BogaGrip, LipGrip, “näbbtång”? Är det a BIG nono?

Senaste dagarna har det varit ett jäklarns snack om att banna BogaGrips från användare, butiker, sjöar, hav och fan och hans moster.

Jag kan väl redan här nämna att jag personligen aldrig nyttjat en LipGrip. Men det är nog för jag aldrig varit i närheten utav någon sådan.

Vi börjar här. En BogaGrip (fortsättningsvis enbart kallad LipGrip) är ett verktyg för att hantera gädda, eller fisk rent allmänt.

Den ser ut såhär:
Boga

Näbbarna eller klorna längs till vänster på bilden för man mot fiskens underkäke och sen låser sig klorna som ett lås. Det svarta på bilden till höger är handtaget eller vad man ska kalla det.
Dessa redskap finns med roterbart eller icke roterbart huvud.

Jag kan förstå att de icke roterbara LipGripsen är skadliga, för om gäddan spjärnar emot och man själv likaså så blir det ju någon form av bryteffekt som i vissa fall gäddan förlorar med skadlig utgång.

Så detta kommer främst att handla om den roterbara LipGripen.
Om man enbart använder LipGripen som ett verktyg för att så enkelt och skonsamt kroka av och/eller landa gäddan, skadas den då?

För att svara på den frågan rättvist så vill jag dela upp gäddan i storlek.
Små gäddor:
Kroka LipGripen i vattnet på gäddan, och möjligen ta upp gäddan i båten med densamma. Skadligt? Eller mer skadligt än att trycka ihop gällocken som jag gör?

Större gäddor (4-5kg+):
Kroka LipGripen i vattnet på gäddan, möjligen kroka ur, och hitta ett bra grepp. Kroka av Lipgrip.
Eller lyfta motsvarande gäddan med LipGripen som man lyfter med gälgrepp och självklart stödja gäddans mage och kropp.  Skadligt?

De bilder jag har sett är på helt deformerade gäddmunnar, och gäddor som verkligen lider. Men är det från ovan nämnda exempel?

Jag vill klargöra att jag inte egentligen tar någons parti. Självklart ropar endel redan här, -Man kan ju för tusan köra med håv? Eller min favorit -Kan man inte hantera gäddan ska man inte fiska.

Det första citatet, avisst. Men alla kanske inte har en håv. Det andra citatet, suck. Man lär sig så länge man lever, jag var själv aningens rädd, eller iaf väldigt respektfull inför mitt första möte med en gädda. Att sen stoppa in mina egna fingrar på ställen man kan skära sig lät ju enbart dumt. Men efter att ha rådfrågad vänner och internet så gick det finfint. Men när man gjort detta ett par hundra gånger så tänker man inte ens på det.

Men jag vill fortsätta fokusera på att faktiskt så många skriker: “banna LipGrip”. Ska väl villigt erkänna att de flesta ropar inte på svenska utan de som mest skriver om att banna är folk kring England med grannländer. Men är det som jag beskriver ovan scenarion de tänker då? Jag vet inte?!

Därav att jag skriver denna post. Någon med kunskap kring detta som kan ge ett rimligt, lite mer faktabaserat svar?

Jag är ju rätt närvarande på internet med blogg, Facebook, Fiskesnack osv, och det är ju inte helt ovanligt att man ser fiskare, guider och andra fiskevana som faktiskt använder LipGrip. Skulle det vara riktigt vanskligt för gäddan är det ju i allmänintresset att folk får kännedom kring detta. Om det visar sig vara skadligt, eller mer skadligt än all annan hantering så skulle nog de flesta sluta upp med LipGrips?

Det jag däremot är emot redan nu, är posebilder där fångsmannen eller kvinnan enbart håller i gäddan med LipGripen eller de som använder  icke roterbara LipGrips, då är man direkt orädd om våra gäddor, och då bör någon berätta för den personen hur man egentligen ska göra.

Kom igen gott folk, någon som vet hur det ligger till, eller har intressanta åsikter annat än “Banna LipGrips”, eller “Bara idioter kör med LipGrip” så lägg gärna en kommentar.

Edit: Kan tillägga att jag inte är ute efter att Du som LipGripbrukare måste sluta använda den, jag vill enbart veta mer för att själv vara så skonsam som möjligt mot gäddan.
Sen inser jag också att när man fiskar så gör man det med krok, kroken gör säkerligen rätt ont på gäddan också. Men utan krok, inget fiske. Men det jag kan påverka för att minimera skadan på fisk, verkar ju rätt vettigt att anamma.  :)

 

Allt gott!

//Klas


19 responses to “BogaGrip, LipGrip, “näbbtång”? Är det a BIG nono?

  • Annonym

    Jag använder LipGrip och har många åsikter om detta verktyg. Jag väljer att vara annonym för att inte få massa dumma kommentarer och pikar.

