Sportfiskemässan på Elmia 2013. Inköp, trivsel, mat. 8/4-13

Helgen började på fredagen, jag var ledig och begav mig med bil ner för en kompis bröllop i Götheborg, en god vän som gifte sig med sin tjej. Hon har härkomst från Pakistan så bröllopet gick i traditionell muslimsk stil om man kan säga så. Dress code var traditionell klädsel, en så kallad kurta pajama. Riktigt mäktigt, och galet intressant att se hur det kan vara enligt andra religioners sätt. Fredagen var mest för tjejerna som hade en hennaceremoni. Vi killar fick hålla oss avskilt och med danslärare fick vi lära oss bollywooddans, eller vi försökte iaf.

Lördagen var själva stora kvällen med traditionell klädsel. Kändes jäklarns mäktigt att glida omkring i vad som för oss män kändes som en väldigt väldigt fin pyjamas i mängder med olika färger. Häftig upplevelse, och riktigt fina var bruden och gummen.
Bild 095
Det var en och annan som tyckte jag var lik Jesus.  :)   ThePikeFATHER sitter och ser vis ut.
Vi bodde på ett riktigt fint hotell som jag varmt kan rekommendera på alla sätt och vis. Fräscht, stilfullt, trevligt och riktigt god mat. Clarion Post Hotel heter det!
Bild 094
Jäklarns pampig entré.

Bild 093
*sjunger* Where ever I lay my hat, …. that´s my home… laaaa laaaalaa laaalalaaa

En av de största anledningarna till att jag åkte bil ner till Götheborg var att en av “mina” (nu är det dock min exsambos) hundar fött valpar strax utanför Götet. Så dit ville jag såklart och få träffa Rut som hon heter och hennes 9 helt fantastiska valpar. De borde vart drygt 10dagar när jag kom dit tidigt på söndagen. Kom på mig själv mängder med gånger att prata med väldigt ljus röst till de små och sitta med ett leende från ena örat till de andra. De var och är såå sjukt jäkla söta. Ger ifrån sig små söta ljud, somnar med tungan ute, går ett steg, kryper lite, somnar, äter osv. Fantastiskt!!
Bild 103
Jag döör.  Så jäfvla söta!!!

Bild 102
Underbara små valpar. Ville ta med mig alla hem.  <3

Från älskade Rut och valpar vidare mot Jönköping och Elmiamässan för den årliga Sportfiskemässan. Heheh, nu lät det kanske lite som jag har varit på alla Sportfiskemässor som vart, men icke, enbart förra året.

Bild 101
Typ som en gratistatuering, eller inte.

Väl framme var jag så jäklarns hungrig, så det blev en kortis inne i utställningslokalen innan jag motvilligt fick slänga i mig något som kan liknas vid färsbiff och potatis. Ok smak, men 23:- för en burkcola, kom igen! När mat till magen var överstökat gick jag tillbaks till hallen. Den första jag sprang på var Sussi Stridh, där fick jag en av dagens första kramar. Sussi stog i Fjällornas monter som arbetar för att fler tjejer ska ta till sig fiske och finna nya vänner med samma hobby, typ. Även Therese Lundin fick jag skaka hand med.

Sprang sen ihop med Nicka Hellenberg, så jäkla skoj att skaka tass med alla ansikten som man pratat mycket med via Facebook, mejlats eller pratat i telefon med.

Rensade från kamera 120408 1123
Kille från Tracker och Nicka. (skulle fota båtar, ett inlägg kommer senare, men då kom dessa herrar med på bild).  Någon som vet vad kille från Tracker heter, så mejla gärna thepikefather@hotmail.com så kan jag skriva hans namn istället.  🙂

Då jag var ute rätt sent så kände jag mig lite lätt stressad hela vistelsen då de stängde lite tidigare vid 16 söndagen till ära. Så alla ansikten man mötte var rätt snabbt, även om man hann växla ett par ord.

Hälsade på FKLubbe och hans polare som hette Eirik om jag inte minns helt fel.
Bild 096
Lubbe kom i sin nya Gäddracer.  😀

Vid det här laget hade jag gått en kortsida i lokalen och hittat fram till Attitude Baits. Jag kan väl tillägga redan nu, att målet med mässbesöket var mest att träffa ansikten “in real life” som man enbart chatat med på Facebook, mejlats med osv, sen hade jag enbart målet att köpa mig en Svartzonkerhatt (läs mössa). När jag kommer in i AttitudeBaits monter så är det mycket beten och visst, det finns många jag vill ha. Men med stål i blicken och aningens vilja så klämmer jag på massa beten, kollar kvalité på lackjobb, målning osv, men utan att känna den där “jag måste baske mig köpa den där”-känslan. Ända tills jag kommer till sektionen gäddspinnare. Då står jag och klämmer på random handgjorda och säkert endel fabrikstillverkade tills jag kommer med blicken på det amerikanska betet Magnum Tandem Willow Spinnerbait från CJ.

