Dagens bok och restaurangtips TPF, Zonkerstylie. 24/4-13

Gokväll gott folk,

Jag skrev tidigare idag om att Claes “Svartzonker” Claesson var med i en artikel från nyöppnade matgallerian K25 här i Sthlm.

Frågade Clabster hur det kommer sig att han dök upp på det kortet och i den artikeln?

Det visar sig att han tillsammans med vapendragarna Umur och Uluc öppnat restaurangen “Grekturken”.
Samtliga tre, Umur, Claes och Uluc härstammar från restaurangen En halvgrek+ turk.

Värt att veta som jag inte hade en aning om är att den gamle Clabster är gammal kock och var med och startade ovan nämnd krog back in the days.

Samt, och nu kommer vi till dagens boktips!
Meze hos Halv Grek plus Turk
En kokbok där Clabster skrivit alla recepten. Sjukt skoj! Boken verkar vara slutsåld typ överallt, men jag ska baske mig få tag på denna gobit, blir till att leta på loppisar och antikvariat om inte annat.
(
Inblandade i boken är Claes och Christina Britton, Claes “Clabster” Claesson osså bröderna Telmen Uluc och Umur.

Jag citerar:   Claes Claesson är köksmästaren som skapat den stilbildande menyn med mat från hela östra Medelhavsregionen, kryddad med hans egen högst personliga stockholmsattityd. Nu blir den tillgänglig för alla i en kokbok som är en genuin källa till ständig matglädje, fylld av användbara recept och personliga texter och rikt illustrerad. Restaurang Halv Grek Plus Turk är en klassiker på Stockholms krogscen.”

Du är en man med många strängar på din lyra Claes Claesson, alla krediter till dig från mig.

Till alla er som läser detta och befinner er i Stockholm, antingen boendes eller tillresandes, gå till K25 och ät på “Grekturken”, det ska iaf jag göra. Ni finner restaurangen på adressen Kungsgatan 25, mitt i city.

Artikeln jag länkade till tidigare idag: http://www.besoksliv.se/artikel/ny-matgalleria-oeppnad-i-stockholm-29631

Edit 26/4-13, fotat från tidningen Metro.
Grekturken rec
Jonas Cramby betygsätter matgallerian K25, Grekturken får fina omnämningar.  Grattis!

Allt gott!

//TPF


Leave a Reply

