Dagens fiske. Slaget vid Lützen. 4/11-12

Jag hade klockan på väckning 06:17 imorse, såg att jag fått sms från dagens fiskesällskap KaggeBagge: -“Jag åker hemifrån nu”. Perfekt, tar dryga timmen från Baggen till mig.

Mackor och sånt fixade jag igår, så det var enbart att klä på sig och packa iordning bilen. Strax efter 7 var Baggen på plats och vi begav oss ner till sjön.

20121104-203132.jpg
“Min” underbara båt tar emot i “hamnen”. Dimma, småkyligt och en hel dag framför oss med gott sällskap och fiske. Bästa!

20121104-203137.jpg
Vyn från hamnen.

Dagen till ära fick vi visserligen fint väder naturmässigt sett, men fiskemässigt inte direkt något man önskar sig. Totalt vindstilla och tokdimma. Vet faktiskt inte om jag någonsin sett sådan kompakt dimma. Synbarheten var i vissa fall 7-10meter. Helt jäkla sinnes. Stundtals bättre sikt, men oftast helt tjock dimma. Därav dagens titel: Slaget vid Lützen.
Jaja, Baggen och hans lanterna till skegg missar man inte när man sitter i samma båt.

20121104-203003.jpg
Var är början och var tar allt slut? Kändes ibland som om man kastade in betet i evigheten!?

20121104-203009.jpg
Evigheten?  Hehe..!  🙂
Jag glömmer en grej hemma och Baggen tar några kast vid båten och innan jag hinner tillbaka har han kirrat sin första gädda för dagen. Högg på hans BigSnitch från Bjerks. Ett Traderafynd Baggen gjort, som jag blev lite avis på. Riktigt fint bete.😀

20121104-203143.jpg
Baggen visar upp sin morgongädda. 😀

Vi börjar med safeviken, där jag alltid startar, Tror faktiskt inte vi fick ett enda hugg här. Dagen var lite speciell så jag kommer inte riktigt ihåg i vilken ordning gäddorna kommer och var vid sjön. Vi ror vidare från safeviken, KaggeBagge är dagens chaufför och vilken chaufför sen. Ni vet den där låten man sjunger om “vår busschaufför”, det här var som den fast på sjön. Kaggen är som oftast väldigt glad. Med hatten på sne och med årorna i händerna tog han oss under första delen av dagen till de finaste ställena vi hittade i min sjö.

20121104-202945.jpg
En glad Bagge. 🙂

Fick dagen till ära min första på mitt egenhändigt airbrushade CeasarLuresbete, BigMcManus Tail. Ingen stor denna gång, men tackvara att den har ett jäääkla häng så klarade jag biffen. En seg gädda var och nosade på betet, jag stannade av, betet häääängde, veva igång sakta och *smackaaa*, gäddan kliver på. Resten syns på kortet.😀

20121104-202950.jpg
Denna gädda krokade sig igenom över och underlätt. Tight!

Sen blev det lite gäddor till höger och vänster, det var varannan gädda ungefär. Kör min Berkleyjig, den funkade även idag. Tar av den och testar lite jerk/tailbeten som inte fiskats så mycket tidigare. Får en på ett av mina BigBandit som aldrig varit i vatten. Skoj.

20121104-203015.jpg
Gäddorna gillar Berkleyjig. 🙂

20121104-203048.jpg
Fin färg på denna Bandit!

KaggeBagges hjälte till flickvän hade köpt picknick till honom. En jäkla kebabrulle, hur fint är inte det. Blev aningens avis där jag satt med mina hemsnidade macks. Visserligen med stekta järpar, haloumi, cocktailtomater, champinjoner och tabasco alá Chipotle stylie. Till dryck hade både jag och Baggen valt vatten i PET-flarra. Nackdelen när det är precis över plus är att vattnet blir så jäkla kallt o dricka. Kanske man iof inte behöver vara kärnfysiker för att förstå, men kände att jag ville dela med mig av det.

