Årets första fiske, i Göta älv. Gädda 8,7kg 13-14/4-13

Årets första fiske.

Var ska jag börja, hmm… Jag och Micke aka CaesarLures hade snackat några veckor om att fiska. Enda problemet var att ingenstans i Sverige så erbjöds det öppet vatten för fiske. Vi hade sedan ett tag tillbaka ett inbokat fiskepass i Västervik med omnejd med en vän denna helgen. Men eftersom isen där låg 35cm tjock fick vi tänka om.

Ryktet gick på internet om tjocka madamer i Göta älv som lurats upp, och efter lite undersökande om det verkligen var  isfritt där så satte båt och boendeletande igång. Jag ringde till vandrarhem och hotel, samt kollade efter personer som hade båtuthyrning. Hittade ekor av plastkaraktär och bokade upp oss på en sådan. Hotel fick det bli för mig och CaesarLures, det var inte så stor prisskillnad från vandrarhemmen.

Båtmotor var dock ett problem, båtuthyraren hade haft påhälsning av folk som “lånat” alla hand motorer och  det skulle dröja veckor innan han fick nya om det ens skulle bli några nya. Så jag annonserade på Facebook, och ni var flera som hörde av er och kunde tänka er att låna ut motorer. STORT jäkla tack för det. Slutligen lånade vi motor av Jens Ekhamn, vars namn säkert klingar bekant för endel. Riktigt hyggligt av honom, så jag och herr Ceasar åkte med min jäfligt snabba gäddnattsvarta V70 mot Jens nejder.
18 våra båtar
Det visade sig väl på plats att vi kunde vara rätt nöjda att vi slapp dessa båtar. Dessa godbitar var tanken att vi skulle hyra. Haha…!

På vägen dit fick jag ett PM till TPF-facebooksidan, en person som jag tjabbat med via just PM några gånger tidigare. Moajken eller Micke Ammer om man vill så sin han heter, frågade kort och gott om han fick följa med på resan och om det var ok typ att han tog med sig sin nyinköpta Quintrex 440 Shadow?

Hmm, jag och CaesarMicke hade en liten överläggning, visst grymt med båt, men samtidigt ville vi inte ha med oss någon gäddbroiler som skryter om ditten och datten. Sen är det allmänt inte är så skoj att åka apmånga timmar i bil och spendera två heldagar i en båt med någon sådan. Så jag ringde Ammer eller Amber som vi valde att kalla honom hela resan för att snacka lite.

Amber fick godkänt på de frågor som jag hade och blev välkomnad till resan mot och på Göta Älv.

Fredagen kom, och vi tre jobbade som vanligt, jag slutade lite tidigare än vanligt och åkte raka vägen hem för att packa bil med all gear. Drog iväg med en liten liten rivstart, kosan inställd mot Täby för att plocka CaesarMicke från hans jobb. Sen blev det söder om stan för att plocka Amber, handskakning OCH kram. Därefter för att plocka upp båten i XXXXXX.
1
Är det inte vackert så säg?! Jag blev faktiskt lite kär i Ambers båt. Riktigt grym!

När all packning var i bilen så var det precis så tre vuxna människor fick plats. Två dagars fiske och tre personer, men sååå jäkla mycket packning. Haha, helt galet. Båten på trailern, tutade några gånger och sen bar det av i 190 mot Götet. Eller det var jag som körde ekipaget, så det blev inga 190, jag har ju fortfarande prövotid på körkortet så 80km/h på cruisecontrollen. Tyckte mig höra endel “men är vi inte framme snart”-gnäll och “vad sakta vi åker”, men de rösterna tystnade rätt snabbt när jag erbjöd dem att köra. Nog om resan, den tog aplång tid iaf.
9 backspegel båt
Båten hängde med som ett strykjärn.

Väl framme vid 01:45 i Kungälv som var slutmålet så slängde vi av Amber på hans vandrarhem där han hade valt att bo, och jag och Micke drog till hotellet och började kitta lite bland främst jig, och tafs och sånt. Sen blev det hoppisäng, ocg skitsnack fram till en bra bit efter fyra. Klockan ringde innan 07, upp snabbt och hoppa i kläderna och en ack så trevlig hotelfrukost.
7 kittning
Kittning mitt i natten. Men en fiskare måste göra det en fiskare måste göra.

