Långhelg fiske med CaesarLures. 16-17-18/5-13

Jag och Micke beslöt oss att fiska en smula här senaste dagarna.

Började med fredagen, på förmiddagen var jag och gjorde det sista på banken med min och mitt ex villaförsäljning. Det gick snabbt och smärtfritt, men aningens sentimentalt. Jaja, så nu är jag inte villaägare längre iaf, och ska hitta mig ett nytt boende, dock i lägenhet som det verkar.😀

Vid 16-rycket åkte jag förbi Micke (CaesarLures) på hans jobb i Teby, och sen ut till mina vatten för ett eftermiddagspass/kvällspass.
Jag kan väl redan här nämna att jag måste vanligen blogga direkt efter jag varit på sjön för att komma ihåg saker, har minne som en guldfisk…
-Åååh, ett slott……-åååhh, ett slott…..åååh, ett slott…  Lite så. Men nu har jag inte haft någon dator hemma som funkar, eller haft bilderna på min telefon, så ibland blir det så här.

Så allt kanske inte skrivs i kronologisk ordning eller så, men det kanske ni som läsare kan ha överseende med denna gång?  :D

 

Jahapp, var ska vi börja. Micke har trots att vi känt varann ett tag inte vart på besök en enda gång i mina vatten tidigare, så det var lite av premiär idag.
Förstod på hans stammande tal att han var aningens nervös, med all rätt får man väl säga. Då det går en heldel grov, eller grövre gädda i mina vatten.

Beten hade vi så vi klarade oss, skillanden är att Micke enbart fiskar med sina egentillverkade medan jag kör allt, eget och köpt. Trä som plast. Jag är lite av en allätare där, vad det gäller beten.

Första fisken bjöd jag Micke på, hade innan avresa lämnat gäddgaranti på dagens tur, så jag kunde dra en lättnadens suck när första gäddan bröt vattenytan.
051
Kanske ingen direkt storlek, men hey, en gädda.  :D

 

Vi fortsatte nöta vassar och andra hotspots, det ironiska var att de ställen jag trodde skulle vara hetast till en början var de ställen som levererade minst.
Jag drog nästa gädda, tailbete, sakta invevat, med stundtals rusningar var melodin.
054
Mälaren lures.

 

055
Många gäddor av denna behagliga size, dock väldigt aggresiva, och kämpaglada.

 

Kvällen led mot sitt slut, tror vi drog 4 gäddor var, varav denna var den största för dagen.
057
Som så många gånger tidigare var det Berkleys Pulse Shad som levererade. Denna skönhet vägde 4,86kg.

 

Denna gädda av lite vikt tyckte väl jag var otrevlig eller något liknande, för hon var av den bestämda åsikten att jag skulle få ett litet minne av fångsten.
Så detta blev resultatet.
058
Perfekt att jag inte hade papper med mig. Såg ut som motorsågsmassakern efter ett tag innan det “läkte”, eller koagulerade eller vad man säger.

Dagen avslutades med att vi åkte och lämnade alla fiskegrejer hemma hos mig och vi tog oss en liten svängom på Söder med 3öl, blev en kort utgång då vi inte var i stan förrens vid 00:30 – 01 och ställena stängde vid 02. Så kan det vara ibland. Kort och intensivt.  🙂

 

Lördagens fiske satte igång rätt mycket tidigare, men då jag var aningens trött efter senaste tidens häktiska flytt så sov jag till 10, och i båten var vi vid 12 typ.
062
Till vänster i bild, the beauty!

 

Lördagen började segt för mig. Lyckades lura upp någon gädda sådär. Det var Micke som var i gasen och hans svartvita, och vita jigar av hans minsta modell levererade mycket bra.
064
Jag fick iof denna.

 

065
O denna, tror det kan vara den sista med min nyaste rulle. Tror det är tredje passet eller något liknande som den fick vara med på innan sprint i haspeln satte stopp för allt.

 

 

066
Körde en av Sf-Lures mindre spinnare, och haspelvevens sprint går av mitt i invevning?!  Så resten av dagen blev det multirulle.

 

116
Veven underst, och i mitten den del av sprinten som blev kvar i mitten. Skumt?!
Som det ser ut kommer jag få pengarna tillbaka och kommer istället satsa på att fiska vidare med min RevoPremier som jag redan har och kanske istället lägga pengarna från denna rulle på att trimma min JB.

Fisket för dagen var riktigt pigga gäddor, vansinnigt försiktiga hugg, man fick verkligen vara allert på mothugg och vevstoppa flitigt, eller i vissa fall veva snabbt. Ja, ni fattar. Både jag och Micke missade en massa gäddor, både stort som smått.
Men hårda kamper var nog det som jag kommer bära med mig från lördagen, riktigt skoj!
067
Mycket plask blev det.

069
Mickes CL-Shad 14. Grymt! (Köp direkt från Micke, 35kr st (3 för 100). )

Därefter fortsatte Micke sin gäddbonanza. CL-Shad14 även här.
072
Alltid skönt när det petar i grejerna.  Skoj!

Någonstans här märker jag att det kommer bilder på en solnedgång, och tanken slår mig nu..  hahah.. vi var ju ute i torsdags också.. Så nu får jag genast lägga till 16/5 i rubriken till detta blogginlägg också.
Haha, jag skrev ju att jag hade guldfiskminne.. Haha..!  Sorry för det.
073
Så det efter denna solnedgång vi gick ut och drack några öl. Inget annat.  Haha..

