Intervju med Erik “Millencolin” Ohlsson. 9/2-13

Dagens intervju är med en glad kille/man som jag sprang ihop med när jag gjorde lite research kring Ge Fan i Våra Vatten, Erik Ohlsson.

Erik är en person med många järn i elden, egentligen kom jag i kontakt med Erik och hans “bröder” när jag lyssnade satan på Millencolin någon gång 95-96 någonting. Låtar som Mr.Clean, Da Strike, Take it or leave it, Move your car.. massa gamla godbitar. Men för många kanske Erik mest är känd för sitt gitarrspelande i Millencolin. På senare år har säkert massan av människor radiolåten E20 Norr, en förövrigt finfin låt i mina öron.
Festivalspelning på Hurricane i Tyskland
Bockskegg! Här snackar vi publik. (Millencolin på festivalen Hurricane i Tyskland)
MEN…..

….Erik är även mannen bakom grafiska grejer som ni fishermens och fisherdudettes sett, vare sig ni vill eller inte runt om i landet. Jag nämner riktiga tungviktare till loggor som Ge Fan i Våra Vattenloggorna, AbuGarcia/SvartzonkerGäddan, SöderSportfiskeslogga. Riktigt fina och imponerande!
Ge fan i våra vatten.
Ge Fan i Våra Vatten Amba.

SZ Abu
AbuGarcia/Svartzonkerlogga. Mächtiges!

Söder
SöderSportfiskes logga.

Anledningen dock till att Erik platsar mer än väl till denna intervju , är för Erik också är en inbiten fiskare. Frågorna nedan förklarar varför. Trevlig läsning!

Alla fiskepersonligheter tar ju, eller får sig smeknamn nuförtiden, jag har ”googlat”, och du verkar vara plain Erik? Vad kallas du av dina vänner?
– Jag har, utav någon anledning jag inte kan minnas, ofta kallats Ekan sedan lågstadiet när alla skulle ha smeknamn. Tror det bara var för att det liknade Erik och lite av en nödlösning av mina kompisar på namn, men det har hängt med och jag blir alltid förvånad när det dyker upp i oväntade situationer. T.ex kallar nästan alla skateboardåkare från Stockholm mig Ekan och jag kan inte förstå hur detta spridit sig. Nu med fiskeintresset har det väl iofs för första gången fått en vettig koppling! Annars har mitt fiskesmeknamn inom fisket varit Slanet i vårt fiskegäng Team Slan. Tycker dock Erik funkar utmärkt i fiskesammanhang också.

Slan
Team Slan, Slanet, Ekan, Erik. Kärt barn har många namn.

Hur startade ditt fiskeintresse? Hur gammal var du? Vem tog med dig på tur? Vilken typ av fiske, berätta gärna.
– Min farfar och delar av den sidan familjen har bott eller har sommarstugor på Vinön mitt i Hjälmaren. Där spenderade jag mycket av somrarna. Fiskande gädda och abborre med farsan och farfar från hans lokalt tillverkade Hjälmarsnipa. När jag fyllde typ 14 blev skateboard och musik allt för mig och jag vände helt naturen ryggen. Men runt år 2000 fick jag och en polare på vårt skivbolag för oss att åka och fiska. Drog till Sporting här i Örebro och köpte ett nytt haspelspö och sedan dess har fisket åter igen varit en av de viktigaste sakerna i mitt liv.
Gösfiske.
Svårt att hitta en bild som passade texten, men här tycker jag att fiske, natur, känns lite som sommarstugemiljö och även Sporting kom med på ett bra sätt. (Albin Sharghi fick vara med på ett hörn).

Du är fiskare, men du har många strängar på din ”lyra”. Du spelar gura i Millencolin, du är en av grundarna till hjälteprojektet Ge Fan i Våra vatten, du är grafisk designer, med i mina ögon rätt mäktiga alster i din väska, familjfar osv. Hur får du tiden att räcka till? (Familjefar borde stå först, jag vet, men nu blev det såhär). 🙂
– Det är tight ibland, men oftast känns det som jag kämpar mest med grafiska deadlines, det andra flyter på ganska fint. Jag är duktig på att ta på mig lite för mycket jobb hela tiden så det är alltid en grundstress som ligger och gror. Den brukar dock försvinna så fort man hoppar i båten skönt nog. Nu har vi inte turnérat så superintensivt på sistone, men när vi gör det måste det andra sättas åt sidan. Har svårt att få mycket grafiskt gjort när jag reser. Sedan min dotter föddes lockar det inte lika mycket att vara bortrest på andra sidan jorden heller, men när man väl står på scenen är det lika kul som alltid.
Smörgåsbord
Tänkte mig ett familjekort först, men familj är inte publikt, så polare och finmiddag med smörgåsbord tänkte jag dög fint.

