Söndagsfiske med Joanna. 25/8-13

Söndagen började bra med promenad på Gärdet, sen hem för att packa för gäddfiske.
Tjejen jag håller kär har nämnt tidigare att hon aldrig fiskat, men gärna skulle vilja testa på, så dagens fiske var för att lära sig haspelrullens och haspelfiskets ädla konst.
(Skämt om ironin över att jag ska lära ut om haspelrullar när jag förstör alla hasplar i min närhet undanbedes å det starkaste!!!)   🙂

Efter anländandet till min nylagade båt så hjälptes jag och Joanna till att få i båten från land till dess rätta element.
Elmotor och batteri, samt en massa utrusning. Jag hade med mig bra grejer men som tur var även mitt första haspelspö som backup om ngt pajade, inget pajade, men märkte att jag inte hade med mig extra tafsar.
Väl ut på sjön fick Joanna en genomgång hur haspelrullen funkar och hur man får iväg betena.

Första premiärbetet som jag tyckte var ett bra nybörjarbete blev Rapala MinnowSpoon, weedless varianten. Då kan man nästan slänga varsom utan att behöva vara rädd att fastna överallt.  😀
Första kasten Joanna gjorde var perfekta, låååånga och fina. Dock inte i relation till där det fanns vatten.  Men förvånansvärt snabbt kom kasten lite mer anpassade till där det fanns vatten.

En sak som förvånade mig med min sjö är att det blivit någon form av algblommning, grön jäkla sörja och från näckrosblommorna kom det ngn grå jäkla sörja, riktigt nasty på sina ställen. Såg nästan ut som oljeutsläpp fast i grönt och grått? Hoppas det försvinner snabbt.

Jag hade förvarnat mitt sällskap om att vi kommer fiska ett par timmar om vi åkte ut, jag hade kanske förväntat mig att hon skulle ge upp rätt tidigt när fisket var trögt. Men icke, Joanna kastade och kastade. Visst blev det endel “in i vassen”-kast, och fastna i vegatation “vad gör jag nu”-kast. Men in alles, riktigt stabilt för att vara första gången med haspelspö i händerna.

Från plats a till b så bondtrollade jag och fick napp, då fick Joanna ta över och känna lite ryck i spöt. Drillade upp fisken riktigt fint själv och hanterade fisken som en hel karl (eller kvinna om man vill så).
bild2
Hantering av sin första gädda. Stort att få vara med och uppleva. C&R.  Aningens skräck blandad med förtjusning.  :D

I den gröna vällingen kom även en aningens större gädda upp, iaf om man jämför med dagens första minigädda. Den tog på spinnerbait från BaylakeBaits.
Även Joanna fick testa på spinnerbaitfiske, satte på en mindre variant från SF-Lures.
bild1
Det sjuka med denna gädda var att den hade som en “brännskada” på sig kring ansikte och nacke. Lite som man sandpapprat den. Såg riktigt nasty ut. Dock väldigt pigg och inte oroande smal ut. Så jag lät den simma hem igen.

bild3
Syns kanske inte så mkt på kortet, men det såg inte helt hälsosamt ut för den lilla gäddan.

 

bild4
Posebild också. En liten kvällsgädda.  :D

 

Efter den sista gäddan så begav vi oss hemåt.

Fantastiskt skoj att få vara med i samma båt med någon som aldrig fiskat förr. Spännande på något sätt.
Synd att du inte fick någon egen fisk Joanna, men skam den som ger sig, snart blir det en ny tur.

 

En riktigt trevlig eftermiddags/kvällstur led mot sitt slut. Helt vindstilla och dagens sista solstrålar lös på oss när vi packade in all utrustning för hemresa.

 

Dagens bonus. Båten höll, hoppas ni som läser detta sitter ner nu……. helt jäkla tätt!!!!  Inte EN enda jäfvla droppe vatten. Behövde inte ösa en gång ens. Insane!!!!

 

Allt gott!!

 

//TPF


Leave a Reply