    Jag började min gäddfiske karriär med huggkrok. Då var jag 12 år gammal och all fisk jag fångade slogs ihjäl. När jag blev äldre och mer förståndig gick jag över till att handlanda fisk, då var jag 18år. Efter att ha fått slita krok ur handen på min far och min vän så skaffade jag mig en lip grip. En billig variant, icke roterbar. Den ligger nu på sjö botten efter att jag knäckte underkäken på en 5kg gädda. Ett sådant verktyg vill inte jag använder som JAG anser är skadligt för fisken.

    Nu använder jag en lipgrip av modell BFT med roterbar axel. Med denna säkrar jag fisken, börjar fisken snurra så snurrar den sig runt linan i värsta fall, men jag kan inte se några skador på fisken. En mindre gädda lyfter jag rakt upp, en större fisk lyfter jag sedan i gälgreppet eller säkrar under buken. Väl på land eller i båten släpper jag lipgripen och använder mig enbart utav gälgreppet. På vilket sätt skulle detta skada fisken, det kan jag inte förstå?

    En fisk som landas i gälgreppet borde rimligtvis skadas på precis samma vis. Ryggraden sträcks, nacken blir påfrestad och du har fingrarna intill fiskens känsligaste område, gälbågarna. Om en gädda vill loss så är väl risken ganska stor att du tappar greppet, fastnar i en gälbåge eller skadar gällocket med fingertopparna.

    Absolut kan en lipgrip punktera ett mindre hål i underläppen, men det kan även en jerkbait, ståltafs, beteslås eller all annan utrustning vi fiskare använder. Ett sådant hål läker precis som ett bett från en annan gädda eller som en piercing i läppen på en människa.

    Till er som skriker om att man inte ska skada fisken, kan man inte hantera fisken ska man inte fiska osv har jag en fråga. Använder ni krok på era beten? Har ni någonsin krokat en fisk illa i en gälbåge eller i svaljet så den börjat blöda eller kanske även dött?
    Om ni ska skrika om att inte skada fisken kanske ni ska sluta fiske, eller åtminstonde sluta använda krok?

    Kan gå in på mycket vi sportfiskare gör som skadar fisken och som alla människor gör. Bensinmotor, el i hushållen, bly i sänken, bly i beten, brustna linor i vattnet. Ska fiske också förbjudas? Det skadar ju fisken…

    • ThePikeFather

      Hallå där anonym.
      Jag är lite inne på din bana, även om jag inte använder lipgrip alls.
      Folk kommer alltid skrika, spelar ingen roll om det är fiske eller inte.
      Men om det nu finns någon som har kunskap och information som säkrar att lipgrip är mer skadligt än handlandning så vill jag veta.
      Tycker du beskriver ett rätt sunt hanterande av gäddan, även om jag personligen hellre väljer handen eller håv.
      Jag tror inte heller jag eller vi kommer få fram all fakta eller VETA att såhär är det, jag förstod när jag skrev inlägget att kanske många kommer reagera starkt åt olika håll, men hade förhoppningen att någon kanske hade fakta att stödja sitt hanterande med. 🙂
      Jag önskar dig iaf fortsatt skönt fiske och tills vidare så verkar LipGripen fylla en funktion om man känner sig trygg med den och brukar den med vett.
      Allt gott!
      //Klas aka TPF

    • Patte - Avancerad Nybörjare

      Ditt användande av LipGrip låter vettigt i mina ögon, visst vore det “bäst” att inte använda det alls men det kan som sagt sägas om det mesta inom fisket.. Största problemet tror jag är att det informeras för lite om användandet av en LipGrip och en nybörjare kan ju inte göra bättre än man fått lära sig. Får man inte lära sig ett skonsamt hanterande är det inte alltid så lätt. Hoppas fler börjar läsa på och lära sig använda redskapet (verktyg låter lite hårt) på ett skonsamt sätt likt det du beskriver, då kommer antalet skadade gäddor pga redskapet minska rejält!
      Skitfiske på dig.
      //Patte

      • ThePikeFather

        Som sagt, jag använder inte LipGrip, kommer inte göra. Jag vill bara veta varför endel är rabiata kring användandet och om det skadar fisken med LipGrip kring det sätt som jag beskrev. 🙂

      • Patte - Avancerad Nybörjare

        Same same. Visst finns det de som skiter i fiskens välbefinnande och kastar tillbaka dom i vilket skick som helst men dessa “fiskare” är tack och lov inte vanliga. Tycker ditt inlägg samt kommentarerna är riktigt intressanta då jag precis som du inte använder, eller kommer införskaffa någon LipGrip men ändå tycker det är ett intressant ämne att följa. Oavsett redskap så räcker ofta sunt förnuft väldigt långt för fiskens välbefinnande.😀

        Och som sagt, bara för att man har eller använder en LipGrip är man inte av ondo.😉

