Dagens intervju. Svartzonker. 18/2-13

Dagens intervju blir passande nog med herr Svartzonker. Mannen åkte ner till Rügen nu typ första fiskedagen idag, smackaaa, idag kom bild på en riktig fining upp! Mer om det i intervjun. (under tiden jag skrev delar av intervjun kom en till upp!)  🙂
Jag har snackat om Rügen ett tag nu, men efter Clabsters och andras bravader på senaste i Tysklandet, så måste jag dit. Så denna intervju “känns helt rätt i tiden”. Clabster is on fireee!!!

Lite som ett artistnamn har det väl blivit med Svartzonker, men namnet på personen ifråga är Claes Claesson.

Claes fick jag i kontakt med för många år sedan, köpte endel beten via Tradera och hämtade dem från säljaren i stan, vilket var betesskaparen själv. Därefter har vi sprungit ihop i olika sammanhang med fiskeanknutning. Så en intervju med en av i mina ögon Sveriges trevligaste fiskare kändes rätt självklar, skönt att Claes kände likadant.  :)

Så här gott folk, I give you the  intervju med Claes “Svartzonker” Claessson!

 

.

-Du är kanske mest känd som Svartzonker. Var kommer namnet ifrån?
Det är ett klassisk flugmönster som jag blev kär i under mina år i strömmen. Tog mycket havsöring och lax på mönstret och fick svartzonker som smeknamn.
Svartzonker
Svartzonkerfluga.     (bilden lånad av http://www.whiskeyflugorna.se

 

-Hur startade ditt fiskeintresse? Hur gammal var du? Vem tog med dig på tur? Vilken typ av fiske, berätta gärna.
Jag var runt 6-7 år och det var mete med morfar. Tror det första fisken var en borre på mask. Men min riktiga besatthet kom under ett sommarlov på åland där alla fick gädda utom jag.  Bissart jobbigt var det. 

Det tror jag har gett mig tålamodet jag har idag.
316036_10150326786783121_597843454_n
Får man ingen egen fisk får man krydda fisketuren på eget sätt.  *trumvirvel*   (Ber om ursäkt för den, men var tvungen.)

 

-När startade du ditt betesbyggeri? Hur startade det? Blev de första betena bra? (Har du några bilder på tidiga beten?
Jag byggde några vobblers vid 2000 och de fångade några gäddor. Sen byggde jag mina första tailar 2005. Om de blev bra. Ja de fångade massa fisk men såg inte ut som mina beten gör idag.
422366_349018398512589_75314075_n
Några år tillbaka. Claes och morfar samt två tidiga beten.

 

-I vilket material bygger du oftast dina beten? Antar det är flera träslag, beskriv gärna dessa och varför valet föll på just dem.
Idag bygger jag mest i furu- lätt att tälja i och skönt, lärk –galet bra tålighet mot vatten och ger skönt rull till tjockare jerkar och ek- för att det är galet jobbigt att göra beten av men det blir som hulken, tål hur mycket stryk som helst. Men kör one of beten i vad som helst.
Ticsare
Ticsare in the making.

 

-Var kommer du ursprungligen ifrån, och var bor du idag? 
Jag är en rospigg från norrtälje. Idag bor jag på södermalm i Stockholm och Norra roslagen
StatySZ
Som en liten gåva från mig till Svartzonker, lät jag en av världens främsta marmorsnidare dra av en hyllningsbyst av Claes på en gata i Norrtälje. Hoppas du gillar den Clabster!?

 

-Din ålder?
43 snart.
154986_397260250355070_1650885992_n
43 år ung.

 

-Arbetar du heltid med betessnideri idag? Vad arbetade du med innan det?
Jag arbetar heltid med betes tillverkning och fiskegrejer.

Tidigare har jag kockat, drivit krog, undervisat på gymnasiet och varit specialpedagog.
307980_10150326786218121_741406744_n
Här tänkte jag mig kopplingen råvaror/matrial. Likheten är bra grunder = bra slutresultat. Alltså oavsett om man ska skapa mat eller beten, eller för all del pedagogik iform av kunskap. 

 

-Var fiskar du oftast själv?
Norra roslagen.
226675_406562092758219_1893525168_n
(Nu vet jag inte med säkerhet att just denna gädda är just norra Roslagen, men för intervjun kan vi säga att det är så.)
Bilden visar en gädda och herr Zonker från ett fiskepass i norra Roslagen.

 

-Vad har du för PB på gädda?
11,2kg   (var svaret jag fick häromdagen).
174953_10150319414748121_763043903_o
Ingen PBgädda, men en mäktig bild!

