Krok i fingret. Dagens fiske. 5/5-13

Dagen började bra, har istortsett packat klart inför flytt, vid eftermiddagstid gick jag och frågade grannen om han var sugen på att följa med ut och fiska en liten tur. Han har två barn och kom inte ut en enda gång förra året och han har nämnt vid ett flertal gånger att han är sugen på fiske. Så vi packade in hans grejer i min bil och begav oss till min sjö.

Började segt och det var rätt blåsigt så vi hoppade över en massa bra ställen och begav oss på det som på senare tid varit den bästa hotspoten. Jag fick en liten rackare på min paddlade plastMcTail, ett bete som gett mig många gobitar.
Bild 014
Liten men naggande god.  :D

Fisket fortsatte trögt och Mattias som kör lite lättare fiskegrejer med spö upp till 30gram bytte från en orange liten spinnare till en vit/transparent. Vid sista “bra” vassen så kliver en lite bättre snipa på. Mattias första fisk på iaf ett och ett halvt år. Glädje och adrenalin. Alltid skoj att se människor som blir så lyckliga. Det gjorde mig glad.
Bild 015
Jag tog säkert 5-6 bilder med Mattias kamera, många bra. När han sen skickar en bild så skickar han denna. Haha, inte helt oväntat dock. Hehe…

Sen är det lite oklart, men jag tror jag sitter i båten och ska byta bete, eller om jag bara sitter i båten. Mattias som har fått blodat tand av gäddan står och slänger beten för glatta livet. Sen händer allt på en sekund, jag vet inte vad Mattias tänkte på, men inte var det att kolla vad som fanns bakom honom iaf, för första smacka ner i mitt spö, fånga upp mitt bete i utkastet och sen in i mitt finger. Jag tror jag utbrast, “-Aaaaahhhh, vatt a faaack” eller nåt i den stilen. Ont som fan gjorde det. Jag skrev ju igår om vikten att ha med sig en bra kraftavbitare.. Haha.. lite ironiskt. Men idag fick vi stor nytta av den. Först tänkte vi klippa kroken, men bara att röra vid kroken gjorde ont. Vi beslöt oss lite snabbt för att klippa splitringen, och det var det vi gjorde också.
Bild 004
Man kan lätt tro att jag är macho med skegg och allt, men icke. Inte någonstans faktiskt. Det gjorde pissont!!!

Kroken gick igenom fingret och vilade på undersidan av nageln, som även kan ses på nästa bild.
Jag la upp den bilden på Facebook, och förvånansvärt många tyckte jag skulle ha dragit igenom den själv, eller om min polare skulle gjort det i båten. Haha, fanns inte en chans. Den som klarar det är antingen hög på något olagligt, full som en kastrull eller jäfligt hårdhudad. Jag är och var inget av de tre, så för mig blev det akuten på Norrtälje sjukhus.
Bild 006
Ja, det är korrekt, jag hade långa naglar (har klippt nu, skämdes lite.)  :)   Här syns det rätt bra var spetsen av min Eagle Claw 3/0:a håller hus.  :)

Bild 007
Jag och kroken sitter och väntar på läkare.

Det märktes dock rätt väl att vi var i Roslagen. Medans vi sitter och väntar så kommer det in lite sköterskor och frågar en massa saker, typ om jag är allergisk, om jag är frisk idag, och jag äter några mediciner och så. Men de kommer också in med denna låda. Haha, då känns det som om de har koll på läget iaf.
Bild 009
Fiskekrokslåda. Haha!!!  Fantastiskt skoj!

Allt gick väldigt fort, hade lite ångest först över att jag och Mattias (och kroken) skulle få spendera måååånga timmar med väntan. Men allt gick mycket fort, de fick tag på en förtjusande medicinalläkare som skulle få äran att kroka loss mig.

En dosering bedövning, hon satte igång, men det gick inte, det gjorde svetaont. En till spruta, då var det kör, bara kör. De var tre sjukhustjejer som konsulterade varann, de skulle bli tvungna att gå igenom nageln. Men den är rätt seg så doktorn tog i så hon darrade i kroppen, fick pausa.. men på andra försöket så kom hon igenom nageln. Jag kände inte ett skvatt som tur var. När sen väl kroken var igenom, så klippte de under där hullingen sitter och drog ut kroken samma väg den kom in. Det var även då blodet kom. Men lite snabbt tejpad och rengjord så fick vi gå hem igen. (eller vi åkte iof bil, men ni hajar säkert).
Bild 011
Jag hade aldrig, aldrig klarat att dra igenom kroken genom nageln själv. Inte en chans!!  Perfekt att köra Eagle Claw en dag som denna, bra hullingar, och lite krökt. Perfekt!