Är det någon Millencolinlåt som har fiskeanknutning, typ Duck Pond? 🙂
– Ha ha! Den låten handlar om något helt annat. Att fastna kvar i en liten trångsynt ankdam typ. Det är vår sångare Nikola som skriver de flesta texterna och han fiskar inte ofta. Många verkar tro att vi skriver låtar om skateboard bara för att vi åker det, men det finns faktiskt bara en låt från vår första EP som handlar om skateboard, så även om han så vore en specimen-guru har jag svårt att tro att han skulle skriva om fiske hursomhelst.
Fishpond
Duck pond (?) i bakgrunden. Erik med fingösen.

Vad gäller din grafiska karriär förstår jag att det inte enbart är fiskeanknutet som stått på agendan, men om vi belyser just det. Du har gjort årets omslag till Napp&Nytt, AbuGarcia/Svartzonker Gäddan, dödskallen till Ge Fan i Våra Fiskevatten. Riktigt grymma loggor! Nu blev inte det här en fråga över huvud taget, mer lite som ett konstaterande från min sida. Men nu har vi det sagt! Movin on…
– Ja, att jag gör mycket grafiskt i fiskebranschen nuförtiden är väl lite av en slump. Det började med Ge Fan I Våra Vatten, sedan ville Sportfiskarna att jag skulle göra fler grejer åt dom, sedan hörde Olle på Abu av sig och därifrån har det fortsatt med massa flera företag inom fisket. Annars har jag jobbat mycket med skivomslag och för klädföretag genom åren. Jag har alltid gjort allt grafiskt för Millencolin.
Millencolin-TheMelancholyConnection_cover425px
Skivomslaget till: Millencolin-TheMelancholyConnection.

Vad gäller fiskefilmer, vilken håller du som personlig favorit?
– Jag gillade verkligen Gäddfeber med Trumman och Buster när den kom. Annars har jag tittat på mycket Bård och Lars genom åren och de filmer Lars gjort efteråt.
Fks,e
Klassiskt verk inom fiskefilmsvärlden.

Var kommer du ursprungligen ifrån, och var bor du idag?
– Född i Örebro och bor fortfarande i Örebro! Senaste 20 åren har väl säkert 6-7 av dessa spenderats utomlands dock, så vart man hade sin lägenhet spelade mindre roll. Enkelt att ta sig till Arlanda och man är i Stockholm på under två timmar. Det fanns några år när jag var singel då det inte kändes allt för avlägset att flytta till Kalifornien eftersom vi ändå tunérade så mycket där borta, men det blev aldrig av. Nu har jag och familjen hus i utkanten av staden och trivs som fisken i vattnet som man kan skoja till det i detta sammanhang!
Fiske
Här har vi en fisk som just för stunden inte trivs som fisken i vattnet!? Men som självklart fick simma tillbaka. 🙂

Din ålder?
– 37 bast.
Kitchen Aid
Visserligen rena spekulationer från min sida, men vi kan väl anta att denna Kitchen Aid i gäddnattsvart utförande var Eriks present när han fyllde 37!?

Vilken typ av fiske ägnar du helst dina fisketurer?
– Senaste året har jag nästan enbart kört vertikalt prickskytte på gös. Men spinnfiske och trolling, som händer allt mer sällan, efter gädda gillar jag också. Mellan ungefär 2003 och 2007 flugfiskade jag väldigt mycket.
Gös 93cm, Uppskattningsvis 8kg
Erik rockar och firar upp en fingös på 93cm och runt 8kg.

Vilken fiskart är din favorit?
– Älskar gösen! En riktigt mörkt gultecknad fjällöring är otroligt fin och härlig att lura på en egen kreation också.
Trassel
Bilden visar att det spelar ingen jäkla roll hur skicklig man är på gura, tapetsering, rallyskills, jonglering osv. Alla får “skatbon” ibland. 🙂

Var fiskar du oftast själv?
– Blir mest båtfiske i sjöarna kring Örebro.
ÖRebros
Sjö kring Örebro.

Vad har du för PB på gädda?
– Strax över 9kg. Har tagit många metersfiskar, men tian har jag fortfarande kvar att ta.
Metergäddan
Eriks metergädda?

