TPF´s påsk. Bilder av målade beten!! 1/4-13

Som utlovat i tidigare inlägg kommer här ett ett inlägg med lite mer fokus på mina nymålade beten.
Det som målats är:
– Mina två ytbeten, Surf-Ass som de heter. (den ena blev ett traditionellt jerkbait tyvärr, mer om detta nedan).  :D
– 4 “köpe”-beten:
1 BigBandit, som jag köpte beggad på Tradera, en av AttitudeBaits egna färger. Sen hade säljarnöten fått en snilleblixt, “-åååh, jag tejpar krokarna med ninjatejp direkt på betet”.  Haha, så när jag tar bort tejpen får jag med all färg från betet.  :)
1 hittewobbler, tror det är någon wobbler från Berras.
1 Ace TheJoystick från Lundgrens.
1 Zalthittewobbler. Den såg förjäklig ut när jag fick upp den i somras.

Surfassbetet var grundat precis som de andra betena, så var bara det roliga kvar, måla och lacka.
Första lackrundan lyckades jag med konststycket att blanda C&W-lacken, har betena uppspända i torkvindan och börjar lacka. För att komma åt bättre måste jag böja mig ner och på något sätt vänder jag handleden som jag böjer mig, varav jag häller ut all lack på golvet, så första lagret lack, hehehehe.. lackade jag med lack från betonggolv. Blev sådär, därav att  jag även satte ett andra lager lack på dessa köpebeten. Surf-Ass skulle fått två iaf.

Var även en tur nu på kvällen när jag kommit hem från Dalarna till en liten yta öppet vatten och testade betena.
Hann precis med några kast, lyckades spela in en rätt kass film, sen tog batteriet i mobilen slut.  Kanske åker och testar imorgon igen om jag hinner. Filmen har du längre ner i detta inlägg.

Här har ni betena. Inga state of the art beten, men helt ok iaf.

Först ut är ett Zaltbete jag fiskade upp i somras. Var färgmässigt istortsett helt brunt av antagligen en riktigt lång tid i vattnet. Jag tycker färgerna gifter sig ganska bra ihop. Funkade finfint vid testfiske idag också.

Bild 028
När jag gjorde gälarna på denna så hade jag nog redan gått och lagt mig i sinnet, gjorde gälen åt fel håll. Funkar ändå, men rätt klantigt.  🙂

Bild 029
Ville ha en rätt naturlig färgsättning. Tror denna kommer funka fint nu i vår. Blir lite av en revival för Zalt, de är ett bete jag äger ett gäng av men inte fiskar så ofta. Skoj!

Bild 030
Mer uppifrån sett.

Bild 032
Orange buk.

Bild 034
Jag gillar den!

Näst ut på tur är Ace TheJoystick. När det var helt, var det magiskt vidfiske i  solnedgång och skymning. Men lackkvaliten var under all kritik och det sprack av gäddtänder, och började läcka. Nu är det torrt och tätt. Men gick inte helt 100 i vattnet när jag testade snabbt ikväll. Men kanske mest för jag inte hade möjlighet att fiska det som jag ville, får se efter skarpt fiske.

Bild 036
Söt blev hon iaf.

Bild 037
Lite firetiger över färgsättning, eller det är min version av firetiger.  :D

Bild 038
Signature

Bild 039
Ganska symetriskt?! Jag brukar vara kass på sånt då jag är så jävfla darrhänt, så jag är rätt nöjd.  🙂

Detta är också ett hittebete, fick av en tillfällighet ett bete som var märkt Berras som var identiskt av min mor idag som hon hittat i någon låda. Hur stor är chansen. Det blev kanske inte det bästa, men ska bli skoj o testa sen. Hade inga så små krokar hemma, så blev inge testfiske av denna idag.

Bild 040
Klassiskt. Svart, vitt och rött.

Sen har vi min BigBandit. Denna är nog den jag blev mest nöjd över färgsättningsmässigt. Gick precis som BB brukar, även med dubbla lager lack. Sakta sjunkande visade testfiske, kan bli en killer!