 

SEN, kom lördagen. Det var då vi kom ut lite tidigare, första gäddan tog på min egen jigg.
076
Har inget namn på den än, men TPF-Shad får funka tills vidare.

 

På lördagen festade vi till det lite och köpte en dosa baksnus, temat var lite att få till KaggeBaggesnusläppar. Svårt, men vi försökte iaf. Om vi lyckades? Det får ni avgöra själva.  :)
078
Kanske inte så snusig på denna bild, här är det mest en gädda, lite sallad och jag.

 

081
TPF goes KaggeBagge.

 

TPF-shaden fortsatte att ta upp endel gäddor.
079
Mycket fina gäddor.

 

Berkley PulseShad, vit med gul linje målad på buken var en vinnare.
085
Jigpennor är alltid bra att ha hemma.

 

Sen är det Mickes tur att visa färg i båten igen. Nu är det en lite bättre gädda påväg upp. Jag filmar lite. En riktigt fin gädda må jag säga.

Skoj!

091
Största fisken under helgen. Även denna på CL-Shad-14.  6,57kg.

 

Catch and Release är så långt det är möjligt det enda rätta. Så skedde även i detta fall.

Värdigt!

Så snart Mickes och mina gäddor blev kända i området, (rykten sprids ju så snabbt på landet) så började genast alla gäddfiskare att klocka för vår fiskelycka, lyckades få med en snutt innan mitt minne i telefonen tog slut.

Kändes riktigt hedrande.  :)

 

Jig var ju helt klart melodin för dessa dagar. Utan snack vad det dessa typer av beten som gav mest fisk. Visserligen stort som smått, men alltid skoj när det är lite action.
098
Gäddan har verkligen massor med mycket vackra ögon.  :)

 

102
Min jig funkar så jäufla bra. Vissa av jiggarna är jag inte nöjd med gummit, de vill liksom inte sitta ihop. Men det var till mestadel de jag först gjorde.
Ska åka idag efter jobbet och köpa en mikro, så nu ska jag göra mig några fler, eller många fler jiggar så jag har för olika vatten och dagar.

104
Min favoritefärgsättning, brunt och gult. Fantastisk. Möjligen med lite svart också.

 

Fick även en 4kg plus på vägen tillbaka till “hamn”. Tog på ett grymt bonnatrollingbete, X-buster.
4+
Kvällningsfiske. Got to love it!

Dagens sista fångst blev ett dubbelhugg. Fick dubbla PB på mussla, trollade med Shad och sakta, fick två riktigt fina musslor med finfin tyngd i.  :D
109
Musslor.

 

Kvällen avslutades, har varit tre finfina dagar med Micke. Bra fiske, och mycket skratt och skoj!

Tack till dig Miklo för sällskap!

114
Så oändligt vackert. Här mår jag bra.

 

Allt gott!

 

//TPF

 

.


5 responses to “Långhelg fiske med CaesarLures. 16-17-18/5-13

  • Kimmo

    Rullen Trabucco har jag aldrig provat eller sett men den höll inte måttet…tur du inte hade på ditt livs fisk iaf🙂
    DÅ hade det blivit stora problem….
    Hoppas du får igång dina andra rullar.
    Åter till fisket…har haft med mig jerkspöt till en liten å uppe i Luleå och fiskat på mina luncher,bara 2 km till vattnet.Idag på lunchen så fick jag 10 gäddor på 40 min…men inga stora..största 2,5-3 kg kanske.
    Nu nappar det,jajemän !!!!!! Blir en till tur nu på en timme direkt efter jobbet till vägtrumman…ska bli kul..hoppas på bitar över 4-5 kg nu…förväntningarna är skyhöga,de är ätmaskiner där just nu…aldrig provat detta fisket tidigare,min chef som visat mig fisket denna årstiden.SJUKT kul är bara förnamnet…
    Skitfiske…

    • ThePikeFather

      Skoj att du läser. Ja, det är sannerligen både och för vår del. De som hugger ordentligt är offantligt kämpavilliga, men många hugg är mer än försiktiga. Skoj att du funnit jerkfisket, det är fantastiskt!! 😀
      Skitfiske och lycka till ikväll! 😉

      Allt gott!

      //Klas

  • Andreas

    Hej, riktigt kul att läsa din blogg, man får ordentligt med fiske sug.. Har börjat läsa den för kanske ett halvt år sen. Tänkte ge dig lite beröm för fiska gädda låten, den är mest spelad på våran spotify, mycket tack vare min 1,5 åriga dotter. Hon bara älskar den och sjunger med.

    Ha re gött och skitfiske och skitbloggning på dig.

    /Andreas

    • ThePikeFather

      Hej Andreas,
      Tack snälla för feedback! Jag blir verkligen glad av att läsa återkoppling från läsare.
      Skoj att din dotter gillar låten, den är ju lite catchy, och sånt brukar barn uppskatta. Haha..
      Sött!
      Allt gott Andreas!
      //Klas

  • Helgens fiske. Del 1/2: PB och skuggor i vattnet. | Patte - Avancerad Nybörjare

    […] hårt åt betet utan även min hand. Men vad är ett gälgrepp utan eventuella sår på handen? ThePikeFather vet vad jag pratar […]

Leave a Reply