Har du satt upp några fiskemässiga mål för 2013?
– Den där tian är alltid ett mål. Höjde mitt PB på gös i somras till först 7,7kg följt av 93cm och 8+ kg (Blev lite si och så med den vägningen), så det blir inte helt enkelt att toppa det, men det är väl egentligen det riktiga målet.
SZ rulle
Amba med handmålad gavel av Svartzonker. Möjligen lösningen på 10+ “problemet”. 😀

Har du några egna ”idoler” i fiskevärlden, svenska eller utländska?
– Det kan jag inte påstå. Jag har lite svårt att se på fiske på det viset. Ser alltid upp till folk som är kreativa, envisa och nytänkande inom fiske, skateboard, musik, grafik eller egentligen det mesta.
20130121-001733.jpg
Erik bad speciellt om en bild på TPF till denna fråga om idoler. (Iof en rätt fri tolkning från min sida, men det var ungefär vad han sa?! 😀 ).

Du får välja en betesfärgkombination, vilken färgsättning väljer du?
– Alltid Ge Fan I Våra Vattens fluorescerande gröna PMS 802!🙂

Kan det vara denna?

Har du någon speciell favoritmusik inför gäddturen? (Nej, du får inte svara Millencolin). 😉
– Jag har så mycket musik omkring mig jämt så det får gärna vara tyst när det kommer till fiske. Annars tycker jag generellt inte att hårdare musik passar till fiske. Bluegrass eller liknande om det måste vara något.
Bluegrass
Här kan vi lite lätt utgå ifrån att det är bluegrass som står på tapeten. (?)

Jag har ju tidigare skrivit om hattmodet ute till sjöss/havs, vad föredrar du på huvudet under en fisketur?
– Jag är en kepsbärande människa i alla väder så någon form av New Era-keps föredrar jag även under fisket.
Keps1
Erik kör båt i keps.

Keps2
Erik drar av en “one liner” i keps för en bekant. Bruce tyckte det var skoj, men valde att maska skrattet?! 😀

Keps3
Erik drar skön gädda i inte helt oväntat….. keps.

Vilka verktyg är sk. ”must haves” i dina ögon när man ska ut på sjön/havet?
– En tändare då jag röker som en borstbindare så fort jag kommer i en båt. Röker annars ytterst sällan nuförtiden, men när jag fiskar är det sjukt gott av någon märklig anledning.
Röka
Försökte hitta glada rökarbilder på Erik, men rätt svårt. Får bli en gösbild istället, och gösen kan man ju röka. Aningens långsökt, men hey. Kom igen, någon måtta får det var på skapande ideérna. 🙂

Är du skrockfull vid ditt fiske, jag menar, har du speciella strumpor, en speciell morgonritual eller ett bete som alltid är med eller liknande?
– Försöker hålla skrocken borta överlag! Hatar att fastna i begränsningar på grund av hjärnspöken.
Stonehedge
Möjligen gäller skrockfriheten vid fiske för Erik, men enligt rätt tighta källor, ska Erik och hans bandmedlemmar kört stening alá Stonehedge vid precis alla orter de besökt?!

Om du fick ge två tips till den oerfarna gäddfiskaren/fiskaren, vilka två tips skulle du vilja ge då?
– För det första förklara ekosystemet och att man inte ska slå ihjäl fisk i onödan. Blir chockad över inställningen allt för många fortfarande har till gäddan. Annars kan jag väl inte påstå att jag själv direkt löst gäddkoden, men jag skulle rekommendera att man först lärde sig ett vatten ordentligt och utifrån det hitta mönster i hur fisken beter sig i olika förhållanden. Att införskaffa ett ekolod för att lära sig hur bottenstrukturen ser ut är ett tips jag tidigt skulle ge också.
Gäddkoden
Erik med vänner diskuterar gäddkoden.

Vad har du för personligt favoritspö, spön till exempelvis jerk och spinnfiske.
– ABU Fantasista Orenji-spö är helt klart mitt favoritspö till vertikalfisket och funkar även kanon till lättare spinnfiske. När det kommer till jerkspö eller tyngre spinn är fortfarande det första jag köpte favoriten, FOX Dave Kelbrick.
Hundvakt
-Hej välkommen i båten säger “båtvakten”.

Favoritrulle eller rullar? Här får du välja fritt.🙂
Revo MGX till vertikalfisket och Revo Toro till jerk!
Packning
Favvopackning ready to go.