Sen idag 18/2 lägger Clabster upp bilder från Rügen. 12,3kg, nytt PB, sen kommer ytterligare en fining på 10,3kg. (Aningens avis, men attans vad glad man blir när man ser såna här finingar!)
10,3
Smacka! 12,3PersonBästakilon tagen på en McRubber blåsilver.


12,3
Clabster fortsätter, 10,3kg, här oklart vad den högg på. Nästa år förhoppningsvis på TPF-gummi.

 

-Vilken eller vilka airbrush´s använder du?
Evolution.
259391_10151042281743121_702724128_o
Airbrushing in progress.

 

-Till målningen, vilka färger/grundfärger använder du: tillverkare, egenskaper, fördelar och nackdelar med just de färgerna?
Har alltid kört Createx och gillar dem så har inte behövt prova något annat. Däremot blandar jag mycket själv med vanlig akrylfärg och medium för att få de nyanser jag gillar. 
Tictail
Färgkomboskombinationerna är oändliga.

 

-Vilken epoxy använder du till lack? 
C&W.
C&W
Fick låna en bild av mig själv. Men C&W likväl. Vi kan väl utgå ifrån att Clabsters förpackningar är aningens större?!  :)

 

-Dina handgjorda beten, hur många lager lack har de totalt?
4-6 lager.
McTail. 100+gäddor
Just denna är inte handgjord, men efter 100+ gäddor så har ändå betet kanske rätt att se lite trött ut.  :D

 

-Hur många beten tar din torkvinda? Vad har du använt som motor till den? Vem har byggt den?
Jag har 4 torkhjul 2 har jag bygt själv, en har Jocke Österman”GummiTarsan” byggt och en har Marcus ”Grävlingen” byggt. 

Alla går på diskokulsmotorer och totalt tar de 160 beten
470551_359888897425539_243272443_o
Jävligt imponerande!

 

-Har du några egna ”idoler” i betesbyggarvärlden, svenska eller utländska?
Absolut. Svenska är Hans Nordin, ”Ludde” och alla ”Gamla” jerksnidare –Kjelle Lundberg, Mb79, Gargamel, Wolfcreek; Andreé, Muskynicke, Stampe, Apell. Dom som har betytt mest för den Svenska morderna betesbyggnaden är Kjelle Lundberg, Mb79 och Wolfcreek 

Utlänska är: Jack Cobb Mark ”Smuttly dog” Smith, RowHunter, Keith Eldrup, André Koehoorn, Aad Dam, Solarfall, AC mfl. 

Det finns många fler och galet duktiga betesbyggare som jag säkert glömt.  

Men det som ligger mig varmt om hjärtat är den lite mer klassiska målningstypen.
SZ Finklädd
Lite som en hyllning till alla betesbyggare, klär Clabster upp sig ibland. Typ.  :)

 

-Hur många handgjorda beten gör du ungefär per år? (innan ABU och efter).
Många.
Blandat SZ
Rätt många.

 

-Hur många plastbeten genom ABU blir det per år?
Många.
487233_412555668825528_494478171_n
Många gobitar!

 

-Vad gäller dina träbeten. Beskriv gärna hur processen från inget bete, till att du har ett nytt fiskeklart bete går till.
Mallar en planka, sågar ut med sticksåg, fräser eller täljer, borrar vikningshål, borrar skruvöglehål. Sätter i ögler, viktar  och spaklar, slipar, grundar, grundar, målar, signerar och ögar, torkar, lackar, lackar, lackar, torkar borrar ur. Klart.
422991_385575161523579_1027937123_n
Rätt många nya på “G”.  Bygger man beten kan vi här och nu avslöja att citrusfrukter skapar bättre beten och en friskare skapandeprocess.

 

-Du gör även egna gummipaddlar, som iaf jag älskar. Hur får man tillväga för att skapa paddlar eller tailar, jiggar osv? Beskriv gärna processen från ingen paddel/jigg till att man har ett fiskeklart i handen.  

Tackar, paddeln har jag och Mb79 tagit fram tillsammans.  

Det är en jätte krånglig process som skuller kräva några A4 för att beskriva. Så jag beskriver den lättast med min film inuti huvudet på en betesbyggare 2
193483_349363925144703_1573837208_o
Paddlar, silverfärgade är min favvo.

.
20120707-022529
Två Svartzonkerbeten jag paddlat, ett i trä (det övre) och en plastMcTail.


Bra film av en bra man.

