Helgens fiskehavanden. 3/6-13

Denna helg och för all del kommande innan avresa till Rügen kommer det inte bli något fiske alls. Laddar istället med kittning, lite nya saker som behövt köpas och även all packning är kvar.

Tar sin tid. Tänkte mig ett litet kort inlägg här idag med lite av det som gjorts i fiskeväg under helgen.

Nytt spö köpte jag iof i torsdag tror jag det var, men vi låter torsdagen tillhöra helgen i detta fall.

 

Efter mycket om och men, endel panik, ångest och klämmande och kännande så föll valet på ett Okuma EVX Musky Heavy 8,6″, 2-8oz, alltså motsvarande 57-227gram om man ska vara ganska exakt.
Har enbart kört några kast med det spöt och min nytrimmade JB-ambassadeur. Kastade som en dröm!
004
Har en känsla att jag och min Okuma kommer bli riktigt bra vänner.  🙂  Som i alla nya förhållanden, vill vi bara hem och klämma på varann.  :D

 

Torsdagen bjöd nämligen på en liten fisketur, ingen direkt fiskelycka för mig. Blev en liten gädda enbart för mig.
Men vi fick se en brax iaf, han var inte i så bra skick dock… eller man kan säga att han var rätt död.
005
Död brax.

 

Micke hade aningens mer tur och fick upp 5 gäddor, ingen size idag dock.
008
Micke fick sina gobitar på sina egna större shallowriggade jigar.

 

På fredagen gick jag förbi Söder Sportfiske och köpte mig 4stycken 30cm´s shadjigar. Bilder har jag glömt att ta så får fixa det ikväll. Trodde jag hade stingersmaterial hemma, i och för sig hade jag det, men enbart 20 och 40lb vajer/lina. Gick förbi en erkänt bra barberare och frisör, fick ett ryck och gick in för att eventuellt klippa mig och friserar skegget. De hade inga tider och istället blev det en enklare trimning av pollisarna hos lokala frisören där jag bor.
022
Kanske inte så stor skillnad på bilderna ovan, men jag lovar, vilken skillnad för mig som bärare. Snart får jag dock klippa av allt jäklarns hår. Börjar tröttna en smula.

 

I lördags tog jag det mest lugnt, kommer inte ens ihåg vad jag gjorde. Sov lite kanske.

Söndagen bjöd på Doggerbesök i Norrtälje, smart hos dem. De har lagersaldo i sin webshop, hittar man sin vara där så står det hur många exemplar som finns i butik.
Det var Carbon Coated Wire jag var på jakt efter, den 60lb-varianten. 2 sådana förpackningar, 2stycken 10pack Gammakrok, samt tre fiskelådor, 2stycken som verkar vara gjorda för mina TPF-jigar och en Plano3730 (alltid bra att ha), samt päronsänken eller päronbly eller vad det heter så man kan blya beten efter vilket djup man vill fiska på.
041
Köpte även lite vitaminer, dock inte på Dogger.  :D

Söndag eftermiddag så fick jag för mig att gjuta lite jigar. Fick sitta ute i trädgården med micro och allt. Gick faktiskt rätt bra. Eller iof, första jigen blev som gjord i det mest elastiska gummi ni kan tänka er. Glömde skaka Plastisolflaskan och härdaren måste ligga på botten av flaskan. Ska spara jigen och testa den iaf, kanske blir succé? Men jag tror den kommer vara mer av en katastrof i vattnet.  :D
037
Snacka om mjukt gummi.  :D

 

Var verkligen fint väder, och inte så blåsigt. Skönt!  Det ska jag göra fler gånger, kanske redan ikväll?!
036
“Ny” micro. Funkade rätt bra. Men blev förjäkla varm efter 6-7 jigar.

 

Testade lite nya smälttekniker idag, olika sätt att hälla ner gummit, och jag måste säga att det går framåt. Riktigt nöjd med de flesta jigarna jag gjorde under dagen. Några kommer få följa med till Rügen och testa lyckan.

Råkade komma åt det smälta gummit med en påse med glitter i. Snabbt som tusan rann nästan allt svart glitter ner i koppen med plast och på bordet. Haha, den blev aningens hård i gummit, får se lite hur den fiskar. Kan bli skoj att se, det är ju ofta kring misstag man utvecklas.  :D

038
En påse glitter.

 

039
Överst har ni glitterpåsjigen, och underst den enormt elastiska jigen.  :D

 

 

 

 

040
De övriga blev riktigt bra. Den 4:e underifrån blev enormt effektfull och gör sig bäst i verkligheten.

 

Får se hur vädret blir ikväll för att gjuta, hoppas man hinner göra några fler.

 

Allt gott!

//TPF.

 

.


One response to “Helgens fiskehavanden. 3/6-13

Leave a Reply