  • jenk

    Javla larv. Sett rabiata Engelsmen pa natet skriva om bogagrip. Allvarligt kop en engelsk gaddtidning. Det ar fan komedi pa hog niva. Det ska tjaffsas om allt. Det som ar enkelt och latt ska kompliceras, fiskar ska malas lila osv. Nu har de kommit pa att bogagrip kan skada gaddor om man ar klantig. Haller med den anonyme talaren i allt, ar man sa orolig om fiskens valbefinnade borde man sluta fiska. klart folk som kanner sig trygga med att anvanda en bogagrip/lipprip ska gora det. Alla vill vi fiskens basta och jag tror att nastan alla sportfiskare som hanterar lipgrip ar intelligenta nog att se om fisken far illa. Tydligen gor den inte det. Jag har sett manga fiskar landas med lipgrip tom fisk over 10. Ingen verka lida efterat.

    mvh

    • ThePikeFather

      Att du verkar ha positiva omdömen om LipGrip är ju glädjande för debatten. Det är lite sånt jag vill höra. Åsikter från folk som fiskar mycket, som använder eller inte använder lipgrip, men där båda parter värnar om fisken. Då blir svaren mer rättvisa. Ser med spänning fram emot fler kommentarer från båda läger som är sakliga.
      Skitfiske herr Jenk!

  • Joel

    Att använda lipgrip för att säkra gäddan en kort stund i vattnet medan man försöker få ett vettigt gälgrepp tycker jag är helt ok. Att lyfta gäddan och använda lipgrip som våg tycker jag däremot inte är så vettigt, det är i det scenariot som gäddan kan ta skada och det hade nog varit väldigt mycket lättare att använda en håv.
    Jag använder/äger inte ett lipgrip och jag kör väldigt sällan med håv men jag har full respekt och förståelse för de som använder lipgrip på ett förståndigt och seriöst sätt.

  • Rikard Jonsson

    Ett intressant fenomen som jag tänkt skriva om men jag är glad att du tog saken ur mina händer Mr.Father. Jag håller med i mycket om vad som skrivs här ovan. Ibland tycker jag många sätter den fisk som vi själva väljer att utsätta för stress, krokar i käften och allt vad att faktiskt fånga en fisk innebär. Pedistalen för hur man ska behandla fiskarna kan klättra lite väl högt ibland. Är man dock bara tillräckligt förståndig i hanteringen och införskaffar sig en håv, minimerar man också de flesta risker som finns. Jag är inte emot lipgrips med roterbara skaft, men förstår inte varför man som sportfiskare väljer den framför en håv… Både enklare att landa fisken, att säkra fisken för att kroka loss den osv.

    • ThePikeFather

      Mr Jonsson,
      Känsligt ämne, jag hade inställningen innan jag skrev detta inlägg att jag var lite på det klara vad JAG trodde var sunt. Men det verkar som vi är flera som delar samma uppfattning, vilket känns skönt. Sen med det inte sagt att vi har rätt. 😀 Haha..
      Allt gott bästa Jonsson.

    • MR.Z

      Jag personligen ändvänder lipgrip. Mest för att jag inte får skada mig med för djupa skärsår (kan isf inte jobba). Sen är det oxå så att alla har inte körkort.. Jag är “fri” från det så jag får vackert ta min moppe och köra till sjön. Och det innebär ytterst begränsad packning. Kan inte ha en stor gäddhåv med.. Kör redan med 120amp batteri och en elmotor + spö och 2väskor. Så jag är fullpackad med det..

      • ThePikeFather

        Hej Mr. Z.
        Köp en bra handske så du inte skär dig och be någon som har koll lära dig hur man hanterar en gädda. Finns annars bra bilder/filmer hur man hanterar fisken. Att man skär sig är inte helt vanligt om man kör utan handskar, men det händer. Har du handskar, finns speciella på bland annat Lundgrens så är det fanken omöjligt o skära sig. Så kör handskar, eller köp en hopfällbar håv. Den kan du ha som en ryggsäck över ena axeln och runt kroppen. Lycka till!

  • Filip Rydbeck

    Hej Klas,
    Jag använder oftast lipgrip för att säkra fisken i vattnet då håv tar för stor plats i vår lilla båt. När fisken väl är säkrad vinklar jag upp fisken så att huvudet inkl gällocken är lättillgängliga för ett gälgrepp. Inga fiskar har tagit skada av detta vad jag vet. Kör roterbar.

    Dock håller jag med dig att det är väldigt fult och förstörande att ta bild med sin trofefisk som man håller i lipgripen.

  • Patte - Avancerad Nybörjare

    Känns som att vi i Sverige över lag har ett ganska sunt förhållande till LipGripen och dess användande vilket är glädjande att läsa.😀

  • ThePikeFather kommer här med ett bra inlägg samt frågeställning till dessa så kallade LipGrip | Patte - Avancerad Nybörjare

    […] över till ThePikeFathers blogg och läs samt lämna gärna en kommentar i hans tråd om vad just du tycker och tänker om […]

  • Jocke

    Jag har men använder väldigt sällan en lipgrip.Kan använda då krokarna sitter så man riskerar att få dom i handen. Anledningen att jag ibland väljer bort håv är att risken finns att gäddan snurrar in sig i håven och är det en mindre gädda känns det smidigare och skonsammare att landa med lipgrip i vattnet för att eliminera den risken.Men i största mån det går tycker jag att man ska landa med handen.

Leave a Reply

