Dagens fiske. Visst nappar det! 3/5-13

Eftersom jag håller på att flytta så är det där fokus ligger istället på heldagars fiske.
Packade från tidig morgon, var och handlade fler flyttlådor, var på Shurgard och kollade på och även hyrde ett förråd. Blir säkert bra det där.  :D

På seneftermiddagen kände jag mig klar för dagen, och begav mig ner för ett kortare fiskepass. Precis som tidigare dagar iår var gäddorna väldigt aggresiva i huggen, men jag vet inte hur många gäddor jag missade. De verkar som de enbart åker fram till betet och som en delfin bonkar till betet med “näbben”.  Skumt!

Jag började dagen på ett ställe där man nu kommer in väldigt långt i vassen och kan fiska, men i gengäld så är det istortsett inga beten man kan fiska där. Så valde en enkelbladigt spinnerbait från Sebile. Fick en gädda modell mindre, men betet á 38gr kändes som det sjönk för fort och jag tröttnade rätt snart på känslan av att harva loss i vasskogen.  :D
Bild 002
Krokade loss i vattnet, som tack för perfekt C&R drog gäddan på skvätt á typ 4L rakt in över mig och båten.  :)

 

Svidade om till ett av mina senaste beten, det från Smedman. Går riktigt bra i vattnet och har ett fint häng. Den drog jag tre snabba gäddor på, dock snipor och strax över bara. Men det kommer mer.  🙂

Bild 003
Första

Bild 004
Andra.

 

Bild 005
Tredje.

 

Vidare till en av mina favoritvassar där det brukar stå stora gäddor. Testa runt lite i beteslådan, kom fram till Fluffern jag vann, går hyffsat shallow, rätt perfekt för djupet jag fiskar på på detta stopp.

Drar på en gädda ganska snabbt, fina gäddor iår. Fina färger, de ser ut att må bra.
Bild 006
Skumt kort, fick inte till någon skärpa i landningsvimlet.  :)

 

Kort därefter i samma vass aningens längre bort får jag nästa napp. Ingen galet stor madame, men lite vikt och pondus bakom motdragen. Skönt!
Bild 008
Bra Fluffergädda.

 

Sista gäddan tog på min ledade Rapala i firetigerutförande.
Bild 009
Båda krokarna satt, den ena rätt olustigt. Inte i hals eller så, utan att två trekrokar satt fastvisare i munnen!?

 

Bild 010
Har i mitt standardkit som jag nästintill alltid har med mig en kraftavbitare. Mest kanske för att man själv kan kroka någon vän, jag menar olyckor kan ju hända. Men också för som här, jag har en gädda som är mindre bra krokad. Skulle jag ryckt och slitet loss de krokarna har jag skadat gäddan rätt mycket. Nu klippte jag av min krok istället. De bitarna som klipptes av flög dessutom ur gäddan mun och landade i båten och på mig.  Kändes bra, och gäddan kunde simma tillbaka mer oskadad än om jag inte haft en kraftavbitare. Dagens köptips till er som läser!!!  🙂

 

Avslutade det lite kortare fiskepasset lite tidigare då min exflickvän ville gå ut och äta och fira vår tidigare husförsäljning.

 

Musslor till förrätt, Moules marinière eller Moule frittes om man vill så.
Bild 011
En favorit.

 

Varmrätt.
Bild 012
Oxfilé, potatisgratäng och vitlökssmör. Aaaaargh!!  🙂

 

En perfekt avslutning på en bra dag. Fått packat en massa, fick 7 fina fiskar, och ätit gott.

 

Allt gott!

 

//TPF


5 responses to “Dagens fiske. Visst nappar det! 3/5-13

Leave a Reply

