Tisdagens fiske. 30/4-13

Igår var jag ute en sväng på böljan den blå.

Jag misstänker att gäddorna börjat förlusta sig i vassarna, för det var ett himla väsen från vassarna. Jag lät de som kuckilurade vara, och kastade en bit utanför. Tror jag gick igenom alla typer av beten och det visade sig på fångststatistiken också.

Blev mest nöjd över att jag fick en fisk på mitt egna bete, en svart historia med enbart en trekrok.
Bild 001
Galet bred i kroppen, och med en stor tail.  “RapeMe”-kropp, vaggar fint vid invevning och tailen gör sitt.  :D

Bild 003
Först fiskepasset denna åkte på, men inte sista!

Körde även lite spinnerbait, Sf-lures en mindre variant visade att den funkade.
Bild 008
Sf-Lures, funkar fint. Bra jobbat Jakob!

Kanske inte är det mest intressanta, men jag köpte med mig en sen lunch ut på sjön, en wrap från Hemköp. Om du har vägarna för, köp dig för allt i världen en sån!  Den var sinnessjukt god.
Bild 012
Wrapsons Caesarmacka. (Har inget med CaesarLures att göra)!!  🙂

Hade med mig elmotor för första gången idag och fick provkört den. Det går inte fort, ungefär som när jag ror. Men man slipper lägga ankare överallt. Själva elmotorn fick jag donerad till mig av min vän Posa som helt plötsligt hade tre efter hans far gått bort. Marinbatteri köpte jag genom ngn köp och säljfunktion på Facebook. Det var min vän Tomas Edenfeldt som sålde dem. “Råkade” köpa två batterier och jag är mer än nöjd so far.

Själva elmotorn är en 30lb med 2backväxlar och 5 växlar framåt. Blåste en del under turen, men med full spetta på gasen så gick det framåt iaf. Väl värt att nämna är att ekan jag fiskar från tar in endel vatten och är inte slät någonstans under båten, så det påverkar ju också såklart.

Under förflyttning och med en släpande Zalt som enligt sig själv ska vara flytande men i verkligheten är allt annat än flytande så minskar jag farten med båten, kommer inte ihåg varför, tror jag skulle anpassa mig mer intill vassen.
Fibblar lite och sen vevar in betet lite, Smacka!  Gädda med lite tyngd kliver på. En fining på 4,68 som var arg, var iof så genomgående på turen, aggresiva gäddor.
Bild 018
En arg gädda och en Zalt.

Man kanske kan få fresta med en liten film av sköningen också?!

Aningens svårt att tala som ni kan höra.  :)

Dagens näst sista gädda tog i en liten vassöppning, han inte veva in mycket innan den klev på. Mitt första på mitt PMS-bete. Iof första kastet jag någonsin gjort med den, men 1 kast en gädda, tog av och bytte bete direkt.  :)
Bild 021
Gick fint i vattnet.  Fin bild, lite sol, lite bete och lite gädda. Perfection!  :)

Sista anhalt för kvällen var en liten vik som brukar ge bra fisk. Där var det helt dött, inte ett liv. Tänkte bonntrolla på vägen tillbaka. Han inte börja trolla innan en liten gädda klev på på en ledad Rapala. Bild 023
Någon ledad Rapalavariant.


Bild 022
TPF med toppluva och gädda i hand. Märk väl att TPF alltid fiskar med flytväst!!  🙂

Åker förbi på vägen hemåt ett träd som jag slängde upp ett bete i för 2-3 år sedan. Grenarna satt för långt upp där betet satt, så jag kom inte åt det förr. Men nu var tiden mogen, och jag kunde hämta ner mitt Rapala Sliver i vad som var en riktigt het orange färg när det begav sig. Denna ska jag måla om själv när jag får tid och ro. Skoj likväl!  It´s a keeper.
Bild 026
Aningens trött bete. Men så välkommen tillbaka till TPF-betesfamiljen.  :)

Dagens sista bild, mitt senaste Magnus “Knasper”-bete. Går riktigt fint i vattnet. Jag kommer återkomma mer till dessa beten snart.
Bild 028
Önskefärger. Blev riktigt fint Magnus.

Bild 029
Med dedikering på betet. (Kan man säga/skriva så?”!)?  😀

 

Snipp snapp snut, så var fiskekvällen slut.

 

Allt gott!

 

//TPF

 


Leave a Reply