Välj fritt, top tre fiska gädda beten?
– Mitt absoluta favoritbete när det kommer till spinn och trolling är Shark Deep Diver i färgen orange tiger. Det är alltså crankbait-varianten av Manta. Vet inte hur många gäddor jag tagit i den ganska grumliga sjö jag mest fiskar på just det betet. Var livrädd att förlora det enda jag hade i den färgen, eftersom de inte tillverkas längre. Detta gjorde jag såklart, men vår trummis som jag ofta fiskar med, tog kontakt med Riverrun Tackle som tillverkade dom och de gjorde ett gäng åt oss! Så nu har jag faktiskt tre nya fräsha ligger här i den färgen! Sedan får jag väl säga Buster Jerk och en gammal hederlig Bull Dawg.
BJ GFIVV
Manta crankbait, inget jag har i min egen betesskara. Men jag menar, något ska ju Erik ha för de åker runt och spelar musik i hela världen. På bilden har vi i alla fall en Buster Jerk, Ge Fan i Våra Vatten edition.

Har du någon egen fiskebåt, isåfall vad för båt?
– Jag och den tidigare nämnda batteristen, har en Tracker Deep V 16 från mitten av nittiotalet tillsammans. Denna förbannat trevliga skuta kommer vi dock sälja till våren för jag precis beställt en egen ny Superguide från Mojo Boats! Är någon intresserad förresten, kan de beskåda båten i tredje avsnittet av Ge Fan TV.

Tracker
Fint båt!! Attans vad fiskesugen man blir när man ser sånna här bilder. 🙂

Var hittar man de hemsidor du hänger ihop med?
(http://www.sportfiskarna.se/gefan/, http://www.eckhousedesign.com/, http://www.millencolin.com/)

– Det är de sidor du nämner! Alla dessa är riktigt uselt uppdaterade och ligger någonstans ganska långt ner på min massiva to-do-list, men man får gärna följa alla dessa på Facebook som är mer uppdaterade istället! Då är det eckhousedesign, gefanivaravatten och millencolinofficial man sätter efter facebook.com/
Eckhouse
Eriks grafiska byrå.

Vad är nästa steg i Eriks liv, vad har vi att se fram emot kommande? Något som du kan ”läcka” lite om?
– Jag ser faktiskt sjukt mycket fram mot att börja filma säsong två av Ge Fan I Våra Vatten TV så fort isen släpper. Första säsongen blev lite hastigt påkommen så jag hann bara filma tre program. Jag och min gode vän Albin Sharghi planerar att i ett avsnitt direkt nu i vår prickskjuta gös och jämföra två lika stora insjöar där förutsättningarna borde vara likvärdiga. Där man i en sjö satsar på sportfiske och håller efter fisket, medan den andra satsar på yrkesfiske. Detta ska bli riktigt kul att titta på. Jag antar att vi redan av erfarenhet vet utgången, men jag hoppas också kunna prata med de som förvaltar sjöarna och kanske kasta lite ljus på sportfisket och vikten av reglering av fångster och minimimått. Sen finns det flera roliga programidéer med de andra artisterna som också kommer filmas under våren. Ska bli kul att dra ut och lira festivaler med Millencolin också!
Gädda
Mer gäddmadamer på inspelningen av Ge Fan i Våra Vatten utlovas i stort sett. 😀

I och med alla era turnéer, har du fiskegrejer med dig då och har tid att komma iväg ut och fiska?
– Jag och Larzon har flugit med spön ner till Australien och Nya Zealand flera gånger, men man behöver egentligen flyga ner dagar tidigare än de andra eller stanna kvar efter turnén om man ska få till ett vettigt fiske. Annars blir det mest stressigt och halvdant inklämt i det fullspäckade schemat. Men jag har förutom där nere fiskat i bland annat Alaska som jag tvivlar på att jag hade kommit till om det inte var för Millencolin.
Larzon
Det vi vet med säkerhet här att det är sushi! Egenfångad och egenkockad är däremot oklart. Men bilden har helt klart en tydlig fiskeanknytning. 😀 Larzon ser dock skeptisk ut. 😀

Vilken del av världen har bäst gäddfiske eller fiske generellt i dina ögon sett?
– Gädda har jag faktiskt bara fiskat i Sverige. Jag tycker det är kul att fiska utomlands, men på något vis känns det inte 100% äkta för mig. Lika lite som att åka med en guide som sätter sina prylar i näven på en och säger exakt vad man ska göra. Jag gillar Svenskt fiske där man själv styr och kontrollerar det mesta. Även att man har våra Svenska rekordstorleksramar att utgå ifrån. En gigantisk gös nere på kontinenten skulle ändå inte kännas som ett rekord för mig här i Sverige om du förstår vad jag menar.
Ikon
Här är Erik med vänner på väg till världens bästa gäddvatten, typ. Mannen i mitten, Boba från Hellacopters ser rätt bekväm ut inför den långa resan.