Rensade från kamera 120408 1149
Så jäkla vacker!!  3 enkelkrokar på led. Ser het ut!

Den har 3 uppsättningar enkelkrok!!  Det kanske ni läsare sett massor med gånger, men aldrig jag. Habegärskänslan kom krypande och efter att ha kikat klart på alla beten och funnit andra “jagvillhabeten” från Trueglide begav jag mig till Dansken för att skaka hand och presentera mig och för att fråga vad TG-betena kostade. Efter att ha frågat om pris blev det enbart min nya gäddspinnare som togs till kassan. 695-800 spänn typ kostade TG-betena!!!  Haha, det blev ingen affär. Det är inte dyrt egentligen, jag menar det är massor av jobb bakom för alla betesmakare, men 800 buppaleros, det betalar jag inte som ett spontaninköpsbete.  🙂

Vidare, skaka hand och hälsa på många trevliga personer, Cecilia “Gösdrottningen” Grönberg, Thomas Sjöblom på Abu, GösJonas, Rikard ” Savagear” Jonsson, Jonathan “Backlure” Backlund, Jörgen Larsson, som för övrigt var stressad som en gnu och jag antar han inte hade en aning om vem jag var eller varför jag hälsade på honom, för han hade den där “jaja, här är ytterligare en som vill skaka hand. Le, säg häj häj och gå vidare”-minen. Sen såg jag iof JanO som väntade i sin intervjubåt och förstod att det var det Jörgens kropp stressade inför. Sprang ihop med en glad person vid namn Ulf Hagström också, han satt och band flugor det gladde mig att träffa honom som man snackat en massa med på FB, i samma gebit hade vi unga men ack så duktiga Emma Lindgren.

Rensade från kamera 120408 1135
Ulf ser verkligen glad ut. Antagligen till följd av att han är in the zone, med både skegg och hatt! Det blir inte så mycket bättre än så här.  :)

Fredrik “Fiske-Feber” Stjärnkvist sprang jag ihop med och hann snacka en kortis. Just kortisar blev det med många, självklart skoj att båda parter får ett ansikte på den man i internet/telefonvärlden tjabbat mycket med, men man vill ju prata mer med många. Men det kommer fler tillfällen.

På mässan fanns det typ som en “walk of betesbyggare”, lite som betesbyggare i bur på ett positivt sätt. Man fick gå och titta på hur de arbetade, prata med dem. Hann inte säga hej till Anders “WC” Ulvforsen, men hann med att ge Clabster aka Svartzonker en liten kram och även att handla en stor nyhet i dubbel bemärkelse. Nya McS i en finfin färg. Mössa och hemkokta Clabsterögon inhandlades också.

Rensade från kamera 120408 1164
Mössa. Bra köp! Skegget och mössan blir som “ett”.

Rensade från kamera 120408 1157
Så vacker, och fet!  :)

Rensade från kamera 120408 1159
Nummer 4 blev min.

Rensade från kamera 120408 1160
Signature.

Rensade från kamera 120408 1161
Så galet fet och fin paddel.

Rensade från kamera 120408 1163
Sen blev det ett gäng ögon också.  Riktigt fina Clabster.

Kristian “Stampe” Stam var på plats också, borde ha köpt mig en godbit av honom, men det blev inte så. Kommer fler chanser hoppas jag.

Nästa betesbyggare som jag träffade på var Martin” Mr-BBtail” Brunnberg och av honom blev det en alldeles förträffligt vacker Brubber. Ska bli skoj att testa.

Rensade från kamera 120408 1147
Brubber i galet het färg.

BackLure satt iof inte på betesbyggargatan, men av honom blev det en Backtail.

Rensade från kamera 120408 1151
Signature.

Rensade från kamera 120408 1150
Fler bilder här: http://backlure.blogspot.se  Fick med en lite tunnare tail också. Ska testa vad som känns mest TPF.  🙂


Sen hittade jag på Jimmie Wiman som tillverkar JW-lures, John Andree som gör Andree-betena. Av honom köpte jag 6L Plastisol som man gör jigar av.

