Dagens airbrushmålning, och näst sista lackningen. 2-3/1-13

Igår beslöt jag mig för att åka tillbaka till Dalarna. Kom hem, firade nyår i ensamhet och inget speciellt hände hemma. Kändes botten, och så ville jag inte ha det. Så ringde min kära mor och förklarade att jag kommer tillbaka ett par dagar. En dryg timme senare satt jag på tåget upp, och på kvällskvisten satt jag i hobbyrummet och sprayade beten.

När jag väl hittat ett nytt boende ska jag ta hem all utrustning och snida hemma istället. Men det dröjer tyvärr ett par veckor eller månader.

Var iaf galet peppad att komma igång när jag kom upp igår, “alla” kvarvarande 7 beten utom den handsnidade wobblern skulle grundas med vitt, så det blev kvällens första uppgift. Två lager vitt blev det. Färgen luktar sat-skaft, nästan så man tappar huden. Jag måste fixa en ordentlig mask, den jag har verkar inte hjälpa speciellt mycket.🙂

Medans den vita färgen torkade passade jag på att måla min Firetigerfärgade bete jag målade sista jag var uppe. Tänkte det saknades svart på ryggen och att jag skulle måla svart där ögonen skulle va. Så det blev jag klar med.
Firetigervarianten är en “RapeMe”Tail, eller rättare sagt, det ska bli.
20130103-231654.jpg
Nästintill färdigt, “RapeMe”-Tail.

Bete nummer två är ett bete jag tänker köra en stor tail på enbart. Beslöt mig för att testa att göra fjäll på den, och så blev det. Egentligen ska man ha vit färg mot svart botten, men så smart var inte jag så jag köpte ngn vit airbrushfärg över huvud taget. Tröttsamt. Men det gick ju ganska bra ändå. Inte det lättaste kanske, speciellt inte när jag stundtals har rött svårt att få jämnt flöde i sprutan.
20130103-231722.jpg
Det får funka, Sprutan “kräks” ut färg lite då och då, även om jag provsprutat precis innan bredvid betet.
20130103-231740.jpg
Blev riktigt fint med gult! Pssst, med ett AIK-drag kan man kanske aldrig misslyckas? 😉

Därefter målade jag mig mitt ena “RapeMe” bete. Det blev nästa precis som jag tänkt mig. Guld möter gult som möter orange. Med gälar och fjäll. Riktigt nöjd!
20130103-231839.jpg
Sprutan skötte sig fint, blev inte lika mycket “färgklickssprut” på detta bete.

Alla beten man gör ser nästan alltid lite halvskumme ut innan man får dit ett öga. Jag har ett öga som jag sparat som inte har något som helst klister kvar på. Helt grymt att man kan lägga ut det och exprimentera lite hur man senare vill ha det.

Gav mig även på Togges bete. Han ska få sig en liten “RapeMe” också. Hade tänkt mig som en Firetiger fast med turkose. Blev inte som jag ville vid flera tillfällen, men slutresultatet är helt ok – ok. Hoppas Togge blir lite glad iaf.
Sen blev det även en resa med mitt grönglitterbete. En mini “RapeMe”. Jag gillar betet i sig, men glittret var i mina ögon alldeles för grovt. Så det kommer jag nog inte använda speciellt mkt mer.😀
Det lekte jag lite med. Antagligen kommer just det jag tycker blev minst bra vara det som levererar mest fisk.😀

När det mest med dessa beten var gjort var klockan mellan 02-03 och jag tog natt.

Vaknade strax innan 9, åt lite frukost med mina äldre och begav mig ner i verkstan.
På schemat idag stod de båda tailbetena och wobblern och lite småfix med de andra betena.

Jag började med betet som ska bli en gåva till min vän KaggeBagge. Han gillar rosa, så det var det enda jag visste att den skulle innehålla. Eller rättare sagt, jag har inga belägg att just Kaggen gillar rosa, men här chansar jag lite och bestämmer att Kaggen gillar rosa. Har kört samma mallar, gjorde två uppsättningar beroende lite på hur jag vill att “skuggan” ska ligga. Skuggan är alltså i det här fallet färgen.
Men oavsett bete har jag testat att använda samma, har funkat helt ok.
20130103-231853.jpg
En liten bit på vägen.

20130103-231904.jpg
Fjäll och gälar på plats. Nu börjar det se helt ok ut.

20130103-231916.jpg
Jag är faktiskt riktigt nöjd. 😀

Gjorde mitt egna bete också, var till en början inte alls nöjd med det. Men sen drog jag på gälar och fjäll och då minsann tyckte jag det blev riktigt sött. Sött kanske är fel ord, men när ni ser betet så förstår ni säkert. Inte är det coolt, eller häftigt iaf.🙂

Har lekt lite med ögonfärger också. Har köpt lite olika färger och storlekar på ögon. Med skalpell har jag skurit ut ett öga från varje ark, med klisterlappen kvar, så att jag kan testa vilka färger som passar bäst innan jag sätter dit dem för all framtid. Rätt smart, men hey, sån är jag.😉
Typ såhär:
20130103-231752.jpg
Orange.