8 frulle
Romantisk frukost med tända ljus.

8 frulle närbild
Jag är ingen frukostmänniska när jag känner mig stressad. Men en liten jordgubb fick det bli tillsammans med leverpastej, klassikt!  :)

Batteri Wolfcreek
Batteriet fixas inför laddning med hjälp av två Wolfcreekbeten. De funkar till mycket de betena.  :)

Laddade till tänderna så hämtade vi Amber och båt och slängde i båten mittemot hotellet Fars Hatt där vi bodde. Fiskekort var lösta redan innan vi åkte ner, vi slog till på både det som kallas gula kortet och även det gröna, eftersom vi inte visste riktigt var vi skulle fiska.
10 iläggningplats mot vårt hotel
Vy sedd från bilen där vi la i båten, i dessa rum av aningen ghettokaraktär på andra sidan bodde jag och Micke.

11 Lastar av båt
Mr Amber i båten och Micke gör sig redo för att slänga i båten.

Smart som jag är hade jag köpt ett sjökort i Stockholm innan avresa så vi hade iaf en liten aning om var vi skulle fiska.
12 Micke sjökort
Man kan tro att det är lätt att läsa sjökort i Göta/Nordre älv. Men icke, det ser baske mig likadant ut överallt.  🙂

Första anhalt, vi fixade lite med spöna, jag bestämde mig för att premiärfiska med en av mina egengjorda jigar. Två kast för att kolla gången. Sen ett kast mot vass, andra kastet och andra jigrörelsen…. *SMACKAAAA*!!!  Gäddan kliver på, känns att det är en större. Det kom så jäkla snabbt, så jag var inte direkt förberedd, men fanken så skönt att få göra mothugg, känna gung i spöt och drilla in fisk till båten.
4 min jig
Mycket nöjd med denna färgsättning. Visade sig funka på älvgädda också.  :)

Amber fixade ihop håven så fint och mötte upp fisken för landning. Huvudet såg inte så stort ut, bättre fisk visst, men jag hade gissat att gäddan påväg in i håven var en 4-5kg´s. Men såfort gäddan kommer i håven och man ser buken och att den ändå har lite längd så förstod jag att vi har en bättre gädda påväg upp.

5 gädda 1
En mycket nöjd TPF. Fantastiskt skön känsla att kicka igång fiskesäsongen med en bukfet gädda. Glädje!  8,7kg, 98cm.


Film som återspeglar aningen av den glädje som jag kände.  :)

Fotografering, vägning och faktiskt även en puss på läppen blev det. Galet glad blev jag över denna årets första fisk. När allt var över så kom även glädjen över att den var spinnfiskad och fångad med egengjord jig. Det kändes stort. Jigarna funkar liksom.
6 wirre
Firades med en liten whiskeypinne.

Därefter så blev det en jäkla massa fiske, några känningar avisst, men ingen mer fisk denna dag. Riktigt svårfiskat, strömt så in i vassen (trumvirvel) på sina ställen, så jerka var istortsett bara att glömma. Samt att det var en jäkla massa stubbvasspinnar precis under ytan. Om man inte vevade in i hyfsat tempo så åkte betet iväg i sidled och fastnade. Så man fick testa sig fram i beteslådorna vilka beten som funkade, och fiska tokgrunt på endel andra.
12 utsikt båt fortet
Vackert, utsikt över Kungälvs fästning. Syns nästan på vattnet hur strömt det är.

Ett bra gäng blev vi på älven och under resan iaf. Jag hade riktigt skoj, även om det var segt fiske tack vare dessa två pojkar, vi roade oss med annat när inte fisken ville roa oss.

Micke bjuder på undervisning i flugjerkfiske.

Vi körde grunt, lite djupare och djupkanter, testade det mesta men farbror och moster gädda var inte villiga alls.
23 kabelkossor
Vi sökte visdom var vi skulle fiska, men inte ens kabelkossorna visste.

När det började skymma trailade vi upp båten och tog en gemensam middag på vårt hotel, riktigt bra mat kan jag lova.

