Stingers. 3/11-12

Imorse vaknade jag av min ena hund inte tyckte jag skulle sova mer.
Så upp och hoppa strax innan 7, fixa mat till Zanta och göra en macka till mig själv.

Kom ihåg på sista fisketuren hade jag rätt få stingerkrokar kvar. Så morgonen bjöd på o göra lite fler stingerkrokar. Hade bara mindre bra krokar hemma, rätt tunga i godset. Men de fick duga.

Att göra stingerkrokar kan göras på massa olika sätt och med olika material. Jag använder 40lb Wire från Darts. Plastöverdragen stålwire som är lättarbetat.

Man tar den längd man önskar, viker wiren dubbel och eldar med en tändare när wiretåtarna ligger bredvid varann. Men fingrarna trycker man ihop vajrarna mot varann. Det torkar/härdar rätt snabbt, så man får vara rätt snabb. Så gör man likadant på andra sidan, men där sätter man även dit en krok. Färdigt!

Håller förvånansvärt bra, trodde inte på att de skulle hålla så bra själv. Men har hittills under sommarn inte haft några problem med stingers.

Så gå till butik och köp wire, och möjligen lite krok.🙂 Sen är det bara att skapa stingers för fulla muggar. 🙂

20121103-145227.jpg


2 responses to “Stingers. 3/11-12

  • Anders

    Litar inte längre på detta. Har haft 2 tafsar som plötsligt bara öppnat sig i limningen. Båda gångerna såg jag det i tid. Carbon coated wire går också att smälta, har provat å det funkar men är svårare/känsligare än plastöverdragen. Och eftersom jag även haft problem med att wiren glider i wire-låsen så kör jag numer dubbla wire-lås ihop med smältning. Hängslen å svångrem känns bra.🙂

Leave a Reply

