Dagens fiske. Kylan. 17/11-12

Idag var jag nere vid båten halv 9, det är rätt tomt med båtar den här tiden på året vid min sjö.
Konstapel Karlsson som skulle vara mitt sällskap för dagen var som alltid sen, men idag gjorde det ingenting. Dryga 9 kastade vi loss och åkte ut på böljan den bruna. Som alltid började vi i favvoviken, där Karlsson öppnade starkt med första gäddan, krokad i magen. Fasligt kallt i vattnet nu, hantera gäddan går snabbare än vanligt, man vill liksom vara torka av händerna på handduk och sen värma händerna.🙂

20121117-171014.jpg
The beauty, färdigpackad.

Karlsson körde med en galet het Zalt14 i ngn typ oneoff färg silver, orange och grön melerad variant. Tror inte han körde ngt annat bete under dagen, men det levererade verkligen.
Jag körde endel Bomber 17, och det ett sådant bete som gav min första för dagen.

20121117-171407.jpg
Jag och gäddan connectade.

20121117-171506.jpg

Finfin Bomber.

Rätt segt fiske för mig, aningens bättre för Karlsson.
Dagens minsta gäddan stog Karlsson för, en fantastiskt liten fin gädda.

20121117-171909.jpg
Helt sjukt ibland. Hur tänkte gäddan där?

Vi hade picknick bananza idag, jag hade med mig mackor, Gifflar, ölkorv, puckodricka och vatten. Karlsson hade brassat på med dubbla uppsättningar Gifflar, 2 pastasallader, kakor, julmust. Det blev en matfest i pauserna som hette duga.🙂

Karlsson missade en poänggädda för han blev typ rädd för fisken vid båten och då drog den. Så totalt idag fick jag 4gäddor och Karlsson 6. (7hade han haft om han inte vart rädd). 🙂

Jag avslutade med ytterligare en 3+ precis innan 14-tiden.

20121117-172617.jpg

Drygt halva dagen hade Karlsson klagat på kylan.. Hey, det är mitten av november, va hade du förväntat dig!? Men vid två hade han fått nog, då var vi tvungna att åka tillbaka hela vägen till båtplatsen för att lämna av Karlsson. Jag fortsatte fiska, dock utan resultat denna gång.

In alles en riktigt trevlig och fin dag men avsaknad av större fisk.

20121117-172948.jpg
Dagens “hittebete”, låg i vattnet vid båtplatsen. Tackar tackar! 🙂


10 responses to “Dagens fiske. Kylan. 17/11-12

  • matspt

    Hitta en Buzzer Blue Fox är aldrig fel!

    Funkar bra i Kilafors i alla fall.
    God fortsättning och skitfiske!
    Mvh Mini Mats
    Gedifighters

    • ThePikeFather

      Alla hittedrag är bra.🙂
      Men Buzzern är något jag rätt ofta använder.
      Glad film, man saknar sommarn rätt mkt när man ser den.🙂
      God fortsättning till dig, och skoj att du läser!
      //Klas

  • matspt

    Det gör du helt rätt i tycker jag B-)
    Det är sjukt roligt att fiska med. Hade gärna hittat ett jag oxå😀
    Letar själv efter båt och hamnade på din blogg efter gediget forskande. Hur går det med dina båtplaner? Såg att du söker lgh och rör dig i Stockholmstrakten? Innebär i så fall att vi är i samma situation på två sätt. Hur löser du det med förvaring? Och vad har du för planer på båt?

    Kör du ismete något?
    Mvh Mini Mats

    • ThePikeFather

      Hallå där MiniMats,
      Ja du, jag vet inte var jag ska bo än. Alla båtplaner hänger lite på det. Förvaring, hmmm.. Ringa bönder och låna en lada är väl det bästa jag kan komma på. Båtplats, hmmm känns sådär. Dels svårt o få platsen, sen så snos motorn osv. Jag vet inte. Har en eka i “min” sjö och den kommer jag ha kvar iaf. Så båtplaner beror på pengar från försäljning och var jag hamnar.🙂
      Förhoppningsvis blir det båt runt 4,5m och gärna en lite lättare enkeltrailad båt. Vill mest fiska insjö och inomskärs.
      Hur tänker du med båt och boende? 🙂
      Allt gott!
      //TPF

  • matspt

    Tjo! Jag har lgh i innerstad så jag tänkte fixa en trailerplats med bevakning så minskar man risken för att motor eller dylikt blir snott.
    Funderar på en Crescent, Linder eller Tracker runt 4 m oxå. Lätt att traila men någorlunda stadig är mina krav. Satt maxpris på 50-60000 så får man se vart det slutar. (Inklusive trailer).

