Dagens fiske. Årsbästa, 9,47kg och 116cm.

Jag och CaesarLures hade bestämt fiskedate efter jobbet. Jag åkte kommunalt till min boning, aningens stressad då jag inte hade packat någonting inför vår fisketur. Men det gick rätt snabbt att lasta bilen med allt som skulle med. Idag höll jag på att glömma håven igen, men i sista sekund fick jag springa in och hämta den. Skönt!  Har märkt att jag är aningens rädd nu för att landa gäddor och har öppna sår på båda händerna efter alla krok och gäddbataljer. Men det läker och idag fick jag för första gången på bra länge nytta av min gäddvante.  :D

Det låg regn i luften, och rätt vindstilla. Myggen var på en direkt såfort vi klev ur bilen, och samma sak på sjön. Micke var mer korrekt klädd med kläder som täckte honom. Jag körde jeans och collagetröja och myggjävlarna åt sönder mig.
c
Underbart vackert på kvällskvisten!

 

Jag började dagen med att få elmotorfästet nertappat som en giljotin över pekfingret. Lite krosskänsla sådär. Även idag, känns den pulserande känslan i fingertoppen. Underbart, det går bra för mig nu med att skada sig. Har nog aldrig haft så ont i mina händer. Värk och smärta. Men så är väl livet ibland.  🙂
j
Den här bilden är till dig Magnus Stendahl. Jag vet att du uppskattar krok i handenbilder, och denna är väl ok ändå?!  ;)

 

Första viken levererade inte en enda gädda vilket är ovanligt, vi nötte på och testade en mängd olika betestyper för att få fram vad som gällde för dagen. I detta fall var det ingenting. Jag tog beslutet att elmotora oss vidare till där vi brukar sluta gäddpassen. På vägen dit fick vi lite småhugg, men inga gäddor ville följa med upp i båten. Vi stannade vid en krök i sjön där det brukar stå gädda, samma ställe som jag tidigare fick en riktigt fin gädda på min TotteJerk i pippigul färg. (Den landades aldrig). Vi nötte på, samma sak här, olika betestyper sattes på tafsen och fiskades. Men helt dött.

Vi började slänga in mer I vassen, både jag och Micke körde på “mindre” jigar a 14cm, funkade hyfsat. Mkt vass som bärgades in till båten dock. Jag slänger längs med vassen, och låter verkligen min jig nå botten, långa drag uppåt, och från vassen som en projektil kommer hugget. Min första tanke, Braxen.

Linan löper i 190 diagonalt, en lång jäkla sväng. Min AbuRevo ropar: “-Wiiiiiiiiiiihhhhhh”. Fisk ropar jag, kanske inget som Micke kan ha missat då min lina far från höger till vänster, fram och tillbaka med en finare gädda vid taktpinnen. Jag lät den trötta ut sig en smula. Första gången den kommer till ytan ser jag att den sitter krokad fint, och även om jag känt det innan och sett ryggen krökt vid ytan så ser jag nu att det är en fisk som möjligen har 10+ utseende. Riktigt lång kropp. Koncentration och drillning, hyffsat tyst i båten.

Micke ser till att håven är redo och står även han koncentrerad med håven i vattnet redo att möta upp gäddan. Efter många rusningar, ni vet ju själva när man ser gäddan komma mot båten och man tänker “den gäddan måste vara helt slut nu och inte ha någon ork kvar”…. men vad fel man kan ha.  :)

Men tillslut låter hon sig håvas, och när det väl är gjort ser vi att min stinger är nu det enda som har kontakt med gäddan. En riktig figher!
a
När man fotar håv och gädda, ser det smått ut i jämförelse. Håven, en SavaGear XL-håv är galet stor. Är mycket nöjd över detta inköp!
Vi lät gäddan ligga kvar i håven en smula, och vågsäck blöttes och lades i båten. Upp med håven och nu såg man gäddans längd ordentligt. Vilken fin madame. Smal var hon, men med ett fantastiskt huvud och vacker kropp. Riktigt fin!
b

Fotografering lite snabbt, kändes riktigt skoj. Njutning och glädje i ett! Denna känsla,… underbar!!
d
Jag kanske inte ser så glad ut, men det är jag. Lägg även märke till de trendriktiga stövlarna.  :)

 

e
För mig som är klen så var hon rätt tung efter ett tag.  Men det kan jag leva med.  :)

 

f
Fint huvud.

 

g
Dagen till ära blev det gäddhandske på landarhanden. 9,47kg och 116cm lång, nytt årsbästa!

 

Fånga – fotografering och nu återsättning. Hon var rätt pigg och ville simma iväg rätt direkt, jag höll emot då det inte var någon kraftfrånstötning, men rätt snart inpå kände jag att gäddan var redo. Den känslan, dels att få fånga en så pass stor och vacker individ, men också att se gäddstjärtenfenan och kroppen “segla” tillbaka i det mörka vattnet och djupet. Obetalbar!

Härligt med C&R.

 

Första fisken för dagen, alldeles ok. Nu kändes det inte lika surt att vi nollat so far.

Byte av plats, i glädjen av den större gäddan så råkade jag blöta mig I-phone, och mikrofonen dog. (Den vaknade dagen efter, den fick sova i en påse med ris), så det blev inte så mycket fler bilder av de fiskar vi fångade sen.

Fick iaf med en gädda Micke fångade på eget gummi!
h
Riktigt het färgsättning!!!
Jag avslutade med att jigga upp mig en riktig skönhet. Årsbästa för minsta gädda. Bra dag, drar årsbästa åt båda hållen.  :)
i
Helt galet egentligen att de anfaller och vill äta något som är hälften så stort som de själv.  :)

 

Kvällen tog snabbt slut, Micke testade sin större jig, med vad heter det nu då. Jag kallar det corkscrewriggning, men det heter något annat, och jäklarns vad hett det gick till. Massor med hugg, men svårt att få dem att anfalla med öppna munnar.

Blev rätt sent på sjön, sista fisken Micke fick var svår att kroka ur, mörkret hjälpte inte till heller. Så efter den fisken sa vi, tack för idag. Vi ses imorgon!

 

Tack till CaesarLures för hjälp vid landning, och för en som alltid trevlig tur!

 

Allt gott!
//TPF

 

 

 


10 responses to “Dagens fiske. Årsbästa, 9,47kg och 116cm.

Leave a Reply