-Vad gäller dina plastbeten, samma fråga.
Jag gjöt en det plastbeten runt 2008 men föredrar att jobba med trä.
403703_10150470431153121_1806586954_n
Hemmagjutet öringgodis?!

-Hur kom du i kontakt med ABU, jag menar hur föddes idén?
Det var de som kontaktade mig och jag kom fram med lite idéer som de gillade.
Glasögon
Scenariot kan ha varit: Det ringer på telefon, Claes badar, hör telefonen ringa, springer upp, sätter på sig en marinblå tischa, tar en bild på sig själv, och sen svarar i telefon.
-Hej, det är Claes.
-Hej, det är ABU.

Typ. Resten är historia.

-I ditt träbetesskapande, vilka maskiner använder du?
Jag kör med: morakniv, sticksåg, fräs, sliprondel, miniborr, borr och massa sandpapper.
243096_364690610278701_1938320553_o
Bra verktyg blir man glad av, allt går så mycket snabbare.

-Har du någon speciell favoritmusik när du skapar beten?
Det mesta beror på dagsform, men Underworlds REZ, Brant Björk, Mange Hellberg och Goran Kajfes ligger varmt om hjärtat just nu .
MangeHellberg
Mange Hellberg med band gör grymmers musik.  (Glada tatueringar, big ups!!)

-Tar du emot beställningar av träbeten än idag? Om ja, hur beställer ”folk” av dig?
Jag tar inga privat beställningar för tillfället.


Inte för det hjälper de som vill köpa nytt trä. Men bevaka Tradera och Fiskesnack, så gör jag. Men buda inte emot ZantaKlas på Tradera bara.  :D

-Vilken är din egna favoritmodell bland dina egna beten?
Får jag bara välja ett bete blir det en Shallow tail som jag kan fiska över allt med lite extra bly och olika tailar/paddlar.
SZ
Tailar är alltid bra!

-För de som ska börja göra sina egna träbeten, har du några råd eller tips vad man bör tänka på? 
Våga göra fel och försök att hitta din grej som du gillar.
img_6182-copy
Mitt första bete i trä. Det jag lärde mig. Det är jobbigt att måla med sprayfärg. Gäddan brydde sig inte iaf, men jag tyckte det var rätt jobbigt. 

-Att köpa delar till betesbyggandet kan vara dyrt. Har du några tips på hur man kommer över trä, bly och annat material på ett billigt eller gratis sätt?
 Man kan göra beten av vadsomhelst, lastpallar, stålbitar mm. Mina första beten gjorde jag av spill trä, linolja, båtlack, ståltråd, kulblyn, sprayburkar och almogefärg. Har även tagit massa gädda på kvastskaft, kulbly, ståltråd och nagellack. 

 Det handlar om att våga göra fel, lite som att ”koka soppa på en spik” det är så man lär sig. När jag började bygga beten fanns ingen att fråga utan jag byggde och byggde. Sen lärde jag känna andra som byggde och vi tillsammans hjälper varandra att utvecklas.
531553_10151254338972623_711094260_n
Clabster “saltar” det sista av soppan med lite färg.

-Vilka verktyg är sk. ”must haves” när man ska komma igång med betesbyggeri?
Morakniv, såg, rasp, borr, sandpapper. Kommer man långt med.
522547_10150873563743121_653641659_n
Man taget vad man haver.

-Har du några tips hur man gör olika typer av fjäll på sitt bete med hjälp av sin airbrush.
Många idag använder galet balla och fina tekninker för fjäll. Jag har inte fastat för den typen av fjäll. Jag målar gammaldags ”oldschool” med spetts och tyll.
Namnlös
Tyll is the shit när man ska fjälla beten. Finns överallt, ta det som funkar, löknät funkar om inte tyll finns till hands. Jag köpte tyll i typaffär t.ex.

-Om du inte får välja dina egna spön, vad har du för personligt favoritspö, eller spön på jerk och spinnfiske t.ex?
St:Croix 6,9 legend, figrig 6,10  Hemmabygge 8 fot på en kapad 9 fots St:Croix Surf triumph. Okuma 8,6 Musky 1-8 OZ
båt
Jag har helt ärligt ingen aning om exakt vad det blev av Clabsters favvospö, vi kan väl utgå ifrån att det finns här i båten. Namnen känner jag igen, och hemmabygga lät grymt!
Det kanske ska bli ett av mina mål 2013, ett egen spö. Bra idé!  🙂

-Favoritrulle eller rullar?
Ambassadeur toro naci och Ambassadeur  rocket
543355_407919032622525_871007077_n
Toron på bild, samt några gobitar som ser ut som de fått smaka! 