Bild 061
Trumman och CWC kontaktade mig ju aldrig om mitt signaturbete, så jag fick göra ett eget..  😀

Bild 042
Var först inte så nöjd med just dessa ögon, men BB har aningens mindre ögon än de jag brukar använda, så jag hade enbart dessa. Nu när lack kommit på tycker jag de piffar till betet en smula. Kanske skulle blivit lätt slätstruket om ögonen passat ihop för bra med resten av betet!?

Bild 043
Bling bling.

Bild 059
Kanske blir tjatigt med bilder på denna. Men då är det bara att scrolla vidare.  :D

Bild 045
Signature.  :)

Bild 046
Logo.

Bild 047
Solen hjälper till att blinga bilderna. Underbart väder idag denna helg!!

Bild 048
Undersidan. Gult är fint!

Sen var det mina två egensnidade beten, som kanske ska kallas Surf-Ass, inte helt nöjd med det namnet. Men tills vidare kallas de så i varje fall.  :)

Tanken med dessa var att göra ett bete av “walk the dog” karaktär, lite som TheJoystick var innan det blev kasst. Lyckades jag. Med det här första betet, ja, helt perfekt, det går i ytfilmen precis, lite som en orm i rörelsemönstret. Ska testa med ännu lättare krokar också, ska testa mig fram lite. Den andra orange:a skriver jag mer om längre ner i inlägget.

Bild 049
Även denna är jag nöjd med. (Vad hemsk jag låter som creddar mig själv, men det får man göra, är man stolt och glad så varför inte?!).

Bild 050
TPF-logo, solen sätter guldkant på fotograferingen.  🙂   Lila kan vara hett!?

Bild 051
Surf-Ass ansikte.

Bild 052
Ett till.  :)

Halvtaskig film på ytbetet som jag lyckades med iaf. Sen tog batterierna slut. Kanske spelar in ny imorgon.

 

Sen kommer den andra Surf-Ass, denna färgsättning skulle jag gjort i julas, men då blev det aldrig av. Någon kanske kommer ihåg denna bild?
20121122-213153.jpg
I
nte helt 100 likt kanske, men det var denna bild som var inspiration.  :)
Gjorde Surf-Ass i ek, märkte när jag skulle vikta in betena att de knappt höll sig flytande utan bly, och med tafs, krok, skruvöglor osv så sjönk den. Vad gör man då?
Jo, man viktar betena med frigolit, lite oneoff sådär, och ber till gudarna att det ska funka. Hahah.. men gudarna lyssnade bara med ett öra, så enbart den brun/lila blev ett ytbete, medans denna orange:a blev ett side to side jerkbait. Så nästa Surf-Ass, om det blir fler, kommer jag göra i furu.  😀

Bild 053
Tanken var att sätta ett spinnerblade längst bak, har inte testat den än dock. Denna sjönk tyvärr. Ska även här testa med lättare och mindre krok, men tror det är kört. Hade en grym jerkbaitgång dock, lite som en BigBandit, men mer tvär i svängarna.

Bild 055
M
eet the Surf-Ass eye.

Bild 056
Signature i vitt. Värdelösa pennor, hade torkat allihop, så jag får pensla ut färgen med den torkade filtpennespetsen.  :(

Bild 057
Betet i sin helhet.

Det var allt jag hade att bjuda på för ikväll. Imorgon om jag hinner testfiska mer kommer fler bilder på betena, med och riggade.

Allt gott!

//TPF


2 responses to “TPF´s påsk. Bilder av målade beten!! 1/4-13

  • Anders

    Du börjar bli grym på det här, men den siste långsmala saken, vart fasiken har du hittat den fulingen ?😉

    • ThePikeFather

      Ful må så vara, men den mörkare funkar apabra som ytbete, den orange:a går som en BigBandit fast vidare, pumpar man på så går den ytligt. Men jag håller med, snygg är den inte.🙂

Leave a Reply