    Har ju vårfiske i Trosa att se fram emot så då vill jag gärna ha båten fixad.

    Vart letar du lgh? Jobbar du mycket annars? Själv arbetar jag med utbildning och som naprapat vilket innebär att jag ofta får långa svep ledigt. Ibland kan jag (vid bra fiskeväder🙂 ) vara ledig i flera veckor i sträck. Passar utmärkt när man har fiske som passion😀

    Kör du ismete något? Snön har sabbat mitt ismete totalt men håller tummarna för att februari bjuder på lite bättre möjligheter.

    Lycka till med försäljningen!
    Mvh Mini M

    • ThePikeFather

      MrMiniMats,
      Trailerplats med bevakning, var hittar man sånt skoj, Shurgaard typ? Låter dyrt?!

      Är typ inne på samma båtar, och pengen låter lagom. Var o fiskade i Trosa i senhöstas, riktigt fina vatten. Så förstår att du ser fram emot vårfisket.

      Har inte bestämt var jag vill flytta. Var inne ett tag på Norrtälje, men det är typ bara jag själv som tycker det var en bra idé.🙂 Hänger ihop lite med hur husförsäljningen går såklart.
      Jag arbetar väl vanliga kontorstider kan jag tänka. Men ditt upplägg låter sweet, ledig veckovis, vilken dröm. Naprapat, hmm vi borde bli polare..

      Ismete, ngn gång med typ morfar på Siljan typ 1891 eller så… Men inte i modern tid. Har planer på att testa någon gång iaf!

      Är du gammal ismeteräv? 🙂

  • matspt

    Ha! Det enda gamla jag har är tv-spelsminnen från Commdore-64a.
    Började själv fiska för 3 år sedan och hittade ismetet förra året när jag inte stod ut med väntan. Trivs riktigt bra med den typen av fiske som kontrast till det intensiva (men härliga) jerkfisket.
    Du borde verkligen pröva. Jag brukar åka upp mot Dalaälven i februari om isarna blivit tillräckligt bra att gå på (fördel om man inte aspirerar på att bli attackdykare)…
    Även Kilafors och vissa sjöar i Stockholm är helt ok. Häng med vetja! Då kan vi båda skylla dålig fiskelycka med ovana och 10+ med nybörjartur!

    Många båtklubbar kring stockholm har dygnet runt bevakning och låsta områden. Inte så dyrt men kanske inte den bästa bevakningen heller…😦
    Stäket har trailerplatser för 1200/år.

    Om du behöver tips så har jag en tränings-naprapatsida som heter trainsmart.se (sorry för name-droppen) där du kan se vad jag sysslar med. Och få tips om du behöver en starkare kast-arm eller nåt😀
    När jag ändå name-droppar kan du även kolla in gedifighters.com och se hur mina fiskeresor ofta ser ut. Skrattade gott när du beskrev din start av din blogg som en barmhärtig lösning från alla dina FB-vänner. Mina började oxå tröttna på gäddbild nr 318 i raden… Så jag började lägga upp dom på en egen sida och insåg snabbt hur få som brydde sig Hahahaha!

    Nu ska jag till söders sportfiske och shoppa loss med 25 % mellandags rea!!
    Hörs!
    Mvh Mini Mats

  • matspt

    Cool runnings.
    Min mail är mats(at)eliterehab.se.
    Skulle vara kul med lite fler fiskekompisar.
    Mina växer inte på träd tyvärr…

    Mvhg Mini

Leave a Reply