Receptionisten sa att vi hade bastu på rummet, men det var ren och skär lögn, inte en jäkla bastu så långt ögat kunde nå. Men en öststatspool såg vi från rummet iaf.  🙂
19 poolen
Kvällen spenderades på lokal med några öl och trevligt fiskesnack.

På söndagen blev det en planerad sovmorgon, kom upp strax efter 10, kortare frukost och sen var vi ute på älven igen. Blev fiske på både Göta och Nordre älv under resan. Just idag hade vi stämt träff med Fredrik Karlsson och hans fru Madelene, de körde fiske från en liten liten gummibåt med typ en 8hästars på.

20 Fredrik och Madde
Rakt framför oss ser ni Fredrik och Madde i deras ride för dagen.
Galet pigg var den, båten alltså. Vi betade av lite ställen Fredrik tipsade om, CaesarMicke drog en liten snipa som var helt täckt med larver. Så fisket blev efter det mer baserat på lite djupare fiske. Men vasstubbarna ville annorlunda, jag ni förstår säkert. Svårfiskat.
17 Micke i djupa tankar
Micke tog sig en funderare, vad tusan ska jag göra för att få en fisk..?

16 Amber med 1000 logor
Även Amber tog sig en funderare.  (Galet vad mycket loggor denna bild har. Amber ser ut som värsta sponsrade snubben).  🙂
21 Gädda 1
Men just denna gång var det Micke som fick första fisken. En mindre gädda, men likväl glädje när det gått så länge mellan fiskarna.

21 gädda 2
Fisken föll för ett shallowvevat CaesarLures-bete.

21 gädda 3
Vackert bete och vacker fisk!  🙂

.
Vi beslöt oss för att slå följe med Fredrik och Madde till ett flak och fiska av det som låg en lite längre tur bort. Vinden hade börjat dra på och deras lite mindre båt betedde sig just som en sådan på vågorna. Halvvägs fram beslöt F och M sig för att stanna, det var för hoppigt i den hårdnande sjön/älven.  :)
22 Madde och Fredrik
Lite samtal med Madde och Fredrik och sen fiska vidare. Ser ni Fredrik ute på fiske, credda honom för hans nya Edge-spö, då blir han glad.  🙂
Så där sa vi adjö till varann, vi får ses framöver F&M och fiska tillsammans under lite mer uppstyrda förhållanden.
23 GBGkex
Innan vi skildes åt ville gärna Madde och Fredrik visa oss Kungälvs stolthet, Göteborgs Kex.  🙂

Vi åkte vidare och körde flak och djuphålor, såg endel gäddor på de grundare områderna men ingen som ville syna vår båt. Vinden tilltog och vi ankrade så gott vi kunde, när klockan började närma sig 18 eller något liknande var det rätt respektabla vågor i älven och vi beslöt oss för att dra varsina tre sista kast. Därefter började en dunkande resa hemåt.

Amber som körde och stog långt bak såg ändå rätt nöjd ut i sin överlevnadsoverall, jag och Micke som satt fram vid kastdäck fick våra rumpor smiskade av de galna jävfla vågornas bankande mot båten. Vatten öste mot oss och jag tänkte de tre första vågorna “det där var den sista vågen”… men när den fjärde vågen äntrade båten fick jag nog och drog på regnkläder. Aningens försent, jag var helt sjöblöt in på bara livet.  :D
13 Amber bakom pulpet
Avslappnad Amber medans jag och Micke får en rejäl omgång båtrumpsbank!  :)

Upp med båten på trailer och hemresa som även den tog lång tid, men nu körde Micke hela vägen. Jag var så trött så i slutet på bilresan somnade jag mitt i meningar när jag pratade med Micke.

Väl hemma så somnade jag helt ovaggad, och jag kan lova att måndagens arbetsdag gick enbart på vilja och lite jävflar anamma. Helt färdig!

MEN, det var en helt fantastisk helg, riktigt skoj att träffa dig Amber och få äran att fiska från din finfina båt. Ser fram emot fler fisketurer nu i vår/sommar/höst.

Tack till Micke och Micke alltså, det får bli slutorden kring denna lilla roadtrip.

Allt gott!!

//TPF


One response to “Årets första fiske, i Göta älv. Gädda 8,7kg 13-14/4-13

Leave a Reply