-Fiskar du enbart med egna beten, om inte vad har du för favvobeten?
Bara eget.
737421_402489773165451_1486890275_o
Zonkerstallet. 

-Har du någon hemsida? (svartzonker.se)
Svartzonker på facebook.
SZSVE
In och gilla Clabster på FB. http://www.facebook.com/Svartzonker

-Vad är nästa steg för Clabe, du har egen spöserie, egna trä/plast/gummibeten, gör själv och med ABU? Vad har vi att se fram emot kommande?
Ett sammarbete med Mb79 och ett krogkoncept, lite nya grejer från asien och fler projekt med ABU
MB79
MB79/Mangeboy/Magnus Lindgren.

-Berätta gärna om dina senaste alster, Beshad och McRubber osv.
De har egenskaper som jag saknade på marknaden. Beshaden har den tunna tunna paddeln som gör att betet simmar med super lätta skallar eller oviktat, McRubber och BigMcRubber har stor profil och väldigt fisklik gång. Och de levererar massa fisk.
McRubber och BigMcRubber
McRubber och BigMcRubber.

McRubber
Jävligt tung bild på McRubber. Även för mig som inte fiskat med Clabsters gummibeten blir sugen, ser ut som succébeten. Blir inköp inom en rimlig framtid!

-Vilken del av världen har bäst gäddfiske i dina ögon sett?
Sverige för det ligger mig närmast om hjärtat. Men både Rugen/tyskland och Kanada rockar fett.
Sverige
Som man längtar! Svensk sommar!  Men efter idag Claes är det svårt att inte älska Rügen kan jag tänka!?  :)

Ville bara få in denna bild, har ingen med texten att göra, men för fina för att inte ta med.  :)
Rügen, snabbsjunk McTail.
Beten till Rügen, snabbsjunkande McTail:ar. Den grönvita, vid mitt jävfla skegg!

-Hur många tatueringar har du med gäddanknutning?
4 st.
bild (50)
Ruggigt fina, sen att ha sina egna beten på kroppen toppar det hela en smula!

bild (51)
Denna gädda har till och med ett eget namn.  :)

bild (53)
McTail, nog sagt!

-Känn dig fri att skriva om valfritt område som du vill få fram om dig själv och dina produkter.

Jag får många roliga mail och frågor om betesbyggnad. Många av dem handlar om hur de ska göra och hur de blir bättre på sitt byggande. Flera av mailen handlar ofta om målningstekniker, vikning, lackning och ofta om en önskan om en steg för steg guide hur man bygger beten.  

I mailen och något som ofta också förekommer på olika forum och bloggar är att många ställer oerhört höga krav på sig själva i betesbyggandet. När de visar eller beskriver sina beten ursäktar de sig för att de gör dåliga beten, målar dåligt eller gjuter fult.  

Att sätta ribban högt är bra men jag tror inte att det är bra att må dåligt över att man inte når till superresultat från början.  

Det ska vara kul att bygga beten inte ångestladdat.   

För mig handlade det till en början om att bygga beten som fångade fisk och att det var jävligt skoj, sen kom utseendet, målningen, lacken mm.  

Det var faktiskt att de fångade fisk som fick mig att fortsätta, inte att mina vänner berömde mig för att de var snygga.  

Alla kan bygga beten som fångar fisk men alla är inte till en början bäst på att måla, lacka eller gjuta, det kommer massa övning.  

 

Jag har tagit många gäddor på omålade beten i rent trä, eller tänk på hur en klassisk shadjigg ser ut, svart rygg vit buk den färgen funkar i alla vatten.  

 

Jag upprepar det jag skrev tidigare. 

” Det handlar om att våga göra fel, lite som att ”koka soppa på en spik” det är så man lär sig” 

Det mina kära vänner var alla frågor jag hade till Clabster för denna gång. Jag kan redan nu hinta om som en liten cliffhanger att i vår kommer ytterligare ett litet reportage med Claes om allt går som det ska. Om vad, det får ni se i vår! 
bild (52)
På frågan om Clabster kunde dra en tummen upp bild för TPF-bloggen, kom svaret i detta format! Skegg is the shit!

Clabster, tack för denna gång, tack och bock. Puss o kram!

PS: Stort jävfla grattis till nytt PB också!

Allt gott!

//TPF


10 responses to “Dagens intervju. Svartzonker. 18/2-13

Leave a Reply