20130103-231800.jpg
Gult.

20130103-231809.jpg
Silver.

20130103-231817.jpg
Kan man kalla det brunt? Eller beige kanske?!…

Testade min nya logotype idag för första gången. Antagligen kommer ingen haja grejen med den.. “-Men det står ju PTF ju, det blir ju PikeTheFather, det måste vara fel?!!”.
Hehe, nej, det ska vara så.🙂
20130103-231934.jpg
En variant på loggan.

20130103-231941.jpg
Endel beten fick modellnamnet på sig. “RapeMe” är alltså en uppmaning från betet till gäddan, inget annat. 😀

Insåg att om jag skriver ThePikeFather så tar det upp halva betet. Men kommer säkert testa lite olika om och när jag gör fler beten.

Efter att alla ögon satt på plats på betena blev det till o hämta ner köksvågen igen. De väger lite olika den våg jag har och den våg mina föräldrar har. Så jag kör båda och kontrollerar så ingen fått fnatt lite då och då.

Som alltid gjorde jag lite väl mycket lack, men som CaesarLures alltid säger, “-helre lite för mycket än lite för lite”. Han är allt bra vis den mannen.🙂

Sen woops in i torkhjulet för att få snurra och torka iaf över natten och antaligen lite till.😀

Dagens 8 beten är dessa. “Here comes the beten from ThePikeFathers betesbyggarlokal”.
20130103-231954.jpg
Ett oneoff-bete på alla sätt och vis. Handsnidat med knivar ut ek. Karvat in mönster med kniv och gälar med bildhuggarjärn som kostade mig rätt mycket blod. 😀

20130103-232008.jpg
Modellen heter kort och gott Mini “RapeMe”.  Denna kommer senare även som ett tailbete. Färgsättningen kommer ni aldrig se igen, iallafall inte från mig.

20130103-232013.jpg
“RapeMe”-Tail, i färgsättningen Firetiger.

20130103-232019.jpg
Ett “RapeMe” i färgen OceanTiger. Sen saknas stripsen. Men tänk er stripes…. eller hur. OceanTiger, inte så dumt.😀

20130103-232026.jpg
En till “RapeMe”. Har inget namn, men Golden Skitmört kanske!?

20130103-232035.jpg
ChubbyFather i ngn form av akvariefisk/korallfiskfärgad färg.  😀

20130103-232040.jpg
ChubbyFather, den som Kaggen ska få. Den här blev jag också nöjd med.

20130103-232046.jpg
“RapeMe”-Fat Tail. Fjällad, enbart svar och gul, med vit i botten såklart. Kan bli en vinnare?!  🙂

Här kan ni även kolla på en film om man orkar och vill kika på de 8 betena.

Rätt långt klipp, men det är bra musik iaf. 😀

Nu har jag tagit mig… eller rättare sagt, för någon timme sedan öppnade jag mig en välbehövlig god öl, kvällen till ära blev det en Newcastle Brown Ale. Det var allt för idag mina vänner, hoppas ni uppskattat denna lite betesbyggarhistoria om hur TPF skapade sina första beten.
Kommer även ett till inlägg när de är klara ifrån torkhjulet, alltså det slutgiltiga resultatet.😀
20130103-232111.jpg
Här vilar de så gott tills imorgon. Man kan ana loggan på det svart/gula betet också.

Allt gott!

//TPF


3 responses to “Dagens airbrushmålning, och näst sista lackningen. 2-3/1-13

  • Anders

    Fasiken det tar sig. Ser ju riktigt bra ut, en del av det i alla fall. Gillar färgen på gyllene skitmörten och sen formen på den där fetgrisen chubby nånting. Några år till så kanske du är på topp.

    Men i vilket fall så köper jag skitmörten😉

    • ThePikeFather

      Tack!
      Ja du Anders, det går bättre och bättre. Svårt, men skoj. Skitmörten blev bra, ChubbyFather ska bli intressant av att se hur den hanterar vatten. 😀
      Några år till så är jag still faaaaar behind. Det finns galna människor runt om i världen som gör beteskonstverk så vackra så hälften vore nog. 😀
      Japp, så fort jag ser pengarna på kontot så skickar jag GoldenSkitmört. 😉
      Allt gott!
      //Klas

  • Anders

    Du kan leverera den i samband med ett gäddpass framöver, så bjuder jag på fiske, båt, mat, Single Malt och nattmacka om så önskas😉

Leave a Reply

