Intervju med min 900 like:are, Per Holknekt på min Facebooksida: ThePikeFather EnFiskaresBlogg. 30/1-13

Min 900:e ”like” kom från Per Holknekt. Som alltid brukar jag ställa lite frågor till de som landar som like:are på jämna hundratal, femtiotal osv.
Jag brukar redigera frågorna och svaren så att det blir som en berättelse. Men idag tycker jag Per svarade så bra och välformulerat. Så, gott folk, I give you frågor och svar med Mr Holknekt.
Många saker den mannen gjort som jag har som drömmar! All cred till dig Per som får saker gjorda!

Holknekt Jack Crevalle2
Per med en Jack-Crevalle

 

Frågor och svar med Per Holknekt: 


-När började du fiska, hur gammal var du, och hur startade fisket?
Som barn, kanske 5-6 år. Skulle alltid fiska. Alltid. Stod naken på badstranden i gummistövlar och metade bland badande kompisar. Åkte vi bil fick mamma och pappa stanna så snart jag såg vatten. Spenderade somrarna med att meta storabborre mellan springorna i båtbryggan där jag bodde. Man kunde ju se fisken då och det var sjukt spännande. Men krokade man för stort fick man dem inte upp mellan springorna.

-Var kommer du unsprungligen ifrån?
Jag är från Dalarna. Uppväxt Falun med rötter i Mora. Mycket tjärnfiske i skogarna. Faktum är att hela kulturen där är mycket fiske och natur.

-Betesfavorit?
Gamla hederliga svart-silver floating Rapala i olika former.

-Äger du någon båt eller båtar, isf vilken eller vilka?
Har en träeka, handbyggd, som är otroligt vacker. Till den 2,8hk raw power.

-Favoritfiskemetod?
Har en faiblesse för att spinna småöring i forsar. Koppardroppen 6g. Men även live bait, anchovies eller makrill vid djuphavsfiske. Poppers kan vara gruvligt spännande där det funkar.

-Favoritart att fiska?
Man måste säga gädda här va? Ok. Gädda. Men får jag säga något annat så blir det nog Tarpon. Sjukt svår att landa, dom har ju typ porslinsgom och kräver skruvade krokar och en speciell teknik för att landa. Men det är ett slitsamt fiske för axlar. Poppers på 100-200g och 10-spön tar ut sin rätt efter några dagar. En jag fiskat Tarpon med går på gym 3 månader innan varje resa för att palla. 
Även sutarmete från bryggan på landet.

-PB på gädda?
Jag har 2st 10+, bägge snäppet över. Senaste var 10,7 från bryggan på landet på Ingarö. Krokade först en parvel på kanske 0,5kg innan farfar fick syn på den värnlöse stackarn. Nar jag tog upp hängde lillgäddan kvar i mungipan.

-Du har ett VM-silver i skateboard, kört tidnings och butikssvängen inom skate, startat klädmärken som märkena Svea och Odd Molly, vart med i BigBrother, fiskat med Lunkbait, många grymma grejjer visst! Men inom fiskevärlden har det varit tyst från Holknekt, kan du avslöja någon gäddsatsning, betesbyggartankar, fiskebutikstankar? 
Jag har ju bl a vunnit titeln ”Åländsk Gäddkonung” på en tävling 1987, det var rätt grymt. 48 timmars fiske, ca 60 båtar och jag vann på en jag tog ungefär 1 minut in i tävlingen. I övrigt jobbar jag ju med Johan ”Lunkbait” Lundkvist så det blir en del fiskeprat på jobbet. Och vi kollar fiskeporr på Lundgrens Fiske på lunchen. Vi har många timmar i gamla träekan ihop.
Sen har jag jobbat på sportfiskebåtar i LA när jag bodde där. Sharpshooter, som jag jobbade mest på, gick under med hela besättningen under en ledighet. Jag började som ”junior baiter”, sen ”journeyman baiter” och till sist ”Masterbaiter” .
Minns första gången jag jobbade på Sharpshooter, en fiskare tog en ”Sculpin” och jag skulle ta hand om den. Blev stucken och alla skrek ”pissa på handen, fort utan helvete”. Jag trodde dom skojade och sket i det. Sen höll jag fan på att dö av smärta.

-Var fiskar du oftast?
På Ingarö och i LA varje gång jag är där.

-Favorit rulle?
Är inte så kinkig på utrustning. Är mer tackelfokuserad. Mycket i lådan och en haspel som tål stryk.

-Favorit spö?
Samma här. Gillar rätt kraftiga spön rakt igenom. Man vet aldrig.

-Vad blev det till middag igår?
Saltstekt torsk med primörer, restaurang Tulegården, ensam.

-Drömfiskeresa?
Har jag redan gjort. ”Jardines de la Reina” Kuba 2005. Ensam ombord 8 dagar utan att gå i land. Privat kock, privat kapten och privat fiskeguide. Jakten på the holy jackpot. Men lyckades aldrig.
Jo förresten, Kap Verde. Har fiskat och fångat Marlin förr, men just där vill jag göra det nästa gång.
Sen fjällvandringarna längst uppe vid röset var alltid speciella. Fluga röding i stilla vatten, Shit.

-Fiskar du efter C&R (Catch and Release)?
Absolut och självklart. Men bor i ensam i stugan på landet så ibland kan jag fiska för att få mig en bra middag. Inget slår välsaltad smörstekt abborrfilé med kokt färskpotatis, dill och smör i tunnbrödsrulle.

-OddMollys herrkollekton (Post Fire Dew), har enligt mig tidernas finaste detaljer med flötet och wobblern. Är det något som möjligen kommer tillbaka?
Hoppas verkligen det. För hela den grejen var så sjukt bra och rätt. Kanske kommer det en tidpunkt när omständigheter gör det möjligt att återsjösätta det.

Världens kanske finaste wobbler.

Flöteslogga.

Sist men inte minst, ngt annat skoj du vill berätta, efterlysa eller så?
Njaeh vi stannar där, jag bara hoppas att mitt hårda livsschema lämnar lite fler luckor för fiske den stundande sommaren. Gäddfisket runt Ingarö i magiska timmen kan vara helt oslagbart, särskilt fram till midsommar. Och jag kanske borde ringa min polare Steffe och ta ytterligare en Öringpremiär i Hökensås.

Tack för du tog dig till Per, riktigt mäktigt med 8-dagarsturen, skoj o läsa dina svar!

Allt gott!

//KLas aka TPF


Leave a Reply

