla tänkar kring vilket bete som ska få starta på tafsen osv. Sen som i detta fall brassades ett smatterband av smällare av, tävlingen var igång och alla startande båtar gav sig av mot sina ställen och hotspots.
IMG_7218
Starten, fin morgon.

IMG_7220
Man kan se endel framför oss som hade lite mer kräm i motorn/motorerna?

Jag hade fått endel tips av en god vän på bra ställen. Micke som tävlade i våras i Mariefred ville testa av några av dessa ställen som han fick bra fisk på då. Så när 14 båtar kommer ut på öppet vatten drar 13 mot vänster (babord om man vill) och 1 mot höger (styrbord). Nämligen vi. Kunde iof vart ett vinnande drag. Men dit vi kom var det rätt stiltje, och vassområden som betades av. Jag var inte inne på vass idag, ville mest köra grynnor, djupbranter, natesområden osv. Alltså följa det områden jag fått tips på.

Men vass var det som stod på schemat idag. Så då var det bara att gilla läget. Jag är personligen en fiskare som nästan året om fiskar grunt. Men är jag på nya vatten och fått en massa bra relevanta tips på bra ställen så var min plan att följa dessa. Men är man tre personer i en båt så ska man självklart testa allas ideér.
IMG_7235
“Blodpimpade” min Mitchelljig med penna, utan framgång idag.🙂

Kring ett av vassområdena fick Amber vår första gädda, dock inte i vass. Utan stenstrand, gäddan slog och vi bombade gäddan med beten. Amber var den som fiskade sitt bete mest smakfullt och vår första gädda var klar! Mycket viktigt, glädjen och fokus blir alltid bättre efter man har haft en godkänd gädda i båten. Ambers gädda var på 62 centimeter, på SportfishMaster Gäddkval är 50 centimeter godkänt.
IMG_7228
Underbart trevliga Amber tar igen sig en sekund.

IMG_7222
Mickes gädda, tog på en ledad Wolfcreek.

Aningens senare får jag påhälsning, nästan samma lika men en centimeter längre gädda lurades upp på mitt plast WolfcreekTailbete. Samma bete som jag slängde bort lite senare på dagen.🙂
IMG_7236
Min enda gädda som ville följa med upp i båten. 63 lång.

Därefter fortsatte dagen på ungefär samma sätt, mycket mycket vass. Blev endel djupare områden också, men alldeles för lite tid. Hade hellre nött på de ställen som verkade heta.
Nästa tävling ska jag och mina tävlingsgrabbar komma bättre förberedda och ha en bättre gameplan, och följa den och de tips man har.🙂
IMG_7227
Mattias ber till sina vassgudar.🙂 Mitt bete som jag slängde iväg senare under dagen. Vassa krokar lärde sig Mattias när han krokade ut håven.🙂

Var lite vind idag iaf, men där vi mestadels fiskade var det rätt varmt, 17-18,5 grader och grunt.

Haha, jag kanske låter lite bitter, det är jag iof en smula också. Hatar när man känner att man har mer att ge men inget funkar där man fiskar.
Men vi hade en glad dag iaf, många skratt som alltid när man hänger med dessa två herrar, och även om sol inte är optimalt vid fiske så var det en skön dag. Man får försöka till det positiva iaf.
IMG_7234
Fint väder.

Stort tack till mina medtävlande för en mycket trevlig dag, nästa år kör vi djupare, natesbäddar och ingen jäkla vass! Haha!🙂
Lag Nape + RF + TPF slutade på 12:e av 14 startande lag.

Resultat GäddSMkvalMariefred

Grattis till vinnarna, Kristian Keskitalo, Jani Markuksela och Thomas Thörnberg, TT tog även längsta gäddan!  Grattis!!!

 

Allt gott!

//TPF


2 responses to “SM-kval i Mariefred. Succé?! 9/9-13

Leave a Reply