Bild 100
Kylskåpet, så tar man sig ett glas på morgonen och micrar. Jig in the morning.

Sen en annan som jag följt som tillverkat många skoj och fina beten är Kent Sundin. Skulle ju inte handla något mer, men han hade så förrädiskt fina nya plastgjutna beten. Var tvungen att köpa mig en abborrevariant.  :)
Rensade från kamera 120408 1156
Vackert och lovande plastbete från SundinBeten. Spana in fjällen!

.

Rensade från kamera 120408 1152
Galet fin abborrefärg! Denna ska få sig en svängom i Dalälven i helgen!

.
Rensade från kamera 120408 1153
Struktur på betet.

Rensade från kamera 120408 1154
Struktur från undersidan. Häftigt!

Jag vet att jag missat många namn på personer jag hälsat på under Sportfiskemässan, men sån är jag, guldfiskminne..
-åååh, ett slott, åååå ett slott, åååååååh ett slott, ååååh ett slott. Lite så.

Mötte min skeggiga vän el Robbo, Robert Jonsson. Han fick minsann en handskak och kramkombo. Skoj o se honom. Rikard J tog en fin bild med Robbos kamera, som jag faktiskt lite fräckt har snott. Det kortet blev riktigt fint.

Bild 104
Två glada herrar i skegg.

JanO från FishEco kom bakifrån och knackade på axeln, sen fick jag en kram. JanO har hajat grejen, han var iof inte ensam om att dela ut kramar,  jag fick faktiskt rätt många och gav rätt många kramar på mässan. Sånt uppskattas. Riktiga fiskare kramas.  :)    Men jag uppskattade kramen JanO.  🙂

Mötte en ninja på vad jag tror kallas, internationellt mete, Emelie Emz Petersson. Hon gör även fina virkade eller om det heter stickade saker, hattar (läs mössor) bland annat.  Träffade på Spiggo, han letade jag faktiskt upp, dock efter stängningsdags av mässan så han hade ställningar i händerna när jag kom. Har ju gjort intervju med honom och snackat i telebobo, så ville säga hej också, och det var precis vad jag hann med att säga, -hej, vilket var skoj!

Mötte även Thomas Öhman, mannen som gjorde Fiskefeberfilmen. Jag köpte mig ett ex av honom av just Fiskefeber för massa år sedan, signerat av honom i egen hög person. Thomas har iof gjorde ett gäng andra fiskefilmer, men just FF är en av de mest sedda fiskefilmerna i modern tid tror jag.  :)

Fredrik “Predator-Piscator” Karlsson och hans fru Madelene “Omnia” fick jag också äran att träffa.
DSC01535
Foto: Madelene W Karlsson
Jag ser ut som en riktig Ullaredsbesökare, med väska, skegg och glasögon. Freddo har iaf ett nytt Edgespö i handen.  🙂

Felix Rimfrost från Svenska Gäddklubben avslutade jag dagen med. Då var klockan 16:45 och jag tog mina fynd och promenerade i sakta gemak mot utgången. Nästa år ska jag ha lite mer tid på mig, men då är det tack och lov i Kista. Lokalen var det verkligen inget fel på. Men Jönköping, heheh.. icke. Kista passar bra, så man har nära hem. Jag gick iaf ut ur Elmias lokaler och kom ut på en parkering som baske mig var helt öde. Sparkade igång min gäddnattsvarta V70 och styrde kosan hemåt mot Stockholm.

Bild 099
Hej då Sportfiskemässan, vi ses nästa år. 

 

Fotnot: Väl hemma hade jag fått post från Jakob Fagerlund, kanske mer känd som Sf-Lures.
Hade beställt två spinnare i olika material i två färgsättningar som jag uppskattar i mina vatten.
Riktigt fina blev de Jakob, det kommer mer beställningar. Nu ska jag bara testa dem på lite gäddor också.

Rensade från kamera 120408 1145
Två magiskt läckra gäddspinnare. Riktigt bra jobbat Jakob.

Rensade från kamera 120408 1146
Jakob frågade även om jag ville få några splitringar modell större på köpet som han inte hade någon användning av. Hur stora kan de vara tänka jag?!
Haha, sinnes!! Nu måste jag bygga något riktigt stort.  😀

Avslutningsvis, sorry för alla jag glömt få med i texten, jäklarns skoj likväl att träffa alla som var på mässan.
Nästa år ska jag ha mer tid på mig och fota mer.

Allt gott!

//Klas


4 responses to “Sportfiskemässan på Elmia 2013. Inköp, trivsel, mat. 8/4-13

Leave a Reply