20121104-203020.jpg
Kaggen drar gädda på sin Svartzonker McTail i färgen “Anton 6,5år går på dagis och får måla ett bete”. 😀

Jag drog en gädda med skadat gällock. En pigg krabat som smackade på precis vid båten. Väldigt häftiga djur de här gäddorna.

20121104-203052.jpg
Gädda som tog på min gäddfärgade Svartzonker Johnny LongTail.

Hursomhaver, vi har en fin dag på sjön. Inte en trist stund. Kaggen är enkel att umgås med och det blir många hjärtliga skratt.
Dock märker man att Kaggen blir aningens mindre och mindre road över att våra tidigare jämna gäddsiffror började bli mer till min favör.

20121104-203117.jpg
Kaggen ser precis ut som jag föreställer mig den Polska tomten. Med rött skegg, hatt och ett leende. 😀

Kaggen är nämligen sådan att han gärna berättar hur bra det går för honom, men när siffrorna talar emot honom så hörs inte så mycket alls om siffror. Sånt peppar mig lite extra. Hehe.. skojja bara Baggen, du var värd en vinst idag.😀

20121104-203127.jpg
var börjar och slutar allt? Lite speciellt.

20121104-202956.jpg
Gädda och ett ansträngt leende. Fotograf Bagge: -“Men kom igen, ett litet leende tack!”.  Då blir det sånna här kort. 😀
Vi fiskar hela dagen, en 5 minuterspaus då vi tar en varsin kopp kaffe unnar vi oss, annars går spöna varma hela dagen.
Kaggen drar dagens största gäddor, men dagens vinst med 8 gäddor står jag för, mot Kaggens 6. 14 gäddor får ändå anses som ok när fisket var rätt trögt.

20121104-203026.jpg
En helt ok gädda.

20121104-203108.jpg
Vacker vy!

20121104-203112.jpg
Typ enda solen som strimmade igenom molnen under dagen.

20121104-203031.jpg
Min storlek på gäddorna under dagen var mer dessa. 😀

20121104-203037.jpg
Kaggen fortsatt envisas med att dra liiiite större hela tiden. 😀

20121104-203057.jpg
LunkerCity bjussar på gädda. Ett stabilt bete!

20121104-203122.jpg
Finns inga konturer av det man är van att se. Underbart speciell dag idag!  🙂

När mörkret kom vid 4bläcket ror vi iland till våra jävligt stiliga V70´s som står fint parkerade bredvid varann vid strandkanten.
20121104-203103.jpg
Baggen i profil. Borde pryda enkronorna i åtminstone Farsta, typ.
Vi packar in alla grejjer i bilarna och innan vi skildes åt fick Baggen premiärlyssna på FiskaGädda – GäddHouse DeLuxe. Han såg rätt nöjd ut.😀

20121104-203042.jpg
Både fisk och Bagge fick komma hem igen efter dagens fiske. C&R baby!

Tack för en fin fiskedag Baggen! Nästa gång ska jag låta dig vinna, får väl köra utan krok.😉


5 responses to “Dagens fiske. Slaget vid Lützen. 4/11-12

  • Christiansfishing.se

    Bagge vann ju både flest och störst i fredags! Inte ett dugg synd om han🙂

    Härlig blogg förresten!

  • Anders

    Nice fiske, men värst så mycket småttingar ni drar.😉 . Jag som pratade om att bjuda både dig å baggen på gäddsafari i grymma vatten. Men här består höstfångsterna som vanligt av snipor och åter snipor. Jag skyller på pissvatten, för mig kan det ju inte vara fel på🙂

    Rugen nästa vecka och då borde man väll slippa dessa snipor.

    • ThePikeFather

      Mmm, mkt smått blir det.. men måste ju hälsa på dem också.😀
      Rügen säger du.. inte ett dugg avis. 😀
      Har planer på att dra dit med lite folk i Maj-Juni. Hoppas det blir av. 😀
      Ta mycket kort så får vi köra bildvisning över en wirre efter vår KaggeBagge tur. 😀

  • Anders

    Bildvisning över en Wirre är redan inbokat😉
    Bara att hoppas jag lyckas komma till skott på några fotovilliga välvarvade godingar

Leave a Reply

