Jigtillverkning, målar och tillverkningshelg. 1/4-13

Länge sedan jag var i Dalarna hos mina föräldrar. Så tänkte nu när det vart påsk och man var ledig ett par extra dagar så kändes det perfekt.

Tog bilen upp denna gång, tidigare har jag valt tåg. Min gäddnattsvarta V70 kuskade upp mot Dalom redan på torsdagen, hade fått ledigt av jobbet för vi arbetat så bra. Det tackar vi för. Kom inte iväg förens vid lunch, väntade på Plastisol och färg från Andree. Som vanligt beställde jag i absolut sista stund, trött jag blir på min själv. Hade ringt utlämningsstället dagen innan och fått information om att Schenker lämnar paket strax efter lunch, vid 13-14. Jag åkte dit 13:30 och bad utlämningsgubben att scanna alla lådor och paket efter ett finfint paket till Klas Skoglund. Bingo! Helgen var räddad, paket hann fram. 2liter Plastisol, 14färger och 4 glitter. Inte illa alls.  😀
Bild 001
Kalas!! Tack Andree, du hann! (eller paketet hann, men tack för du ansträngde dig!)

När paketet anlänt och låg tryggt inpackat nedanför passagerarsätet bar det av. Väl framme blev det kramkalas och lammfilé, satans vad bortskämd man känner sig att komma till dukat och framdukad mat. Underbart!

Efter mat och lite socialt umgänge, så tog jag mig friheten att måla lite beten, hade med mig 4 fabrikstillverkade beten som antingen vart paj och som blivit lagade eller som vart slitna, samt två egensnidade beten. De så kallade SurfAss-betena.

Lite sömn på det. Hann knappt sluta ögonen innan pappa väcker mig: -Godmorgon, frukosten är serverad. Haha.. underbart, man känner sig som 12 år igen. Fast på ett bra sätt.  :)

Hade tänkt gjuta jigar i garaget, dukade ut “nya” micron och all gear. Satte igång i det oisolerade garaget, märkes ganska snabbt att det var för kallt. Plasten härdade nästan på stubben, han knappt börja hälla innan det härdat och 80% av massan satt kvar i koppen.  :)

Nu fick jag tänka om, svidade ner all gear och micro igen, flyttade ner allt i källaren. Tänkte att nu ska baske mig gasmasken jag köpte på Swedol få bekänna färg, (grön). Hade hört att om man som jag är skeggig så kunde masken läcka, men icke då. Den funkade finfint! Hade till och med köpt med ett par skyddsglasögon på Micke (CeasarLures) inrådan. Han är lite som min pappa ibland den där Micke.  :)
Bild 002
Idolbild av TPF, denna bild kan ni med fördel skriva ut i A3-format och rama in. Lite industriretroskegg-känsla sådär.. (?)

Vad gäller gjutning så kan jag avslöja att jag måste ha haft inne Plastisolen för kort tid på första jigarna, var svårt att få de olika lagren att härda ihop på ett bra sätt. Sen om man micrar för länge så bränner man Plastisolen. Den micro jag ärvt har massor med lullullfunktioner som grill, halvfart, övervärme, grill/micro osv, så det var svårt att få till enbart fullt ös vanlig microvärme. Men tillslut tror jag att jag fick till det.
Bild 017
Ninjamicron med 19 olika kombos av värme och funktion.

Rätt stor skillnad från att skapa träbeten, resultatet av vad du gjort har du framför dig efter enbart typ 10minuter. Blandade jiggjutning med att måla lite beten. Endel av dem blev riktigt bra. Har bland annat en Ace TheJoystick eller något liknande, ett ytbete som jag tagit galet mycket fisk på. Men riktigt kass i lack och kvalité. Flertal lackavfall sög den åt sig vatten och slutade som ett traditionellt jerkbait. Nu har den fått torka i några månader och fick sig en ny färg och lackskrud. Inte för det hjälpte så mycket, den gick lite sådär efter att ha testat den i vatten. Mer under vatten än i vattenlinjen. Jaja, ska testa lite lättare krok om jag hittar, eller storleken mindre. (Är EagleClaw 3/0 nu).

Mina föräldrar älskar antiker och loppisar, så varje dag efter frukost blev det en liten loppistur, bland annat till Orsa, och då var jag ju bara tvungen att springa in på Orsa FiskeCenter, ingen succé eller så.
Bild 007
Så jäkla glatt, OFC delar hus med en pizzeria. Blir det bättre, god mat och fiske på samma ställe?!  :)

Men hittade iaf lite fler BerkleyPulseShadJigar i två färger som jag inte hade sedan innan. En jag vet är sinnessjukt bra, den blå. Samt en orangeröd som fick följa med som bonus.
Bild 008
Nu behöver jag nog inte köpa fler BPS-jigar.  🙂

Blev även loppisfynd av penslar till bra pris, 30 stycken för 70:-
Bild 011
Habopenslar, bra engångspenslar till lackning.

Mina föräldrar matar ett gäng med rådjur med rotfrukter och mattillbehör som blir över. De kommer några gånger per dag, jag såg 5 olika, men det är fler tydligen. Inte speciellt rädda, när man öppnar och slänger ut mer mat springer de iväg. Sen ropar man:  -“Hallå rådjuret, nu finns det mer mat”. Då kommer de tillbaka. Lite galet, men skoj!
Bild 004
🙂

Kvällarna spenderades med att umgås med föräldrarna varvat med att gjuta en jig, under tiden den härdade sprang jag upp och snackade lite, sen ner i källarn igen och gjuta nästa. Blev inte så himla många jigar gjutet, totalt blev det 21 jigar i blandade kolörer.

Bild 016Lager på lager, första satsen gummi. Buk och eventuellt del av stjärt. Har jag delad färg på stjärten är det lätt hänt att den “spricker”, då min öppning är tight.  Hehe..  (lät lite erotiskt, men inget sexuellt alls i beskrivningen).  🙂   Men lösningen var varmare Plastisol och börja hälla nästa precis bredvid det som redan är gjutet. 

Bild 022
Rätt mycket grejer ändå för att gjuta jig. Skoj dock, kan varmt rekommenderas!
Bild 025
TPF signature.

Bild 026
Påskens skörd. 21 “skönheter”. Ser fram emot att få testa dem i skarpt läge. Gäddfeber.  :)

Bild 027
Mina nya vänner.

Bild 023
Försökte komma på nya bra färgsättningar. Svårt!  Måste beställa lite mer färger, och inte så mycket fluo/highlightfärger, mer röd som verkligen är röd.

Bild 024
Feta bukar.

Bild 020
Blev lite måla och lacka också. Vill du se fler bilder av betena? Kika isåfall i mitt nästa inlägg.

Imorse när jag vaknade packade jag ihop alla betesbyggargrejjer, blev två rätt välfyllda banankartonger, kompressor och en kartong med utsågade bitar till nya beten. Så nu kan jag vid ett bra tillfälle och om andan faller på fortsätta i mitt nya crib sen.
Bild 062
Blandade TPF-beten. Bland annat en fet “RapeMe” som ska ha paddel.  :D

Allt gott, och Glad Påsk till er alla sådär lite i efterskott!

//TPF


5 responses to “Jigtillverkning, målar och tillverkningshelg. 1/4-13

Leave a Reply

