Haspelrullarna som Gud glömde. 23/5-13

Innan årsskiftet på senhösten beställde jag mig en spritt språngande ny Penn Battle4000 från en svensk webshop.

Fridens liljor, var jättenöjd och fiskade som aldrig förr.🙂
Rätt snabbt vi pratar 4-10pass så händer ngt med den. Den blir obrukbar och jag skickar tillbaka rullen till dem jag köpte den av. Tar sin tid, men jag får tillslut en ny rulle. Firman gör klart för mig att egentligen var det inget reklamationsärende och jag ska underförstått känna mig glad att jag får en ny rulle. Det blir jag också. Denna nya rulle klarar 3-5pass och sen blir det exakt samma fel!! Ok, jag kör inga Droppenspinnare, eller 3″‘s Relaxjigar, jag slänger mestadels beten upp till 50gram, sen gör det ont i fingrarna. Jag var dessutom extra försiktig med denna för jag ville inte vara utan rulle igen. Men samma veva, denna ggn kände jag inte att jag ville köra samma rulle igen, och tror inte butiken ville skicka mig en tredje. Den butik jag handlade av hade inga andra rullar jag kunde tänka mig direkt. (Förutom en modell som jag redan har). Så vi kommer överens om att jag ska få en TrabuccoExceed4000 skickad till mig, en modell som de hade en av. Den kommer omöjligt gå sönder.

Den kommer på posten och känns mkt stabil till en början. Vid tredje passet typ när jag är ute med Micke så glappar spolen. Så pass mkt att jag byter spö och istället kör med mitt andra spö och RevoToron. Väl hemma är det en mutter som är helt lös och jag drar åt den med en skiftnyckel. Inge konstigt i sig, men på en helt ny rulle så är det skumt. Dagen efter är jag återigen ute med Micke och fiskar med en Sf-Lures spinnare á45 gram typ. I invevningen lossnar veven. Micke ser det hela och vi har det eventuellt på film (gopro).
Jag hör av mig till webshopen och förklarar vad som hänt, och skickar tillbaka rullen.

Idag får jag svar, att till skillnad mot PennBattlerullarna som tekniker konstaterat att jag MÅSTE ha fiskat med alldeles för tunga beten och själv förstört och att ärendena egentligen inte skulle gått på garantin, så har Trabuccon blivit utsatt för våld. Enligt dem slängd eller dragen mot stenar. (?!)
What!? Varför skulle jag som tyvärr måste haspelfiska ibland och fiskar 1-5 ggr i veckan medvetet förstöra de redskap som jag så noga behöver. Vilken frisk person slänger sina fiskesaker i backen eller bland stenar?

20130523-225528.jpg
Här kan ni se sprinten som är av, det är den som håller fast veven med pinnen som sticker ut ur haspelrullen. Jag ska på något sätt då ha slängt rullen i ngt hårt (antagligen stenar enligt experterna) och på något sätt brutit av sprinten. Att det sen inte var någon skada på veven på utsidan spelar ingen roll. Jag kastade antagligen på en så vass sten så den skar in preeeeeciiiis mellan veven och rullen och bara skar av sprinten. Typ. Ja, så måste det gått till?!

Jag vill tydliggöra att personerna jag kom i kontakt med på webshopen var mycket trevliga. Det är inte det det handlar om, utan att jag som är ytterst rädd om mina fiskesaker förutsätts ha förstört dem själv! Sinnes! Dessutom på tre rullar.

Lösningen till slut, jag fick halva summan insatt på mitt konto, alltså 800:-. Jag var inte helt nöjd, men bättre än inget. (Edit: fick 799,50)

Ps: Nej, jag kommer inte berätta vad firman heter. De är seriösa och bra att ha att göra med. Men att påstå att jag är orädd om mina kära saker. Uscha, det är baske mig värre än att svära i kyrkan. Sen blir det i sluändan ord mot ord, att jag medvetet skulle förstört 2 Penn Battle och en oförstörbar Trabucco låter helt sinnes. Men experterna har ju alltid rätt, och hey vem är jag och påstå att jag hanterar mina saker med kärlek!?

Allt inte så gott!

//TPF

.


4 responses to “Haspelrullarna som Gud glömde. 23/5-13

  • Nicke

    Sjukt… Jag kan rekomendera ABU stx Sorön 40, fruktansvärt bra rulle!

  • Pontus

    Jag har under de 5-6 senaste åren testat några olika “billigare” haspelrullar men fick förra hösten nog och har nu köpt mig en twin power CI4. Får hoppas den håller.

    Till de sönderfiskade rullarna hör bl.a. 4 st. okuman. Alumina 45 höll i nästan 3 år och är den som varit bäst, octanan 40 som jag fick på garanti “exploderade” i handen. Efter den fick jag en trio 40 som höll i 3 veckor tills linföraren föll bort en höst och ner i vattnet. Fick en ny trio och den är ingen höjdarrulle den heller. Linuppläggningen är under all kritik. En Shimano technium 4000 höll 1 säsong. Viva titania ungefär lika länge. Kastar max. 50g med haspel men det verkar vara svårt att hitta en som håller.

    • ThePikeFather

      Mmm… tröttsamt är förnamnet. 😀
      Men det är så det är, jag blev mest trött över att jag påstås ha misskött rullarna, nu senast skulle jag ha dragit rullen bland sten? Haha.. vem fan gör det?

Leave a Reply