Berätta gärna kort om en eller flera fiskeresor du gjort som varit speciellt utmärkande. Exempelvis: Var det bar av, och om det kanske var ett specifikt inriktat fiske ni åkte dit för.
– De flugfiskeresor jag tillsammans med mina polare i Team Slan gjort norr om Kiruna flera år i rad ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Vi har både bott i tält och renvaktarstugor. Det finns redigerade filmer från de flesta resorna som vi ofta kollar på nostalgiskt redan nu trots att de är långt ifrån över.
Fluga
Tunga flugfiskesnubbar. 😀

Utövar du C&R?
– I princip alltid förutom en enstaka matfisk då och då.
CR
Gädda som får komma hem till sina vänner igen.

Vad med fisk på menyn lagar/äter du helst?
– Fish tacos. Riktig Mexican style med rikligt av koriander och lime är bland det godaste som finns! Blackened-gös på stekhällen är inte dumt heller. Gös passar bra för bägge dessa anrättningar föresten.
Gös
Erik verkar vara en riktig jäkla ninja i köket, hittade inga fish-tacos. Men detta som beskrivs som “Kantarellrisotto med varmrökt gös och diverse bös.”. Ser riktigt smaskigt ut!

Berätta något om Erik som du inte tror att gemene man känner till.
– Vettefan, många blir förvånad att jag är så sjukt inne på fiske. Jag band mycket flugor under tiden jag flugfiskade som mest, men det har jag tappat de senaste åren. Lagom när jag köpte kåk och inredde ett fiskerum i källaren med alla bindsaker framställda konstigt nog. På tal om det rummet, så står där på en hylla en utmärkelse till Årets Gäddprofil 2007 från Svenska Gäddklubben till mig och Kimmo för arbetet med Ge Fan I Våra Vatten. Det kanske inte så många vet om!
Röj
Under röjningen inför fiskerummet. 🙂

En privat fråga jag är ”tvungen” att ställa, hur stora tror du chanserna rent procentuellt är att ni i Millencolin brassar av en cover på min låt ”FiskaGädda” på någon kommande spelning? (Finns på Spotify).
– Ha ha! Vilken hit! Detta till trots tror jag tyvärr sannolikheten inte är så stor.
20121114-233124.jpg
Det var värt ett försök. Men samtidigt, Erik på gura, jag på sång, samarbeten som växer till sig vid lägerelden. Vad vet jag, tiden får utvisa. 😀

Jag kommer att återkomma till ditt engagemang kring Ge Fan i Våra Vatten vid ett senare tillfälle. Men är det något speciellt utöver er nya serie tillsammans med Sportfiskarna som du vill berätta om?
(http://www.sportfiskarna.se/tabid/688/Default.aspx)
– Den här serien var faktiskt från början insåld till TV4 Sport som Ge Fan I Våta Vatten TV av Johan Broman & co med vinjetten jag gjort och musiken Boba och Anders spelat in. Efter ett gäng filmningar valde vi att bryta samarbetet av olika skäl. Då döpte de om den redan insålda serien till Fiske Lite Djupare. Absolut inga hard feelings och jag var med i ett av avsnitten förra säsongen och kommer även vara det även i den andra som strax börjar sändas. Broman och Fredrik är ju båda också med i vårt avsnitt om Sandhamnsöringen. Hursomhelst tycker jag det är skönt att styra över filmningen och innehållet själv. Kvaliteten på materialet behöver nödvändigt vis inte hålla tv-klass och man kan själv välja längden på avsnitten. Jag vill att känslan ska vara att man hänger med på ett fiske helt enkelt. Lite roadtrip-feeling. Ska bli kul att fortsatt hålla på med detta framöver och jag hoppas kunna släppa avsnitt fyra och början av nästa säsong redan i maj. Hoppas alla gillar vad de ser och att det lyfter Ge Fan I Våta Vatten och de viktiga frågorna Sportfiskarna arbetar med åter igen!

Bra initiativ!

Känn dig fri att skriva om valfritt område som du vill få fram om dig själv och dina projekt.
– Jag kan inte komma på något mer på rak arm faktiskt. Kul intervju! Det var många frågor jag aldrig svarat på tidigare! Uppfriskande att prata fiske istället för bara Millencolin och musik i intervjusammanhang! Ha det gött!
Tummen upp
Tummen upp från Erik. Tummen upp från TPF!

Stort tack Erik för att du tog dig tid!

Välkommen till min pöl när du har vägarna förbi Erik.

Avslutningsvis till Erik och er läsare, glöm inte att like:a TPF’s FB-sida!
www.facebook.com/ThePikeFatherEnFiskaresBlogg

20130209-094750.jpg

Allt gott!

//TPF


5 responses to “Intervju med Erik “Millencolin” Ohlsson. 9/2-13

Leave a Reply

