Dagens fiske. De stora fortsätter. 24/11-12

Dagens fiske startade med väckarklocka klockan 06:27. Upp och hoppa, koka vatten till kaffetermos och fylla på vatten i petflaska. Lite underställ och kläder, sen packa bil och bege mig till “min” sjö. 07:00 på plats, ösa båt och stoppa i alla grejjer.

07:25 dyker min date för dagen upp. Torgil eller Togge om man vill svängde in vid parkeringen. Skaka tass, sen packade vi i Togges grejjer i båten.

Togge säger: -Du ska få dina grejjer också, två TPF-skeddrag och en måttbeställd torkvinda i plåt. Så jävla fint blev det!! Stort tack Togge!
(Bilder på torkvinda kommer i ett separat inlägg imorgon).🙂

Sen kastade vi loss och körde min klassiska tur. Första viken var stendöd, vi hann åkte mot hotspot nummer två när det börjar dugga. Då helt plötsligt har vi två saker som varken jag eller Tobbe uppskattar speciellt mycket,… regn och vindstilla. Stundtals är det sånt där jäkla otrevligt regn som bara är till för att jävlas och blöta ner.

Hotspot nummer två levererat två snabba gäddor för mig på två olika BigBandits.

20121124-235146.jpg
En av de små gäddorna och betet.

Togge får även på en liten gädda som beslutar sig att släppa innan Togge landat den. Men iaf, dagen började rätt hett. Nu är klockan drygt 9. Men nästa gädda dröjer för mig fram till drygt 15:30. (Mer om den senare).

Togge kör med sitt Pikopathbete, stor fet tail som är svart som natten. Modellen heter Strap-on-Sally och visade sig het. Inget stort som kom upp tyvärr, men gädda likväl.

20121125-000015.jpg
Togge med en av sina 3gäddor.

Känns bra att Togges gäddgaranti funkade. Inte skoj att lova saker som inte uppfylls. Jag stretar vidare med mina sidetosidebeten men brassar även på med endel tailbeten. Får en efterföljare av mindre storlek, missar ett hugg på jigg. Men det är generellt segt fiske. Vi får en typ 5minuters lucka med sol under dagen, annars är det mest regn regn regn och en smula vindstilla.

20121125-000458.jpg
Torgil tar igen sig några sekunder i de få solstrålar som nådde oss under dagen.

Dagen gick riktigt snabbt idag, enda tre pauserna vi hade var när vi njöt av Togges hemsnidade smaskiga mackor, fikade med mina munkar och kaffe samt gick iland och gjort lite åkarbrasor.🙂

Det började skymma, så trist årstid, klockan var väl 15:15 eller nåt och man märker det börjar bli mörkt. Trist!
Hur som haver, vi nöter längs den sista vassen för dagen. Togge har en gädda som envisas med att anfalla med stängd mun, vevstopp “hugg” med stängd mun. Togge säger det är något litet. Jag slänger åt andra hållet mot vassen. Plask, betet landar, jag tar ett jerksvep med min BigBandit. *Smacka* känner direkt det är en fin gädda. Blir lite kamp, gäddan kränger och snörrar. Krokningen från munnen som såg stabil ut blir istället sådär, när jag ser att gäddan krokat om sig och den ena trekroken sitter på gäddans ansikte på utsidan. Snabbt gälgrepp, upp i båten, sån tur är sitter krokningen rätt ytligt. Jag hade lite tur att jag inte missade denna gädda. Blev snabb fotografering och vägning. Ville enbart få tillbaka gäddan i vattnet så snabbt som möjligt så glömde mäta, men runt en meter var den allt. Behövde inte göra ngt med gäddan i vattnet, den drog direkt med en fin stjärtfeneskvätt ut över oss i båten.🙂 6,40kg visade vågen på. Haft riktigt bra fiske senaste veckorna, med många fina gäddor.

20121125-003954.jpg
En hyffat rund och fin gädda.

20121125-004438.jpg
Jag kanske inte ser så nöjd ut? Men det är jag.🙂

20121125-004706.jpg
Japp, finfin BigBandit. Denna färg funkar fint. (Bara så du vet Jesper Andersson). 🙂

En riktigt trevlig dag vädret till trots. Med min nya bekantskap Togge!
Tack för en riktigt trevlig tur Togge, det kommer fler kan jag lova!

Allt gott!


Leave a Reply