Bedövningen skulle sitta i 4-6 timmar och sen säger doktorn lite leende, “-Du kommer att ha mycket ont. Vi har gått igenom mycket vävnad, nerver och hud, samt att jag fick bråka lite med ditt finger för att lyckas besegra nageln.”      Haha.. Så jag antar jag kommer ha ont imorgon.  :)

Jaja, slutet gott, allting gott. Jo just ja, vi höll på att fronta ett rådjur på vägen hem, Mattias körde, abs:en fick stopp på bilen och de var baske mig enbart ngn centimeter ifrån. Jag gormade, brooooomsa och pekade på rådjuret, Mattias svarade, hahaha.. fantastiskt skoj.   “-Jag såg det inte, för jag kollade efter vildsvin”.   Hahaha.. What!!??  🙂

Endel tycker kanske jag borde byta ut Mattias mot ngn annan som inte krokar en i båten?!  Men han får stanna, han såg precis som jag lite chockad ut av allt.

Seså gott folk, gå nu och köp en kraftavbitare, det är en billig god vän när krokarna jäklas med en.

Avslutar med en av två tavlor som de hade på sjukhuset med beten och annat som de opererat ur från folks kroppar. Hehe..
Bild 013
Kändes ändå bra att se att man inte är ensam om att ha blivit krokad.

Allt gott!  (förutom mitt ringfinger, det bultar).  🙂

//TPF

 

 

 


9 responses to “Krok i fingret. Dagens fiske. 5/5-13

  • Daniel "Dajeij" Thörngren

    Kan ju erkänna att jag aldrig skulle pallat att dra ur den själv eller gjort det utan bedövning jag heller. Fy fatan vad ont det måste ha gjort!

    Har gjort det på en polare en gång. Satt dock mycket mer ytligt på honom. Han fick ha en snusdosa i truten, sen skar vi upp fingret med en slö kniv och slet loss kroken. Var inte mycket kvar av dosan sen om vi säger så, men han mådde bättre! Jag mådde däremot dåligt i flera veckor efter det!

    • ThePikeFather

      Ja, jag hade inte klarat det själv. Den lilla doktorn tog i så hon skakade, och fick ge det två försök innan nageln gav efter. Hade jag gjort det utan bedövning hade jag antagligen dött. Hehehe.. 😀

  • Sebastian

    Jävligt med krok i fingret alltså, men det verkar ju under omständigheterna gått bra iaf! Väntar fortfarande på tillfället då man sitter där med sin första krok i sig, man vet ju liksom att det kommer att hända förr eller senare haha. Hoppas bara att den fan sätter sig i något fint köttigt parti så man har en chans att knipsa och dra ut. Finns faaaen inte en chans jag skulle försökt trycka ut den där krokningen du åkte på🙂

    Allt gott \ Sebbe

  • Patte - Avancerad Nybörjare

    Väldigt skönt att läsa att det gick väl till slut. Hoppas du slipper göra om det på ett bra tag nu! Väntar fortfarande på min första kroppskrok >_<
    Kunde ha varit ett "viktigare" finger😛
    Krya på dig😀

    //Patte

  • Anders

    Men va fan din blötkopp! En riktig Rospigg har tatt kroken mellan tänderna slitit ut skiten spottat å fräst lite, och sen fortsatt fiska ! ! !😉

    Nej jag skämtar såklart, Fan de gjorde så ont i mig att jag nästan fick tårar av att läsa. Var det nödvändigt att visa dessa bilder. De va där jag kräktes. Så då är väl inte jag heller nån macho.

    Det jag inte riktig fattar är varför läkaren inte brände hål i nageln?

    • ThePikeFather

      Det var nödvändigt Anders. Mest för att folk ska köpa kraftavbitare. Jag har spons just från Kraftavbitare AB. 😀
      Jag har ingen aning om varför de gjorde som de gjorde, jag kände mig inte i position att läxa upp dem. 😀 Jag var bara tacksam att jag slapp ta ut den själv. 😀
      Ploppljudet från nageln och kampen mot nageln, huuuaaah!

Leave a Reply

